Motorkáři vs. plechovkáři - proč se nemají rádi?

Jsou motorkáři piráti silnic nebo jen chytře využívají možností svého motocyklu? Proč je automobilisté nemají příliš v lásce, když pro ně nejsou velkým ohrožením? Jaké s tím máte zkušenosti? Najde se na AutoRevue i druhá strana?
Motorkáři vs. plechovkáři - proč se nemají rádi?
"Co nemá čtyři kola, nepatří na silnici." "Piráti silnic." "Dárci orgánů." To je pouze zlomek toho, jakým způsobem automobilisti titulují motorkáře. Ti jim na oplátku říkají "plechovkáři". Kde ovšem pramení tato vzájemná nevraživost? Vzhledem k tomu, že se nacházíme na automobilovém serveru, ve výsledné diskusi se zřejmě objeví více kritiky ze strany automobilistů směrem k motorkářům. Přesto by mne zajímalo, proč tomu tak je.

Životní styl pro každého

Pokud se vrátíme několik let do minulosti, zjistíme, že v minulosti byly motocykly jistým životním stylem (tím jsou částečně pořád) a nástrojem pro vyjádření nesouhlasu s tehdejším stylem života. Ve spoustě amerických filmů je možné vidět urostlého a zarostlého maníka, jak si to šine vyprahlou pouští na svém "otřásněném" Harleyi. Nesmíme však srovnávat Ameriku s Evropou, kde jsou zdaleka jiné klimatické podmínky a také počet prodaných motocyklů je tam neporovnatelný.

Jde nám přeci jen o pohled českého řidiče. Rok od roku se počet prodaných motocyklů zvyšuje, na motorkách už dávno nejezdí pouze místní "rebelové", ale také holky, úředníci nebo třeba celebrity - zkrátka lidé všech věkových i společenských skupin. Hlavně jsou mezi nimi i řidiči aut, proto bych kategoricky nerozlišoval motorkáře a plechovkáře. Všichni jsou to řidiči, resp. účastníci silničního provozu.

Klepněte pro větší obrázek
Yamaha R1 (ilustrační obrázek)

Mladí a neklidní

Kdo jednou osedlal automobil i motocykl, tak tyto slova chápe. Řidiči aut motorkářům vytýkají, že jsou neohleduplní, že předjíždí vpravo a kvůli tomu ohrožují bezpečnost i plynulost provozu. Samozřejmě že se takoví najdou, ale stejně tak mohou sedlat i automobil. Motorkáři jsou většinou mladí a díky pocitu, že mají o mnoho menší, obratnější a silnější stroj než jsou běžné automobily, zkrátka jezdí v rychlejším tempu než běžný automobilista. Na druhou stranu jsou více zranitelní, tím se bilance vyrovnává.

Pro motorkáře není lepší odměny, než když mu řidič automobilu v koloně kousek uhne, aby mohl pokračovat v cestě, je to lidské a příjemné. Horší je pak řidič, který ze vzteku motorkáře schválně blokuje. Motorkáři mají "bohužel" trošku posunutý smysl pro rychlost a akceleraci. S výkonem, který moderní motocykly nabízí, se není čemu divit, jak to ovšem chcete vysvětlit běžnému řidiči automobilu? Proto se motorkáři často uchylují k mírně nestandardním řešení předjíždění apod. Tím ovšem automobily neohrožují, tak jak si oni myslí, stejně jak umí zrychlit, tak i zastaví.

Nač si stěžovat?

Málokdo si uvědomuje, že čím větší přítomnost motocyklů na cestě, tím méně aut, což má za následek zvýšení plynulosti provozu, zvlášť ve městě. Při parkování to opravdu oceníte. Stručně řečeno: přítomnost motocyklů má pro automobilisty více pozitiv než negativ, tak proč tuto skupinu lidí kategoricky odsuzovat jen na základě předsudků. Škoda jen, že na toto téma lze diskutovat jen pár měsíců v roce. Co si myslíte vy? Jsou motorkáři opravdu o tolik horší než automobilisti?

Příště si povíme něco o základních výhodách a nevýhodách motocyklů. Taky nevynecháme základní rozdělení motorek podle kategorií.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků