Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio

Některá auta si vybudovala pověst legend a kult oddaných stoupenců. Jsou to ale skutečné legendy, nebo jen mýty a nafouknuté bubliny? Co způsobuje, že se za ně jejich fanoušci bijí do krve?
Seznam kapitol
  1. Individualistické detaily, tuctové proporce; Nejde (jen) o výkon
  2. Kabriolet na celý rok; Jedno zklamání za druhým; Hledání pokračuje

Článek byl se svolením autora převzat z Autíčkář.cz

Jsou auta, která každý zná, každý o nich mluví a každý na ně má nějaký názor. Představují měřítko určitých kvalit, nebo jsou to prostě jen legendy samy o sobě. Bývají s nimi srovnávány nové modely. A vyvolávají dlouhé hádky, kdykoliv se o nich někdo zmíní v internetové diskusi. Postupem času ale zjistíte, že o nich sice všichni mluví, ale většina lidí je nikdy neřídila.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 9-3 nemá původ v leteckém průmyslu, ale v Opelu Vectra

SAAB byl legendární pro svá jedinečná, prapodivná auta, o kterých se říkalo, že se nepodobají ničemu jinému. Tvrdili nám, že jsou „zrozené ze stíhaček“ a ne z jiných aut. Ale v moderních dobách značky se její modely nerodily ze stíhaček. Rodily se z Opelů Vectra. Což vedlo k dlouhým slovním soubojům mezi zarputilými milovníky značky a cyniky. Je moderní SAAB jen nafintěný Opel, nebo je to skutečně něco výjimečného? Chtěl jsem to zjistit, tak jsem si jeden půjčil…

Individualistické detaily, tuctové proporce

Pokud auta hodnotíte primárně očima a záleží vám na detailech, asi budete 9-3 po prvním obhlédnutí považovat za velmi individualistickou, typicky skandinávskou a klasicky „saabovitou“. Detaily jako je maska, tvar čelních světlometů nebo zadních světel, a samozřejmě i interiér, dávají jasně najevo, že se díváte na SAAB.

Ale pokud trochu poodstoupíte, brzy si všimnete, že proporce, díky kterým byla původní 900 tak výjimečná, jsou pryč. Žádná plochá kapota, ani téměř svislé čelní sklo, žádný štíhlý profil. I když má 9-3 blíže ke „klasicky elegantním“ proporcím, nezbylo z ní mnoho z báječné podivnosti staré 900.

A stejné je to i s interiérem. Když se posadíte dovnitř, všimnete si „letecké“ vertikální palubky a dalších aviatikou inspirované detaily, jako zeleně podsvícené displeje. Spínací skříňka je pořád na středovém tunelu, hned za řadící pákou. Ale čelní sklo je daleko před vámi a ostře skloněné, linie oken je vysoko, sedačka vzadu a nízko. Ve staré 900 jsem jel jen jednou, ale dodnes si matně vzpomínám na čelní sklo kousek před mým obličejem, nízký čumák očichávající silnici před vámi a téměř vertikální A-sloupky. I když jsem nikdy neseděl v klasickém Porsche 911, představuji si, že sedět v ní musí působit dost podobně. Ale 9-3? Nic takového.

Po pravdě řečeno, působí úplně stejně jako kterékoliv jiné moderní auto stejné éry. Působí jako… no, jako nafintěný Opel Vectra. Ale je to vážně hezky nafintěný Opel Vectra. I v případě, že vám podivnost Saabů nic neříká, musíte uznat, že interiér je vážně dobře zpracovaný. Materiály jsou srovnatelné s prémiovými značkami, plátěná střecha vypadá zevnitř téměř jako plechová. Možná se ztratilo něco z výjimečnosti, ale na druhou stranu je tu jasně vidět, za co původní majitel zaplatil tolik peněz. S výjimkou proporcí tu mnoho neprozrazuje, že je tohle auto založeno na obyčejném Opelu.

Ale klasické Saaby se nekupovaly kvůli vzhledu nebo kvůli tomu, jak jemnou kůži mají na sedačkách. Tahle auta jste si kupovali kvůli jedinečné technice. A to znamená, že se musíme jít projet.

Nejde (jen) o výkon

Teď určitě někteří z vás namítnou, že pokud chceme skutečně zjistit, z jakého těsta moderní sámy jsou, měli jsme si vybrat výkonnější verzi s manuální převodovkou. Něco jako 9-3 Aero, nebo rovnou Viggen. Ale většina z jedinečného charakteru těchto aut se skrývá v jejich výkonech a rychlosti. Pokud pošlete na přední kola přes 200 koní, bude zajímavé cokoliv. A je příliš snadné zaměnit drama, které přináší brutální akcelerace, a za volant tahající točivý moment, za skutečný charakter. Ne, ta prchavá „saabovitost“, kterou chci najít, by se měla skrývat i v tom nejméně sportovním modelu na trhu. Dokonce i v kabrioletu s nízkotlakým turbem a automatickou převodovkou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Materiály jsou srovnatelné s prémiovými značkami; zelené podsvícení je jedna z věcí, v nichž se Saab snad opravdu inspiroval poznatky z vývoje a výroby stíhaček

Pokud se projedete moderním Mini s naftovým motorem a automatickou převodovkou, bude ve srovnání s Cooperem S nebo JCW pomalé a neohrabané. Ale pořád bude mít ten „miníkovský charakter“ – pořád ucítíte tu hravost podvozku, interiér bude pořád jedinečný nejen detaily, ale i základní architekturou. A totéž platí i o základním trojkovém BMW (i když v případě současné generace F10 to už možná není tak docela pravda) a, byť tady to nemám z vlastní zkušenosti, pravděpodobně i o 911 Carrera 4S Cabrio s automatem tiptronic.

Pokud celá ta věc se „zrozením ze stíhaček“ platila i v dobách GM, měl by charakter Saabu sahat dál než jen ke cool palubce a velkému turbu. A mělo by být možné najít ho i v křižníku pro posrtarší pány, nejen v hardcore modelech jako Viggen.

Dokončení článku najdete v následující kapitole:

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Individualistické detaily, tuctové proporce; Nejde (jen) o výkon
  2. Kabriolet na celý rok; Jedno zklamání za druhým; Hledání pokračuje

bazar

BMW 1 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 231 865 km
Cena: 120 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2013
Stav: 51 351 km
Cena: 600 000 Kč
Saab 9.5 2
Rok výroby: 2006
Stav: 226 164 km
Cena: 88 000 Kč
Saab 9.3 2,2
Rok výroby: 2000
Stav: 221 586 km
Cena: 60 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků