Motoroví Oscaři: další vítězství BMW mají pořadová čísla 19 a 20

Současná dlouhá série vítězství BMW v International Engine of the Year Award pokračuje ziskem dvou důležitých titulů s pořadovými čísly 19 a 20, čímž mnichovská automobilka opět potvrzuje svou pozici absolutní jedničky v oblasti technologie výroby motorů. Žádná jiná značka nevyhrála tuto proslulou mezinárodní soutěž tak často jako BMW.

Při slavnostním předávání cen obdržel mnohonásobný vítěz dva motorové Oskary najednou: v kategorii motorů do 2,5 litrů za jednořadý šestiválec používaný v BMW 325i, X3, 525i a Z4 a ve třídě od 3.0 do 4.0 litrů za šestiválec s obsahem 3,2 litrů používaný v BMW M3.

První místo na pódiu je pro tyto dvě pohonné jednotky již celkem samozřejmostí: jde již o čtvrté vítězství v řadě, kdy porota jako vítěze vybrala 3,2 litrový šestiválec z M3. Dalším úspěchem je zisk uznávané ceny ‘International Engine of the Year 2001‘.

Jako vysvětlení své volby porota tento jednořadý šestiválec s výkonem 343 koní (252 kW) pochválila jako „absolutně nejlepší v kategorii s objemem do čtyř litrů“ a jako „jedinou možnou volbu pro znalce opravdového inženýrského umění“ (Arturo de Andres, Spain). Charakteristicky pojatý vysokootáčkový motor s velkým výkonem kombinuje vysoké otáčky s krátkými převodovými poměry, čímž snadno překonává „hranici závodních motorů“ – výkon vyšší než 100 koní na litr obsahu. Není tedy žádným překvapením, že člen poroty Farah Al Khalisi z Velké Británie chválí M3 jako „rozhodně nejsilnější vůz naší doby“ a další člen poroty Japonec Yu Ohkawa, podobně nadšený motorem M3, dokonce v tajemství úspěchu „nejlepšího přímého šestiválce na světě“ spatřuje „mnichovská kouzla“.

V BMW 325i, X3, 525i a Z4 používaný 2,5 litrový pohonný agregát si ve své kategorii přiváží domů rovněž již druhé vítězství v řadě.

Při pohledu na tento motor BMW byla porota, složená z motoristických a technických novinářů celého světa, nadšená nejenom „úžasnou křivkou kroutícího momentu“ (Peter Nunn, Velká Británie a Japonsko) nebo „tichým a odvážným pojetím motoru tak typickým pro nepřeplňované pohonné agregáty“ (Mikail Podorozhansky, Rusko), ale také „plným, hlubokým a klasicky rachotivým zvukem“  (Peter Nunn a Graham Johnson, Velká Británie). Porota se rovněž shodla na tom, že tento jednořadý šestiválec s výkonem 192 koní (141 kW) podtrhuje všechny nejlepší stránky BMW 325i, X3, 525i a Z4.

Motoroví Oskaři udělení minulý týden ve Stuttgartu v předvečer Engine Expo 2004 Trade Fair existují od roku 1999 a jsou udělovány nejznámějšími a nejvlivnějšími motoristickými a technickými novináři. Tento rok své hlasy udělilo 56 novinářů z 24 zemí a pěti kontinentů. Organizátorem akce je britský specializovaný vydavatel UK & International Press Automotive Magazines.

Velice zajímavým rysem těchto cen je skutečnost, že je členové poroty udílejí na základě svých vlastních zkušeností s hodnocenými motory a berou v potaz faktory jako jsou výkon motoru, spotřeba paliva, hlučnost a jízdní vlastnosti. Hlavními kritérii pro účast více než 800 motorů bylo to, že musí jít o vyráběné motory, které musí být součástí vozů prodávaných nejméně ve dvou zemích. Tento rok bylo poprvé představeno padesát motorů.

Navzdory své pětileté existenci udílení populárních motorových Oscarů a stále rostoucí konkurenci je klání pro BMW i nadále „domácí soutěží“. Z celkově udělených 72 motorových Oscarů jich mnichovský výrobce získal 20 a tím se zařadil na čelo „věčného seznamu vítězů“ daleko před své konkurenty. 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků