Na brzdě: BMW M550d

Jedna věc je teorie, jiná věc je praxe. Tohle pravidlo platí pro všechny obory, motorismus nevyjímaje. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří o spotřebě paliva, která se od té oficiální normované liší až na výjimky vždycky. Zajímavé věci se ale dějí také u parametrů motoru.
Seznam kapitol
  1. BMW M550d
  2. Fotogalerie

Asi nikoho nepřekvapí, že výkon udávaný výrobcem se mnohdy může docela podstatně lišit. Někdy dostane zákazník nižší výkon, není ale výjimkou, že jindy dostane výkon vyšší. Poslední případ, se kterým jsem se osobně setkal, bylo naftové Subaru XV. U něj se na místo udávaných 147 koní naměřilo dokonce 166 koní, což je výsledek minimálně dost překvapující.

Náš dnešní případ ale není značka Subaru, nýbrž BMW. A rovnou jsme na brzdu vzali dost možná aktuálně to nejzajímavější, co tato německá automobilka může nabídnout – třikrát přeplňovaný naftový motor uložený do pětkového sedanu. Jaká je tato jednotka v praxi českého silničního provozu, o tom se zanedlouho dočtete v souvislosti s BMW X6 (a na naftový sedan také brzy dojde), jak velký ale vlastně doopravdy nabídne výkon a jak vysoko sahá točivý moment?

Připravujeme: test BMW X6 M50d

Připravujeme: test BMW X6 M50d

Stručná teorie je následující. Řadový třílitrový šestiválec dostal tři turbodmychadla – dvě malá, jedno velké. První malé turbo začíná pracovat od těch nejnižších otáček (1000 – 1500 ot./min), následně se přidá turbo velké pro střední otáčky (1500 – 2600 ot./min) a ve vysokých otáčkách se zapojuje druhá malá turbína. Systém je docela dobře vysvětlen na oficiálním videu, které BMW zveřejnilo na začátku letošního roku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Naftové "emko" nakonec zůstalo na brzdě téměř tři hodiny. Slibované parametry jsme z něj ale nedostali.

Tím nejdůležitějším je výsledek. Trojité přeplňování má zajistit plynulý zátah v celém spektru otáček a zajímavé vrcholné hodnoty. Výrobce udává 381 koní při 4000 ot./min a 740 Nm v rozmezí od 2000 do 3000 ot./min. Naměřená realita je poněkud střízlivější.

Během celé řady měření jsme nakonec naměřili maximální výkon 352 koní při 4066 ot./min. Jak je vidět z grafu, jde pouze o jakýsi výkyv, který v praxi nepocítíte. Na druhou stranu je zajímavé, že naftový motor drží téměř konstantní výkon těsně nad hranicí 340 koní v rozmezí od 3400 ot./min do 4800 ot./min. Točivý moment dosáhl během měření na 736 Nm při 2443 ot./min, což zhruba odpovídá údajům výrobce. Jeho průběh ale oficiálním údajům neodpovídá. Co také stojí za pozornost, to je propad výkonu i točivého momentu při 2800 ot./min. Jak vyplývá z výše uvedeného, je to přesně ten moment, kdy svou činnost končí velké turbo.

Nabízí se samozřejmě otázka, kde je chyba? V úvahu připadá celkem logicky jako první možnost v měření, ale tam ji velmi pravděpodobně nenajdete. Není to jen kvůli tomu, že jsme provedli celou řadu pokusů v různých režimech jízdy, ale především kvůli tomu, že shodou okolností na Slovensku se taktéž dostalo naftové „emko“ na brzdu a i tam měl motor ke slibovanému výkonu docela daleko. Podle názoru lidí ze společnosti Dieselpower stojí velmi pravděpodobně za nižším výkonem kromě jiného nekvalitní česká nafta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo výsledný graf, vpravo pro porovnání oficiální charakteristika
 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M550d
  2. Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků