Mýto ve městech stejně jednou bude

Rakouský autoklub VCO přišel s nápadem, že by se mohlo zavést mýto pro vjezd do velkých rakouských měst. Tedy zavést obdobu toho, co lze nyní najít v Londýně a Stockholmu. Mýto pro vjezd by mělo být zavedeno ve Vídni, Klagenfurtu, Štýrském Hradci, Salcburku a Bregenzu.

Tvůrci tohoto nápadu si vybrali to, co jim jde na ruku a nyní předkládají jako vzorovou studii zavedení mýta ve Stockholmu. V tomto městě poklesl počet vozů v centru o skvělých 23 procent, čímž se výrazně snížily kolony ve špičkách a klesly emise všech nebezpečných plynů.

Na druhou stranu zde je případ Londýna, kde se nezměnilo vůbec nic, pouze město vybere více peněz, ale dopravě a ovzduší se v Londýně nijak neulevilo. Dvě města a dva rozdílné závěry jednoho opatření. Pak jen záleží, na jakém z těchto případů budeme stavět a každá strana si vždy vybere ten svůj.

Každopádně zavést mýto ve jmenovaných městech nebude vůbec jednoduché a to i z důvodu, že centra těchto měst netvoří z většiny obchodní centra, ale rezidenční čtvrti. Mýto by tak dopadlo hlavně na stálé obyvatele a ne na ty, kteří do centra dojíždějí za prací a mohli by využít městskou dopravu. Ve finále by se tak peníze vybíraly hlavně od obyvatel, kteří v centru bydlí než od těch, kteří tam každý den dojíždí.

Navíc systém elektronického mýta pro vjezd do centra měst je velmi nákladný na pořízení a provoz a je otázkou zda by se v menších rakouských městech vůbec ekonomicky vyplatil. Zvažuje se tak možnost, že by se vše řešilo jakousi formou známky, ve stylu těch dálničních. Pak by se ovšem mohlo stát, že řidič, který často jezdí po městech rakouských bude mít své okno doslova oblepené různými nálepkami. Nebo by měl jednu známku do všech měst podobně, jako to nyní mají v Německu. Pak se ovšem individuální efekt ztrácí úplně, známku by si koupili prakticky všichni...

Jak to tak již bývá, levicově zaměřené strany a zelení jsou pro, zatímco středové a pravicové strany proti. Ti první argumentují životním prostředním a ti druzí tím, že jde opět jen o to, jak vytáhnout z kapes řidičů další poplatky. Proti jsou navíc i zastupitelé jmenovaných měst, tedy mimo Salcburk a Bregenz, kde by opatření proti vjezdu do centra přivítali, ovšem ne ve formě, jakou by to chtěl autoklub.

Lze ovšem předpokládat, že mýta v centrech měst stejně budou jednou v nějaké formě zavedeny. Přece jenom je to výborný zdroj peněz pro daná města a navíc by se tím mohla omezit i část osobní dopravy, kterou lze přenést do dopravy hromadné. Ostatně i pražští zastupitelé o tom již hlasitě přemítají, a to jde o město, jehož centru se v mnoha případech prakticky nedá nijak vyhnout ani když do Prahy vůbec nejedete...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků