MŽP souhlasí, aby Posázaví proťala dálnice D3

Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu středočeské části budějovické dálnice D3 přes Posázaví.
MŽP souhlasí, aby Posázaví proťala dálnice D3

Úřad pro její stavbu vydal kladné stanovisko EIA, čímž uznal, že je z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná.

Obce nesouhlasí

Středočeský úsek dálnice D3 se má podle ŘSD začít stavět za šest let. Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. I tato méně vhodná varianta je ale pro ministerstvo životního prostředí přijatelná.

Představitelé dotčených obcí s tím nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít,“ uvedl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Podivil se tomu, že úředníci dali přednost nedotčené krajině Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Sdružení má obavy i z toho, že kolem dálnice nekontrolovatelně vyrostou logistická a nákupní centra, která definitivně zdevastují poslední zbytky přírody. „Musíme se poradit, jaké kroky podnikneme. Zatím je to moc čerstvé,“ dodal Macák.

„Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby,“ řekl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro pokračování v dalších fázích realizace, kterým je zahájení územního řízení o umístění stavby, dodal Tomášek.

První kopnutí do deseti let? 

Ředitelství silnic a dálnic teď po analýze závěrů MŽP zahájí přípravu stavby, uvedl ředitel jihočeské ŘSD Josef Pešl. Ředitelství nejprve musí zapracovat do dokumentací připomínky MŽP, získat územní rozhodnutí, poté jej čekají výkupy pozemků a teprve pak může stavba získat stavební povolení. To by podle Pešla mohlo trvat osm až deset let a teprve poté by se mohla komunikace začít stavět.

Trase přes Posázaví dává ŘSD přednost, jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Pro zahájení územního řízení musí existovat odpovídající projekty, uvedl Tomášek. I během této fáze přípravy se budou k těmto projektům opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky ministerstva životního prostředí ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat.

Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků