Muži volají bez hands free, ženy nedávají přednost na přechodech

Češi za volantem nejsou zřejmě představiteli vzorných motoristů. Nedávný průzkum Direct Pojišťovny ukázal, že třiasedmdesát tuzemských řidičů občas nedodržuje pravidla silničního provozu. Poměrně vysoký počet respondentů (42 %) uvedl, že se situace na českých silnicích proti loňsku zhoršila, více jak polovina (52 %) se ovšem považuje za nadprůměrné nebo velmi dobré řidiče.

Poslednímu tvrzení ovšem příliš neodpovídá stoupající tendence přestupků v dopravním provozu. Podle policejních statistik se jich řidiči za první čtvrtletí dopustili 170 tisíc. Občasné porušování dopravních předpisů se týká převáženě mladých řidičů (85 %) do dvaceti let. Nejčastějšími přestupky jsou nepřiměřená rychlost (78 %) a volání z mobilního telefonu bez hands free (37 %). Zatímco muži za volantem se častěji přiznávají právě k telefonování bez hands free nebo jízdě bez bezpečnostních pásů, řidičky zase častěji nedávají přednost chodcům na přechodu.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

„Češi jsou na jedné straně sebevědomí a označují se za nadprůměrné řidiče, ale zároveň přiznávají nezodpovědnost za volantem a porušování pravidel silničního provozu. Překvapením pro nás je, že se přestupků dopouští stejné procento mužů i žen,“ řekl při prezentaci průzkumu, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé republiky provedla společnost TNS Aisa, generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný.

Největším postrachem tuzemských silnic jsou agresivní řidiči a motocyklisté. Obává se jich 69 % respektive 37 % českých řidičů. „Agresivní chování na silnicích je velkým problémem. Dvě třetiny respondentů potvrdily, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ pokračoval Čarný s tím, že průzkum ukázal, které chování považují oslovení za nejrizikovější. „Řidiče nejvíce ohrožuje nebezpečné předjíždění, nadměrná rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.“

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Zlepšení situace by prý mohla vyřešit zvýšená přítomnost dopravních policistů na silnicích a tvrdší tresty. Pro přísnější pokuty se účastníci průzkumu vyslovili zejména v případě naměření alkoholu v krvi (84 %), nebezpečného předjíždění (51 %) a nepřeměřené rychlosti (39 %). Při postihu by se mělo hledět na výši příjmů. S opatřením, s nímž před časem přišlo Ministerstvo dopravy, souhlasí víc jak polovina oslovených řidičů, proti byla třetina. „Názorem českých motoristů je, že pro řadu řidičů není tak trest na takové výši, aby se ho obávali,“ dodal Čarný.

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 48 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků