Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Seat před časem vyměnil Leon Cupra 280 za posílenou verzi 290. Opravdu má novinka vyšší výkon? A jak velký je rozdíl? Zjišťovali jsme odpověď.

Seat Leon Cupra 280 osazený dvoulitrovým čtyřválcem TSI a elektronicky řízeným diferenciálem VAQ si získal celkem rychle velkou oblibu nejen u zákazníků, ale velmi pozitivně byl hodnocen v různých testech bez ohledu na to, o jakou redakci se zrovna jednalo. Tohle auto se prostě povedlo. Proto, když přicházela modernizovaná a vylepšená verze, jsme byli na výsledek velmi zvědaví. Opravdu jde Cupra ještě dále vylepšit? 

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Samotné změny, se kterými Seat přišel, naznačují, že už příliš ne. Zatímco Octavia dostala alespoň elektronicky řízený diferenciál a Golf se mohl pochlubit podstatně výkonnějším GTI Clubsport, na Cupru zbyl nově laděný výfuk, pár detailů v interiéru a nepatrně vyšší výkon. Teď by měl mít tento automobil 213 kW (290 k). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou pro Seat Leon Cupra 290 by měl být vyšší výkon, jenže už předchozí Cupra 290 opakovaně vykazovala výkon kolem tří stovek koní. Jak na tom tedy bude 290?

Asi tušíte, kde je problém. Ona už předchozí verze měla v praxi více než slibovaných 206 kW (280 k). Třeba kombík osazený manuální převodovkou vykázal při měření 304 koní. Skoro to vypadá, jako kdyby Seat zjistil, že je vlastně Cupra silnější, a tak přidal do označení deset koní navíc a jinak nic nezměnil. Jaké je ale realita? 

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Tento týden se nám v redakci sešli hned tři zástupci ostrých hatchbacků a jedním z nich byl právě Leon Cupra 290. Návštěva u kolegů z Dieselpower tak byla vyloženě povinná. Výsledek? Rozhodně zajímavý. 

Klepněte pro větší obrázek
Výsledný graf měření ukazuje podobnou charakteristiku, jakou měla slabší Cupra 280, maximální hodnoty jsou ale opravdu vyšší. Výkon se dostal až na 315 koní

Seat Leon Cupra 290 (v době měření měl náš exemplář najeto zhruba 2500 km) vykázal výrazně vyšší výkon než slibovaných 213 kW (290 k) a vykázal také vyšší výkon než dříve měřená verze 280 s manuální převodovkou. Svého maxima dosáhl čtyřválec při 6148 ot./min, přičemž nejvyšší výkon se vyšplhal na 315,7 koní.

Výsledky měření: Seat Leon Cupra 290 vs. 280 vs. VW Golf R
  Seat Leon Cupra 290 Seat Leon Cupra 280 VW Golf R
Naměřený výkon (k) 315,7 304 318
Naměřený točivý moment (Nm) 390,6 388,8 410

Vrchol točivého momentu pak dosáhl na 390,6 Nm při 4475 ot./min. To je o 40 Nm více, než co slibují tabulky a v podstatě je to stejná hodnota, jakou vykázala už dříve měřená Cupra 280, která se dostala na 388,8 Nm. 

Klepněte pro větší obrázek
A zde ještě porovnání měření Seatu Leon Cupra 280 (světle modrá a světle červená křivka) s výsledkem měření nové verze 290

Závěr je tedy celkem jednoznačný. Ano, Cupra 290 má opravdu zhruba o deset koní vyšší výkon než 280. Akorát že místo 304 koní nabídne 315 koní. Mimochodem u VW Golf R jsme na stejné brzdě naměřili výkon vyšší pouze o tři koně, než jaký má současná nejnovější verze Leonu Cupra.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

včera | Michal Dokoupil | 63 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků