Motory Cosworth DFV

Motor Cosworth DFV byl první Fordův osmiválec pro vozy Formule 1. Základem pro jeho vývoj byl motor FVA.
Motory Cosworth DFV
Motor Cosworth DFV byl první Fordův osmiválec pro vozy Formule 1. Základem pro jeho vývoj byl motor FVA. Motor DFV byl představen v dubnu roku 1967 a už v červnu dosáhl prvního vítězství ve Velké ceně Holandska. První vítězství předznamenávalo 15 let velké převahy motoru Cosworth DFV.

Když se motor DFV poprvé objevil a zazářil na okruhu v Zandvortu, znamenalo to revoluci v této disciplíně, neboť poprvé ve světě Formule 1 tvořil motor nosnou součást vozu. Toto řešení se poté rozšířilo a tvoří základ konstrukce vozů dodnes.

Motor DFV měl obsah 3 litry, 8 válců, 32 ventilů a výkon používaný při závodech 405 ks. Teoreticky však mohl dosáhnout výkonu 500 koní.

Vozy s motorem DFV vyhrály v letech 1967 - 1983 celkem 155 velkých cen a jejich jezdci získali celkem 13 titulů světa. Týmy používající motor DFV byly také velmi úspěšné v poháru konstruktéru, vyhrály celkem 10. K poslednímu vítězství ho dovedl slavný Keke Rosberg, když vyhrál Velkou cenu Monaka v roce 1983. V roce 1983 skončila slavná éra motorů DFV, protože do Formule 1 přišel nový převratný objev – turbodmychadlo.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků