Používání nafty ze zbytkových a recyklovaných materiálů vidí značka nadějně třeba u firemních flotil.
Elektromobilita je sice dnes nejsilnějším polem vývoje u Volkswagenu, pro snížení svých flotilových emisí CO2 v Evropě (o 40 % do roku 2030) se však snaží značka využít i dalších alternativních způsobů. Nyní oznamuje, že její nejnovější vznětové motory jsou již oficiálně schváleny pro spalování parafinické motorové nafty.
Právě tato nově vyvinutá paliva s obsahem bio složek totiž pomáhají u dieselů výrazně snížit produkci emisí CO2, dle VW dokonce o 70 až 95 % v porovnání s konvenční naftou. Spektrum parafinických motorových naft je široké. Jedna skupina těchto paliv, například HVO (Hydrotreated Vegetable Oil – hydrogenované rostlinné oleje), se vyrábí z biologických zbytků a odpadů.
Uvedené rostlinné oleje se reakcí s vodíkem přeměňují na uhlovodíky, které se v libovolném množství přimíchávají do nafty, ale mohou být používány také ze 100 % jako palivo. Rostlinné oleje, například řepkový olej, se mohou sice používat i pro výrobu HVO, ale maximální přínosy pro ochranu životního prostředí mají až při zpracování v podobě zbytků nebo odpadů, třeba použitého stolního oleje nebo pilin.
Přesněji jsou u Volkswagenu schváleny k využívání parafinické motorové nafty všechny čtyřválce TDI, které byly k zákazníkům dodány od konce června letošního roku (od kalendářního týdne 25/21). Právě tyto jednotky nyní drží odpovídající evropskou normu EN 15940.
„Používáním ekologických paliv ve schválených modelech značky Volkswagen umožňujeme zákazníkům v celé Evropě výrazně snížit jejich emise CO2, jakmile bude pro ně toto palivo lokálně dostupné. Použití parafinické motorové nafty je smysluplným řešením například pro firmy s kombinovaným vozovým parkem, který zahrnuje jak modely s elektrickým pohonem, tak i s konvenčními pohony,“ uvedl prof. Thomas Garbe, vedoucí oddělení paliv u Volkswagenu.
Automobilka uvádí, že bio paliva, jako je HVO, jsou již na trhu a jejich podíl v Evropě by se v průběhu příštích deseti let mohl zvýšit pravděpodobně na 20 až 30 % celkového trhu s energiemi pro silniční dopravu. Zákazníci se již dnes mohou na trhu setkat s několika parafinickými motorovými naftami pod různými jmény – třeba C.A.R.E Diesel, NEXTBTL nebo zmíněné HVO.
Současně jsou také dostupné a výrazně více rozšířené motorové nafty, které odpovídají normě EN 590 a parafinická motorová nafta je u nich pouze příměsí, například Diesel R33, V-Power Diesel, OMV MaxxMotion nebo Aral Ultimate Diesel. Tato paliva lze přitom používat i pro starší vznětové motory.