Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Číňané budou možná první, kdo uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Techniku jim dodal Koenigsegg.
Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Pokud zastáváte názor, že na pístovém motoru s vnitřním spalováním už není moc co nového vymyslet, zbystřete. Švédská automobilka Koenigsegg už několik let pracuje na motoru, který k ovládání ventilů nepoužívá vačkové hřídele, ale pneumaticky a elektrohydraulicky řízené aktuátory. Nyní má tento koncept motoru PHEA reálnou šanci na výrobu.

O bezvačkovém motoru uvažuje i koncern FCA Fiat-Chrysler, vždyť systém MultiAir funguje na velmi podobném principu. Jenže čínská automobilka Qoros nyní na autosalonu v Pekingu představila předprodukční koncept svého bezvačkového motoru, který vznikal právě ve spolupráci s Koenigseggem, respektive s jeho sesterskou společností FreeValve AB.

Ojetiny | Život řidiče

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Bezvačkový motor má veliký potenciál, neboť ovládání ventilů není podmíněno natočením vačkové hřídele. Každý jednotlivý ventil může být řízen individuálně a to poskytuje mnohem lepší kontrolu nad spalováním během celého spektra otáček a zatížení motoru. Naprosto jednoduše jde také jednotlivé válce vypínat, což může ještě dále snížit spotřebu při částečném zatížení.

Díky nezávislému ovládání ventilů tak lze do jednoho systému implementovat nejen proměnné časování, ale i proměnnou délku zdvihu ventilu bez toho, aniž by motor potřeboval složité systémy variátorů na pohonu vačkových hřídelí. O správném okamžiku otevření a uzavření ventilu rozhoduje elektronika.

Ojetiny | Technika | Život řidiče | Škoda | Ford | Volkswagen | Mercedes-Benz | Fiat | Audi | Honda | Peugeot | Toyota | Suzuki | Citroën | Subaru | Seat | Mitsubishi | Lancia | Seat Alhambra

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Testy Koenigseggu hovoří až o dvacetiprocentním nárůstu efektivity spalování, vyšší termodynamické účinnosti a také vyšším výkonu spolu s lepším průběhem točivého momentu a nižšími emisemi škodlivin. Bezvačkový motor je také spolehlivější, neboť má méně třecích a otáčivých částí. V případě selhání systému se ventil nuceně klasickou pružinou uzavře, takže nehrozí „potkání“ motoru.

Čínská automobilka Qoros tak má šanci být první značkou na světě, která uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Podle Christiana von Koenigsegga je bezvačkový motor podobný nebo spíše ještě větší revoluční krok, jako kdybychom přešli od karburátoru rovnou k přímému vstřikování paliva. Jak systém funguje se můžete podívat na přiložených videích:

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků