Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Seat před časem vyměnil Leon Cupra 280 za posílenou verzi 290. Opravdu má novinka vyšší výkon? A jak velký je rozdíl? Zjišťovali jsme odpověď.

Seat Leon Cupra 280 osazený dvoulitrovým čtyřválcem TSI a elektronicky řízeným diferenciálem VAQ si získal celkem rychle velkou oblibu nejen u zákazníků, ale velmi pozitivně byl hodnocen v různých testech bez ohledu na to, o jakou redakci se zrovna jednalo. Tohle auto se prostě povedlo. Proto, když přicházela modernizovaná a vylepšená verze, jsme byli na výsledek velmi zvědaví. Opravdu jde Cupra ještě dále vylepšit? 

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Samotné změny, se kterými Seat přišel, naznačují, že už příliš ne. Zatímco Octavia dostala alespoň elektronicky řízený diferenciál a Golf se mohl pochlubit podstatně výkonnějším GTI Clubsport, na Cupru zbyl nově laděný výfuk, pár detailů v interiéru a nepatrně vyšší výkon. Teď by měl mít tento automobil 213 kW (290 k). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hlavní novinkou pro Seat Leon Cupra 290 by měl být vyšší výkon, jenže už předchozí Cupra 290 opakovaně vykazovala výkon kolem tří stovek koní. Jak na tom tedy bude 290?

Asi tušíte, kde je problém. Ona už předchozí verze měla v praxi více než slibovaných 206 kW (280 k). Třeba kombík osazený manuální převodovkou vykázal při měření 304 koní. Skoro to vypadá, jako kdyby Seat zjistil, že je vlastně Cupra silnější, a tak přidal do označení deset koní navíc a jinak nic nezměnil. Jaké je ale realita? 

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Tento týden se nám v redakci sešli hned tři zástupci ostrých hatchbacků a jedním z nich byl právě Leon Cupra 290. Návštěva u kolegů z Dieselpower tak byla vyloženě povinná. Výsledek? Rozhodně zajímavý. 

Klepněte pro větší obrázek
Výsledný graf měření ukazuje podobnou charakteristiku, jakou měla slabší Cupra 280, maximální hodnoty jsou ale opravdu vyšší. Výkon se dostal až na 315 koní

Seat Leon Cupra 290 (v době měření měl náš exemplář najeto zhruba 2500 km) vykázal výrazně vyšší výkon než slibovaných 213 kW (290 k) a vykázal také vyšší výkon než dříve měřená verze 280 s manuální převodovkou. Svého maxima dosáhl čtyřválec při 6148 ot./min, přičemž nejvyšší výkon se vyšplhal na 315,7 koní.

Výsledky měření: Seat Leon Cupra 290 vs. 280 vs. VW Golf R
  Seat Leon Cupra 290 Seat Leon Cupra 280 VW Golf R
Naměřený výkon (k) 315,7 304 318
Naměřený točivý moment (Nm) 390,6 388,8 410

Vrchol točivého momentu pak dosáhl na 390,6 Nm při 4475 ot./min. To je o 40 Nm více, než co slibují tabulky a v podstatě je to stejná hodnota, jakou vykázala už dříve měřená Cupra 280, která se dostala na 388,8 Nm. 

Klepněte pro větší obrázek
A zde ještě porovnání měření Seatu Leon Cupra 280 (světle modrá a světle červená křivka) s výsledkem měření nové verze 290

Závěr je tedy celkem jednoznačný. Ano, Cupra 290 má opravdu zhruba o deset koní vyšší výkon než 280. Akorát že místo 304 koní nabídne 315 koní. Mimochodem u VW Golf R jsme na stejné brzdě naměřili výkon vyšší pouze o tři koně, než jaký má současná nejnovější verze Leonu Cupra.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků