Mřížky ve vozech kategorie N1 definitivně zmizí

Zhruba před měsícem se objevily první informace o tom, že české zákony čeká významná změna. Vozy kategorie N1, tedy v drtivé většině osobní vozy určené pro firemní účely, nebudou muset mít současnou mřížku, která odděluje prostor mezi posádkou a nákladem.

Ta je v současnosti pro homologaci vozu N1 nezbytná a doslova hloupá. Zákon totiž na jednu stranu umožní pořídit si lehký užitkový vůz pro firmu, ale díky instalaci mřížky často výrazně omezí možnosti využívat vůz jako užitkový.

Navíc současný zákon firmám výrazně komplikuje fungování, jelikož umožní odpočet DPH jen u vybraných typů vozů a ne každá firma stěhuje krabice, aby pro svou činnost nutně potřebovala kombi nebo SUV.

Situace ostatně došla tak daleko, že v současnosti není problém potkat doslova absurdní verze užitkových vozů, kdy se jedná o malé hatchbacky s téměř nulovým kufrem, ale mřížkou, která v podstatě eliminuje jakékoli využití nákladového prostoru.

Novela tohoto zákona počítá s tím, že pro kategorii N1 již nebude mřížka potřeba a vůz půjde homologovat i bez ni. Nová pravidla budou vycházet z evropské směrnice, která bude pro všechny státy Unie totožná.

V podstatě jediným kritériem bude, aby vůz byl homologován tak, že dokáže uvést větší hmotnost nákladu, než je hmotnost posádky. Reálně tak půjdou homologovat jako N1 i vozy jiných karosářských verzí, než je kombi, hatchback, SUV a MPV.

Každopádně nová právní úprava se bude týkat pouze nově prodaných vozů. Všechny vozy s mřížkou, které budou prodány před novým zákonem s ni budou muset jezdit i nadále a nebude zde možnost, jak se mřížky zbavit. Předpokládá se také, že ještě po nějakou dobu od nového zákona se budou prodávat vozy i s mřížkou, jelikož homologační proces je poměrně zdlouhavý a nákladný a automobilky se do něj v počátku nepohrnou.

Bohužel není zcela jasné, kdy daný zákon vstoupí v platnost. Dle ministerstva dopravy to bude od dubna příštího roku, dle Svazu dovozců automobilů až od 1. 1. 2010.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků