Motorkáři vs. plechovkáři - proč se nemají rádi?

Jsou motorkáři piráti silnic nebo jen chytře využívají možností svého motocyklu? Proč je automobilisté nemají příliš v lásce, když pro ně nejsou velkým ohrožením? Jaké s tím máte zkušenosti? Najde se na AutoRevue i druhá strana?
Motorkáři vs. plechovkáři - proč se nemají rádi?
"Co nemá čtyři kola, nepatří na silnici." "Piráti silnic." "Dárci orgánů." To je pouze zlomek toho, jakým způsobem automobilisti titulují motorkáře. Ti jim na oplátku říkají "plechovkáři". Kde ovšem pramení tato vzájemná nevraživost? Vzhledem k tomu, že se nacházíme na automobilovém serveru, ve výsledné diskusi se zřejmě objeví více kritiky ze strany automobilistů směrem k motorkářům. Přesto by mne zajímalo, proč tomu tak je.

Životní styl pro každého

Pokud se vrátíme několik let do minulosti, zjistíme, že v minulosti byly motocykly jistým životním stylem (tím jsou částečně pořád) a nástrojem pro vyjádření nesouhlasu s tehdejším stylem života. Ve spoustě amerických filmů je možné vidět urostlého a zarostlého maníka, jak si to šine vyprahlou pouští na svém "otřásněném" Harleyi. Nesmíme však srovnávat Ameriku s Evropou, kde jsou zdaleka jiné klimatické podmínky a také počet prodaných motocyklů je tam neporovnatelný.

Jde nám přeci jen o pohled českého řidiče. Rok od roku se počet prodaných motocyklů zvyšuje, na motorkách už dávno nejezdí pouze místní "rebelové", ale také holky, úředníci nebo třeba celebrity - zkrátka lidé všech věkových i společenských skupin. Hlavně jsou mezi nimi i řidiči aut, proto bych kategoricky nerozlišoval motorkáře a plechovkáře. Všichni jsou to řidiči, resp. účastníci silničního provozu.

Klepněte pro větší obrázek
Yamaha R1 (ilustrační obrázek)

Mladí a neklidní

Kdo jednou osedlal automobil i motocykl, tak tyto slova chápe. Řidiči aut motorkářům vytýkají, že jsou neohleduplní, že předjíždí vpravo a kvůli tomu ohrožují bezpečnost i plynulost provozu. Samozřejmě že se takoví najdou, ale stejně tak mohou sedlat i automobil. Motorkáři jsou většinou mladí a díky pocitu, že mají o mnoho menší, obratnější a silnější stroj než jsou běžné automobily, zkrátka jezdí v rychlejším tempu než běžný automobilista. Na druhou stranu jsou více zranitelní, tím se bilance vyrovnává.

Pro motorkáře není lepší odměny, než když mu řidič automobilu v koloně kousek uhne, aby mohl pokračovat v cestě, je to lidské a příjemné. Horší je pak řidič, který ze vzteku motorkáře schválně blokuje. Motorkáři mají "bohužel" trošku posunutý smysl pro rychlost a akceleraci. S výkonem, který moderní motocykly nabízí, se není čemu divit, jak to ovšem chcete vysvětlit běžnému řidiči automobilu? Proto se motorkáři často uchylují k mírně nestandardním řešení předjíždění apod. Tím ovšem automobily neohrožují, tak jak si oni myslí, stejně jak umí zrychlit, tak i zastaví.

Nač si stěžovat?

Málokdo si uvědomuje, že čím větší přítomnost motocyklů na cestě, tím méně aut, což má za následek zvýšení plynulosti provozu, zvlášť ve městě. Při parkování to opravdu oceníte. Stručně řečeno: přítomnost motocyklů má pro automobilisty více pozitiv než negativ, tak proč tuto skupinu lidí kategoricky odsuzovat jen na základě předsudků. Škoda jen, že na toto téma lze diskutovat jen pár měsíců v roce. Co si myslíte vy? Jsou motorkáři opravdu o tolik horší než automobilisti?

Příště si povíme něco o základních výhodách a nevýhodách motocyklů. Taky nevynecháme základní rozdělení motorek podle kategorií.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků