Může nám policie zadržet řidičák, kdy se jí zlíbí? (diskuze)

Již jednou nastala situace, kdy se policisté na základě nesmyslné vyhlášky stali svrchovanými pány silnic. S vypětím sil několika odhodlaných lidí byla vyhláška nakonec zrušena. Neuplynuly však ani dva roky a policisté žádají tyto pravomoci zpět.
Může nám policie zadržet řidičák, kdy se jí zlíbí? (diskuze)

Poslední dobou narůstá loby policie, podporované některými médii, o získání větších pravomocí, teď dokonce pravomocí k trestání. V demokratických státech je mnoho let známou skutečností, že policie není, bohužel, způsobilá, kompetentní ani určená k výkonu takových pravomocí. Připomínám slavný Habeas Corpus v USA. Policisté nemají potřebné vzdělání, zaručenou objektivitu a stále častěji se ze sdělovacích prostředků i vlastních zkušeností dovídáme, že ani nezbytné morální vlastnosti.

V civilizovaných státech má policie k dispozici hodiny, max. dny trvající pravomoci, což platí i v případě zadržení řidičského průkazu policií. K následnému trestání nebo vyslovení Zákazu činnosti, a tím zadržení ŘP, jistě jsou a musí být určeny jiné státní instituce s právem obhajoby. Policie má právo, a také povinnost, vyhledat a zadržet pachatele podezřelého z trestného činu, zabránit páchání přestupků, příp. trestné činnosti, chránit majetek a zdraví občanů atd. K tomu má podle dnes platné legislativy dostatek prostředků.

Samozřejmě i v novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích má policie dostatek pravomocí. (viz. např. § 124, odst. 4, 5 a zvláště 6, zák. 361/2000 Sb.) Policisté však přišli o pravomoc, která vyplývala z vyhlášky MVČR 65/98 Sb. Tato zrůdná vyhláška obcházela zákon a v neposlední řadě i Ústavu ČR, vytvářela prostor pro nebývalou korupci a byla masově zneužívána. Policisté mohli, ale nemuseli, tak jak prostě sami uznali za vhodné, na základě neurčeného množství neurčených přestupků v průběhu tří let, prohlásit řidiče za nespolehlivého, zadržet ŘP a po šesti měsících mohl řidič požádat policii o zvážení jeho navrácení.

Kdo a na základě jakých přestupků o ŘP přišel a nejezdil, nebo naopak bez ohledu na počet a závažnost spáchaných přestupků a nehod jezdil dál, se dá snadno zjistit. Zákonodárce tuto situaci uznal a napravil zrušením této vyhlášky v den vydání zákona 361/2000 Sb. Dnes tedy policisté opět lobují za pravomoci  rozhodovat o osudech lidí. Význam ŘP je v dnešní době obrovský, mnohdy naprosto klíčový pro získání obživy, výkonu zaměstnání či profese, přičemž nemám na mysli pouze řidiče z povolání. Mnohdy se rovná významu ztráty svobody. Veřejná doprava je zcela minimalizována.

To, že umírají na silnicích lidé, je politováníhodné. Ne vždy je však vinen řidič. Klidný spánek zákonodárců asi těžko ruší pláč pozůstalých po těch, kteří zahynuli a ještě zahynou na přechodech pro chodce. K nápravě nesmyslného a nepřirozeného pravidla, ještě k tomu špatně prezentovaného, se zřejmě nikdo nechystá. Ani policie neprotestuje. Chce ale trestat. Jeden příklad za všechny. V policií navrhovaných trestech je i "Pokuta či odebrání ŘP za zneužití modrého majáku". Každý ví, jací lidé takové majáky používají a zneužívají a jak pravděpodobné je jejich potrestání.

Takový návrh uráží moji inteligenci a je vrcholně arogantní. Zneužívají se statistiky. Příklad: Za posledních 10 roků bylo na českých silnicích zabito kolem 14 000 lidí. V roce 2002 asi 1350, tedy jedna desetina z tohoto počtu. Tedy průměr. Rok 2002 je však vydáván za odstrašující. Nový zákon s limitovanými pravomocemi policie platí 2 roky. Provoz je stále větší a silnice stále horší. Kde je tedy, tolikrát zmiňovaný, dopad limitovaných policejních pravomocí?

Zasaďme se o zavedení transparentních pravidel, velmi tvrdých, ale obtížně zneužitelných. Řidiči nejsou bohužel nikým reprezentováni a mnoho z nich by se ozvalo, až by se jich "to týkalo". Týká se to ale nás všech, prakticky každého občana. Je nás mnoho, mnohem více než členů jakékoliv, i vládnoucí, politické strany. Tak snad také vypadá demokracie?!

Skončíme slovy klasika: "Dáme-li policii více pravomocí, život darebáků se o něco zhorší, ale život slušných lidí se snadno může stát peklem".

Autor je právník, inicioval zrušení původní vyhlášky

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků