Mrkačky jsou minulostí. Víte, které auto je mělo první a které jako poslední?

Ať už je milujete nebo ne, vyklápěcí světlomety byly důležitým designovým prvkem řady ikonických aut. V galerii se podívejte, kde tento trend započal a jak se vyvíjel do svého konce.

Nespočet známých automobilů bychom si nedokázali představit bez takzvaných „mrkaček“. Právě tohle řešení světlometů zcela definovalo jejich konečný design a hlavně výraz přední masky. Vlastně ani nechceme vědět, jak by vypadaly bez mrkaček ikony jako první Mazda MX-5, BMW M1, Toyota Celica, Lamborghini Diablo, Nissan 240 SX, Lancia Stratos a zástupy dalších a dalších…

Největší bizár motorsportu se jmenuje 24 Hours of LeMons. Nic horšího nenajdete

Největší bizár motorsportu se jmenuje 24 Hours of LeMons. Nic horšího nenajdete

Skryté, výklopné světlomety se poprvé objevily na americkém Cordu 810 v roce 1936. V tu dobu byly ještě ovládány manuálně klikou pro každé světlo zvlášť. Tehdy mělo použití mrkaček dvojici důvodů. Od velice marketingové myšlenky, která popisovala skryté světlomety jako aerodynamickou výhodu – auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově. 

V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení.

Podívejte se na nejlepší úlovky aut Googlu. Už projely skoro celou planetu

Podívejte se na nejlepší úlovky aut Googlu. Už projely skoro celou planetu

Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. Třeba Lamborghini Miura nebo Porsche 968, jejichž světlomety nebyly zcela skryty v karoserii, ale pouze sklopeny, aby kopírovaly tvar přední masky. Jinak přistupoval k věci i Jaguar XJ220 či Vector W8, u nichž se pouze odklopoval kryt světel. U Opelu GT se zase celé světlomety převracely uvnitř karoserie.

Bohužel, oblíbený designový prvek musel ustoupit nové době. Za všechno můžou bezpečnostní nařízení v rámci ochrany chodců při nárazu. Zejména tedy v Evropě, kde po roce 2004 už vyvstala v platnost vyhláška evropské komise, která od výrobců požaduje snadněji deformovatelnou přední část automobilů. Jde o konstrukci, tvary a materiály použité právě na přední masce vozu.

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Přestože americká legislativa stále povoluje zakrytí světlometů (ačkoliv pod řadou podmínek), výrobci automobilů zkrátka operují v globálním měřítku. Nařízení EU tak poznamenalo všechny automobilky. Šedá veřejnost na bezpečnost slyší, vývoz automobilů do ostatních států je vysoce ziskový a vývoj moderních vyklápěcích světlometů, které by splňovaly hromadu dnešních regulí, se nevyplatí už v žádném ohledu.

Úplně posledními automobily s mrkačkami jsou tedy Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvette generace C5. Produkce obou vozů skončila právě v roce 2004, kdy se objevila zmíněná nařízení o bezpečnosti chodců. Přesto ale některým lidem staré dobré mrkačky s žárovkou nedají spát. Z hlediska designu budou mít už navždy své nezaměnitelné kouzlo.

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

dnes | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků