Motor 1.8T, legenda desetiletí

Asi nejpopulárnějším benzínovým motorem koncernu Volkswagen je přeplňovaný čtyřválec 1.8 l, označovaný jako 20V turbo, 1.8T nebo 5V turbo. Existuje v mnoha výkonových variantách a pro mnohé patří mezi to nejlepší, co koncern VW „vymyslel“. (přehled všech vozů s tímto motorem)
Motor 1.8T, legenda desetiletí

Motoru 1.8T dnes už pomalu zvoní hrana. S každou novou generací vozů koncernu Volkswagen ubývá jednotlivých itinerací tohoto bezesporu legendárního motoru. Nenajdete ho v nové Audi A3, Audi A6, VW Golfu i Škodě Octavii. Stále přežívá v Audi A4, Seatu Toledu a Leonu či VW Passatu. Ačkoliv jde o docela povedený motor, doba jeho největší slávy pominula a postupně ho nahrazuje atmosférický motor 2.0 FSI (110 kW) a později také jeho turboverze 2.0T (132 a 147 kW).

Neduživka bez turba

Základem pro motor 1.8T se stal pětiventilový čtyřválec se stejným objemem, který má maximální výkon 92 kW v 6 000 otáčkách. Motor pochází z dílny Audi a stále se používá, ovšem jen v Seatu Leon a Toledo; v Audi A4 byl nahrazen motorem 2.0 96 kW se stejnou pětiventilovou technikou. Maximální točivý moment 170 N.m nabízí motor 1.8 až v 4 200 otáčkách, není proto divu, že nejlepší tah má ve vyšších sférách. Proto má velmi lehké zpřevodování, např. ve 130 km/h točí na pětku téměř 4 000 otáček. Majitelé motoru si stěžují na příliš vysokou spotřebu, nutnost vytáčení a vyšší hluk motoru při cestě po dálnici. Svými vlastnostmi nevybočuje motor z průměru.

Poznámka: Sám jsem motor zkoušel velmi krátce, šlo již o verzi s proměnným sáním. Pocitově se mi nezdálo, že by odspodu zabíral tak špatně, jak se uvádí. Krátké zpřevodování bohužel zvyšuje spotřebu zejména na dálnici.

Turbo to jistí

Neduživý a nepříliš spořivý motor byl posléze doplněn výfukovým turbodmychladem s chladičem stlačeného vzduchu. Rázem se poměrně dobrého motoru stal svalovec, který se dnes pod kapotou objevuje v mnoha provedeních. Základní verze nabízí 110 kW v 5 700 otáčkách, důležitější je ale nárůst točivého momentu na 210 Nm, a to už od 1 750 ot. Motor díky tomu jede velmi dobře odspodu, na plyn reaguje (pominu-li turboefekt) velmi dobře už od cca 1 800 otáček. Díky podstatně větší síle dostal motor delší převody (ve 130 km/h točí na pětku jen 3 250 ot.).

Klepněte pro větší obrázek 
Průběhy točivého momentu a výkonu motoru verze 110 kW v Octavii

Koncern VW ale nezůstal jen u verze se 110 kW, vzápětí přidal i další, podstatně výkonnější. Sériové maximum je v současné době 165 kW, a sice v Seatu Leon Cupra R a Audi TT (v audi je motor spojen s pohonem všech kol quattro). Díky přeplňování je totiž možné vhodnou datovou mapu přidat na tlaku vzduchu a tím lehce zvýšit výkon. Proto je motor 1.8T oblíben u „tunerů“ stejně jako 1.9 TDI. Nutno dodat, že turbodiesely se čipují podstatně častěji, protože základní výkon 66 kW není žádný zázrak. Oproti tomu 1.8T se v základu nabízí se slušnými 110 kW (150 k), takže důvodů k chiptuningu už tolik není.


Tip: Přečtěte si testy automobilů s tímto motorem: Škoda Octavia a Audi A4 Avant quattro. Zajímavé je rovněž srovnání Octavií s motory 1.8T a 1.9 TDI.

Přehled aut s 1.8T

1.8T existuje v mnoha různých verzích, výkon je naladěn na 110 až 165 kW. V tabulce najdete přehled všech automobilů koncernu, které ještě motor 1.8T používají; doufám, že jsem žádný model nevynechal.

Poznámka: Ještě před nedávnem byl motor pod kapotou Golfu a Audi A6, v nových generacích však byl nahrazen jinými agregáty.

Značka Škoda Škoda Škoda Audi Audi
Model Octavia * Octavia RS * Superb A4 * A4 quattro *
Výkon (kW) 110 132 110 120 120
v otáčkách 5700 5500 5700 5700 5700
Točivý moment (Nm) 210 235 210 225 225
v otáčkách 1750-4600 1950-5000 1750-4600 1950-4700  1950-4700
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední všechna
Max. rychlost (km/h) 219 235 216 228 226
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,4 7,9 9,5 8,6 8,7
Palivo natural 95 natural 98 natural 95 natural 95 natural 95
Spotřeba (l/100 km) 11/6,3/8 10,8/6,4/8 11,5/6,5/8,3 11,4/6,5/8,3 12,6/7,3/9,3

Značka Audi Audi Audi Audi Audi
Model A4 * A4 quattro * TT ** TT ** TT quattro **
Výkon (kW) 140 140 110 132 165
v otáčkách 5700 5700 5700 5500 5900
Točivý moment (Nm) 240 240 210 235 280
v otáčkách 1950-5500 1950-5500 1750-4600 1950-5000 2200-5000
Typ převodovky/počet stupňů manuální/6 manuální/6 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední všechna
Max. rychlost (km/h) 236 234 220 228 243
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,2 8,3 8,6 7,8 6,6
Palivo natural 98 natural 98 natural 95 natural 98 natural 98
Spotřeba (l/100 km) 11,8/6,7/8,6 12,9/7,3/9,4 11,1/6,3/8,1 11,2/6,4/8,2 13,3/7,1/9,4

Značka Seat Seat Seat Seat Seat
Model Leon Leon quattro Leon Toledo Alhambra
Výkon (kW) 132 132 165 132 110
v otáčkách 5500 5500 5900 5500 5800
Točivý moment (Nm) 235 235 280 235 210
v otáčkách 2000-4500 2000-4500 2200 2000-4500 1850
Typ převodovky/počet stupňů manuální/6 manuální/6 manuální/6 manuální/6 manuální/6
Poháněná kola přední všechna přední přední přední
Max. rychlost (km/h) 229 224 237 229 199
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,7 7,8 6,9 7,7 10,9
Palivo natural 98 (?) natural 98 (?) natural 98 (?) natural 98 (?)

natural 95 (?)

Spotřeba (l/100 km) 11,7/6,5/8,4 13/7,5/9,4 12,5/6,6/8,8 11,7/6,5/8,4 13/7,3/9,4

Značka VW VW VW VW VW
Model Bora Bora Passat * New Beetle ** Sharan
Výkon (kW) 110 132 110 110 110
v otáčkách 5700 5500 5700 5800 5500
Točivý moment (Nm) 210 235 210 220 210
v otáčkách 1750-4600 1900-5000 1750-4600 2000 1850
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/5 manuální/6
Poháněná kola přední přední přední přední přední
Max. rychlost (km/h) 216 232 221 203 199
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 8,4 9,2 9,1 10,9
Palivo natural 95 natural 98 natural 95 natural 95 natural 95
Spotřeba (l/100 km) 10,9/6,4/8,1 10,9/6,5/8,1 11,5/6,5/8,3 11,2/6,8/8,4 13,3/7,6/9,7

Poznámka: Modely označené hvězičkou jsou dostupné také ve variantě kombi, modely označené dvěma hvezdičkami pak jako kabriolety/roadstery. Seat bohužel neuvádí oktanové číslo paliva, takže v tabulce je uveden odhad.

Kombinovat různé značky pneumatik se nevyplácí. Test ukázal, proč to nedělat

Kombinovat různé značky pneumatik se nevyplácí. Test ukázal, proč to nedělat

Pokud chcete vědět, proč není dobrý nápad kombinovat na autě špičkové pneumatiky s těmi nejlevnějším a kvalitativně podprůměrnými, následující test by vám mohl otevřít oči.

dnes | Miro Mihálik | 7 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

včera | Vladimír Kadera | 57 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků