Mýto na silnicích první třídy má vynést 1,5 mld. ročně

Dle posledních analýz má druhá etapa elektronického výběru mýta, která bude zavedena na silnicích první třídy, až 1,5 mld. ročně. Nejde ovšem o částku, která přiteče do státního rozpočtu, ale o hrubý výnos, ze kterého budou ještě zaplaceny splátky za vybudování systému společnosti Kapsch.

Stejně jako na současných dálnicích, bude i na silnicích 1. třídy vybíráno mýto od automobilů s hmotností nad 12 tun a to maximální sazbou 2,6 Kč za kilometr. Po 1. lednu příštího roku, kdy bude spuštěna i druhá etapa, tak bude zpoplatněno na půl milionu vozidel.

Stát ovšem bude muset ještě nakoupit na 500 000 palubních jednotek pro nákladní vozy, což přijde na miliardy korun. Stát pak bude tyto jednotky pronajímat dopravcům za 7 000 Kč.

Jaký tedy bude celkový efekt výběru na silnicích 1. třídy není zcela jasné, protože relativně malý výběr musí pokrýt vysoké náklady na provoz a pořízení systému. Zda do kasy přijde alespoň částka na vybudování alespoň 1 km dálnice tak není jasné.

Pokud ovšem stát nechá zpoplatnit všechny vozy nad 3,5 tuny, jak se hovoří, bude výnos ve zcela jiných řádech, ovšem s tím, že tyto částky se promítnou do koncových cen služeb a výrobků a tak si občané opět zaplatí své vlastní dálnice, jenom formou jakési „skryté daně”. Stále stejná písnička...

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 65 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků