Ještě nedávno byl do vozů Jaguar montován pohrobek od Fordu. Dvoulitrový zážehový Ecoboost letos nahradil motor Ingenium o stejném zdvihovém objemu…

Ještě nedávno byl do vozů Jaguar montován pohrobek od Fordu. Dvoulitrový zážehový Ecoboost letos nahradil motor Ingenium o stejném zdvihovém objemu…

...zato prapůvodně francouzský vznětový třílitr pod kapotou anglických vozů v indických rukou koupíte stále. Skupina PSA již velký diesel 3.0 HDI vlastní konstrukce používat přestala – nemá jej kam dávat. Jaguar Land Rover si motor postupně dále upravil a dnes má dvě turbodmychadla a splňuje normu Euro 6.

...zato prapůvodně francouzský vznětový třílitr pod kapotou anglických vozů v indických rukou koupíte stále. Skupina PSA již velký diesel 3.0 HDI vlastní konstrukce používat přestala – nemá jej kam dávat. Jaguar Land Rover si motor postupně dále upravil a dnes má dvě turbodmychadla a splňuje normu Euro 6.

Jistě, Mercedes je s aliancí Renault-Nissan dlouhodobě velice úzce svázán, ale o jeden koncern nejde. Kdekoho popudilo, když se do malých mercedesů začal umisťovat vznětový 1,5 dCi. I když jde o povedenou a léty prověřenou jednotku, její francouzský původ není fanouškům třícípé hvězdy po chuti…

Jistě, Mercedes je s aliancí Renault-Nissan dlouhodobě velice úzce svázán, ale o jeden koncern nejde. Kdekoho popudilo, když se do malých mercedesů začal umisťovat vznětový 1,5 dCi. I když jde o povedenou a léty prověřenou jednotku, její francouzský původ není fanouškům třícípé hvězdy po chuti…

…i motory Mercedesu však v nějakých vozech mohou působit jako málo „urozené“. Tak zlí jazykové hovoří o motorech V12 ve vozech Pagani. Ověnčené dvojicí odfukujících si turbodmychadel je vyrábí divize AMG.

…i motory Mercedesu však v nějakých vozech mohou působit jako málo „urozené“. Tak zlí jazykové hovoří o motorech V12 ve vozech Pagani. Ověnčené dvojicí odfukujících si turbodmychadel je vyrábí divize AMG.

Motory řady Prince, tedy zážehové šestnáctistovky přeplňované i atmosférické, jsou výsledkem spolupráce mezi skupinou PSA a BMW. Němci ji využili pro druhou generaci novodobého Mini nebo řadu 1. Zpočátku motor provázely problémy s rozvody a zakarbonováním. I když nyní platí za celkem vychytanou jednotku, používají už ji jen Francouzi. BMW v malých vozech nedávno přešlo na tříválce vlastní konstrukce.

Motory řady Prince, tedy zážehové šestnáctistovky přeplňované i atmosférické, jsou výsledkem spolupráce mezi skupinou PSA a BMW. Němci ji využili pro druhou generaci novodobého Mini nebo řadu 1. Zpočátku motor provázely problémy s rozvody a zakarbonováním. I když nyní platí za celkem vychytanou jednotku, používají už ji jen Francouzi. BMW v malých vozech nedávno přešlo na tříválce vlastní konstrukce.

Skupina PSA své motory zasela do různých koutů Evropy také díky spolupráci na užitkových vozech. Dlouho spolupracovali s Fiatem, a i když už tak nečiní, v Citroënu Jumper a Peugeotu Boxer stále najdeme italské vznětové čtyřválce.

Skupina PSA své motory zasela do různých koutů Evropy také díky spolupráci na užitkových vozech. Dlouho spolupracovali s Fiatem, a i když už tak nečiní, v Citroënu Jumper a Peugeotu Boxer stále najdeme italské vznětové čtyřválce.

U malých dodávek Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino byla pro změnu sdílena třináctistovka, se kterou jezdili i Francouzi. Na užitkových vozech dnes Fiat spolupracuje s Mitsubishi a Opelem, se kterými nyní právě motory sdílí. Ironií osudu je, že právě Opel je dnes součástí skupiny PSA…

U malých dodávek Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino byla pro změnu sdílena třináctistovka, se kterou jezdili i Francouzi. Na užitkových vozech dnes Fiat spolupracuje s Mitsubishi a Opelem, se kterými nyní právě motory sdílí. Ironií osudu je, že právě Opel je dnes součástí skupiny PSA…

PSA zase nyní na dodávkách spolupracuje s Toyotou. Výsledkem je i model ProAce, který využívá motorů 1,6 a 2,0 BlueHDI.

PSA zase nyní na dodávkách spolupracuje s Toyotou. Výsledkem je i model ProAce, který využívá motorů 1,6 a 2,0 BlueHDI.

Už ve druhé generaci využívá francouzské duo Citroën C1 a Peugeot 108 (dříve 107) japonský tříválec 1.0 VVTi. Opačně to ale nefunguje. Když ve druhé generaci Francouzi přišli i do těchto miniaut s motory 1,2 Puretech, trojče Aygo se musí obejít bez nich.

Už ve druhé generaci využívá francouzské duo Citroën C1 a Peugeot 108 (dříve 107) japonský tříválec 1.0 VVTi. Opačně to ale nefunguje. Když ve druhé generaci Francouzi přišli i do těchto miniaut s motory 1,2 Puretech, trojče Aygo se musí obejít bez nich.

Dvoulitrovým atmosférickým Boxerem přispělo Subaru do vývoje příbuzných sportovních kupé BRZ a Toyota GT86. Někdy je jednotce vyčítán nižší výkon, ale Japonci chtěli stvořit auto především pro zábavu, a zároveň dokázat, že to jde i se dvěma stovkami koní pod kapotou.

Dvoulitrovým atmosférickým Boxerem přispělo Subaru do vývoje příbuzných sportovních kupé BRZ a Toyota GT86. Někdy je jednotce vyčítán nižší výkon, ale Japonci chtěli stvořit auto především pro zábavu, a zároveň dokázat, že to jde i se dvěma stovkami koní pod kapotou.

...zato prapůvodně francouzský vznětový třílitr pod kapotou anglických vozů v indických rukou koupíte stále. Skupina PSA již velký diesel 3.0 HDI vlastní konstrukce používat přestala – nemá jej kam dávat. Jaguar Land Rover si motor postupně dále upravil a dnes má dvě turbodmychadla a splňuje normu Euro 6.
Jistě, Mercedes je s aliancí Renault-Nissan dlouhodobě velice úzce svázán, ale o jeden koncern nejde. Kdekoho popudilo, když se do malých mercedesů začal umisťovat vznětový 1,5 dCi. I když jde o povedenou a léty prověřenou jednotku, její francouzský původ není fanouškům třícípé hvězdy po chuti…
…i motory Mercedesu však v nějakých vozech mohou působit jako málo „urozené“. Tak zlí jazykové hovoří o motorech V12 ve vozech Pagani. Ověnčené dvojicí odfukujících si turbodmychadel je vyrábí divize AMG.
Motory řady Prince, tedy zážehové šestnáctistovky přeplňované i atmosférické, jsou výsledkem spolupráce mezi skupinou PSA a BMW. Němci ji využili pro druhou generaci novodobého Mini nebo řadu 1. Zpočátku motor provázely problémy s rozvody a zakarbonováním. I když nyní platí za celkem vychytanou jednotku, používají už ji jen Francouzi. BMW v malých vozech nedávno přešlo na tříválce vlastní konstrukce.
10
Fotogalerie

Motorová globalizace: 10 srdcí aut, která se sdílejí napříč koncerny

Vybrali jsme deset motorů, které spolu sdílí i automobilky, které spolu nejsou dokonale příbuzné.

Motor i v dnešních autech zůstává tou nejsložitější součástkou, jejíž vývoj stojí miliardové částky. Nepřekvapí proto, když se na potřebné náklady složí více automobilek. Třeba i těch, které spolu nejsou nijak majetkově svázány.

Následujících deset motorů potkáte i v autech,  u nichž byste vzájemné sdílení nečekali:

jag.jpg311111122411661600x1060.jpgDrive-test-Mercedes-A-180-CDI-8.jpg

Doporučujeme

Články odjinud