Může nám policie zadržet řidičák, kdy se jí zlíbí? (diskuze)

Již jednou nastala situace, kdy se policisté na základě nesmyslné vyhlášky stali svrchovanými pány silnic. S vypětím sil několika odhodlaných lidí byla vyhláška nakonec zrušena. Neuplynuly však ani dva roky a policisté žádají tyto pravomoci zpět.
Může nám policie zadržet řidičák, kdy se jí zlíbí? (diskuze)

Poslední dobou narůstá loby policie, podporované některými médii, o získání větších pravomocí, teď dokonce pravomocí k trestání. V demokratických státech je mnoho let známou skutečností, že policie není, bohužel, způsobilá, kompetentní ani určená k výkonu takových pravomocí. Připomínám slavný Habeas Corpus v USA. Policisté nemají potřebné vzdělání, zaručenou objektivitu a stále častěji se ze sdělovacích prostředků i vlastních zkušeností dovídáme, že ani nezbytné morální vlastnosti.

V civilizovaných státech má policie k dispozici hodiny, max. dny trvající pravomoci, což platí i v případě zadržení řidičského průkazu policií. K následnému trestání nebo vyslovení Zákazu činnosti, a tím zadržení ŘP, jistě jsou a musí být určeny jiné státní instituce s právem obhajoby. Policie má právo, a také povinnost, vyhledat a zadržet pachatele podezřelého z trestného činu, zabránit páchání přestupků, příp. trestné činnosti, chránit majetek a zdraví občanů atd. K tomu má podle dnes platné legislativy dostatek prostředků.

Samozřejmě i v novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích má policie dostatek pravomocí. (viz. např. § 124, odst. 4, 5 a zvláště 6, zák. 361/2000 Sb.) Policisté však přišli o pravomoc, která vyplývala z vyhlášky MVČR 65/98 Sb. Tato zrůdná vyhláška obcházela zákon a v neposlední řadě i Ústavu ČR, vytvářela prostor pro nebývalou korupci a byla masově zneužívána. Policisté mohli, ale nemuseli, tak jak prostě sami uznali za vhodné, na základě neurčeného množství neurčených přestupků v průběhu tří let, prohlásit řidiče za nespolehlivého, zadržet ŘP a po šesti měsících mohl řidič požádat policii o zvážení jeho navrácení.

Kdo a na základě jakých přestupků o ŘP přišel a nejezdil, nebo naopak bez ohledu na počet a závažnost spáchaných přestupků a nehod jezdil dál, se dá snadno zjistit. Zákonodárce tuto situaci uznal a napravil zrušením této vyhlášky v den vydání zákona 361/2000 Sb. Dnes tedy policisté opět lobují za pravomoci  rozhodovat o osudech lidí. Význam ŘP je v dnešní době obrovský, mnohdy naprosto klíčový pro získání obživy, výkonu zaměstnání či profese, přičemž nemám na mysli pouze řidiče z povolání. Mnohdy se rovná významu ztráty svobody. Veřejná doprava je zcela minimalizována.

To, že umírají na silnicích lidé, je politováníhodné. Ne vždy je však vinen řidič. Klidný spánek zákonodárců asi těžko ruší pláč pozůstalých po těch, kteří zahynuli a ještě zahynou na přechodech pro chodce. K nápravě nesmyslného a nepřirozeného pravidla, ještě k tomu špatně prezentovaného, se zřejmě nikdo nechystá. Ani policie neprotestuje. Chce ale trestat. Jeden příklad za všechny. V policií navrhovaných trestech je i "Pokuta či odebrání ŘP za zneužití modrého majáku". Každý ví, jací lidé takové majáky používají a zneužívají a jak pravděpodobné je jejich potrestání.

Takový návrh uráží moji inteligenci a je vrcholně arogantní. Zneužívají se statistiky. Příklad: Za posledních 10 roků bylo na českých silnicích zabito kolem 14 000 lidí. V roce 2002 asi 1350, tedy jedna desetina z tohoto počtu. Tedy průměr. Rok 2002 je však vydáván za odstrašující. Nový zákon s limitovanými pravomocemi policie platí 2 roky. Provoz je stále větší a silnice stále horší. Kde je tedy, tolikrát zmiňovaný, dopad limitovaných policejních pravomocí?

Zasaďme se o zavedení transparentních pravidel, velmi tvrdých, ale obtížně zneužitelných. Řidiči nejsou bohužel nikým reprezentováni a mnoho z nich by se ozvalo, až by se jich "to týkalo". Týká se to ale nás všech, prakticky každého občana. Je nás mnoho, mnohem více než členů jakékoliv, i vládnoucí, politické strany. Tak snad také vypadá demokracie?!

Skončíme slovy klasika: "Dáme-li policii více pravomocí, život darebáků se o něco zhorší, ale život slušných lidí se snadno může stát peklem".

Autor je právník, inicioval zrušení původní vyhlášky

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků