Mýto pro osobní auta bude brzy realitou

Nizozemí se stane první zemí, která zavede celoplošné mýto. Za ujeté kilometry tak budou platit úplně všichni a na všech silnicích. Proč?
Mýto pro osobní auta bude brzy realitou

O monitoring se bude starat satelitní systém, kdy bude mít řidič každého vozu palubní jednotku. Díky ni a komunikaci se satelity budou výběrčí přesně vědět, kolik a kde jste toho najezdili a poté přijde patřičná faktura.

Nizozemí tak bude první zemí světa, kde se něco podobného stane. Na druhou stranu se neodehraje nic zase tak velkého, protože podobný stav chce Unie zavést po roce 2013 ve všech členských státech, tedy i u nás.

Má ale takový systém vůbec nějaký smysl? A stojí za ním opravdu snaha, aby řidiči platili za užité kilometry silnic?

Peníze a zase jen peníze

Daný systém může vypadat spravedlivě, protože ten kdo silnice více užívá, ten si za to prostě více zaplatí více. Jenže v daněmi přeplněné Unii není spravedlivého nic.

Podobné zdanění, tedy za ujetý kilometr, platíme již nyní všichni a to ve formě daní za spotřebované palivo. I zde platí skutečnost, že ten, kdo s autem jezdí, spotřebuje více paliva a tím odvede více daní za užití silnic.

Tento systém sice není dokonalý, ale „mýto pro všechny” jej nemá nahradit, pouze doplnit. Je tedy naprosto zjevné, že jde jen o snahu vybrat další peníze z našich peněženek a neříkat tomu daň. A to se nyní bude dít pod rouškou bohulibě znějící spravedlnosti při využití silnic.

Jak se vyhnout krachu Galilea

Není vůbec náhodou, že Unie všem a jasně doporučuje, aby využívali pro výběr mýta satelitní systém. Projekt Galileo, tedy evropská obdoba GPS, je prozatím neúspěšný, protože soukromí investoři do tohoto projektu nechtěli a nechtějí investovat.

Celý systém tak bude hradit Unie a je jasné, že své peníze bude chtít zpět. Samotné zisky z komerčního využití by byly malé a návratnost v nedohledu. Takže proč nenařídit, aby se mýto vybíralo přes satelit a rázem je zde využití pro tento evropský projekt. Desítky a stovky milionu vozů již dokáži přinést potřebné peníze.

Velký bratr se rád podívá

V neposlední řadě je zde také snaha Unie vědět o všech všechno a opět to zabalit do krásných slov. Pokud totiž budou mít osobní vozy v sobě palubní on-line jednotky, bude to další významný krok k totálnímu nesvobodě, ke které Evropa rok od roku kráčí.

Od Unie nelze čekat nic rozumného a nic pozitivního. Pokud budeme neustále monitorováni, budeme jen krůček od zavedení hlídání rychlosti přes satelit. Podobný systém může neustále hlídat vaši rychlost a pokud bude vyšší, než povolená, letí vám nazpět pěkná pokuta. Technicky to pochopitelně není nic složitého.

Jenže nejde jen o vybírání pokut, ale i o to, že statní bude mít takřka online informace o vašem pohybu, případně o pohybu vašeho vozu. Něco takového se dotýká svobody každého z nás a v diskusi nás prosím neobtěžujte argumenty, že kdo nedělá nic špatného, ten se nemá za co stydět. Pokud vám takový systém vyhovuje, běžte vše o svém pohybu pravidelně hlásit na úřady, ostatní s tím ale neobtěžujte.

Šamé špatné zprávy

Obyvatelé Unie totiž postupně, po malých a větších kouscích, ztrácí svou svobodu, kterou vyměňují za systémy, které jsou jednoduše k ničemu. A i pokud by k něčemu byly, daly by se řešit jiným způsobem, který by neměl podobné negativní vedlejší efekty. Místo vybírání mýta, zavádění drahého systému by se dala navýšit spotřební daň na benzín o pár procent, čímž stát vybere více za ujeté kilometry, nemusí se budovat drahá infrastruktura, nemusí se na tom živit další desítky firem a vybrané peníze půjdou přímo do státní kasy.

Pokud totiž stát vybere 1 korunu na daních z benzínu, doputuje do státní kasy 1 koruna. Pokud vybere 1 korunu na mýtu, přijde do státní kasy třeba jen 30 halířů, protože zbytek spolykají náklady na vybudování systému a jeho provozování nějakou soukromou společností vybranou v průhledném tendru.

Může podobný systém vůbec přinést něco obecně prospěšného? My nic takového nevidíme - jen zaplatíme více peněz a budeme mít ještě méně svobody. Pomineme-li prospěch několika málo subjektů, ke kterému můžeme být maximálně lhostejní, bude to jen čistá řada minus.

Kdo z občanů tedy takový systém chce? Kam se podělo demokratické rozhodování? Nyní můžeme čekat, až se to stane, nebo s tím pro jednou zkusit něco udělat...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků