Motocykl roku 2013: titul získalo cestovní enduro BMW R1200GS

Motocykl BMW R1200GS zvítězil v sedmnáctém ročníku ankety a získal titul Motocykl roku 2013 v České republice. Anketu vyhlásila na začátku února sekce Moto při Svazu dovozců automobilů.

Nominované motocykly byly rozděleny do šesti kategorií a nově byla anketa rozšířena o 2 doplňkové kategorie čtyřkolek. O vítězi rozhodovala jednak 24členná odborná porota, jednak veřejnost a jejich hlasy se sčítaly. Motocykl, který získal nejvíce hlasů, se automaticky stal Motocyklem roku 2013 v České republice.

Do ankety bylo zasláno celkem 24 834 hlasů. Ty rozhodly o vítězích jednotlivých kategorií. V tiskové zprávě byly vítězné stroje charakterizovány takto (kráceno):

Skútry a mopedy - Honda NSS300 Forza

Klepněte pro větší obrázek

Letošní novinka Hondy. Stavbou středně dlouhá a tím stabilní nabízí příjemné svižné cestování, přesto je její doménou městský provoz. Štíhlý stroj je hbitý, pod sedlo pojme velký nákup a zaujme i velmi nízkou spotřebou paliva.

Sportovní silniční motocykly - BMW HP4

 Klepněte pro větší obrázek

Jedná se o elektronikou prošpikovanou a kvalitnějšími podvozkovými komponenty vybavenou S1000RR. Elektronický podvozek DDC umí při jízdě na okruhu v každé zatáčce měnit okamžitě útlumy i předpětí pružin a dokonce se každým ujetým kolem sám učit. Zároveň je k dispozici ABS, ASC a řízením motoru, vše nastavitelné v několika režimech od jízdy na vodě po závodní okruh.

Cruisery - Harley-Davidson Softail Slim

 Klepněte pro větší obrázek

Softail má přední pneumatiku tlustou skoro jako tu zadní, minimum dílů, krátký zadní blatník a plošinové stupačky. Používá drátěná kola, jednosedlo, ve kterém jezdec sedí hodně hluboko – pouze 65 cm nad asfaltem, před sebou má velkou sedmnáctistovku Twin Cam 103B a v rukou třímá „endurová řídítka.“ Jako Softail má vpředu pouze jeden brzdový kotouč, ovšem se standardně montovaným ABS.

Endura včetně cestovních - BMW R1200GS

Klepněte pro větší obrázek 

Kombinované chlazení vzduchem a vodou zvyšuje teplotní rezervy a přináší také úplně jiný vzhled agregátu. Téměř přímý tvar sacího potrubí byl umožněn přepracováním hlav válců se sáním shora a výfukem dolů. Nový motor, převodovka a spojka uložená v olejové lázni mají nyní společnou skříň. Nastavení reakcí a výkonových charakteristik motoru i trakční kontroly se děje pomocí ride-by-wire, stejně jako ovládání tempomatu.

Naked bikes - Honda CB1100

Klepněte pro větší obrázek

Po 40 letech od představení legendární CB750 Four, začala Honda opět stavět vzduchem chlazený čtyřválec v obdobném stylu. Historizující design čtyřválce září z jeho klasického trubkového rámu, chromovaných zrcátek, paprskových osmnáctipalcových kol či palubních přístrojů podbarvených tyrkysovou zelenou. Moderní je určitě kombinované ABS ve výbavě. Možnosti nastavení podvozku se omezují na předpětí předních i zadních pružin.

Cestovní silniční motocykly - BMW F800GT

Klepněte pro větší obrázek

Vývojáři udělali pro GT to, co by mnoho majitelů již provedlo se svou předchozí verzí ST. Vyšší řídítka, rozměrnější štítek, nové sedlo a sada cestovních kufrů. ABS je montované sériově jako u všech BMW, ESA pro zadní kolo a protiprokluz jsou tu na přání. Praktici ocení vyšší nosnost stroje o 11 kg. S hmotností 213 kg je F800GT jedním z nejlehčích cestovních motocyklů na trhu a jediným, který je hnán ozubeným řemenem.

Čtyřkolky s řídítky - Polaris Scrambler XP 850

Klepněte pro větší obrázek

V modelovém roce 2012 dostaly všechny čtyřkolky Sportsman s motorem 850 cm3 přidáno na výkonu. V modelovém roce 2013 se zvýšení výkonu týká všech čtyřkolek ze skupiny "pracovních" a sportovních modelů. V této skupině se o slovo hlásí právě novinka Scrambler XP 850, která se vedle základního provedení vyrábí také v limitované edici.

Čtyřkolky s volantem - Polaris RZR XP 900

Klepněte pro větší obrázek

Model je tak trošku třídou sám o sobě. Nejvyšší výkon 88 HP, zadní nezávislé zavěšení 3-Link s nejvyšším zdvihem v kategorii  35,6 cm a extrémně nízké těžiště dělají ze stroje velice zábavnou hračku. Nabízí unikátní kombinaci výkonu, podvozku a obratnosti.

 

Hitparáda vítězů ankety Motocykl roku

1997 – Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
1998 – Yamaha YZF-R1
1999 – Suzuki GSX 1300 R Hayabusa
2000 – Kawasaki ZX-12R Ninja
2001 – Suzuki GSX 1000R
2002 – Honda VFR 800
2003 – Honda CBR600RR
2004 – Honda CBR1000RR Fireblade
2005 – BMW R1200GS
2006 – BMW R1200GS Adventure
2007 – KTM 990 Adventure
2008 – Honda CB1000R
2009 – BMW R1200GS Adventure
2010 – BMW S1000RR
2011 – BMW K1600GTL
2012 – Ducati 1199 Panigale S Tricolore
2013 – BMW R1200GS
 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků