Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

Patrick Pelata to odskákal za všechny. V dubnu 2011 opustil vrcholnou pozici v Renaultu. Tento krok učinil, aby zachránil svého přítele Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan. Nyní po měsících mlčení promluvil o pozadí aféry…
Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

„Udělali jsme tehdy kolektivní chybu, ale bylo pro to mnoho důvodů. A koneckonců i já jsem za ni měl svoji zodpovědnost. Nemohl jsem říci, ne, byl jsem mimo,“ řekl, když se v těchto dnech rozhovořil o skandálu plnícím před dvěma roky stránky novin.

Patrick Pelata byl jeden členů malého týmu, který si Carlos Ghosn přivedl v roce 1999 do společnosti Nissan Motors, když Renault zakoupil kontrolní balík akcií v japonské společnosti.

Už tehdy měl Pelata pověst jednoho z nejschopnějších produktových stratégů. S Ghosnem se dobře znali ze studií na prestižní École Polytechnique.

Pelata stál za zmrtvýchvstáním Nissanu. A to ho přivedlo po boku Ghosna v roce 2008 zpět do Paříže. Nejprve se zabýval tržní strategií Renaultu a během globální ekonomické krize se stal druhým nejvyšším mužem v Renaultu.

Ovšem pak udělalo vedení chybu, když obvinilo ze špionáže uvnitř automobilky tři přední manažery společnosti. Nařkli je, že prodali některá firemní tajemství konkurenci.

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Pelata přiznal, že u vyšetřování byl, sledoval ho zblízka. Řekl: „Neměl jsem důvod o závěrech našich vyšetřovatelů pochybovat.“

I když Renault slíbil veřejně obviněným kompenzaci a omluvil se jim, přesto za to musel někdo pykat. Francouzská vláda, která vlastní 15 procent Renaultu, tlačila tvrdě na odchod Ghosna.

„Řekli, že vrcholný management musí být hodnověrný,“ řekl Pelata. „Napadali Carlose Ghosna. Ale uvědomovali si zároveň, že kdyby odešel, tak by se aliance Renault-Nissan mohla oslabit. Proto nikdy neležel na stole žádný scénář jeho odchodu.“  

Nicméně média a veřejnost chtěli vytrvale něčí skalp. Obětním beránkem se nakonec stal Patrick Pelata. Po více než 25 letech u Renaultu v dubnu 2011 rezignoval.

„Musel jsem odejít. A dosud jsem to nestrávil,“ řekl. 

Foto: Profimedia.cz
 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků