Mozaika F1: První reakce na katastrofální Grand Prix USA

Button: „Nemohli jsme nic jiného dělat.“ - Barrichello: „Dnešek byl smutným dnem pro všechny fanoušky.“ - Americký tisk v pondělí ráno: „Sbohem formule 1.“ - Pierre Dupasquier (šéf Michelinu): „Podělali jsme to.“ - FIA našla v pravidlech bič na nedělní fiasko.
Mozaika F1: První reakce na katastrofální Grand Prix USA

První reakce na katastrofální Grand Prix USA

Jenson Button (BAR/nestartoval): „Fanoušci se přišli podívat na závod F1, ale nemohli jsme nic jiného dělat. Jestli to nebylo bezpečné, nemohli jsme závodit. Žádné rozumné řešení nebylo, nechtěli jsme nic riskovat.“

Jarno Trulli (Toyota/Pole Position, ale neodstartoval): „Jsme frustrováni, stejně jako ostatní jezdci nebo fanoušci. Sobota a neděla byla hodně krušná a byla to složitá situace. Bezpečnost je ve formuli 1 na prvním místě, ale tady je vidět, že někde nastala chyba.“

David Coulthard (Red Bull/nestartoval): „V žaludku jsem měl strašný pocit, něco podobného jsem v životě nezažil. Přiletět sem, pozvat sem všechny diváky a pak nezávodit, to zanechá hořký pocit v ústech ještě dlouho. Neděle byla velmi špatným dnem pro sport.“

Michael Schumacher (Ferrari/1. místo): „Nemyslím si ale, že by to byl nejlepší způsob, jak dosáhnout letos poprvé na vítězství, zejména pak pro fanoušky. Přesto jsem rád, že tu mnozí naši fanoušci zůstali až do konce, byť šlo o velice neobvyklý závod. Je škoda, že nebylo možné bojovat o vítězství běžným způsobem.“

Rubens Barrichello (Ferrari/2. místo): „Dnešek byl smutným dnem pro všechny fanoušky závodění. Když ke konci zahřívacího kola zajely všechny vozy do boxů, myslel jsem si, že musely mít hodně závažný problém.“

Jean Todt (šéf stáje Ferrari): „Dnešní vítězství bylo prvním v letošní sezóně, současně jsme také získali první double, byť za velice neobvyklých okolností. Řečeno boxerskou hantýrkou, my a Bridgestone jsme zvítězili technickým k.o. Byli jsme svědky souboje mezi oběma našimi jezdci, byť jediným cílem dnešního závodu bylo dojet s oběma vozy až do cíle, a to bez ohledu na pořadí.“

Colin Kolles (šéf stáje Jordan): „Tým odvedl tak jako tak dobrou práci a 11 bodů už nám nikdo nevezme. Situace nebyla pochopitelně příjemná, ale nejsme zodpovědní za Michelin nebo ostatní týmy. Oni také nepřestanou závodit, když máme my problémy s pneumatikami.“

Paul Stoddart (šéf stáje Minardi): „To nebyl závod, ale fraška! Body z GP USA pro mě nic neznamenají, nebyly zasloužené. V každé jiné branži nebo v jiném sportu by taková fraška vedla k všeobecnému přijetí prezidentova odchodu z funkce. To, co se stalo, přivodí formuli 1 veliké škody. Přitom se to stát vůbec nemuselo.“

Americký tisk v pondělí ráno: „Sbohem formule 1. To, co jsme viděli v neděli na vlastní oči, nebyla pouze obrovská újma pro tento sport a všechny zúčastněné. Mělo by to znamenat i konec pro americkou Grand Prix.“

Prezident okruhu v Indianapolis, Joie Chitwood: „Byli jsme stejně překvapeni jako všichni ostatní. Na diskusi o předčasném ukončení smlouvy závodů v Indianapolis je zatím ještě brzy. Věřím ale, že Bernie Ecclestone moc dobře ví, jak moc nespokojeni s událostmi jsme. Proinvestovali jsme mnoho peněz.“

Tiskové prohlášení týmů, které nenastoupily do závodu: „Týmy využívající pneumatiky Michelin by se rády omluvily fanouškům formule 1 a velmi litují situace, ve které se ocitly. Bohužel všechny návrhy na vyřešení situace byly ze strany FIA zamítnuty. Proto jsme byli povinni následovat pokynů Michelinu.“

Pierre Dupasquier (šéf Michelinu): „Podělali jsme to, ale zodpovědnost za vývoj situace není jen na mých bedrech. Někteří lidé nám vyslovují respekt, že jsme se danému problému postavili čelem. Jsem také rád, že týmy daly na naše doporučení, ze závodu odstoupily a nikomu se nic nestalo.“ Dále následovalo ujištění, že na domácí trati v Magny-Cours ani na příštích Grand Prix se situace nebude opakovat.

Tip: Pavel Janda napsal o vyhrocení pravidel při GP USA zajímavou analýzu.

Další krátké informace o vývoji situace

FIA si už našla bič na nedělní fiasko. Článek 131 Sportovních regulí totiž nařizuje týmům dát na vědomí sportovním komisařům, že nejsou schopni (z jakýchkoliv důvodů) startovat, a to při nejbližší možné příležitosti. A to se nestalo. Hlavní rozhřešení celého případu padne za týden ve středu, na kdy si svolala FIA mimořádné zasedání s viníky.

***

Firma Bridgestone o nadměrném namáhání pneumatik na okruhu v Indianapolis věděla již dva měsíce před GP USA. Bridgestone má finanční podíl ve firmě Firestone a ta dodává obutí pro zámořskou sérii IRL.

Z dubnového testování vozů IRL bylo vidět, že nový povrch opotřebovává pneumatiky na krajích běhounu, což způsobovalo nebezpečné odřeniny na bocích pláště. Firestone tehdy musel testování předčasně ukončit a vyvinout novou, dostatečně bezpečnou směs. Své poznatky samozřejmě předal v dostatečném předstihu firmě Bridgestone, která získala výhodu před konkurenčním Michelinem.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 29 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků