Motorová koloběžka Tornado: bezstarostná jízda bez řidičáku (test)

Vítr ve vlasech, závistivé pohledy mužů, obdivné pohledy žen a pocit svobody nemusíte zažít jen na chopperu. Dokonce k tomu nepotřebujete ani řidičák. Motorová koloběžka Tornado skutečně nabízí neobyčejný cool faktor, který stojí za to zažít.
Motorová koloběžka Tornado: bezstarostná jízda bez řidičáku (test)

Snesu koloběžku ze schodů, párkrát škubnu za startovací šňůru, osolím plyn a vyrážím vpřed. Na tváři se mi hned rozsvítí příjemný úsměv a začínám se kochat. Maximální rychlost není z pohledu automobilistů nějak extrémní, ale na desetipalcových tlustých terénních kolech je i čtyřicítka za hodinu adrenalinovým zážitkem. Předjíždějící řidiči často zpomalí a s pobaveným výrazem sledují, na čem to vlastně jedete. Když pak zastavíte pro dotankování na pumpě, nestačíte pomalu zodpovídat zvídavé dotazy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koloběžka s motorem „ze sekačky“


Tip: Stáhněte si krátké video se statickými záběry a jízdou na U-rampě.

Kapitolou samou pro sebe jsou skejťáci, kteří hoblují dolní čelistí o zem, když si to mezi ty jejich rampy a můstky přihasíte na takovém netradičním vozítku. Ostatně při natáčení našeho videa, kde si můžete prohlédnout motokoloběžku v akci, jsme museli odmítnout řadu proseb o půjčení a opakovat několikrát cenu a technické parametry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
No řekněte, odolali byste svezení na tomto „prdítku“?

Koloběžka + sekačka = Tornado

Po stránce vzhledu vypadá Tornado Gas Scooter na první pohled spíše jako z dílny kozlíka Šikuly, není to prostě elegantní italský design, ale spíše funkční robustnost amerického Hummeru. Ostatně tato koloběžka je vyráběna v USA a na jejím provedení je to skutečně znát. Vše je bohatě dimenzováno pro velkou odolnost, masivní trubkový rám s odpružením zadního kola zvládá i hrubší zacházení, kotoučové brzdy na obou kolech dávají jistotu při brždění a tlustá kola zvládnou průjezd i lehčím terénem, byť jejich desetipalcový průměr nedovoluje skutečně terénní zážitky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Motor vypadá jako batůžek na pravé straně

Koloběžka je dodávána i se sedátkem, díky kterému jsou přesuny na delší vzdálenosti příjemnější, dá se ale jezdit i bez něj, pro vyblbnutí v lehčím terénu nebo na prázdném parkovišti je ostatně lepší nechat sedátko bokem. Mimo odložitelného sedátka lze sklopit také řídítka. Po složení se tak celá motorka vejde do kufru auta a můžete ji vozit stále sebou. Pak jednoduše můžete zaparkovat autem klidně trochu dál a zbytek vzdálenosti urazit na koloběžce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedátko lze odmontovat a nechat doma

Jezdí rozvážně

Motorizaci této koloběžky zajišťuje dvoutaktní motor o objemu 41 ccm s nádrží na 0,8 litru a ručním startérem. Motor tedy jede na směs benzínu a oleje, vše musíte míchat ručně, není tu separátní nádržka na olej. Motor je v podstatě identický s křovinořezy, jen nepohání řezací nůž, ale přes dva ozubené gumové pásy žene zadní kolo. Nevýhodou použitého motoru je jeho slabší zátah od spodu (malý objem), start z místa je velmi rozvážný, nečekejte žádné trhání asfaltu nebo nadzvedávání předního kola, spíše takový důchodcovský rozjezd. Při startu často koloběžce raději pomůžete odrážením, abyste vůbec rozumně vyrazili kupředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koloběžku lze efektně složit a odvézt v autě

Tabulky výrobce udávají maximální rychlost 45 km/h a cestovní 35 km/h. Přímo na koloběžce nemáte ale žádný tachometr, na pouličním radaru, který měří a zobrazuje rychlost projíždějících vozidel, jsme koloběžce naměřili 43 km/h. Bylo to z mírného kopečka a plyn byl pochopitelně na maximu. Vyšší rychlost koloběžka už moc nedosáhne, motor se již na více otáček nerad roztáčí. Kapacita nádrže vystačí na jízdní dosah zhruba 40-50 km, chybí bohužel jakákoli signalizace množství paliva a tak ve chvíli, kdy koloběžka poprvé škytne, máte ještě tak zhruba dva kilometry, než motor zcela vypne a vám zůstane jen noha na odrážení. Na delší vzdálenosti tak bude lepší vézt v baťůžku rezervu, jízdní dosah je ale tak akorát na pojíždění po městě nebo plážové dovádění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řidítka s plynem a brzdami --- Tlačítko pro vypnutí motoru --- Startování

Efektní, ale drahá

Tato motorová koloběžka stojí zhruba 20 tisíc a tak to není nic pro nudné pragmatiky, kteří sáhnou raději po nějakém základním Koradu. Jistou konkurenci lze cítit v levných elektrických koloběžkách, které se tady začínají prodávat pomalu i v každé trafice. Tyto koloběžky ale nejsou tak rychlé, mají menší jízdní dosah, vyžadují nabíjení a rozhodně nejsou tak cool. Navíc jejich baterie bude mít malou životnost, maximálních nabíjecích cyklů není moc a přežít zimu dá akumulátorům také jistě zabrat. Motokoloběžka proti tomu nabízí jednoduchou robustní konstrukci, kde se v podstatě nemá co pokazit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
10" kolo je vhodné i do slabého terénu --- Vpředu i vzadu je brzdový kotouč

Díky skladnosti ji lze vzít třeba na dovolenou, kde může sloužit jako místní přibližovadlo, rovněž díky tomu, že na ni nepotřebujete řidičák, se můžou vyřádit i mladší ročníky. Nebezpečnost motokoloběžky je zhruba stejná jako u kola. Natlouct si můžete stejně, rychlosti nejsou nějak extrémní a brzdy brzdí spolehlivě.

Plusy:

  • Zaujme každého na potkání
  • Nepotřebujete řidičák
  • Vyblbnete se do sytosti

Minusy:

  • velmi vlažný rozjezd
  • ve vyšších rychlostech mírně rezonuje stupátko
  • chybí světlo, blinkry, odrazky a obecně prvky pasivní bezpečnosti v silničním provozu.

Parametry

  • Motorová koloběžka Tornado Gas Scooter
  • Rozměry v provozním stavu: 1 120 x 1 120 x 35 mm
  • Rozměry ve složeném stavu: 1 120 x 420 x 35 mm
  • Hmotnost: 18,8 kg
  • Motor: 43 ccm, dvoudobý jednoválec chlazený vzduchem
  • Přenos síly: ozubený řetěz, automatická odstředivá spojka
  • Startování: ruční, šňůrou
  • Palivová směs: Natural 95, poměr 40:1 k oleji
  • Spotřeba: do 2 l/100 km
  • Max. rychlost: cca 40 km/h
  • Nádrž: 0,8 l
  • Brzdy: kotoučové vpředu i vzadu
  • Kola: bezdušové pneumatiky 10x35
  • Další informace: www.speedboard.cz
  • Cena: 19 950 Kč vč. DPH

bazar

Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Hummer H2 6,2
Rok výroby: 2009
Stav: 108 773 km
Cena: 770 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků