Motorka Harley-Davidson Sportster slaví 60 let. Byla stvořena pro závodění

První stroje řady Sporstster začaly jezdit v roce 1957. Dodnes jde o nejpopulárnější typ značky.
Motorka Harley-Davidson Sportster slaví 60 let. Byla stvořena pro závodění

První motocykly s označením Sportster se objevily v roce 1957. V té době se totiž začala nabízet platforma XL, která nabízela možnosti customizace. V roce 1958 získala sportovní ráz díky montáži takzvané burákové nádrže a speciálnímu zadnímu blatníku.

Dodnes nejvíce obdivovaným modelem je Sportster XR 750 z roku 1970. Byl stvořen k závodění a skutečně v tomto směru uspěl. V roce 1972 startuje závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrává 3 ze 6 závodů a stanovuje tak nový závodní rekord.

Klepněte pro větší obrázek

XR 750 byl nejen krásný, ale i velmi rychlý motocykl

V dalších letech se model velmi citelně modernizoval. Například v roce 1972 byl poprvé použit motor známý jako Iron Head, v roce 1976 se převodovka posouvá doleva a zadní brzda doprava, což je dodnes používané uspořádání a v roce 1977 se motocykl mění na Café racer. Získal proto nový rám, trojitou kotoučovou brzdu, hliníková kola a dozadu posunuté sedačky.

Harley-Davidson 2016: Prohlédněte si novou modelovou řadu

Harley-Davidson 2016: Prohlédněte si novou modelovou řadu

Další změna přišla v roce 1983, kdy přišel na trh model XR 1000 a v roce 1986 se začíná montovat nový motor Evolution Sporster v kubaturách 883 cc a 1100 cc. V roce 1987 pak značka uvedla model pro menší muže a ženy. Od roku 1991 mají všechny stroje Sporster, s výjimkou 883 pětistupňovou převodovku.

Vývoj nepřestal ani v novém miléniu. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který opět disponuje burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název.

V Praze bude příští léto světové setkání "Harlejářů". Čeká se 70 000 motorek

V Praze bude příští léto světové setkání "Harlejářů". Čeká se 70 000 motorek

Oslavou blížícího se 60. výročí motocyklů Sportster se pak stane model Harley-Davidson Roadster s novou porcí výkonu, 43mm vidlicí nebo výkonnějšími předními brzdami.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků