Mýto ve městech stejně jednou bude

Rakouský autoklub VCO přišel s nápadem, že by se mohlo zavést mýto pro vjezd do velkých rakouských měst. Tedy zavést obdobu toho, co lze nyní najít v Londýně a Stockholmu. Mýto pro vjezd by mělo být zavedeno ve Vídni, Klagenfurtu, Štýrském Hradci, Salcburku a Bregenzu.

Tvůrci tohoto nápadu si vybrali to, co jim jde na ruku a nyní předkládají jako vzorovou studii zavedení mýta ve Stockholmu. V tomto městě poklesl počet vozů v centru o skvělých 23 procent, čímž se výrazně snížily kolony ve špičkách a klesly emise všech nebezpečných plynů.

Na druhou stranu zde je případ Londýna, kde se nezměnilo vůbec nic, pouze město vybere více peněz, ale dopravě a ovzduší se v Londýně nijak neulevilo. Dvě města a dva rozdílné závěry jednoho opatření. Pak jen záleží, na jakém z těchto případů budeme stavět a každá strana si vždy vybere ten svůj.

Každopádně zavést mýto ve jmenovaných městech nebude vůbec jednoduché a to i z důvodu, že centra těchto měst netvoří z většiny obchodní centra, ale rezidenční čtvrti. Mýto by tak dopadlo hlavně na stálé obyvatele a ne na ty, kteří do centra dojíždějí za prací a mohli by využít městskou dopravu. Ve finále by se tak peníze vybíraly hlavně od obyvatel, kteří v centru bydlí než od těch, kteří tam každý den dojíždí.

Navíc systém elektronického mýta pro vjezd do centra měst je velmi nákladný na pořízení a provoz a je otázkou zda by se v menších rakouských městech vůbec ekonomicky vyplatil. Zvažuje se tak možnost, že by se vše řešilo jakousi formou známky, ve stylu těch dálničních. Pak by se ovšem mohlo stát, že řidič, který často jezdí po městech rakouských bude mít své okno doslova oblepené různými nálepkami. Nebo by měl jednu známku do všech měst podobně, jako to nyní mají v Německu. Pak se ovšem individuální efekt ztrácí úplně, známku by si koupili prakticky všichni...

Jak to tak již bývá, levicově zaměřené strany a zelení jsou pro, zatímco středové a pravicové strany proti. Ti první argumentují životním prostředním a ti druzí tím, že jde opět jen o to, jak vytáhnout z kapes řidičů další poplatky. Proti jsou navíc i zastupitelé jmenovaných měst, tedy mimo Salcburk a Bregenz, kde by opatření proti vjezdu do centra přivítali, ovšem ne ve formě, jakou by to chtěl autoklub.

Lze ovšem předpokládat, že mýta v centrech měst stejně budou jednou v nějaké formě zavedeny. Přece jenom je to výborný zdroj peněz pro daná města a navíc by se tím mohla omezit i část osobní dopravy, kterou lze přenést do dopravy hromadné. Ostatně i pražští zastupitelé o tom již hlasitě přemítají, a to jde o město, jehož centru se v mnoha případech prakticky nedá nijak vyhnout ani když do Prahy vůbec nejedete...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků