(Moudrá?) SOVA varuje: Českou republiku zaplaví vraky starých vozů

Přijetí nového silničního zákona č. 226/2006 Sb. o silniční dopravě, jehož součástí byla i „nenápadná“ úprava zákona č. 56/2001 Sb., povede podle názoru sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) k zaplavení Česka vysloužilými a nekvalitními ojetými automobily z vyspělejších zemí Evropské unie.

Zákon, který nabude účinnosti 1. července, totiž odstraní stávající věkové (nyní v průměru 8 let) a kvalitativní (EURO 2 norma) omezení pro registraci ojetého auta dovezeného ze zahraničí. Dovézt a registrovat pak bude možné všechny vozy bez omezení věku, emisními normami, bezpečnostními požadavky a technickými nároky. Z Česka se tak prý stane vrakoviště Evropské unie.

„Zjednodušeně řečeno bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoliv vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoliv jiné členské zemi EU, a to bez toho, aby musel projít STK. Zřejmé je, že k nám se budou dostávat především staré a vysloužilé vozy, kterých se na západě rádi zbaví. Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale podle nás bohužel velmi reálná,“ upozornil předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Petr Mikšovský.

SOVA se dále domnívá, že za změnou legislativní úpravy, po které už dlouho volá Evropské komise, totiž podle sdružení není snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit tak západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin a vyhnout se tak vysokým poplatkům za jejich likvidaci. Evropská komise v tomto duchu tlačí na všechny okolní státy, ale pouze Česko přistoupilo na jednostranně nevýhodné podmínky.

Sdružení proto pošle otevřený dopis všem novým členům Poslanecké sněmovny a senátorům a zástupcům Ministerstva dopravy, které právě připravuje ke zmiňovanému zákonu prováděcí předpis. „Dopisem budeme apelovat na to, aby se do prováděcí vyhlášky v připomínkovém řízení dostaly úpravy, které zabrání skokovému zhoršení technického stavu vozového parku a jeho stáří, ale především ničení životního prostředí (například zavedením vyšších registračních poplatků v závislosti na stáří vozu - podle maďarského vzoru),“ dodal Mikšovský.

Inspiraci pro řešení této situace vidí SOVA v některých sousedních zemích (Maďarsko, Slovensko), které na podmínky Evropské komise nepřistoupily. Stane se nyní evropským vrakovištěm Česko, ptá se SOVA závěrem.

Péče sdružení je dojemná, co takhle ale nechat na zákaznících, o jaké vozy mají zájem a které tím pádem budou do ČR dováženy? Myslí si snad pan Mikšovský, že čeští zákazníci jsou tak hloupí, že si budou kupovat horší vozy, než jaké mají dnes a čekají na ochranná křídla moudré sovy, aby jim v tom zabránila? Stěží. Stáří českého autoparku je dnes takové, že již těžko může být horší. Tak staré vozy, které by odpovídaly nejrhůře průměrnému stáří českých aut, ve většině zemí EU pomalu ani nejezdí a odstranění zmíněného předpisu může situaci jen pomoci. Ano budou k nám dováženy vozy staré třeba deset let, ale co je na nich špatného? Nejsou náhodou násobně lepší než hory starých "stopětek" nebo zahraničních ojetin, které k nám byly dováženy začátkem devadesátých let? Pakliže budou technicky v pořádku, a to být musejí, jestliže mohou jezdit v jiném státě EU, budou pro současný stav jen zlepšením. Zmíněná novela nedělá nic jiného, než že odstraňuje absurdní omezení dovozu ojetých automobilů, které pouze mnoha zákazníkům znesnadilo koupi lepšího vozu. Že lepší neznamená vždy skvělý, to všichni víme, ale s jistotou můžeme říci, že si nikdo nebude kupovat jako nový vůz něco horšího, než čím disponuje dnes. Pánové ze sdružení by se spíše než o zavádění hloupých administrativních překážek mohli starat třeba o to, aby vlastníky automobilů či zájemce o jejich koupi informovali, jak nenaletět podvodníkům a co nejlépe koupit opravdu dobrý ojetý vůz. Tím by pomohli z trhu vytlačit dovozce prodávající špatné vozy, přirozeně a bez hloupých vyhlášek. Pomohli byste tím nám všem mnohem více než tlakem na ministerstvo a zveřejňováním podobných poplašných zpráv...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků