Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Číňané budou možná první, kdo uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Techniku jim dodal Koenigsegg.
Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Pokud zastáváte názor, že na pístovém motoru s vnitřním spalováním už není moc co nového vymyslet, zbystřete. Švédská automobilka Koenigsegg už několik let pracuje na motoru, který k ovládání ventilů nepoužívá vačkové hřídele, ale pneumaticky a elektrohydraulicky řízené aktuátory. Nyní má tento koncept motoru PHEA reálnou šanci na výrobu.

O bezvačkovém motoru uvažuje i koncern FCA Fiat-Chrysler, vždyť systém MultiAir funguje na velmi podobném principu. Jenže čínská automobilka Qoros nyní na autosalonu v Pekingu představila předprodukční koncept svého bezvačkového motoru, který vznikal právě ve spolupráci s Koenigseggem, respektive s jeho sesterskou společností FreeValve AB.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Bezvačkový motor má veliký potenciál, neboť ovládání ventilů není podmíněno natočením vačkové hřídele. Každý jednotlivý ventil může být řízen individuálně a to poskytuje mnohem lepší kontrolu nad spalováním během celého spektra otáček a zatížení motoru. Naprosto jednoduše jde také jednotlivé válce vypínat, což může ještě dále snížit spotřebu při částečném zatížení.

Díky nezávislému ovládání ventilů tak lze do jednoho systému implementovat nejen proměnné časování, ale i proměnnou délku zdvihu ventilu bez toho, aniž by motor potřeboval složité systémy variátorů na pohonu vačkových hřídelí. O správném okamžiku otevření a uzavření ventilu rozhoduje elektronika.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Testy Koenigseggu hovoří až o dvacetiprocentním nárůstu efektivity spalování, vyšší termodynamické účinnosti a také vyšším výkonu spolu s lepším průběhem točivého momentu a nižšími emisemi škodlivin. Bezvačkový motor je také spolehlivější, neboť má méně třecích a otáčivých částí. V případě selhání systému se ventil nuceně klasickou pružinou uzavře, takže nehrozí „potkání“ motoru.

Čínská automobilka Qoros tak má šanci být první značkou na světě, která uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Podle Christiana von Koenigsegga je bezvačkový motor podobný nebo spíše ještě větší revoluční krok, jako kdybychom přešli od karburátoru rovnou k přímému vstřikování paliva. Jak systém funguje se můžete podívat na přiložených videích:

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

včera | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků