Motorový olej zvyšuje životnost motoru (teorie)

Mazání motoru patří zejména v zimě k důležité péči o automobil. Špatná kvalita oleje způsobuje velké opotřebování motoru a může způsobit i jeho zadření. V článku se zaměřujeme na jednotlivé kategorie olejů a popis používaných označení.
Motorový olej zvyšuje životnost motoru (teorie)

Olej není voda

Motorový olej plní v motoru celou řadu důležitých funkcí. Mezi ty základní patří snižování tření pohyblivých částí a tím jejich opotřebení. Kdyby motor běžel „nasucho“, tedy bez oleje, zadřel by se, což by znamenalo nákladnou opravu, případně úplnou „smrt“. Proto je velmi důležité sledovat nejen stav oleje, zda už není příliš „opotřebovaný“ (tím se snižují jeho mazací schopnosti), ale rovněž zda je ho v zásobníku dostatek. Nízká hladina oleje způsobuje nedostatečné promazávání a již zmíněné vyšší opotřebení a případně zadření.

Motorový olej plní i další funkce: odvádí teplo, čistí vnitřní část motoru či chrání kovový povrch motoru před korozí. Současně s tím musí olej i nízkou odparnost, čili nízkou spotřebu během „pracovní doby“, vysokou viskozitu za všech provozních teplot, zejména v mrazu, mechanickou i tepelnou odolnost, malý sklon k pěnění apod. Je patrné, že nároky na kvalitu oleje jsou skutečně vysoké, není tedy žádoucí výběr motorového oleje podcenit. Nutno poznamenat, že se kvalita olejů v poslední době hodně zvýšila, vývoj jde totiž nezadržitelně kupředu.

Tip: Na webu How Stuff Works je hezká animace funkce benzínového motoru se dvěma ventily na válec. Myslím, že to řekne více než odstavce textu.

Materiál, viskozita

Motorové oleje se dělí do čtyř kategorií: rostlinné, živočišné, minerální a syntetické. První dva typy se nepoužívají, v motorech najdete pouze minerální (získávané z ropy) a syntetické. Z hlediska kvality jsou nejlepší oleje syntetické, nicméně výrobci už kvalitu olejů minerálních dokázali těm syntetickým přiblížit. Od toho se také odvíjí cena: syntetické oleje patří k nejdražším. Existují i oleje polosyntetické, kteréí jsou mixem olejů minerálních a syntetických. Mají lepší vlastnosti než oleje minerální, ale jsou levnější než syntetické.

Oleje se dělí dle viskozity, což je jednoduše řečeno tekutost oleje. Čím je olej řidší (a tedy má nižší viskozitu), tím lépe dokáže motor mazat za nízkých teplot a tím je nižší jeho opotřebení. Oleje se dle viskozity dělí do několika tříd dle specifikace SAE (existují ale i další specifikace). Třída udává, jak se bude chovat olej za nízkých a provozních teplot. Viskozních tříd je celkem šest: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Čím nižší je viskozní třída, tím lépe bude olej motor mazat za nízkých teplot. Třídy 20W a 25W se v našich klimatických podmínkách nepoužívají, nejrozšířenější je třída 15W, případně 10W. Např. olej s třídou 15W dokáže mazat motor do -20 stupňů, 5W pak do -30 stupňů a 0W dokonce do -35 stupňů. Tento olej tuhne při -54 stupních Celsia.

Na tuhé zimy

Vzhledem k tomu, že příliš řídký olej nemusí naopak dobře pracovat za provozních teplot, na kterou se motor zahřeje po určité době provozu, přidává se za určení viskozní třídy ještě jedno číslo. Tím je tzv. teplotní rezerva, která určuje maximální možné tepelné namáhání oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím více olej vydrží. Současné oleje mívají indexy tepelného namáhání 30 až 60. Celé označení SAE pak může být např. 15W-40; to je mimochodem nejpoužívanější olej v českých podmínkách. Pro tuhé zimy je pak vhodnější olej 5W-40, postačí ale i 10W-40; tak tuhé zimy jako dříve už zkrátka v Česku nemáme.

Poznámka: Teplota oleje je v motoru vyšší než teplota chladící kapaliny. Některé automobily mají kromě teploměru kapaliny i teploměr oleje.

Všechny současné motorové oleje jsou celoroční, tj. nemusíte jen na zimu měnit a v létě zase zpět. To samozřejmě snižuje náklady na provoz a rovněž snižuje zatížení autoservisů, které před zimou a po ní přezouvají pneumatiky. Podle toho, v jakých žijete klimatických podmínkách (města v nížinách, hory, vysočina) volte patřičný olej. Nabídka je pestrá, výrobců je mnoho a ceny jsou značně rozdílné. Vybrat vhodný a kvalitní oleje proto není jednoduché. Čím lepší viskozní třída a vyšší index teplotní rezervy, tím je olej většinou dražší. Do hor je vhodný olej 0W-30, do nížin postačí 15W-40.

Po startu nemaže

Pokud se podaří motor natočit i za nízkých teplot, nejsou všechny problémy zdaleka za námi. Olejové náplni chvíli trvá, než se dostane i na ta nejodlehlější místa v motoru. Kvůli tomu po nastartování běží motor určitou dobu nasucho, a to tím déle, čím nižší viskozitu má použitý olej. Např. olej 15W-40 promaže dle testů vahadla ventilů (nejexponovajší místa motoru) až za 18 sekund, olej 10W-40 za deset sekund, 5W-40 za čtyři sekundy. Motorový olej 0W-30, případně 0W-40 už za pouhou sekundu po startu.

Pokud tedy jezdíte na krátkých trasách, je vhodné používat oleje s vysokou viskozitou. Na krátkých cestách se totiž olej nestihne zahřát na provozní teplotu a proto hůře maže. Zatímco chladící kapalina má provozní teplotu už běžně po pěti kilometrech, oleji to trvá několikanásobně déle. Pokud vyjedete v zimě třeba nakoupit, budete mít celou cestu podchlazený olej. A hustý olej špatně promazává motor, čímž se zvyšuje opotřebení. Proto je vhodné v zimě minimalizovat krátké cesty, a to zejména u naftových motorů, které se zahřívají pomaleji než motory benzínové (produkují méně ztrátového tepla díky vyšší účinnosti).

Kontrolujte stav oleje

Vzhledem k tomu, že současné motorové oleje jsou velmi kvalitní, udrží si svoje vlastnosti běžně 15 až 30 tisíc kilomerů. Tzv. long-life oleje lze pak měnit až po 50 tisích km, což výrazně snižuje náklady na provoz. Delší doba provozu převáží i vyšší cenu těchto olejů. I přesto, že oleje vydrží tak dlouho, je vhodné jejich stav a kvalitu čas od času ověřit, zejména po tuhé zimě. Pokud zjistíte úbytek oleje, musíte jeho stav doplnit. Běžný objem zásobníku oleje je pět litrů.

Zdroj: Aral, Slovnaft, Esso, How Stuff Works aj.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků