Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

Patrick Pelata to odskákal za všechny. V dubnu 2011 opustil vrcholnou pozici v Renaultu. Tento krok učinil, aby zachránil svého přítele Carlose Ghosna, šéfa aliance Renault-Nissan. Nyní po měsících mlčení promluvil o pozadí aféry…
Muž, který zachránil alianci Renault-Nissan, promluvil o skandálu

„Udělali jsme tehdy kolektivní chybu, ale bylo pro to mnoho důvodů. A koneckonců i já jsem za ni měl svoji zodpovědnost. Nemohl jsem říci, ne, byl jsem mimo,“ řekl, když se v těchto dnech rozhovořil o skandálu plnícím před dvěma roky stránky novin.

Patrick Pelata byl jeden členů malého týmu, který si Carlos Ghosn přivedl v roce 1999 do společnosti Nissan Motors, když Renault zakoupil kontrolní balík akcií v japonské společnosti.

Už tehdy měl Pelata pověst jednoho z nejschopnějších produktových stratégů. S Ghosnem se dobře znali ze studií na prestižní École Polytechnique.

Pelata stál za zmrtvýchvstáním Nissanu. A to ho přivedlo po boku Ghosna v roce 2008 zpět do Paříže. Nejprve se zabýval tržní strategií Renaultu a během globální ekonomické krize se stal druhým nejvyšším mužem v Renaultu.

Ovšem pak udělalo vedení chybu, když obvinilo ze špionáže uvnitř automobilky tři přední manažery společnosti. Nařkli je, že prodali některá firemní tajemství konkurenci.

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Fenomén dneška: špioni útočí, automobilky sčítají škody

Pelata přiznal, že u vyšetřování byl, sledoval ho zblízka. Řekl: „Neměl jsem důvod o závěrech našich vyšetřovatelů pochybovat.“

I když Renault slíbil veřejně obviněným kompenzaci a omluvil se jim, přesto za to musel někdo pykat. Francouzská vláda, která vlastní 15 procent Renaultu, tlačila tvrdě na odchod Ghosna.

„Řekli, že vrcholný management musí být hodnověrný,“ řekl Pelata. „Napadali Carlose Ghosna. Ale uvědomovali si zároveň, že kdyby odešel, tak by se aliance Renault-Nissan mohla oslabit. Proto nikdy neležel na stole žádný scénář jeho odchodu.“  

Nicméně média a veřejnost chtěli vytrvale něčí skalp. Obětním beránkem se nakonec stal Patrick Pelata. Po více než 25 letech u Renaultu v dubnu 2011 rezignoval.

„Musel jsem odejít. A dosud jsem to nestrávil,“ řekl. 

Foto: Profimedia.cz
 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

včera | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky