Mýto na silnicích první třídy má vynést 1,5 mld. ročně

Dle posledních analýz má druhá etapa elektronického výběru mýta, která bude zavedena na silnicích první třídy, až 1,5 mld. ročně. Nejde ovšem o částku, která přiteče do státního rozpočtu, ale o hrubý výnos, ze kterého budou ještě zaplaceny splátky za vybudování systému společnosti Kapsch.

Stejně jako na současných dálnicích, bude i na silnicích 1. třídy vybíráno mýto od automobilů s hmotností nad 12 tun a to maximální sazbou 2,6 Kč za kilometr. Po 1. lednu příštího roku, kdy bude spuštěna i druhá etapa, tak bude zpoplatněno na půl milionu vozidel.

Stát ovšem bude muset ještě nakoupit na 500 000 palubních jednotek pro nákladní vozy, což přijde na miliardy korun. Stát pak bude tyto jednotky pronajímat dopravcům za 7 000 Kč.

Jaký tedy bude celkový efekt výběru na silnicích 1. třídy není zcela jasné, protože relativně malý výběr musí pokrýt vysoké náklady na provoz a pořízení systému. Zda do kasy přijde alespoň částka na vybudování alespoň 1 km dálnice tak není jasné.

Pokud ovšem stát nechá zpoplatnit všechny vozy nad 3,5 tuny, jak se hovoří, bude výnos ve zcela jiných řádech, ovšem s tím, že tyto částky se promítnou do koncových cen služeb a výrobků a tak si občané opět zaplatí své vlastní dálnice, jenom formou jakési „skryté daně”. Stále stejná písnička...

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 12 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků