Motorová koloběžka Tornado: bezstarostná jízda bez řidičáku (test)

Vítr ve vlasech, závistivé pohledy mužů, obdivné pohledy žen a pocit svobody nemusíte zažít jen na chopperu. Dokonce k tomu nepotřebujete ani řidičák. Motorová koloběžka Tornado skutečně nabízí neobyčejný cool faktor, který stojí za to zažít.
Motorová koloběžka Tornado: bezstarostná jízda bez řidičáku (test)

Snesu koloběžku ze schodů, párkrát škubnu za startovací šňůru, osolím plyn a vyrážím vpřed. Na tváři se mi hned rozsvítí příjemný úsměv a začínám se kochat. Maximální rychlost není z pohledu automobilistů nějak extrémní, ale na desetipalcových tlustých terénních kolech je i čtyřicítka za hodinu adrenalinovým zážitkem. Předjíždějící řidiči často zpomalí a s pobaveným výrazem sledují, na čem to vlastně jedete. Když pak zastavíte pro dotankování na pumpě, nestačíte pomalu zodpovídat zvídavé dotazy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koloběžka s motorem „ze sekačky“


Tip: Stáhněte si krátké video se statickými záběry a jízdou na U-rampě.

Kapitolou samou pro sebe jsou skejťáci, kteří hoblují dolní čelistí o zem, když si to mezi ty jejich rampy a můstky přihasíte na takovém netradičním vozítku. Ostatně při natáčení našeho videa, kde si můžete prohlédnout motokoloběžku v akci, jsme museli odmítnout řadu proseb o půjčení a opakovat několikrát cenu a technické parametry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
No řekněte, odolali byste svezení na tomto „prdítku“?

Koloběžka + sekačka = Tornado

Po stránce vzhledu vypadá Tornado Gas Scooter na první pohled spíše jako z dílny kozlíka Šikuly, není to prostě elegantní italský design, ale spíše funkční robustnost amerického Hummeru. Ostatně tato koloběžka je vyráběna v USA a na jejím provedení je to skutečně znát. Vše je bohatě dimenzováno pro velkou odolnost, masivní trubkový rám s odpružením zadního kola zvládá i hrubší zacházení, kotoučové brzdy na obou kolech dávají jistotu při brždění a tlustá kola zvládnou průjezd i lehčím terénem, byť jejich desetipalcový průměr nedovoluje skutečně terénní zážitky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Motor vypadá jako batůžek na pravé straně

Koloběžka je dodávána i se sedátkem, díky kterému jsou přesuny na delší vzdálenosti příjemnější, dá se ale jezdit i bez něj, pro vyblbnutí v lehčím terénu nebo na prázdném parkovišti je ostatně lepší nechat sedátko bokem. Mimo odložitelného sedátka lze sklopit také řídítka. Po složení se tak celá motorka vejde do kufru auta a můžete ji vozit stále sebou. Pak jednoduše můžete zaparkovat autem klidně trochu dál a zbytek vzdálenosti urazit na koloběžce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedátko lze odmontovat a nechat doma

Jezdí rozvážně

Motorizaci této koloběžky zajišťuje dvoutaktní motor o objemu 41 ccm s nádrží na 0,8 litru a ručním startérem. Motor tedy jede na směs benzínu a oleje, vše musíte míchat ručně, není tu separátní nádržka na olej. Motor je v podstatě identický s křovinořezy, jen nepohání řezací nůž, ale přes dva ozubené gumové pásy žene zadní kolo. Nevýhodou použitého motoru je jeho slabší zátah od spodu (malý objem), start z místa je velmi rozvážný, nečekejte žádné trhání asfaltu nebo nadzvedávání předního kola, spíše takový důchodcovský rozjezd. Při startu často koloběžce raději pomůžete odrážením, abyste vůbec rozumně vyrazili kupředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koloběžku lze efektně složit a odvézt v autě

Tabulky výrobce udávají maximální rychlost 45 km/h a cestovní 35 km/h. Přímo na koloběžce nemáte ale žádný tachometr, na pouličním radaru, který měří a zobrazuje rychlost projíždějících vozidel, jsme koloběžce naměřili 43 km/h. Bylo to z mírného kopečka a plyn byl pochopitelně na maximu. Vyšší rychlost koloběžka už moc nedosáhne, motor se již na více otáček nerad roztáčí. Kapacita nádrže vystačí na jízdní dosah zhruba 40-50 km, chybí bohužel jakákoli signalizace množství paliva a tak ve chvíli, kdy koloběžka poprvé škytne, máte ještě tak zhruba dva kilometry, než motor zcela vypne a vám zůstane jen noha na odrážení. Na delší vzdálenosti tak bude lepší vézt v baťůžku rezervu, jízdní dosah je ale tak akorát na pojíždění po městě nebo plážové dovádění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řidítka s plynem a brzdami --- Tlačítko pro vypnutí motoru --- Startování

Efektní, ale drahá

Tato motorová koloběžka stojí zhruba 20 tisíc a tak to není nic pro nudné pragmatiky, kteří sáhnou raději po nějakém základním Koradu. Jistou konkurenci lze cítit v levných elektrických koloběžkách, které se tady začínají prodávat pomalu i v každé trafice. Tyto koloběžky ale nejsou tak rychlé, mají menší jízdní dosah, vyžadují nabíjení a rozhodně nejsou tak cool. Navíc jejich baterie bude mít malou životnost, maximálních nabíjecích cyklů není moc a přežít zimu dá akumulátorům také jistě zabrat. Motokoloběžka proti tomu nabízí jednoduchou robustní konstrukci, kde se v podstatě nemá co pokazit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
10" kolo je vhodné i do slabého terénu --- Vpředu i vzadu je brzdový kotouč

Díky skladnosti ji lze vzít třeba na dovolenou, kde může sloužit jako místní přibližovadlo, rovněž díky tomu, že na ni nepotřebujete řidičák, se můžou vyřádit i mladší ročníky. Nebezpečnost motokoloběžky je zhruba stejná jako u kola. Natlouct si můžete stejně, rychlosti nejsou nějak extrémní a brzdy brzdí spolehlivě.

Plusy:

  • Zaujme každého na potkání
  • Nepotřebujete řidičák
  • Vyblbnete se do sytosti

Minusy:

  • velmi vlažný rozjezd
  • ve vyšších rychlostech mírně rezonuje stupátko
  • chybí světlo, blinkry, odrazky a obecně prvky pasivní bezpečnosti v silničním provozu.

Parametry

  • Motorová koloběžka Tornado Gas Scooter
  • Rozměry v provozním stavu: 1 120 x 1 120 x 35 mm
  • Rozměry ve složeném stavu: 1 120 x 420 x 35 mm
  • Hmotnost: 18,8 kg
  • Motor: 43 ccm, dvoudobý jednoválec chlazený vzduchem
  • Přenos síly: ozubený řetěz, automatická odstředivá spojka
  • Startování: ruční, šňůrou
  • Palivová směs: Natural 95, poměr 40:1 k oleji
  • Spotřeba: do 2 l/100 km
  • Max. rychlost: cca 40 km/h
  • Nádrž: 0,8 l
  • Brzdy: kotoučové vpředu i vzadu
  • Kola: bezdušové pneumatiky 10x35
  • Další informace: www.speedboard.cz
  • Cena: 19 950 Kč vč. DPH
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků