n2a Motors 789: 'Vette dostala staré šaty

Individuální stavby karosériií naštěstí nezanikly. Dnes vám představíme vůz špičkové techniky, ale vzhledu z padesátých let minulého století.

Americká společnost se zvláštním názvem n2a Motors se prezentuje neméně zvláštními výrobky. Na tomto místě jsme vám nabídli reportáž o vozech řady Anteros, které vycházejí z aktuální generace Chevroletu Corvette C6. Tentokrát se zmíníme o modelu s označením 789, který se v malých sériích vyrábí již několik let, ale vůbec první vůz tohoto typu se nyní objevil v aukci eBay.

Firma n2a Motors jej vyvinula a vyrábí ve spolupráci se společností Kanter Concepts, oba subjekty přitom sídlí v kalifornské Santa Anně a šéfuje jim Gene Langmesser. Ten v Michiganu vystudoval na inženýra, pracoval v konstrukčních kancelářích u General Motors a v karosárně Fisher, pak odešel na zkušenou do Evropy k  firmám Porsche a Opel. Jeho výtvor, o němž je nyní řeč, sdílí se současnou Corvettou podvozek, pohonnou jednotku a interiér, vnější vzhled vozu se však změnil k nepoznání. Tvůrci se do něj pokusili vtělit typické znaky Chevroletů z modelových roků 1957, 1958 a 1959.

Otázku vkusu necháme k posouzení našim čtenářům, ale na každý pád před námi stojí archaický vůz, který však poskytuje pohodlí i jízdní výkony moderního automobilu, navíc vpravdě sportovního ražení. Vždyť konstrukce „chassis“ Corvetty má za sebou i vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans, krom toho je považována za ztělesnění nejlepšího poměru mezi cenou a jízdními výkony.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A jak již to tak chodí, celý projekt začal čistě spontánním způsobem. „Všechno začalo na ubrousku, často jsme si totiž vyprávěli o typických znacích klasických Chevroletů,“ vzpomíná Langmesser. „Udělali jsme několik nákresů a za nějakých patnáct měsíců byl hotov prototyp. Koupili jsme tehdy jeden Chevrolet Corvette C6 a shodili z něj všechny karosářské díly.“ Na vzniklý skelet Langmesserův tým nakupil hromadu modelářské hlíny. A začala vznikat reminiscence na půlstoletí stará témata.

Příď vozu nese jasný charakter Chevroletu Bel Air z roku 1957, boky vycházejí z Impaly z roku 1958 a záď nese prvky z Chevroletů modelového roku 1959. Celá práce na prototypu však nebyla žádnout fušeřinou, ale prvotní nákresy z ubrousků byly přeneseny do počítače a předem vymodelovány. A výsledkem se stal model 789, jenž byl prezentován na sklonku roku 2007 v Las Vegas a o rok později v New Yorku. Langmasserovým cílem je zhotovit sérii rovné stovky těchto automobilů, v současnosti u něj pracují na vozech s pořadovými čísly 15, 16 a 17 a na další dva již mají uzavřeny objednávky. V porovnání s renovací dobového auta tak díky projektu n2a Motors můžete získat stroj, který bude vypadat dobře, ale zároveň bude přiměřeně praktický a v běžném provozu se jistě neztratí. A podle výrobce navíc model 789 dosahuje rychlostí přes 300 km/h...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kusová výroba zajistí, že žádná dvě auta nebudou identická a na každém parkovišti budete ten váš středem pozornosti. Pravda, vůz řady 789 vás přijde na nějakých 135 000 dolarů, nicméně máte v ceně kromě originálního designu kompozitové karosérie také takřka nekonečnou škálu barevných kombinací. K tomu je třeba přičíst čtyřsetkoňový hliníkový osmiválec (pochopitelně s klasickým tyčkovým rozvodem), výfukovou soustavu Borla a specifické ráfky. Za příplatek pak můžete svůj stroj obohatit přeplňováním kompresorem, keramickými brzdami nebo čalouněním z pštrosí kůže. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér vozu 789 vychází ze současné Corvetty a je čalouněn tříbarevnou kombinací materiálů, což byl též typický znak modelů Impala z roku 1958. Na výběr však máte v podstatě ze všech materiálů, které jen současnost nabízí. Jen na vaší volbě tak zůstává, jestli dáte přednost brokátu, krokodýlí kůži nebo ratanu. Doplňky interiéru pak mohou být dle přání zákazníka zlaté i stříbrné, na speciálních závodních sedadlech můžete mít vyšito své jméno...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
n2a Motors 789
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků