Motor 1.8T, legenda desetiletí

Asi nejpopulárnějším benzínovým motorem koncernu Volkswagen je přeplňovaný čtyřválec 1.8 l, označovaný jako 20V turbo, 1.8T nebo 5V turbo. Existuje v mnoha výkonových variantách a pro mnohé patří mezi to nejlepší, co koncern VW „vymyslel“. (přehled všech vozů s tímto motorem)
Motor 1.8T, legenda desetiletí

Motoru 1.8T dnes už pomalu zvoní hrana. S každou novou generací vozů koncernu Volkswagen ubývá jednotlivých itinerací tohoto bezesporu legendárního motoru. Nenajdete ho v nové Audi A3, Audi A6, VW Golfu i Škodě Octavii. Stále přežívá v Audi A4, Seatu Toledu a Leonu či VW Passatu. Ačkoliv jde o docela povedený motor, doba jeho největší slávy pominula a postupně ho nahrazuje atmosférický motor 2.0 FSI (110 kW) a později také jeho turboverze 2.0T (132 a 147 kW).

Neduživka bez turba

Základem pro motor 1.8T se stal pětiventilový čtyřválec se stejným objemem, který má maximální výkon 92 kW v 6 000 otáčkách. Motor pochází z dílny Audi a stále se používá, ovšem jen v Seatu Leon a Toledo; v Audi A4 byl nahrazen motorem 2.0 96 kW se stejnou pětiventilovou technikou. Maximální točivý moment 170 N.m nabízí motor 1.8 až v 4 200 otáčkách, není proto divu, že nejlepší tah má ve vyšších sférách. Proto má velmi lehké zpřevodování, např. ve 130 km/h točí na pětku téměř 4 000 otáček. Majitelé motoru si stěžují na příliš vysokou spotřebu, nutnost vytáčení a vyšší hluk motoru při cestě po dálnici. Svými vlastnostmi nevybočuje motor z průměru.

Poznámka: Sám jsem motor zkoušel velmi krátce, šlo již o verzi s proměnným sáním. Pocitově se mi nezdálo, že by odspodu zabíral tak špatně, jak se uvádí. Krátké zpřevodování bohužel zvyšuje spotřebu zejména na dálnici.

Turbo to jistí

Neduživý a nepříliš spořivý motor byl posléze doplněn výfukovým turbodmychladem s chladičem stlačeného vzduchu. Rázem se poměrně dobrého motoru stal svalovec, který se dnes pod kapotou objevuje v mnoha provedeních. Základní verze nabízí 110 kW v 5 700 otáčkách, důležitější je ale nárůst točivého momentu na 210 Nm, a to už od 1 750 ot. Motor díky tomu jede velmi dobře odspodu, na plyn reaguje (pominu-li turboefekt) velmi dobře už od cca 1 800 otáček. Díky podstatně větší síle dostal motor delší převody (ve 130 km/h točí na pětku jen 3 250 ot.).

Klepněte pro větší obrázek 
Průběhy točivého momentu a výkonu motoru verze 110 kW v Octavii

Koncern VW ale nezůstal jen u verze se 110 kW, vzápětí přidal i další, podstatně výkonnější. Sériové maximum je v současné době 165 kW, a sice v Seatu Leon Cupra R a Audi TT (v audi je motor spojen s pohonem všech kol quattro). Díky přeplňování je totiž možné vhodnou datovou mapu přidat na tlaku vzduchu a tím lehce zvýšit výkon. Proto je motor 1.8T oblíben u „tunerů“ stejně jako 1.9 TDI. Nutno dodat, že turbodiesely se čipují podstatně častěji, protože základní výkon 66 kW není žádný zázrak. Oproti tomu 1.8T se v základu nabízí se slušnými 110 kW (150 k), takže důvodů k chiptuningu už tolik není.


Tip: Přečtěte si testy automobilů s tímto motorem: Škoda Octavia a Audi A4 Avant quattro. Zajímavé je rovněž srovnání Octavií s motory 1.8T a 1.9 TDI.

Přehled aut s 1.8T

1.8T existuje v mnoha různých verzích, výkon je naladěn na 110 až 165 kW. V tabulce najdete přehled všech automobilů koncernu, které ještě motor 1.8T používají; doufám, že jsem žádný model nevynechal.

Poznámka: Ještě před nedávnem byl motor pod kapotou Golfu a Audi A6, v nových generacích však byl nahrazen jinými agregáty.

Značka Škoda Škoda Škoda Audi Audi
Model Octavia * Octavia RS * Superb A4 * A4 quattro *
Výkon (kW) 110 132 110 120 120
v otáčkách 5700 5500 5700 5700 5700
Točivý moment (Nm) 210 235 210 225 225
v otáčkách 1750-4600 1950-5000 1750-4600 1950-4700  1950-4700
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední všechna
Max. rychlost (km/h) 219 235 216 228 226
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,4 7,9 9,5 8,6 8,7
Palivo natural 95 natural 98 natural 95 natural 95 natural 95
Spotřeba (l/100 km) 11/6,3/8 10,8/6,4/8 11,5/6,5/8,3 11,4/6,5/8,3 12,6/7,3/9,3

Značka Audi Audi Audi Audi Audi
Model A4 * A4 quattro * TT ** TT ** TT quattro **
Výkon (kW) 140 140 110 132 165
v otáčkách 5700 5700 5700 5500 5900
Točivý moment (Nm) 240 240 210 235 280
v otáčkách 1950-5500 1950-5500 1750-4600 1950-5000 2200-5000
Typ převodovky/počet stupňů manuální/6 manuální/6 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední všechna
Max. rychlost (km/h) 236 234 220 228 243
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,2 8,3 8,6 7,8 6,6
Palivo natural 98 natural 98 natural 95 natural 98 natural 98
Spotřeba (l/100 km) 11,8/6,7/8,6 12,9/7,3/9,4 11,1/6,3/8,1 11,2/6,4/8,2 13,3/7,1/9,4

Značka Seat Seat Seat Seat Seat
Model Leon Leon quattro Leon Toledo Alhambra
Výkon (kW) 132 132 165 132 110
v otáčkách 5500 5500 5900 5500 5800
Točivý moment (Nm) 235 235 280 235 210
v otáčkách 2000-4500 2000-4500 2200 2000-4500 1850
Typ převodovky/počet stupňů manuální/6 manuální/6 manuální/6 manuální/6 manuální/6
Poháněná kola přední všechna přední přední přední
Max. rychlost (km/h) 229 224 237 229 199
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,7 7,8 6,9 7,7 10,9
Palivo natural 98 (?) natural 98 (?) natural 98 (?) natural 98 (?)

natural 95 (?)

Spotřeba (l/100 km) 11,7/6,5/8,4 13/7,5/9,4 12,5/6,6/8,8 11,7/6,5/8,4 13/7,3/9,4

Značka VW VW VW VW VW
Model Bora Bora Passat * New Beetle ** Sharan
Výkon (kW) 110 132 110 110 110
v otáčkách 5700 5500 5700 5800 5500
Točivý moment (Nm) 210 235 210 220 210
v otáčkách 1750-4600 1900-5000 1750-4600 2000 1850
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední přední
Max. rychlost (km/h) 216 232 221 203 199
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 8,4 9,2 9,1 10,9
Palivo natural 95 natural 98 natural 95 natural 95 natural 95
Spotřeba (l/100 km) 10,9/6,4/8,1 10,9/6,5/8,1 11,5/6,5/8,3 11,2/6,8/8,4 13,3/7,6/9,7

Poznámka: Modely označené hvězičkou jsou dostupné také ve variantě kombi, modely označené dvěma hvezdičkami pak jako kabriolety/roadstery. Seat bohužel neuvádí oktanové číslo paliva, takže v tabulce je uveden odhad.

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2006
Stav: 204 828 km
Cena: 148 000 Kč
VW Golf 2
Rok výroby: 2016
Stav: 16 507 km
Cena: 520 000 Kč
VW Golf 1,9
Rok výroby: 2009
Stav: 140 091 km
Cena: 176 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 153 004 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2006
Stav: 223 797 km
Cena: 141 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 188 992 km
Cena: 285 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků