Asi nejpopulárnějším benzínovým motorem koncernu Volkswagen je přeplňovaný čtyřválec 1.8 l, označovaný jako 20V turbo, 1.8T nebo 5V turbo. Existuje v mnoha výkonových variantách a pro mnohé patří mezi to nejlepší, co koncern VW „vymyslel“. (přehled všech vozů s tímto motorem)
Motoru 1.8T dnes už pomalu zvoní hrana. S každou novou generací vozů koncernu Volkswagen ubývá jednotlivých itinerací tohoto bezesporu legendárního motoru. Nenajdete ho v nové Audi A3, Audi A6, VW Golfu i Škodě Octavii. Stále přežívá v Audi A4, Seatu Toledu a Leonu či VW Passatu. Ačkoliv jde o docela povedený motor, doba jeho největší slávy pominula a postupně ho nahrazuje atmosférický motor 2.0 FSI (110 kW) a později také jeho turboverze 2.0T (132 a 147 kW).
Neduživka bez turba
Základem pro motor 1.8T se stal pětiventilový čtyřválec se stejným objemem, který má maximální výkon 92 kW v 6 000 otáčkách. Motor pochází z dílny Audi a stále se používá, ovšem jen v Seatu Leon a Toledo; v Audi A4 byl nahrazen motorem 2.0 96 kW se stejnou pětiventilovou technikou. Maximální točivý moment 170 N.m nabízí motor 1.8 až v 4 200 otáčkách, není proto divu, že nejlepší tah má ve vyšších sférách. Proto má velmi lehké zpřevodování, např. ve 130 km/h točí na pětku téměř 4 000 otáček. Majitelé motoru si stěžují na příliš vysokou spotřebu, nutnost vytáčení a vyšší hluk motoru při cestě po dálnici. Svými vlastnostmi nevybočuje motor z průměru.
Poznámka: Sám jsem motor zkoušel velmi krátce, šlo již o verzi s proměnným sáním. Pocitově se mi nezdálo, že by odspodu zabíral tak špatně, jak se uvádí. Krátké zpřevodování bohužel zvyšuje spotřebu zejména na dálnici.
Turbo to jistí
Neduživý a nepříliš spořivý motor byl posléze doplněn výfukovým turbodmychladem s chladičem stlačeného vzduchu. Rázem se poměrně dobrého motoru stal svalovec, který se dnes pod kapotou objevuje v mnoha provedeních. Základní verze nabízí 110 kW v 5 700 otáčkách, důležitější je ale nárůst točivého momentu na 210 Nm, a to už od 1 750 ot. Motor díky tomu jede velmi dobře odspodu, na plyn reaguje (pominu-li turboefekt) velmi dobře už od cca 1 800 otáček. Díky podstatně větší síle dostal motor delší převody (ve 130 km/h točí na pětku jen 3 250 ot.).
Průběhy točivého momentu a výkonu motoru verze 110 kW v Octavii
Koncern VW ale nezůstal jen u verze se 110 kW, vzápětí přidal i další, podstatně výkonnější. Sériové maximum je v současné době 165 kW, a sice v Seatu Leon Cupra R a Audi TT (v audi je motor spojen s pohonem všech kol quattro). Díky přeplňování je totiž možné vhodnou datovou mapu přidat na tlaku vzduchu a tím lehce zvýšit výkon. Proto je motor 1.8T oblíben u „tunerů“ stejně jako 1.9 TDI. Nutno dodat, že turbodiesely se čipují podstatně častěji, protože základní výkon 66 kW není žádný zázrak. Oproti tomu 1.8T se v základu nabízí se slušnými 110 kW (150 k), takže důvodů k chiptuningu už tolik není.
Tip: Škoda Octavia Audi A4 Avant quattrosrovnání Octavií s motory 1.8T a 1.9 TDI
Přehled aut s 1.8T
1.8T existuje v mnoha různých verzích, výkon je naladěn na 110 až 165 kW. V tabulce najdete přehled všech automobilů koncernu, které ještě motor 1.8T používají; doufám, že jsem žádný model nevynechal.
Poznámka: Ještě před nedávnem byl motor pod kapotou Golfu a Audi A6, v nových generacích však byl nahrazen jinými agregáty.
Značka |
Škoda |
Škoda |
Škoda |
Audi |
Audi |
Model |
Octavia * |
Octavia RS * |
Superb |
A4 * |
A4 quattro * |
Výkon (kW) |
110 |
132 |
110 |
120 |
120 |
v otáčkách |
5700 |
5500 |
5700 |
5700 |
5700 |
Točivý moment (Nm) |
210 |
235 |
210 |
225 |
225 |
v otáčkách |
1750-4600 |
1950-5000 |
1750-4600 |
1950-4700 |
1950-4700 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
přední |
všechna |
Max. rychlost (km/h) |
219 |
235 |
216 |
228 |
226 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
8,4 |
7,9 |
9,5 |
8,6 |
8,7 |
Palivo |
natural 95 |
natural 98 |
natural 95 |
natural 95 |
natural 95 |
Spotřeba (l/100 km) |
11/6,3/8 |
10,8/6,4/8 |
11,5/6,5/8,3 |
11,4/6,5/8,3 |
12,6/7,3/9,3 |
Značka |
Audi |
Audi |
Audi |
Audi |
Audi |
Model |
A4 * |
A4 quattro * |
TT ** |
TT ** |
TT quattro ** |
Výkon (kW) |
140 |
140 |
110 |
132 |
165 |
v otáčkách |
5700 |
5700 |
5700 |
5500 |
5900 |
Točivý moment (Nm) |
240 |
240 |
210 |
235 |
280 |
v otáčkách |
1950-5500 |
1950-5500 |
1750-4600 |
1950-5000 |
2200-5000 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/6 |
manuální/6 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
přední |
všechna |
Max. rychlost (km/h) |
236 |
234 |
220 |
228 |
243 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
8,2 |
8,3 |
8,6 |
7,8 |
6,6 |
Palivo |
natural 98 |
natural 98 |
natural 95 |
natural 98 |
natural 98 |
Spotřeba (l/100 km) |
11,8/6,7/8,6 |
12,9/7,3/9,4 |
11,1/6,3/8,1 |
11,2/6,4/8,2 |
13,3/7,1/9,4 |
Značka |
Seat |
Seat |
Seat |
Seat |
Seat |
Model |
Leon |
Leon quattro |
Leon |
Toledo |
Alhambra |
Výkon (kW) |
132 |
132 |
165 |
132 |
110 |
v otáčkách |
5500 |
5500 |
5900 |
5500 |
5800 |
Točivý moment (Nm) |
235 |
235 |
280 |
235 |
210 |
v otáčkách |
2000-4500 |
2000-4500 |
2200 |
2000-4500 |
1850 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/6 |
manuální/6 |
manuální/6 |
manuální/6 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
všechna |
přední |
přední |
přední |
Max. rychlost (km/h) |
229 |
224 |
237 |
229 |
199 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
7,7 |
7,8 |
6,9 |
7,7 |
10,9 |
Palivo |
natural 98 (?) |
natural 98 (?) |
natural 98 (?) |
natural 98 (?) |
natural 95 (?) |
Spotřeba (l/100 km) |
11,7/6,5/8,4 |
13/7,5/9,4 |
12,5/6,6/8,8 |
11,7/6,5/8,4 |
13/7,3/9,4 |
Značka |
VW |
VW |
VW |
VW |
VW |
Model |
Bora |
Bora |
Passat * |
New Beetle ** |
Sharan |
Výkon (kW) |
110 |
132 |
110 |
110 |
110 |
v otáčkách |
5700 |
5500 |
5700 |
5800 |
5500 |
Točivý moment (Nm) |
210 |
235 |
210 |
220 |
210 |
v otáčkách |
1750-4600 |
1900-5000 |
1750-4600 |
2000 |
1850 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
přední |
přední |
Max. rychlost (km/h) |
216 |
232 |
221 |
203 |
199 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
8,9 |
8,4 |
9,2 |
9,1 |
10,9 |
Palivo |
natural 95 |
natural 98 |
natural 95 |
natural 95 |
natural 95 |
Spotřeba (l/100 km) |
10,9/6,4/8,1 |
10,9/6,5/8,1 |
11,5/6,5/8,3 |
11,2/6,8/8,4 |
13,3/7,6/9,7 |
Poznámka: Modely označené hvězičkou jsou dostupné také ve variantě kombi, modely označené dvěma hvezdičkami pak jako kabriolety/roadstery. Seat bohužel neuvádí oktanové číslo paliva, takže v tabulce je uveden odhad.