Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

Patrick Pelata to odskákal za všechny. V dubnu 2011 opustil vrcholnou pozici v Renaultu. Tento krok učinil, aby zachránil svého přítele Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan. Nyní po měsících mlčení promluvil o pozadí aféry…
Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

„Udělali jsme tehdy kolektivní chybu, ale bylo pro to mnoho důvodů. A koneckonců i já jsem za ni měl svoji zodpovědnost. Nemohl jsem říci, ne, byl jsem mimo,“ řekl, když se v těchto dnech rozhovořil o skandálu plnícím před dvěma roky stránky novin.

Patrick Pelata byl jeden členů malého týmu, který si Carlos Ghosn přivedl v roce 1999 do společnosti Nissan Motors, když Renault zakoupil kontrolní balík akcií v japonské společnosti.

Už tehdy měl Pelata pověst jednoho z nejschopnějších produktových stratégů. S Ghosnem se dobře znali ze studií na prestižní École Polytechnique.

Pelata stál za zmrtvýchvstáním Nissanu. A to ho přivedlo po boku Ghosna v roce 2008 zpět do Paříže. Nejprve se zabýval tržní strategií Renaultu a během globální ekonomické krize se stal druhým nejvyšším mužem v Renaultu.

Ovšem pak udělalo vedení chybu, když obvinilo ze špionáže uvnitř automobilky tři přední manažery společnosti. Nařkli je, že prodali některá firemní tajemství konkurenci.

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Pelata přiznal, že u vyšetřování byl, sledoval ho zblízka. Řekl: „Neměl jsem důvod o závěrech našich vyšetřovatelů pochybovat.“

I když Renault slíbil veřejně obviněným kompenzaci a omluvil se jim, přesto za to musel někdo pykat. Francouzská vláda, která vlastní 15 procent Renaultu, tlačila tvrdě na odchod Ghosna.

„Řekli, že vrcholný management musí být hodnověrný,“ řekl Pelata. „Napadali Carlose Ghosna. Ale uvědomovali si zároveň, že kdyby odešel, tak by se aliance Renault-Nissan mohla oslabit. Proto nikdy neležel na stole žádný scénář jeho odchodu.“  

Nicméně média a veřejnost chtěli vytrvale něčí skalp. Obětním beránkem se nakonec stal Patrick Pelata. Po více než 25 letech u Renaultu v dubnu 2011 rezignoval.

„Musel jsem odejít. A dosud jsem to nestrávil,“ řekl. 

Foto: Profimedia.cz
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků