Mýtné havarijnímu stavu silnic příliš nepomůže

Podle deníku Právo potřebuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na opravu silnic druhé a třetí třídy celkem 57 miliard korun. V havarijním stavu je takřka polovina z celkové délky necelých 49 tisíc kilometrů. Zhoršuje se ale i stav silnic první třídy, nevyhovující povrch má už čtyřicet procent z celkových šest tisíc km; v roce 1998 to bylo přitom jen 25 procent.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bohužel nemá na opravy peníze, jen na odstranění škod po zimní sezóně bylo na jaře potřeba o 1,8 miliardy korun více, než měli silničáři k dispozici. SFDI sice dodatečně věnovala na opravy 950 milionů korun, miliarda však stále chybí. Opravy a budování silnic financují částečně také výnosy z prodeje dálničních známek, z nichž letos ŘSD obdrží celkem 2,2 miliardy korun. Z kamionů, které se na „likvidaci“ vozovek podílí nejvíce, přitom známky vytěží jen 800 milionů korun.

Tato částka by se měla zvýšit zavedením elektronického mýtného pro nákladní dopravu - od roku 2006 budou kamiony platit za zhruba tři tisíce km dálnic a nově také silnic první třídy.Předpokládaná sazba se bude pohybovat okolo pěti korun za kilometr (poslední slovo zatím nebylo vyřčeno), což by znamenalo přibližně dvě miliardy korun ročně. Ale ani to nebude na opravy silnic a budování nových úseků dálnic stačit.

Další peníze silničářům plynou ze spotřební daně z pohonných hmot, ze které dostává SFDI nyní dvacet procent - letos to bude zhruba 13 miliard. Pro rozvoj komunikací by ale bylo zapotřebí inkasovat alespoň třicet procent. Stát chce bohužel dotace ze spotřební daně pro příští rok snížit na pouhých 9,1 procent, což je žalostně málo. Pro nás řidiče to znamená jediné - připravit se na pořádnou masáž zad a slalom mezi dírami.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků