Mýtné havarijnímu stavu silnic příliš nepomůže

Podle deníku Právo potřebuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na opravu silnic druhé a třetí třídy celkem 57 miliard korun. V havarijním stavu je takřka polovina z celkové délky necelých 49 tisíc kilometrů. Zhoršuje se ale i stav silnic první třídy, nevyhovující povrch má už čtyřicet procent z celkových šest tisíc km; v roce 1998 to bylo přitom jen 25 procent.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bohužel nemá na opravy peníze, jen na odstranění škod po zimní sezóně bylo na jaře potřeba o 1,8 miliardy korun více, než měli silničáři k dispozici. SFDI sice dodatečně věnovala na opravy 950 milionů korun, miliarda však stále chybí. Opravy a budování silnic financují částečně také výnosy z prodeje dálničních známek, z nichž letos ŘSD obdrží celkem 2,2 miliardy korun. Z kamionů, které se na „likvidaci“ vozovek podílí nejvíce, přitom známky vytěží jen 800 milionů korun.

Tato částka by se měla zvýšit zavedením elektronického mýtného pro nákladní dopravu - od roku 2006 budou kamiony platit za zhruba tři tisíce km dálnic a nově také silnic první třídy.Předpokládaná sazba se bude pohybovat okolo pěti korun za kilometr (poslední slovo zatím nebylo vyřčeno), což by znamenalo přibližně dvě miliardy korun ročně. Ale ani to nebude na opravy silnic a budování nových úseků dálnic stačit.

Další peníze silničářům plynou ze spotřební daně z pohonných hmot, ze které dostává SFDI nyní dvacet procent - letos to bude zhruba 13 miliard. Pro rozvoj komunikací by ale bylo zapotřebí inkasovat alespoň třicet procent. Stát chce bohužel dotace ze spotřební daně pro příští rok snížit na pouhých 9,1 procent, což je žalostně málo. Pro nás řidiče to znamená jediné - připravit se na pořádnou masáž zad a slalom mezi dírami.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků