Mýto ve městech stejně jednou bude

Mýto ve městech stejně jednou bude

Rakouský autoklub VCO přišel s nápadem, že by se mohlo zavést mýto pro vjezd do velkých rakouských měst. Tedy zavést obdobu toho, co lze nyní najít v Londýně a Stockholmu. Mýto pro vjezd by mělo být zavedeno ve Vídni, Klagenfurtu, Štýrském Hradci, Salcburku a Bregenzu.

Tvůrci tohoto nápadu si vybrali to, co jim jde na ruku a nyní předkládají jako vzorovou studii zavedení mýta ve Stockholmu. V tomto městě poklesl počet vozů v centru o skvělých 23 procent, čímž se výrazně snížily kolony ve špičkách a klesly emise všech nebezpečných plynů.

Na druhou stranu zde je případ Londýna, kde se nezměnilo vůbec nic, pouze město vybere více peněz, ale dopravě a ovzduší se v Londýně nijak neulevilo. Dvě města a dva rozdílné závěry jednoho opatření. Pak jen záleží, na jakém z těchto případů budeme stavět a každá strana si vždy vybere ten svůj.

Každopádně zavést mýto ve jmenovaných městech nebude vůbec jednoduché a to i z důvodu, že centra těchto měst netvoří z většiny obchodní centra, ale rezidenční čtvrti. Mýto by tak dopadlo hlavně na stálé obyvatele a ne na ty, kteří do centra dojíždějí za prací a mohli by využít městskou dopravu. Ve finále by se tak peníze vybíraly hlavně od obyvatel, kteří v centru bydlí než od těch, kteří tam každý den dojíždí.

Navíc systém elektronického mýta pro vjezd do centra měst je velmi nákladný na pořízení a provoz a je otázkou zda by se v menších rakouských městech vůbec ekonomicky vyplatil. Zvažuje se tak možnost, že by se vše řešilo jakousi formou známky, ve stylu těch dálničních. Pak by se ovšem mohlo stát, že řidič, který často jezdí po městech rakouských bude mít své okno doslova oblepené různými nálepkami. Nebo by měl jednu známku do všech měst podobně, jako to nyní mají v Německu. Pak se ovšem individuální efekt ztrácí úplně, známku by si koupili prakticky všichni...

Jak to tak již bývá, levicově zaměřené strany a zelení jsou pro, zatímco středové a pravicové strany proti. Ti první argumentují životním prostředním a ti druzí tím, že jde opět jen o to, jak vytáhnout z kapes řidičů další poplatky. Proti jsou navíc i zastupitelé jmenovaných měst, tedy mimo Salcburk a Bregenz, kde by opatření proti vjezdu do centra přivítali, ovšem ne ve formě, jakou by to chtěl autoklub.

Lze ovšem předpokládat, že mýta v centrech měst stejně budou jednou v nějaké formě zavedeny. Přece jenom je to výborný zdroj peněz pro daná města a navíc by se tím mohla omezit i část osobní dopravy, kterou lze přenést do dopravy hromadné. Ostatně i pražští zastupitelé o tom již hlasitě přemítají, a to jde o město, jehož centru se v mnoha případech prakticky nedá nijak vyhnout ani když do Prahy vůbec nejedete...

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků