Mýtné havarijnímu stavu silnic příliš nepomůže

Podle deníku Právo potřebuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na opravu silnic druhé a třetí třídy celkem 57 miliard korun. V havarijním stavu je takřka polovina z celkové délky necelých 49 tisíc kilometrů. Zhoršuje se ale i stav silnic první třídy, nevyhovující povrch má už čtyřicet procent z celkových šest tisíc km; v roce 1998 to bylo přitom jen 25 procent.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bohužel nemá na opravy peníze, jen na odstranění škod po zimní sezóně bylo na jaře potřeba o 1,8 miliardy korun více, než měli silničáři k dispozici. SFDI sice dodatečně věnovala na opravy 950 milionů korun, miliarda však stále chybí. Opravy a budování silnic financují částečně také výnosy z prodeje dálničních známek, z nichž letos ŘSD obdrží celkem 2,2 miliardy korun. Z kamionů, které se na „likvidaci“ vozovek podílí nejvíce, přitom známky vytěží jen 800 milionů korun.

Tato částka by se měla zvýšit zavedením elektronického mýtného pro nákladní dopravu - od roku 2006 budou kamiony platit za zhruba tři tisíce km dálnic a nově také silnic první třídy.Předpokládaná sazba se bude pohybovat okolo pěti korun za kilometr (poslední slovo zatím nebylo vyřčeno), což by znamenalo přibližně dvě miliardy korun ročně. Ale ani to nebude na opravy silnic a budování nových úseků dálnic stačit.

Další peníze silničářům plynou ze spotřební daně z pohonných hmot, ze které dostává SFDI nyní dvacet procent - letos to bude zhruba 13 miliard. Pro rozvoj komunikací by ale bylo zapotřebí inkasovat alespoň třicet procent. Stát chce bohužel dotace ze spotřební daně pro příští rok snížit na pouhých 9,1 procent, což je žalostně málo. Pro nás řidiče to znamená jediné - připravit se na pořádnou masáž zad a slalom mezi dírami.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků