Ať už je milujete nebo ne, vyklápěcí světlomety byly důležitým designovým prvkem řady ikonických aut. V galerii se podívejte, kde tento trend započal a jak se vyvíjel do svého konce.
Nespočet známých automobilů bychom si nedokázali představit bez takzvaných „mrkaček“. Právě tohle řešení světlometů zcela definovalo jejich konečný design a hlavně výraz přední masky. Vlastně ani nechceme vědět, jak by vypadaly bez mrkaček ikony jako první Mazda MX-5, BMW M1, Toyota Celica, Lamborghini Diablo, Nissan 240 SX, Lancia Stratos a zástupy dalších a dalších…
Skryté, výklopné světlomety se poprvé objevily na americkém Cordu 810 v roce 1936. V tu dobu byly ještě ovládány manuálně klikou pro každé světlo zvlášť. Tehdy mělo použití mrkaček dvojici důvodů. Od velice marketingové myšlenky, která popisovala skryté světlomety jako aerodynamickou výhodu – auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově.
V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení.
Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. Třeba Lamborghini Miura nebo Porsche 968, jejichž světlomety nebyly zcela skryty v karoserii, ale pouze sklopeny, aby kopírovaly tvar přední masky. Jinak přistupoval k věci i Jaguar XJ220 či Vector W8, u nichž se pouze odklopoval kryt světel. U Opelu GT se zase celé světlomety převracely uvnitř karoserie.
Bohužel, oblíbený designový prvek musel ustoupit nové době. Za všechno můžou bezpečnostní nařízení v rámci ochrany chodců při nárazu. Zejména tedy v Evropě, kde po roce 2004 už vyvstala v platnost vyhláška evropské komise, která od výrobců požaduje snadněji deformovatelnou přední část automobilů. Jde o konstrukci, tvary a materiály použité právě na přední masce vozu.
Přestože americká legislativa stále povoluje zakrytí světlometů (ačkoliv pod řadou podmínek), výrobci automobilů zkrátka operují v globálním měřítku. Nařízení EU tak poznamenalo všechny automobilky. Šedá veřejnost na bezpečnost slyší, vývoz automobilů do ostatních států je vysoce ziskový a vývoj moderních vyklápěcích světlometů, které by splňovaly hromadu dnešních regulí, se nevyplatí už v žádném ohledu.
Úplně posledními automobily s mrkačkami jsou tedy Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvette generace C5. Produkce obou vozů skončila právě v roce 2004, kdy se objevila zmíněná nařízení o bezpečnosti chodců. Přesto ale některým lidem staré dobré mrkačky s žárovkou nedají spát. Z hlediska designu budou mít už navždy své nezaměnitelné kouzlo.