Motory Mazda Skyactiv – nevyšlapanou cestou

Mazda je jednou z mála automobilek, které se snaží chodit i jinými cestami. Jako příklad může posloužit Wankelův motor.

Nebo nyní nové motory Skyactiv-G a Skyactiv-D, pro něž je dnes tak módní downsizing cizím slovem.

Inženýři Mazdy se rozhodli výrazně snížit spotřebu paliva a emise vývojem nových zážehových a vznětových motorů Skyactiv, které mají stejný počet válců i zdvihový objem jako jejich předchůdci.

V případě zážehového motoru Skyactiv-G se jedná o atmosféricky plněný dvoulitr s přímým vstřikováním benzinu, jehož kompresní poměr byl zvýšen na 14:1, což je v současnosti mezi sériově vyráběnými zážehovými motory rekordní hodnota. Motor je přitom uzpůsoben pro spalování běžného benzinu Natural 95.

Klepněte pro větší obrázek
První jednotky Skyactiv se objeví ve vozech Mazda na evropském trhu v roce 2012.

Důsledné zvyšování účinnosti

Vyšší kompresní poměr znamená vyšší účinnost, která vede k lepším výkonovým parametrům a nižší spotřebě paliva. Sklon zážehového motoru k nežádoucímu „klepání“ při vysokém kompresním poměru se podařilo eliminovat mimo jiné přímým vstřikováním benzinu s lepším rozprášením paliva, použitím speciálních pístů s důmyslně tvarovanými dny a novým sběrným potrubím 4-2-1.

Motor je dále vybaven proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. Mazda se chlubí snížením celkového tření uvnitř motoru o 30 % a snížením hmotnosti motoru o 10 %. Výsledkem má být o 15 % nižší spotřeba paliva a o 15 % vyšší točivý moment v porovnání se současným motorem 2.0 MZR.

Euro 6 bez složitých a drahých systémů

Zatímco zážehový motor Skyactiv-G je údajně stejně úsporný jako aktuální turbodiesel 2.2 MZR-CD, slibuje Mazda pro motor Skyactiv-D snížení spotřeby paliva o další pětinu. Řidiči se mohou těšit také na vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách.

Bez zajímavosti není ani plnění emisní normy Euro 6 bez nákladných systémů čištění výfukových plynů zaměřených zejména na eliminaci NOx. Inženýři Mazdy přišli totiž na to, že při kompresním poměru 14:1, který je nejnižší mezi současnými sériově vyráběnými turbodiesely pro osobní vozy, je možné spalovací proces optimalizovat tak, aby vznikalo jen minimum škodlivin a motor zároveň pracoval s vysokou účinností.

Mezi technické zajímavosti motoru Skyactiv-D patří proměnný zdvih výfukových ventilů, postupné přeplňování dvěma turbodmychadly a snížení hmotnosti o 10 %.

Cílovými parametry jsou nejvyšší výkon 129 kW (175 k) při 4500 min-1, maximální točivý moment 420 N.m při 2000 min-1 a nejvyšší otáčky 5200 min-1.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový dieselový motor Skyactiv-D.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový benzinový motor Skyactiv-G.
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Součásti nového dieselového motoru.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek    
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků