Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Číňané budou možná první, kdo uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Techniku jim dodal Koenigsegg.
Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Pokud zastáváte názor, že na pístovém motoru s vnitřním spalováním už není moc co nového vymyslet, zbystřete. Švédská automobilka Koenigsegg už několik let pracuje na motoru, který k ovládání ventilů nepoužívá vačkové hřídele, ale pneumaticky a elektrohydraulicky řízené aktuátory. Nyní má tento koncept motoru PHEA reálnou šanci na výrobu.

O bezvačkovém motoru uvažuje i koncern FCA Fiat-Chrysler, vždyť systém MultiAir funguje na velmi podobném principu. Jenže čínská automobilka Qoros nyní na autosalonu v Pekingu představila předprodukční koncept svého bezvačkového motoru, který vznikal právě ve spolupráci s Koenigseggem, respektive s jeho sesterskou společností FreeValve AB.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Bezvačkový motor má veliký potenciál, neboť ovládání ventilů není podmíněno natočením vačkové hřídele. Každý jednotlivý ventil může být řízen individuálně a to poskytuje mnohem lepší kontrolu nad spalováním během celého spektra otáček a zatížení motoru. Naprosto jednoduše jde také jednotlivé válce vypínat, což může ještě dále snížit spotřebu při částečném zatížení.

Díky nezávislému ovládání ventilů tak lze do jednoho systému implementovat nejen proměnné časování, ale i proměnnou délku zdvihu ventilu bez toho, aniž by motor potřeboval složité systémy variátorů na pohonu vačkových hřídelí. O správném okamžiku otevření a uzavření ventilu rozhoduje elektronika.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Testy Koenigseggu hovoří až o dvacetiprocentním nárůstu efektivity spalování, vyšší termodynamické účinnosti a také vyšším výkonu spolu s lepším průběhem točivého momentu a nižšími emisemi škodlivin. Bezvačkový motor je také spolehlivější, neboť má méně třecích a otáčivých částí. V případě selhání systému se ventil nuceně klasickou pružinou uzavře, takže nehrozí „potkání“ motoru.

Čínská automobilka Qoros tak má šanci být první značkou na světě, která uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Podle Christiana von Koenigsegga je bezvačkový motor podobný nebo spíše ještě větší revoluční krok, jako kdybychom přešli od karburátoru rovnou k přímému vstřikování paliva. Jak systém funguje se můžete podívat na přiložených videích:

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků