Na brzdě: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzin vs. LPG

Znovu jsme se během jednoho z našich redakčních testů zastavili na brzdě, abychom změřili reálný výkon motoru. Tentokrát vyšla řada na Kiu cee´d s karoserií kombi a základním motorem o objemu 1.4 litru. Proč jsme vybrali zrovna tohle auto? Jednoduše, protože šlo o verzi upravenou pro spalování LPG.

LPG se často prezentuje jako velice výhodná alternativa pro klasické benzinové motory. Přinést by měla celou řadu výhod, z nichž tou nejpodstatnější jsou náklady na jeden kilometr jízdy. LPG pořídíte výrazně levněji než litr benzínu, přičemž spotřeba se většinou zas až tolik neliší. Jak se ale projeví spalovaní LPG na výkonu motoru?

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Tahle otázka je hlavním důvodem, proč jsme vyrazili na brzdu právě s Kiou cee´d osazenou základní benzinovou jedna-čtyřkou. Kromě toho, že si můžeme ověřit reálné hodnoty tohoto motoru, se totiž nabízí také zajímavé porovnání výkonu při jízdě na benzin a na plyn. Srovnání je o to zajímavější, že Kia ve svých oficiálních technických datech uvádí pouze hodnoty pro motor 1.4 CVVT, ne pro variantu LPG. Možná se počítá s tím, že se hodnoty neliší, ale není tomu tak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia cee´d SW se zařadila mezi ty automobily, které nabízejí více, než co slibuje výrobce.

Podle oficiálních tabulek nabízí motor 1.4 CVVT maximální výkon rovných 100 koní při 5500 ot./min a vrchol točivého momentu 137 Nm dostupný při 4200 ot./min. Výsledky našeho měření nejlépe prozradí přiložený graf a nutno podotknout, že ani Kia se nezařadila mezi ty automobilky, u kterých jsou naměřené hodnoty nižší, než ty udávané.

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Při spalování benzinu (modrá křivka) motor vykázal poměrně výrazně vyšší výkon, než udává výrobce. Při 5500 ot./min bylo naměřeno 108 koní, na úrovni 6300 ot./min dosáhl motor dokonce na 110 koní. Točivý moment (červená křivka) nabízí to nejlepší za hranicí čtyř tisíc. Maximální naměřenou hodnotou je 140 Nm (4000 ot./min), přičemž až do 5200 ot./min je točivý moment v podstatě konstantní.

Klepněte pro větší obrázek 
Průběh výkonu i točivého momentu pro LPG je téměř identický se spalováním benzinu. Křivky jsou ale celkově posazeny níže.

Pro jízdu na LPG pak platí de facto to samé, co při spalování benzinu, akorát jsou obě křivky (výkon - hnědá, točivý moment – zelená) posunuté o něco níže. Jinak přesně kopírují předchozí průběhy. Výkon tedy vrcholí na 6300 ot./min hodnotou 105 koní, točivý moment končí na 136 Nm dostupných při 4000 ot./min. Z grafu je také dobře patrné to, co se projevuje během jízdy. Tedy že motor výrazně ožije nad hranicí čtyř tisíc otáček.

Více podrobností na téma Kia cee´d 1.4 CVVT LPG očekávejte v připravovaném testu. Už teď ale můžeme říci, že v reálném provozu nižší výkon i točivý moment při spalování LPG téměř nepoznáte. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků