Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Zhruba před měsícem se objevily první informace o tom, že české zákony čeká významná změna. Vozy kategorie N1, tedy v drtivé většině osobní vozy určené pro firemní účely, nebudou muset mít současnou mřížku, která odděluje prostor mezi posádkou a nákladem.

Ta je v současnosti pro homologaci vozu N1 nezbytná a doslova hloupá. Zákon totiž na jednu stranu umožní pořídit si lehký užitkový vůz pro firmu, ale díky instalaci mřížky často výrazně omezí možnosti využívat vůz jako užitkový.

Navíc současný zákon firmám výrazně komplikuje fungování, jelikož umožní odpočet DPH jen u vybraných typů vozů a ne každá firma stěhuje krabice, aby pro svou činnost nutně potřebovala kombi nebo SUV.

Situace ostatně došla tak daleko, že v současnosti není problém potkat doslova absurdní verze užitkových vozů, kdy se jedná o malé hatchbacky s téměř nulovým kufrem, ale mřížkou, která v podstatě eliminuje jakékoli využití nákladového prostoru.

Novela tohoto zákona počítá s tím, že pro kategorii N1 již nebude mřížka potřeba a vůz půjde homologovat i bez ni. Nová pravidla budou vycházet z evropské směrnice, která bude pro všechny státy Unie totožná.

V podstatě jediným kritériem bude, aby vůz byl homologován tak, že dokáže uvést větší hmotnost nákladu, než je hmotnost posádky. Reálně tak půjdou homologovat jako N1 i vozy jiných karosářských verzí, než je kombi, hatchback, SUV a MPV.

Každopádně nová právní úprava se bude týkat pouze nově prodaných vozů. Všechny vozy s mřížkou, které budou prodány před novým zákonem s ni budou muset jezdit i nadále a nebude zde možnost, jak se mřížky zbavit. Předpokládá se také, že ještě po nějakou dobu od nového zákona se budou prodávat vozy i s mřížkou, jelikož homologační proces je poměrně zdlouhavý a nákladný a automobilky se do něj v počátku nepohrnou.

Bohužel není zcela jasné, kdy daný zákon vstoupí v platnost. Dle ministerstva dopravy to bude od dubna příštího roku, dle Svazu dovozců automobilů až od 1. 1. 2010.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků