Musím platit povinné ručení, když s autem nejezdím?

Podle Českého konzultačního portálu využívá Česká kancelář pojistitelů neznalosti občanů a neoprávněně účtuje miliony korun. Jak uvádí Jiří Ptáček, manažer portálu stopckp.cz, čeští motoristé zaplatí ročně České kanceláři pojistitelů do takzvaného Garančního fondu zhruba 450 milionů korun za vozidla nepojištěná v režimu zákonné odpovědnosti.
Musím platit povinné ručení, když s autem nejezdím?

Český konzultační portál tvrdí, že však minimálně třetina této částky je vymáhána neoprávněně. Běžní občané se svými námitkami proti neoprávněnosti požadavku většinou neuspějí a případy tak končí u inkasních agentur.

„Denně se na nás obrací několik desítek občanů s žádostí o pomoc při řešení neoprávněně vymáhané částky za povinné ručení,“ říká Jiří Ptáček. „Česká kancelář pojistitelů na svých webových stránkách uvádí, že ročně rozešle 415 000 výzev k úhradě zákonného příspěvku nepojištěných a zároveň, že počet řidičů, jež se snaží upozornit na neoprávněnost těchto výzev, neustále stoupá. Nijak ale vzniklou situaci neřeší a hřeší na neznalost občanů, od kterých částky neoprávněně vymáhá“.

Ptáček dále uvádí, že Česká kancelář pojistitelů případné námitky občanů obvykle zamítá a případy předává inkasním agenturám. Řidiči pod výhružkou exekuce pak výzvy proplácí, aniž by však k nim byl právní nárok. Počet těchto případů jde do tisíců.

Nepojistili, nepoužívali...

Mezi nejčastější případy patří situace, kdy lidé svůj vůz skutečně nepojistili, ale současně jej z nejrůznějších důvodů vůbec nepoužívali. Častým problémem je také rozpor mezi daty v Registru vozidel a termínem skutečného prodeje.
Zatímco Česká kancelář pojistitelů zpravidla vychází z informace v Registru vozidel, tak z právního hlediska je rozhodující termín uvedený v kupní smlouvě.

Podle Ptáčka dochází i k paradoxním situacím, kdy Česká kancelář pojistitelů nevymáhá pojistné například u vozidla, jehož majitel sice odevzdal RZ do depozitu, ale vozidlo nechal zaparkované na pozemní komunikaci. Pojistné naopak tvrdě vymáhá u nepojízdného vozidla, které jeho majitel odstavil v garáži, ale RZ do depozitu neuložil.

„Povinnost uhradit zákonný příspěvek nepojištěných však vzniká pouze v tom případě, že vozidlo bylo prokazatelně provozováno na pozemních komunikacích bez zákonného pojištění,“ říká Ptáček.

I sto tisíc korun ročně...

Mnoha řidičům přitom nejde o malé peníze. Zatímco u osobních vozidel se obvykle jedná o sumu kolem 20 000 Kč ročně, tak například u velkého nákladního vozidla může jít až o 100 000 Kč ročně.

„Doporučujeme proto všem majitelům motorových vozidel, kteří se domnívají, že obdrželi neoprávněnou výzvu k úhradě zákonného příspěvku nepojištěných, aby proti tomuto rozhodnutí podali odpor, případně se informovali na stránkách stopckp.cz, jak dále postupovat. Šance, že neoprávněně účtované pojistné nebudou muset hradit, je skutečně vysoká,“ uzavírá Ptáček.

Česká kancelář pojistitelů (je soukromý subjekt, ne státní instituce) přiznává, že například za rok 2011 bylo ze 400 tisíc pohledávek plných 40 tisíc neoprávněných.

V případě, že lidé neoprávněný poplatek uhradili, mají ze zákona do dvou let od jeho zaplacení nárok na vrácení. Případy neoprávněného výběru peněz v posledních měsících šetří jak kancelář ombudsmana, tak ČNB.
 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků