Motory FSI v Octavii mohou spalovat Natural 95

Hodně velké diskuse se vedou okolo nutnosti používat v motorech 1.6 a 2.0 FSI drahý benzín Natural 98, který má oproti běžné devadesátpětce cenu vyšší zhruba o tři koruny. Protože si je Škoda vědoma toho, že by v Česku s takovými motory příliš neuspěla, bude Octavii dle informací Světa motorů prodávat s motory upravenými tak, aby bez problémů dokázaly pracovat s levnějším benzínem. Původní materiály, které Škoda při uvedení nové Octavie zveřejnila, přitom tuto možnost vylučovaly.

Technoglogie FSI totiž v Octaviích nevyužívá všech svých výhod jako vrstvené spalování (směs je bohatší v okolí svíčky), čímž se při použití benzínu s nižším oktanovým číslem snižuje riziko „klepání“. Motory FSI v Octavii sice pracují s přímým vstřikem paliva, spalují ale homogenní směs jako běžné motory. To na jedné straně zvyšuje spotřebu při malé zátěži, na straně druhé není nutné používat drahé katalyzátory vysoce nebezpečných oxidů dusíku, které jsou produkovány spalováním chudé směsi. Podle tiskového mluvčího Škody mohou řidiči při použití Naturalu 95 pouze pocítit snížení výkonu.

Zajímavost: Z webu Audi jsem převzal zajímavé údaje o technologii řízení motoru a čištění spalin u motorů 2.0 96 kW a 2.0 FSI 110 kW. Z uvedeného je patrné, proč jsou motory FSI tak drahé...

Řízení motoru:

  • 2.0: plně elektronické s e–plynem, Bosch ME7;
  • 2.0 FSI: plně elektronická řídicí jednotka motoru, elektronické ovládání škrticí klapky “drive-by-wire”, sekvenční vstřikování, adaptivní lambda sonda; víceparametrické zapalování s bezkontaktním vysokonapěťovým rozdělovačem, čidla klepání pro jednotlivé válce, hmotnostní měření nasávaného vzduchu.

Čištění spalin:

  • 2.0: dvoustupňový kovový katalyzátor v blízkosti motoru;
  • 2.0 FSI: dvoustupňový katalyzátor a pohlcovač částic NOx pod podlahou, 2 vyhřívané kyslíkové sondy, systém recirkulace výfukových plynů.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud