Na brzdě: Kia cee´d 1.4 CVVT – benzin vs. LPG

Znovu jsme se během jednoho z našich redakčních testů zastavili na brzdě, abychom změřili reálný výkon motoru. Tentokrát vyšla řada na Kiu cee´d s karoserií kombi a základním motorem o objemu 1.4 litru. Proč jsme vybrali zrovna tohle auto? Jednoduše, protože šlo o verzi upravenou pro spalování LPG.

LPG se často prezentuje jako velice výhodná alternativa pro klasické benzinové motory. Přinést by měla celou řadu výhod, z nichž tou nejpodstatnější jsou náklady na jeden kilometr jízdy. LPG pořídíte výrazně levněji než litr benzínu, přičemž spotřeba se většinou zas až tolik neliší. Jak se ale projeví spalovaní LPG na výkonu motoru?

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Test Subaru Legacy/Outback: diesel vs. LPG, 2012 vs. 2013...

Tahle otázka je hlavním důvodem, proč jsme vyrazili na brzdu právě s Kiou cee´d osazenou základní benzinovou jedna-čtyřkou. Kromě toho, že si můžeme ověřit reálné hodnoty tohoto motoru, se totiž nabízí také zajímavé porovnání výkonu při jízdě na benzin a na plyn. Srovnání je o to zajímavější, že Kia ve svých oficiálních technických datech uvádí pouze hodnoty pro motor 1.4 CVVT, ne pro variantu LPG. Možná se počítá s tím, že se hodnoty neliší, ale není tomu tak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kia cee´d SW se zařadila mezi ty automobily, které nabízejí více, než co slibuje výrobce.

Podle oficiálních tabulek nabízí motor 1.4 CVVT maximální výkon rovných 100 koní při 5500 ot./min a vrchol točivého momentu 137 Nm dostupný při 4200 ot./min. Výsledky našeho měření nejlépe prozradí přiložený graf a nutno podotknout, že ani Kia se nezařadila mezi ty automobilky, u kterých jsou naměřené hodnoty nižší, než ty udávané.

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Při spalování benzinu (modrá křivka) motor vykázal poměrně výrazně vyšší výkon, než udává výrobce. Při 5500 ot./min bylo naměřeno 108 koní, na úrovni 6300 ot./min dosáhl motor dokonce na 110 koní. Točivý moment (červená křivka) nabízí to nejlepší za hranicí čtyř tisíc. Maximální naměřenou hodnotou je 140 Nm (4000 ot./min), přičemž až do 5200 ot./min je točivý moment v podstatě konstantní.

Klepněte pro větší obrázek 
Průběh výkonu i točivého momentu pro LPG je téměř identický se spalováním benzinu. Křivky jsou ale celkově posazeny níže.

Pro jízdu na LPG pak platí de facto to samé, co při spalování benzinu, akorát jsou obě křivky (výkon - hnědá, točivý moment – zelená) posunuté o něco níže. Jinak přesně kopírují předchozí průběhy. Výkon tedy vrcholí na 6300 ot./min hodnotou 105 koní, točivý moment končí na 136 Nm dostupných při 4000 ot./min. Z grafu je také dobře patrné to, co se projevuje během jízdy. Tedy že motor výrazně ožije nad hranicí čtyř tisíc otáček.

Více podrobností na téma Kia cee´d 1.4 CVVT LPG očekávejte v připravovaném testu. Už teď ale můžeme říci, že v reálném provozu nižší výkon i točivý moment při spalování LPG téměř nepoznáte. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků