Motorka Harley-Davidson Sportster slaví 60 let. Byla stvořena pro závodění

První stroje řady Sporstster začaly jezdit v roce 1957. Dodnes jde o nejpopulárnější typ značky.
Motorka Harley-Davidson Sportster slaví 60 let. Byla stvořena pro závodění

První motocykly s označením Sportster se objevily v roce 1957. V té době se totiž začala nabízet platforma XL, která nabízela možnosti customizace. V roce 1958 získala sportovní ráz díky montáži takzvané burákové nádrže a speciálnímu zadnímu blatníku.

Dodnes nejvíce obdivovaným modelem je Sportster XR 750 z roku 1970. Byl stvořen k závodění a skutečně v tomto směru uspěl. V roce 1972 startuje závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrává 3 ze 6 závodů a stanovuje tak nový závodní rekord.

Klepněte pro větší obrázek

XR 750 byl nejen krásný, ale i velmi rychlý motocykl

V dalších letech se model velmi citelně modernizoval. Například v roce 1972 byl poprvé použit motor známý jako Iron Head, v roce 1976 se převodovka posouvá doleva a zadní brzda doprava, což je dodnes používané uspořádání a v roce 1977 se motocykl mění na Café racer. Získal proto nový rám, trojitou kotoučovou brzdu, hliníková kola a dozadu posunuté sedačky.

Harley-Davidson 2016: Prohlédněte si novou modelovou řadu

Harley-Davidson 2016: Prohlédněte si novou modelovou řadu

Další změna přišla v roce 1983, kdy přišel na trh model XR 1000 a v roce 1986 se začíná montovat nový motor Evolution Sporster v kubaturách 883 cc a 1100 cc. V roce 1987 pak značka uvedla model pro menší muže a ženy. Od roku 1991 mají všechny stroje Sporster, s výjimkou 883 pětistupňovou převodovku.

Vývoj nepřestal ani v novém miléniu. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který opět disponuje burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název.

V Praze bude příští léto světové setkání "Harlejářů". Čeká se 70 000 motorek

V Praze bude příští léto světové setkání "Harlejářů". Čeká se 70 000 motorek

Oslavou blížícího se 60. výročí motocyklů Sportster se pak stane model Harley-Davidson Roadster s novou porcí výkonu, 43mm vidlicí nebo výkonnějšími předními brzdami.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků