Motorizovaná jednokolka pro masy? Dynasphere byla jen pro odvážné

S rozmachem automobilismu přicházelo na svět mnoho vynálezů, které se snažily zavedený koncept osobní dopravy naprosto překonat. Jelikož ale dnes kolem sebe nevidíte jezdit obří kola s lidmi uvnitř, nápad takzvané „dynasféry“ pochopitelně revoluci nepřinesl.

Začátek 30. let minulého století, automobily jsou stále rozšířenějším dopravním prostředkem pro větší počet lidí a koncept motorem poháněného kočáru se čtyřmi koly se už zdá být skálopevně nastavený pro další vývoj. I přesto se však někteří vynálezci snaží zažitý design osobního vozu naprosto opustit a přijít se skokem v evoluci motorové silniční dopravy.

S bizarním výtvorem, který by jako vypadl z vědeckofantastických knížek, přišel v roce 1930 jistý Dr. John Archibald Purves, elektroinženýr z britského Somersetu. U vozidla nazvaného Dynasphere (a někdy přezdívaného prostě jako „Jumbo“) se prý inspiroval náčrtky Leonarda da Vinciho.

Freddie Mercury a jeho auta: Legendární zpěvák neměl strach z bizarnosti

Freddie Mercury a jeho auta: Legendární zpěvák neměl strach z bizarnosti

Zprvu vznikla dvojice prototypů, která se lišila použitými pohonnými jednotkami, avšak způsob pohonu vnější pohyblivé konstrukce zůstával stejný. Pod sedadly posádky se nacházel malý elektrický motor nebo spalovací dvouválec, který skrze malá kola přenášel sílu na kolejnice umístěné po obvodu samotné ocelové konstrukce jednokolky – a pohyb dopředu či dozadu byl zajištěn.

S maximálním výkonem okolo 4,4 kW (6 koní) bylo možné dosáhnout rychlosti okolo 48 km/h. Což se možná nezdálo jako moc, ale v případě valící ho se kola o výšce 3 metrů a hmotnosti 450 kg neměli ze stroje respekt jenom přihlížející, nýbrž možná i sám Purves. Navíc, když zatáčení byste u „dynasféry“ nenazvali zrovna vychytaným.

Erko s technikou Formule 2: Takto Škoda drtila konkurenci v Británii!

Erko s technikou Formule 2: Takto Škoda drtila konkurenci v Británii!

Změna směru byla totiž u prvních prototypů zajištěna pouze náklonem řidiče uvnitř kola, podobně jako byste svou váhu přenášeli na motocyklu. Až pozdější verze dostaly řídítka či přímo volant, kterým řidič posouval celou vnitřní konstrukci, čímž zatěžoval stranu vozidla a nakláněl jej do požadovaného směru. Celá konstrukce každopádně vyžadovala perfektní vyvážení. Na druhou stranu na dobových videích lze vidět stroj jezdit pouze na rovných pláních bez většího terénu.

Některé prototypy pak dostaly i vnitřní střechu, jelikož točící se konstrukce kolem řidiče zvedala špínu ze země. A v průběhu let měl Purves stvořit i osmimístnou verzi své jednokolky, výhradně určenou pro jízdu na plážích. Ještě v roce 1935 britský vynálezce v technickém magazínu Meccano Magazine prohlašoval, že Dynasphere zastává tolik výhod, že by se do pár let mohl velký počet těchto vozidel prohánět na silnicích vedle klasických automobilů.

Obrněný Wind Wagon s vrtulí měl dobývat pouště. Jak nakonec dopadl?

Obrněný Wind Wagon s vrtulí měl dobývat pouště. Jak nakonec dopadl?

Byla tady však mnohá „ale“. Jízdní vlastnosti stroje se nikdy nepodařilo úplně sofistikovat, ovládaní bylo stále jaksi neohrabané a využití obřích kol v těsných ulicích měst společně s dalšími auty se zdálo jako naprosto nemyslitelné. Nabízet Dynasphere pouze ve smyslu plážového vozidla se zase jevilo zbytečné nákladné a s minimálním počtem odvážných zájemců o koupi.

U prototypů se navíc rychle objevila koroze celé vnější konstrukce i vnitřního hnacího ústroji, jelikož všechny části byly vystaveny okolí, v případě jízdy po pláži i slané vodě z moře. Deštivé počasí Británie „dynasféře“ situaci v žádném případě neulehčovalo.

Plochý šestnáctiválec v Porsche 917? I s tímto chtěli Němci vyhrávat

Plochý šestnáctiválec v Porsche 917? I s tímto chtěli Němci vyhrávat

Ona představa širšího rozmachu osobní motorizované jednokolky v záplavě klasických automobilů tedy Purvesovi zrovna nevyšla. Úvodní fotka v článku však dává určitou představu, jak bizarně mohla taková budoucnost vypadat.

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 26 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků