Šestý ročník New Energies Rally Český Krumlov se letos podruhé započítával do seriálu Mistrovství světa FIA E-regularity Cup. Jedná se o takzvanou soutěž pravidelnosti, které se můžou zúčastnit sériové elektrické a hybridní automobily.
Kdo si to nevyzkouší, ten neuvěří, jaký adrenalin může v tělech posádek vybudit zdánlivě nezáživný závod ekologických vozidel snažících se při závodě New Energies Rallye v Českém Krumlově co nejpřesněji dodržet stanovený rychlostní průměr.
Několik příkladů: Jedete po malinké silničce na trati speciální zkoušky, nikde nevíte, kde číhají komisaři hlídající přesný čas průjezdu, snažíte se co nejpřesněji dodržet průměrnou rychlost (obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 do 50 kilometrů v hodině), a najednou se před vámi v aleji zjeví muž s kosou.
Ne, nebyla to smrtka, to jen jakýsi lesní dělník kráčel z práce domů s motorovou kosou na rameni. Bohužel, přesně uprostřed silnice a jeho pracovní nástroj vytvořil dokonalou závoru přes celou šířku silnice. Říkáte si, že uhne, auto přece musí slyšet. Jenže, neslyší, na uších má pracovní sluchátka... Navíc, elektromobil se po silnicích při nižších rychlostech pohybuje naprosto tiše. Muž tedy neslyší, ani když na něho zprvu jemně zatroubíme, nepohne s ním rovněž silnější stisk klaksonu. Užuž hodlá řidič zastavit a vyslat navigátora, aby vyběhl z auta a zaklepal neznámému na rameno, když nás naštěstí dojede další auto. Na dvojnásobnou intenzitu troubení nakonec muž zareaguje a uhne na stranu.
Samozřejmě v následující minutě musíme notně zrychlit a dostat se tak na předepsaný průměr. Přitom doufáme, že zrovna v tomto úseku nebude nějaká z dílčích časových kontrol.
Bez riskování to nejde
Při soutěži často řešíte dilema: Například to, zda předjet příkopem (na úzké silnici to opravdu jinak nejde) obří traktor s velkým vlekem nebo ztratit velké množství času a smířit se s tím, že se v oficiálních výsledcích týkající se dané speciální zkoušky objeví u vašeho startovního čísla obří příděl bodů. Při této soutěži to totiž chodí tak, že za každou desetinu sekundy, o kterou jste v přesně stanoveném bodě trasy dříve nebo později než stanoví pořadatel, získáváte jeden trestný bod. Každá sekundová odchylka je tedy už deset bodů, opoždění o minutu znamená šest stovek bodů.
Důležité je také vyvarovat se zbytečných chyb. I my jsme jich udělali několik - nevšimnete si odbočky, nebo se prostě na chvíli přestanete soustředit. Autor tohoto článku za volantem během speciální zkoušky na českobudějovickém výstavišti (mimochodem na zcela shodné trati s tou, po které jeli rychlostní zkoušku "ostrá auta v republikovém šampionátu v rallye) slepě na trati následoval před ním jedoucí soutěžící Teslu. Jenže ta již v okamžiku startu projížděla poslední z předepsaných okruhů a odbočovala do cíle. My jsme samozřejmě měli jet dále po okruhu. Než jsme se otočili a vrátili zpět na trať, uplynuly cenné desítky sekund.
Následující dvě minuty, které jsme pak měli na dojetí do cíle, jsme z baterie e-golfa ždímali elektřinu, co jen to šlo. Při jednom průjezdu retardérem tvořeném balíky slámy jsme pak na straně spolujezdce dokonce nechtěně sklopili vnější zpětné zrcátko. I tak tato snaha nestačila, v cíli jsme byli o téměř dvanáct sekund později, než bylo stanoveno, a nakonec si zde připsali ohromný příděl 1331 trestných bodů.
Moderní elektromobil je nutností
Když pak musíte dohánět čas, hrozí další nepříjemnost. A tím je rapidní snížení dojezdu. Letošní etapy soutěže byly totiž o poznání delší než v minulost. První měřila přes sto padesát kilometrů, druhá byla ještě o dvacet kilometrů delší. A to je při současném dojezdu sériových elektromobilů, docela slušná porce kilometrů. Žádná možnost rychlého dobíjení v celých jižních Čechách v současné době není. I přes obědovou pauzu měly posádky možnost pouze zastrčit kabel do běžné 230Voltové zásuvky, což znamenalo navýšení dojezdu o pár desítek kilometrů. Naštěstí jsme měli možnost startovat již modernizovanou verzí vozu Volkswagen e-golf, který má zvětšenou kapacitu baterie a tudíž reálný dojezd přes dvě stovky kilometrů. mohli jsme si dokonce dovolit mít ve čtvrtečním a pátečním horku zapnutou klimatizaci. Kolegové novináři startující s malý e-Upem si tento luxus dovolit nemohli a navíc do cíle se často dostali se zbývajícím dojezdem pouze několik kilometrů.
Pro ilustraci - během tří dnů jsme ujeli 323 "závodních" kilometrů, a při cestě z Prahy na start hvězdicové jízdy, během ní do Českého Krumlova, a pak zpátky do hlavního města ještě o něco více.
Po celou dobu soutěže jsme se učili. Nejprve jsme byli všude rychleji, pak jsme zjistili, že vzhledem k našemu jízdnímu stylu musíme od stanoveného průměru pár desetinek kilometrové rychlosti odpočítat. Také jsme se lépe naučili číst itinerář. Zatímco v prvních z celkem dvanácti zkoušek jsme pokaždé získávali minimálně stovky trestných bodů, ke konci už to byly jen desítky. Obzvláště nás potěšilo vítězství v jedné ze zkoušek, která se jela po trati jedné z nejznámějších tuzemských rychlostních zkoušek Malonty.
Nakonec jsme skončili třetí. Před námi se umístily pouze dvě zahraniční posádky, které se soutěžemi podobného typu v seriálu mistrovství světa mají přece jen o mnoho větší zkušenosti.
Další informace o soutěži tohoto typu a zúčastněných vozidlech najdete v popiscích pod snímky v následující galerii: