Dvojka novinek ve sbírce muzea naprosto kontrastuje svým stavem. Netknutá T 613 následuje slušně ojetou T 603, která doteď nezažila pořádný servis.
Zatímco sbírku muzea nákladních vozů Tatra v Kopřivnici nedávno doplnila jedna z nejznámějších „tatrovek“ vůbec – nostalgicky oranžová T 148 ze 70. let – také oddělení osobních automobilů zanedlouho rozšíří nově získané legendy z minulosti. Do vlastnictví muzea totiž v nedávné době zamířila hned dvojice tradičních osmiválcových limuzín, které podstatně obohatí pestrost místní expozice.
Prvním kouskem, který muzeum připravuje k výstavě, je Tatra 613 v prvotním provedení často přezdívaném jako „Chromka“. Získaná specifikace je unikátní v několika ohledech. Exemplář z roku 1979 má netradiční barevnou kombinaci „hořčicově“ žluté karoserie a světle zeleného čalounění sedaček, přičemž lak i kabina jsou ve zcela originálním stavu.
Konkrétně tato T 613 najela pouhých 374 kilometrů. Jako součást dodávky do bývalé Jugoslávie byla nakonec uzamknutá ve vojenských skladech a dodnes pouze cestovala po sbírkách dalších majitelů. Originální jsou díky tomu rovněž pneumatiky a lehce modernizovaný vzduchem chlazený osmiválec, který již plnil tehdejší emisní předpisy Evropské hospodářské komise.
„Nemáme to samozřejmě ničím podloženo, ale troufáme si tvrdit, že takový unikát nikdo ze sběratelů našich vozidel zřejmě nevlastní. […] Je samozřejmé, že náš nový přírůstek projde jen nezbytnou konzervací zejména laku a chromovaných doplňků a že se jej v brzké době dočkáte i v expozici muzea osobních vozidel Tatra,“ uvádí na webu muzea Radomír Smolka, zástupce sbírky Tatra.
Druhým novým kouskem ve vlastnictví muzea je raná specifikace Tatry 603, ještě vybavená původní trojicí světlometů pod společným krytem na přídi. Exemplář z roku 1963 už nicméně oproti výše zmíněné „Chromce“ nese pořádnou patinu zvenku i zevnitř. Ostatně byl taky slušně využíván, najezdil celkem 236.022 kilometrů a prvně sloužil u třebíčské pobočky První brněnské strojírny.
Za více než 60 let provozu přitom auto neprošlo žádnou generální opravou a je v takřka původním stavu. „Jedinou odlišností od původního provedení je pouze dvojice výfuků, které byly kdysi instalovány místo původního jednoho,“ upřesňuje kondici zástupce sbírky. Muzeum Tatry proto exemplář označuje za jeden nejvzácnějších dochovaných v tomto provedení.
„Samozřejmě je v plánu nový přírůstek umístit v expozici, nicméně ještě předtím projde procesem konzervace ve vybrané restaurátorské dílně. Z pohledu několikrát zmiňovaného plánu péče o sbírku se tak během pár měsíců podařilo doplnit dlouhá léta chybějící základní typy Tatry 603 tak, aby v budoucnu expozice Muzea osobních automobilů Tatra prezentovala tento typ v celé jeho šíři,“ dodává Radomír Smolka. Už dříve totiž sbírku doplnilo i druhé provedení Tatra 603-2 „Šilhavka“.