Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Zhruba před měsícem se objevily první informace o tom, že české zákony čeká významná změna. Vozy kategorie N1, tedy v drtivé většině osobní vozy určené pro firemní účely, nebudou muset mít současnou mřížku, která odděluje prostor mezi posádkou a nákladem.

Ta je v současnosti pro homologaci vozu N1 nezbytná a doslova hloupá. Zákon totiž na jednu stranu umožní pořídit si lehký užitkový vůz pro firmu, ale díky instalaci mřížky často výrazně omezí možnosti využívat vůz jako užitkový.

Navíc současný zákon firmám výrazně komplikuje fungování, jelikož umožní odpočet DPH jen u vybraných typů vozů a ne každá firma stěhuje krabice, aby pro svou činnost nutně potřebovala kombi nebo SUV.

Situace ostatně došla tak daleko, že v současnosti není problém potkat doslova absurdní verze užitkových vozů, kdy se jedná o malé hatchbacky s téměř nulovým kufrem, ale mřížkou, která v podstatě eliminuje jakékoli využití nákladového prostoru.

Novela tohoto zákona počítá s tím, že pro kategorii N1 již nebude mřížka potřeba a vůz půjde homologovat i bez ni. Nová pravidla budou vycházet z evropské směrnice, která bude pro všechny státy Unie totožná.

V podstatě jediným kritériem bude, aby vůz byl homologován tak, že dokáže uvést větší hmotnost nákladu, než je hmotnost posádky. Reálně tak půjdou homologovat jako N1 i vozy jiných karosářských verzí, než je kombi, hatchback, SUV a MPV.

Každopádně nová právní úprava se bude týkat pouze nově prodaných vozů. Všechny vozy s mřížkou, které budou prodány před novým zákonem s ni budou muset jezdit i nadále a nebude zde možnost, jak se mřížky zbavit. Předpokládá se také, že ještě po nějakou dobu od nového zákona se budou prodávat vozy i s mřížkou, jelikož homologační proces je poměrně zdlouhavý a nákladný a automobilky se do něj v počátku nepohrnou.

Bohužel není zcela jasné, kdy daný zákon vstoupí v platnost. Dle ministerstva dopravy to bude od dubna příštího roku, dle Svazu dovozců automobilů až od 1. 1. 2010.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků