Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Výrobní štítky a kódy nejsou pouhými náhodně seřazenými čísly a písmeny. Jejich znalost dokáže pomoci například při koupi ojetého vozu.

VIN čísla

Nejznámějším a nejsnáze dostupným číslem je VIN. Každý vůz jej dostane přiřazen již ve výrobě a má svoji logickou strukturu. Políček je vždy sedmnáct. Co z něj lze vyčíst?

První tři písmena označují kód výrobce – World Manufacturer Identifier (WMI). První dvě pozice jsou určené organizací ISO a třetí volí úřad pro standardizaci ve státě, ve kterém je výrobce registrován. Stejně jako v celém kódu, je zakázáno používat písmeno O. Je to kvůli možné záměně s nulou. Několik případů prvních tří pozic si prohlédněte v tabulce:

Audi WAU
BMW WBA
Citroën VF7
Fiat ZFA
Ford WF0
Honda SHH
Jaguar 1J4
Mazda JMZ
Škoda TMB
Volvo YV1

Na čtvrtém až devátém místě najdeme popisný kód vozidla - V.D.S. Vehicle Description Section. To si každý výrobce volí sám a pod různými kódy zde odlišuje specifický model.

Zbývajících osm znaků je pořadové výrobní číslo - V.I.S. Vehicle Identifier Section. Zde jde již o bližší popis motoru, výbavy či výrobního závodu. První místo v kódu V.I.S. představuje modelový rok daného automobilu.  Čísla a písmena s výjimkou 1, V, 2 a O, 0, Q se vždy po roce mění. Začalo to v roce 1980 písmenem A, v roce 2000 se dopělo k ypsilon a v dalším modelovém roce se začalo jedničkou. Znovu od A se začalo v roce 2010. Pozor, modelový rok nerovná se rok výroby. Modelový rok 2018 začíná 1. září 2017 a končí 31.8. 2018. Druhé číslo ve V.I.S. značí výrobní závod a úplně poslední udávají sériové číslo vozu.

Kde jej najdu? Logické se zdá, že pokud je takto striktně nařízeno složení kódu, bude se dbát i na jeho umístění. Jenže tomu tak není, je to víceméně pouze na výrobci. Rozlišuje se však umístění oficiální, které je veřejné a přístupné a umístění skryté, často nepřístupné bez částečné demontáže součástí vozidla. Oficiální ražba VIN by se měla nacházet na dobře viditelném místě. Většinou je tomu tak v přední části vozidla, třeba pod čelním sklem jako u vozidel koncernu Volkswagen:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výjimkou není ani umístění VIN na jednotlivých oknech vozidla. Toto označení však není standardní záležitostí a obvykle se provádí dodatečně na přání zákazníka kvůli bezpečnosti. Neveřejná umístění najdeme opravdu různě a automobiloví šejdíři tyto skrýše mají prohledané, na rozdíl od zákazníků... Opět na testovaném Audi A5 jej tak najdeme i na nosníku pod kapotou, což se dá očekávat:

Klepněte pro větší obrázek

Už méně byste však čekali umístění Opelu v podlaze pod interiérovým kobercem, či v zavazadlovém prostoru. VIN se také uvádí na typovém, výrobním a zákaznickém štítku. 

Motorové štítky

Motor je srdcem každého auta a jeho identifikace je nejen pro zájemce o ojetý vůz velice důležitá. Označení se opět provádí jak na viditelném místě, tak i na místech lehce nepřístupných. Na rozdíl od VIN není kód motoru nijak normován, způsob označení je pouze na výrobci.

Vymírající druh. Pojďte zavzpomínat na nejlepší dvanáctiválce všech dob

Vymírající druh. Pojďte zavzpomínat na nejlepší dvanáctiválce všech dob

Číslo je složeno z kódu označujícího jak typ daného motoru, tak výrobního čísla motoru. Samotné provedení označení motoru může být dvojího druhu. Buď přímá ražba do bloku motoru, nebo ražba kódu na ocelový štítek, který je následně specifickým způsobem připevněn k danému motoru.

Zákaznický štítek

Zákaznický štítek opět není nijak normován a povinné není dokonce ani jeho použití. Nejčastěji se jedná o obdélníkový nalepovací štítek umisťovaný převážně do zavazadlového prostoru vozidla jako na testovaném Audi, či na na B sloupku řidiče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zákaznický štítek obsahuje zásadní údaje. Jedná se o číslo schváleného typu vozidla, VIN daného vozidla, typový kód, modifikaci vozidla, typ motoru a typ převodovky, kód barvy a mnoho dalších upřesňujících údajů týkající se výbavy a doplňujících informací o vozidle. Právě s tímto štítkem by měly sedět další kódy, které nalezneme vyražené jinde.

Typové štítky

Typový štítek odborníci přirovnávají k občanskému průkazu u člověka. Většinou obsahuje výrobce daného vozidla, národní homologační číslo a musí obsahovat VIN vozidla. Je to tedy druhý nalepovací štítek, který VIN obsahuje a vše musí sedět.

Dále zde můžeme přehledně najít celkovou hmotnost, celková hmotnost jízdní soupravy, hmotnost brzděného a nebrzděného přívěsu či dovolené zatížení nápravy. Často se jedná o kovové štítky uchycené například na upevnění tlumiče, dnešním trendem jsou však nalepovací typové štítky. Například na Citroënu C1 jsme jeden našli po otevření zadních dveří:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Označení jednotlivých dílů

Pozor je třeba dát také na štítky jednotlivých dílů. V tomto označení najdeme i datum výroby toho kterého dílu, což se může také hodit. Jednotlivé použité náhradní díly se tak dají rozlišit od originálních. Datum výroby dílu najdeme jak v kruhovém uspořádání (terčíky), tak zanesen v uspořádané obdélníkové mřížce. 

Klepněte pro větší obrázek

Kódy skel

Každé sklo vozidla musí být opatřeno identifikační značkou. Opět nás zde krom výrobce zajímá především rok a měsíc výroby, který najdeme pomocí rozluštění systému teček a číslic v spodním řádku. Počet teček před číslem či za číslem označuje příslušný měsíc. Číslice pak vyjadřuje daný rok výroby. Opět na příkladu Audi A5, která byla vyrobená v roce 2016, zjistíme, že skla byla označena v dubnu, protože přehled roku 2016 na sklech vypadá následovně:

Leden . . . . . . 6 

Únor . . . . . 6

Březen . . . . 6 

Duben . . . 6

Květen . . 6

Červen . 6

Červenec 6 . . . . . .

Srpen 6 . . . . .

Září 6 . . . .

Říjen 6 . . .

Listopad 6 . .

Prosinec 6 . 

Klepněte pro větší obrázek

Kód barvy

Barva vozu je z pohledu kupce ojetého vozu také velmi podstatná. Lakýrníci, ke kterým se dostane opravené auto po havárii, se orientují kódovým označením. Zápis lze nalézt jak ve formě znaků i číslic, tak i celých slov označujících obchodní název dané barvy, dle které si zákazník vůz objednává do výroby.

Klepněte pro větší obrázek

Opět není určeno ani umístění kódu barvy. Co výrobce, to své vlastní umístění. Často je však najdeme na typovém či zákaznickém štítku. Kódy se však vyskytují i samostatně, jak vyražené do karoserie, tak v podobě nalepovacích štítků, tzn. na B sloupcích, pod kapotou či v zavazadlovém prostoru.

Pokud kód se skutečnou barvou vozidla nesouhlasí, je potřeba mít se na pozoru...

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků