Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Zhruba před měsícem se objevily první informace o tom, že české zákony čeká významná změna. Vozy kategorie N1, tedy v drtivé většině osobní vozy určené pro firemní účely, nebudou muset mít současnou mřížku, která odděluje prostor mezi posádkou a nákladem.

Ta je v současnosti pro homologaci vozu N1 nezbytná a doslova hloupá. Zákon totiž na jednu stranu umožní pořídit si lehký užitkový vůz pro firmu, ale díky instalaci mřížky často výrazně omezí možnosti využívat vůz jako užitkový.

Navíc současný zákon firmám výrazně komplikuje fungování, jelikož umožní odpočet DPH jen u vybraných typů vozů a ne každá firma stěhuje krabice, aby pro svou činnost nutně potřebovala kombi nebo SUV.

Situace ostatně došla tak daleko, že v současnosti není problém potkat doslova absurdní verze užitkových vozů, kdy se jedná o malé hatchbacky s téměř nulovým kufrem, ale mřížkou, která v podstatě eliminuje jakékoli využití nákladového prostoru.

Novela tohoto zákona počítá s tím, že pro kategorii N1 již nebude mřížka potřeba a vůz půjde homologovat i bez ni. Nová pravidla budou vycházet z evropské směrnice, která bude pro všechny státy Unie totožná.

V podstatě jediným kritériem bude, aby vůz byl homologován tak, že dokáže uvést větší hmotnost nákladu, než je hmotnost posádky. Reálně tak půjdou homologovat jako N1 i vozy jiných karosářských verzí, než je kombi, hatchback, SUV a MPV.

Každopádně nová právní úprava se bude týkat pouze nově prodaných vozů. Všechny vozy s mřížkou, které budou prodány před novým zákonem s ni budou muset jezdit i nadále a nebude zde možnost, jak se mřížky zbavit. Předpokládá se také, že ještě po nějakou dobu od nového zákona se budou prodávat vozy i s mřížkou, jelikož homologační proces je poměrně zdlouhavý a nákladný a automobilky se do něj v počátku nepohrnou.

Bohužel není zcela jasné, kdy daný zákon vstoupí v platnost. Dle ministerstva dopravy to bude od dubna příštího roku, dle Svazu dovozců automobilů až od 1. 1. 2010.

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků