Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Číňané budou možná první, kdo uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Techniku jim dodal Koenigsegg.
Motor bez vačkových hřídelí míří pod kapotu čínské značky Qoros

Pokud zastáváte názor, že na pístovém motoru s vnitřním spalováním už není moc co nového vymyslet, zbystřete. Švédská automobilka Koenigsegg už několik let pracuje na motoru, který k ovládání ventilů nepoužívá vačkové hřídele, ale pneumaticky a elektrohydraulicky řízené aktuátory. Nyní má tento koncept motoru PHEA reálnou šanci na výrobu.

O bezvačkovém motoru uvažuje i koncern FCA Fiat-Chrysler, vždyť systém MultiAir funguje na velmi podobném principu. Jenže čínská automobilka Qoros nyní na autosalonu v Pekingu představila předprodukční koncept svého bezvačkového motoru, který vznikal právě ve spolupráci s Koenigseggem, respektive s jeho sesterskou společností FreeValve AB.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Bezvačkový motor má veliký potenciál, neboť ovládání ventilů není podmíněno natočením vačkové hřídele. Každý jednotlivý ventil může být řízen individuálně a to poskytuje mnohem lepší kontrolu nad spalováním během celého spektra otáček a zatížení motoru. Naprosto jednoduše jde také jednotlivé válce vypínat, což může ještě dále snížit spotřebu při částečném zatížení.

Díky nezávislému ovládání ventilů tak lze do jednoho systému implementovat nejen proměnné časování, ale i proměnnou délku zdvihu ventilu bez toho, aniž by motor potřeboval složité systémy variátorů na pohonu vačkových hřídelí. O správném okamžiku otevření a uzavření ventilu rozhoduje elektronika.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Testy Koenigseggu hovoří až o dvacetiprocentním nárůstu efektivity spalování, vyšší termodynamické účinnosti a také vyšším výkonu spolu s lepším průběhem točivého momentu a nižšími emisemi škodlivin. Bezvačkový motor je také spolehlivější, neboť má méně třecích a otáčivých částí. V případě selhání systému se ventil nuceně klasickou pružinou uzavře, takže nehrozí „potkání“ motoru.

Čínská automobilka Qoros tak má šanci být první značkou na světě, která uvede bezvačkový motor do sériové výroby. Podle Christiana von Koenigsegga je bezvačkový motor podobný nebo spíše ještě větší revoluční krok, jako kdybychom přešli od karburátoru rovnou k přímému vstřikování paliva. Jak systém funguje se můžete podívat na přiložených videích:

bazar

Fiat Stilo 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 69 473 km
Cena: 95 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2007
Stav: 131 914 km
Cena: 60 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2007
Stav: 140 196 km
Cena: 60 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 241 535 km
Cena: 190 000 Kč
Chrysler 300C 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 163 262 km
Cena: 160 000 Kč
Chrysler Sebring 2
Rok výroby: 2004
Stav: 149 477 km
Cena: 30 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků