Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Zhruba před měsícem se objevily první informace o tom, že české zákony čeká významná změna. Vozy kategorie N1, tedy v drtivé většině osobní vozy určené pro firemní účely, nebudou muset mít současnou mřížku, která odděluje prostor mezi posádkou a nákladem.

Ta je v současnosti pro homologaci vozu N1 nezbytná a doslova hloupá. Zákon totiž na jednu stranu umožní pořídit si lehký užitkový vůz pro firmu, ale díky instalaci mřížky často výrazně omezí možnosti využívat vůz jako užitkový.

Navíc současný zákon firmám výrazně komplikuje fungování, jelikož umožní odpočet DPH jen u vybraných typů vozů a ne každá firma stěhuje krabice, aby pro svou činnost nutně potřebovala kombi nebo SUV.

Situace ostatně došla tak daleko, že v současnosti není problém potkat doslova absurdní verze užitkových vozů, kdy se jedná o malé hatchbacky s téměř nulovým kufrem, ale mřížkou, která v podstatě eliminuje jakékoli využití nákladového prostoru.

Novela tohoto zákona počítá s tím, že pro kategorii N1 již nebude mřížka potřeba a vůz půjde homologovat i bez ni. Nová pravidla budou vycházet z evropské směrnice, která bude pro všechny státy Unie totožná.

V podstatě jediným kritériem bude, aby vůz byl homologován tak, že dokáže uvést větší hmotnost nákladu, než je hmotnost posádky. Reálně tak půjdou homologovat jako N1 i vozy jiných karosářských verzí, než je kombi, hatchback, SUV a MPV.

Každopádně nová právní úprava se bude týkat pouze nově prodaných vozů. Všechny vozy s mřížkou, které budou prodány před novým zákonem s ni budou muset jezdit i nadále a nebude zde možnost, jak se mřížky zbavit. Předpokládá se také, že ještě po nějakou dobu od nového zákona se budou prodávat vozy i s mřížkou, jelikož homologační proces je poměrně zdlouhavý a nákladný a automobilky se do něj v počátku nepohrnou.

Bohužel není zcela jasné, kdy daný zákon vstoupí v platnost. Dle ministerstva dopravy to bude od dubna příštího roku, dle Svazu dovozců automobilů až od 1. 1. 2010.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Když to prostě všechno šlape

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid

Suzuki Vitara už koupíte pouze s mild-hybridním ústrojím pod kapotou. Může to jeho charakteru uškodit?

dnes | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

RAM 1500 Longhorn HEMI

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

5.  4.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 60 příspěvků