Kapitoly článku:
- Historie, vzhled a design, odkládací prostory, přístrojová deska
- Sedadla, zavazadlový prostor, variabilita, motor, podvozek
- Jízdní vlastnosti, brzdy, spotřeba, servis, plusy a minusy
Jízdní vlastnosti
Vůz je lehce ovladatelný, k rychlému parkování přispěje posilovač řízení. Zrychlení vozu nedělá problém a do 90 km/h svižně akceleruje díky své nízké hmotnosti. Znamenitě zrychluje především na dvojku. Na stovku se vůz rozjede za 10,4 s. Krátké a přesné řazení je nutností, aby neklesaly příliš otáčky motoru. S vozem můžete jezdit velmi rychle, ale nesmíte zapomínat točit motor do otáček.
„Efko“ si nezadá ani se silnějšími vozy, v zatáčkách dohání to, co ztratí především na rovinkách. Maximální rychlost je uváděna 180km/h, ale tuto hodnotu snadno překonáte. Ovládání a stabilita vozu je znamenitá i při vysokých rychlostech. Předně záleží na rozměru pneumatik. Nedoporučuji v žádném případě zkoušet maximální rychlost na standardně montovaných kolech (175 R13) a běžném provozu.
Aerodynamický hluk do vozu proniká až při rychlostech nad 130 km/h. Do této rychlosti přichází do kabiny nejvíce hluku od pneumatik. Při jízdě po dobrém asfaltu v rychlostech kolem 90 km/h panuje ticho. Subjektivně mi připadá Mazda mnohem tišší než např. dvoulitrová Octavia.
Stovku pokoříte na dvojku, nesmíte se však bát motor trochu potrápit. Při 105 km/h a 7 tisících otáčkách zasáhne omezovač. Na trojku se lze dostat až k 140 km/h. Na další převodové stupně už motor nemá potřebnou sílu pro svěží akceleraci.
Při osmdesátce motor točí na pětku 2500 ot./min., při stovce již 2900 ot./min. a při stotřicítce 3500 ot./min. Pětku využijete i v obci, která umožňuje jet i 50 km/h a není nutné řadit na nižší převodový stupeň (samozřejmě pokud není vůz extrémně zatížen a nejedná se o jízdu do kopce).
Brzdy
„Astina“ disponuje na všech kolech kotouči, přičemž o účinnosti zadních bych mohl polemizovat. Přední kola jsou vybavena kotouči s vnitřním chlazením. Dalším bezpečnostním prvkem je protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdného tlaku na přední nápravě.
Zpočátku mi dělalo problém si zvyknout na brzdy u tohoto vozu. Brzdný účinek se vypočítává z průměrné rychlosti vozu. Pokud máte např. na dálnici vysokou průměrnou rychlost, vůz brzdí již při malém sešlápnutí ostře. Pokud však popojíždíte v kolonách počítejte s menším brzdným účinkem. Také při maximálním možném zatížení vozu není brzdný účinek zcela ideální a je nutné počítat s delší brzdnou dráhou.
ABS funguje znamenitě na vodě, kdežto na náledí vůbec. Efko však nikdy v brzdách nezklamalo a díky své nízké hmotnosti zastaví dříve než si myslíte. Problém nastává při plném obsazení vozu, kdy brzdy považuji za méně dostačující.
Při běžné jízdě převážně po Praze si šestnáctistovka vezme v průměru 7,2 l naturalu na 100 km. V zimě se tato hodnota vyšplhá k osmi litrům. Při dlouhých cestách po okreskách (vyzkoušeno v jižní Itálii) se lze lehce dostat pod hodnotu 6 l/100km i při plném obsazení (čtyři osoby + zavazadla). Pokud ovšem s vozem budete chtít frčet po německé dálnici 170 km/h v kuse, tak počítejte se spotřebou kolem 11 l/100km.
Technické závady, výměny a
Vůz od svého vzniku neměl žádnou vážnou závadu. Pouze došlo k výměně zadních tlumičů, rozvodového řemene, druhé a třetí části výfukového potrubí. Dále byla vždy nutná cca po 30-40 tis. výměna brzdových kotoučů a obložení atd. Důležité je měnit olej max. po 15 tisících a nejlépe si motor jede s oleji 5W40. Ve statistikách spolehlivosti se Mazdy řady 323 umisťují na předních místech.
U některých vozů může časem zlobit centrální zamykání a také mohou nastat problémy s případnou korozí brzdových vodících válečků, což zapříčiní špatnou funkci ABS. Další závadou může být prasknutí horního plastového víka chladiče.
Závěr
S tímto vozem si japonští konstruktéři vyhráli a díky tomu eliminovali nedostatky, kterých je doopravdy po skromnu. Ani po 13 letech provozu a najetých 240 000 km nevykazuje vůz žádné známky únavy. Pokud narazíte na vůz s pravidelnými servisními prohlídky a jasným původem, nemusíte se ničeho obávat ani po tolika letech provozu.
Výbava: ABS + 4x kotoučové brzdy, posilovač řízení, radiopřehrávač + 4x repro, šíbr, centrální zamykání, výškově nastavitelný volant, dělená zadní sedadla v poměru 60:40
Klady:
- Výborný podvozek s víceprvkovou nápravou
- Výkonné přední brzdy
- Spolehlivost
- Posilovač řízení, ABS v základu
- Spotřeba dle způsobu jízdy
- Plnohodnotná rezerva
- Neotřelý design
Mínusy:
- Ceny originálních náhradních dílů
- Vyšší hlučnost motoru při vyšších otáčkách
- Menší účinnost zadních kotoučů
- Koroze brzdových vodících válečků
- Užší sedáky
- Méně místa na hlavu na zadních sedadlech
- Vysoká hrana zavazadlového prostoru
- Úzké pneumatiky v základu
- Kulové čepy
- Horní plastový díl chladiče
Technická data:
- Rozměry: 4 260 x 1 675 x 1 335 mm
- Rozvor: 2 500 mm
- Objem motoru: 1 598 cm
- Výkon: 66 kW/90 k při 5 300 ot.
- Točivý moment: 132 Nm/4 000 ot.
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
- Max. rychlost: 180 km/h
- Velikost pal. nádrže: 50 l
- Zátěž střechy: 75 kg
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5