Muži volají bez hands free, ženy nedávají přednost na přechodech

Češi za volantem nejsou zřejmě představiteli vzorných motoristů. Nedávný průzkum Direct Pojišťovny ukázal, že třiasedmdesát tuzemských řidičů občas nedodržuje pravidla silničního provozu. Poměrně vysoký počet respondentů (42 %) uvedl, že se situace na českých silnicích proti loňsku zhoršila, více jak polovina (52 %) se ovšem považuje za nadprůměrné nebo velmi dobré řidiče.

Poslednímu tvrzení ovšem příliš neodpovídá stoupající tendence přestupků v dopravním provozu. Podle policejních statistik se jich řidiči za první čtvrtletí dopustili 170 tisíc. Občasné porušování dopravních předpisů se týká převáženě mladých řidičů (85 %) do dvaceti let. Nejčastějšími přestupky jsou nepřiměřená rychlost (78 %) a volání z mobilního telefonu bez hands free (37 %). Zatímco muži za volantem se častěji přiznávají právě k telefonování bez hands free nebo jízdě bez bezpečnostních pásů, řidičky zase častěji nedávají přednost chodcům na přechodu.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

„Češi jsou na jedné straně sebevědomí a označují se za nadprůměrné řidiče, ale zároveň přiznávají nezodpovědnost za volantem a porušování pravidel silničního provozu. Překvapením pro nás je, že se přestupků dopouští stejné procento mužů i žen,“ řekl při prezentaci průzkumu, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé republiky provedla společnost TNS Aisa, generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný.

Největším postrachem tuzemských silnic jsou agresivní řidiči a motocyklisté. Obává se jich 69 % respektive 37 % českých řidičů. „Agresivní chování na silnicích je velkým problémem. Dvě třetiny respondentů potvrdily, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ pokračoval Čarný s tím, že průzkum ukázal, které chování považují oslovení za nejrizikovější. „Řidiče nejvíce ohrožuje nebezpečné předjíždění, nadměrná rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.“

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Zlepšení situace by prý mohla vyřešit zvýšená přítomnost dopravních policistů na silnicích a tvrdší tresty. Pro přísnější pokuty se účastníci průzkumu vyslovili zejména v případě naměření alkoholu v krvi (84 %), nebezpečného předjíždění (51 %) a nepřeměřené rychlosti (39 %). Při postihu by se mělo hledět na výši příjmů. S opatřením, s nímž před časem přišlo Ministerstvo dopravy, souhlasí víc jak polovina oslovených řidičů, proti byla třetina. „Názorem českých motoristů je, že pro řadu řidičů není tak trest na takové výši, aby se ho obávali,“ dodal Čarný.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 39 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků