Mýto pro osobní auta bude brzy realitou

Nizozemí se stane první zemí, která zavede celoplošné mýto. Za ujeté kilometry tak budou platit úplně všichni a na všech silnicích. Proč?
Mýto pro osobní auta bude brzy realitou

O monitoring se bude starat satelitní systém, kdy bude mít řidič každého vozu palubní jednotku. Díky ni a komunikaci se satelity budou výběrčí přesně vědět, kolik a kde jste toho najezdili a poté přijde patřičná faktura.

Nizozemí tak bude první zemí světa, kde se něco podobného stane. Na druhou stranu se neodehraje nic zase tak velkého, protože podobný stav chce Unie zavést po roce 2013 ve všech členských státech, tedy i u nás.

Má ale takový systém vůbec nějaký smysl? A stojí za ním opravdu snaha, aby řidiči platili za užité kilometry silnic?

Peníze a zase jen peníze

Daný systém může vypadat spravedlivě, protože ten kdo silnice více užívá, ten si za to prostě více zaplatí více. Jenže v daněmi přeplněné Unii není spravedlivého nic.

Podobné zdanění, tedy za ujetý kilometr, platíme již nyní všichni a to ve formě daní za spotřebované palivo. I zde platí skutečnost, že ten, kdo s autem jezdí, spotřebuje více paliva a tím odvede více daní za užití silnic.

Tento systém sice není dokonalý, ale „mýto pro všechny” jej nemá nahradit, pouze doplnit. Je tedy naprosto zjevné, že jde jen o snahu vybrat další peníze z našich peněženek a neříkat tomu daň. A to se nyní bude dít pod rouškou bohulibě znějící spravedlnosti při využití silnic.

Jak se vyhnout krachu Galilea

Není vůbec náhodou, že Unie všem a jasně doporučuje, aby využívali pro výběr mýta satelitní systém. Projekt Galileo, tedy evropská obdoba GPS, je prozatím neúspěšný, protože soukromí investoři do tohoto projektu nechtěli a nechtějí investovat.

Celý systém tak bude hradit Unie a je jasné, že své peníze bude chtít zpět. Samotné zisky z komerčního využití by byly malé a návratnost v nedohledu. Takže proč nenařídit, aby se mýto vybíralo přes satelit a rázem je zde využití pro tento evropský projekt. Desítky a stovky milionu vozů již dokáži přinést potřebné peníze.

Velký bratr se rád podívá

V neposlední řadě je zde také snaha Unie vědět o všech všechno a opět to zabalit do krásných slov. Pokud totiž budou mít osobní vozy v sobě palubní on-line jednotky, bude to další významný krok k totálnímu nesvobodě, ke které Evropa rok od roku kráčí.

Od Unie nelze čekat nic rozumného a nic pozitivního. Pokud budeme neustále monitorováni, budeme jen krůček od zavedení hlídání rychlosti přes satelit. Podobný systém může neustále hlídat vaši rychlost a pokud bude vyšší, než povolená, letí vám nazpět pěkná pokuta. Technicky to pochopitelně není nic složitého.

Jenže nejde jen o vybírání pokut, ale i o to, že statní bude mít takřka online informace o vašem pohybu, případně o pohybu vašeho vozu. Něco takového se dotýká svobody každého z nás a v diskusi nás prosím neobtěžujte argumenty, že kdo nedělá nic špatného, ten se nemá za co stydět. Pokud vám takový systém vyhovuje, běžte vše o svém pohybu pravidelně hlásit na úřady, ostatní s tím ale neobtěžujte.

Šamé špatné zprávy

Obyvatelé Unie totiž postupně, po malých a větších kouscích, ztrácí svou svobodu, kterou vyměňují za systémy, které jsou jednoduše k ničemu. A i pokud by k něčemu byly, daly by se řešit jiným způsobem, který by neměl podobné negativní vedlejší efekty. Místo vybírání mýta, zavádění drahého systému by se dala navýšit spotřební daň na benzín o pár procent, čímž stát vybere více za ujeté kilometry, nemusí se budovat drahá infrastruktura, nemusí se na tom živit další desítky firem a vybrané peníze půjdou přímo do státní kasy.

Pokud totiž stát vybere 1 korunu na daních z benzínu, doputuje do státní kasy 1 koruna. Pokud vybere 1 korunu na mýtu, přijde do státní kasy třeba jen 30 halířů, protože zbytek spolykají náklady na vybudování systému a jeho provozování nějakou soukromou společností vybranou v průhledném tendru.

Může podobný systém vůbec přinést něco obecně prospěšného? My nic takového nevidíme - jen zaplatíme více peněz a budeme mít ještě méně svobody. Pomineme-li prospěch několika málo subjektů, ke kterému můžeme být maximálně lhostejní, bude to jen čistá řada minus.

Kdo z občanů tedy takový systém chce? Kam se podělo demokratické rozhodování? Nyní můžeme čekat, až se to stane, nebo s tím pro jednou zkusit něco udělat...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků