Motoroví Oscaři: další vítězství BMW mají pořadová čísla 19 a 20

Současná dlouhá série vítězství BMW v International Engine of the Year Award pokračuje ziskem dvou důležitých titulů s pořadovými čísly 19 a 20, čímž mnichovská automobilka opět potvrzuje svou pozici absolutní jedničky v oblasti technologie výroby motorů. Žádná jiná značka nevyhrála tuto proslulou mezinárodní soutěž tak často jako BMW.

Při slavnostním předávání cen obdržel mnohonásobný vítěz dva motorové Oskary najednou: v kategorii motorů do 2,5 litrů za jednořadý šestiválec používaný v BMW 325i, X3, 525i a Z4 a ve třídě od 3.0 do 4.0 litrů za šestiválec s obsahem 3,2 litrů používaný v BMW M3.

První místo na pódiu je pro tyto dvě pohonné jednotky již celkem samozřejmostí: jde již o čtvrté vítězství v řadě, kdy porota jako vítěze vybrala 3,2 litrový šestiválec z M3. Dalším úspěchem je zisk uznávané ceny ‘International Engine of the Year 2001‘.

Jako vysvětlení své volby porota tento jednořadý šestiválec s výkonem 343 koní (252 kW) pochválila jako „absolutně nejlepší v kategorii s objemem do čtyř litrů“ a jako „jedinou možnou volbu pro znalce opravdového inženýrského umění“ (Arturo de Andres, Spain). Charakteristicky pojatý vysokootáčkový motor s velkým výkonem kombinuje vysoké otáčky s krátkými převodovými poměry, čímž snadno překonává „hranici závodních motorů“ – výkon vyšší než 100 koní na litr obsahu. Není tedy žádným překvapením, že člen poroty Farah Al Khalisi z Velké Británie chválí M3 jako „rozhodně nejsilnější vůz naší doby“ a další člen poroty Japonec Yu Ohkawa, podobně nadšený motorem M3, dokonce v tajemství úspěchu „nejlepšího přímého šestiválce na světě“ spatřuje „mnichovská kouzla“.

V BMW 325i, X3, 525i a Z4 používaný 2,5 litrový pohonný agregát si ve své kategorii přiváží domů rovněž již druhé vítězství v řadě.

Při pohledu na tento motor BMW byla porota, složená z motoristických a technických novinářů celého světa, nadšená nejenom „úžasnou křivkou kroutícího momentu“ (Peter Nunn, Velká Británie a Japonsko) nebo „tichým a odvážným pojetím motoru tak typickým pro nepřeplňované pohonné agregáty“ (Mikail Podorozhansky, Rusko), ale také „plným, hlubokým a klasicky rachotivým zvukem“  (Peter Nunn a Graham Johnson, Velká Británie). Porota se rovněž shodla na tom, že tento jednořadý šestiválec s výkonem 192 koní (141 kW) podtrhuje všechny nejlepší stránky BMW 325i, X3, 525i a Z4.

Motoroví Oskaři udělení minulý týden ve Stuttgartu v předvečer Engine Expo 2004 Trade Fair existují od roku 1999 a jsou udělovány nejznámějšími a nejvlivnějšími motoristickými a technickými novináři. Tento rok své hlasy udělilo 56 novinářů z 24 zemí a pěti kontinentů. Organizátorem akce je britský specializovaný vydavatel UK & International Press Automotive Magazines.

Velice zajímavým rysem těchto cen je skutečnost, že je členové poroty udílejí na základě svých vlastních zkušeností s hodnocenými motory a berou v potaz faktory jako jsou výkon motoru, spotřeba paliva, hlučnost a jízdní vlastnosti. Hlavními kritérii pro účast více než 800 motorů bylo to, že musí jít o vyráběné motory, které musí být součástí vozů prodávaných nejméně ve dvou zemích. Tento rok bylo poprvé představeno padesát motorů.

Navzdory své pětileté existenci udílení populárních motorových Oscarů a stále rostoucí konkurenci je klání pro BMW i nadále „domácí soutěží“. Z celkově udělených 72 motorových Oscarů jich mnichovský výrobce získal 20 a tím se zařadil na čelo „věčného seznamu vítězů“ daleko před své konkurenty. 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků