MOTIP: jak připravit auto na sezonu

Nová motoristická sezona začíná. Poradíme vám, jak můžete sami rychle a snadno odstranit z laku karoserie a z interiéru různé skvrny a nečistoty, které přes zimu „zkrášlily“ váš vůz.

Jaro se už přihlásilo prvními slunečními dny a stejně neodbytně se hlásí i nová motoristická sezona. Technicky náročné úkony, jako je např. seřízení motoru, geometrie přední nápravy nebo kontrola brzd či tlumičů pérování, jistě rádi přenecháte odborníkům z autoservisu. Existuje ale ještě spousta věcí, které můžete pro svého plechového člena rodiny udělat na začátku motoristické sezony sami. Jedná se především o údržbu laku a interiéru vašeho vozu. Zjistili jste, že se po zimě objevily na nárazníku šedé oxidační skvrny, že lak karoserie je lehce zašlý nebo že hliníkové ráfky vašich elektronů jsou poškrábané? A ani interiér se vám nezdá být tak čistý a provoněný, jak by měl být? Při použití správné autokosmetiky se vám podaří všechny výše zmíněné a mnohé další „nedostatky“ spolehlivě odstranit. Při ručním ošetření laku karoserie se navíc vyhnete nebezpečí poškrábání a nadměrnému opotřebení laku, ke kterému může docházet například při častém mytí v myčce nebo při jejím špatném nastavení. Odměnou vám pak bude to, že se při pohledu na své auto a při cestě v něm budete cítit dobře a spokojeně.

První krok – očista karoserie a vnějších částí vašeho vozu
 
Po zimní sezoně potřebujete svůj automobil očistit především od špíny a zároveň dodat laku patřičný lesk. Proto je pro vás ideálním řešením šampon s voskem, který zajišťuje perfektní ošetření a lesk. Při pravidelném používání zaručuje také delší životnost autolaku. Pokud i po pečlivém umytí zjistíte, že zima zanechala na povrchu karoserie vašeho vozu těžko odstranitelné nečistoty, s nimiž by si vosk nebo leštidlo jen stěží poradily, vyčistěte ji nejprve renovátorem barvy (např. colour renovator MOTIP) a následně ošetřete voskem (ideální je super fast wax). Po takovémto ošetření bude každý matný, zašlý a poškrábaný lak vypadat jako nový.
 
Jestliže je vaše auto čisté a potřebujete dodat laku karoserie vozu jen zářivý lesk, použijte pouze vosk nebo leštidlo s voskem. Při aplikaci vosku docílíte snadné a velmi rychlé vyleštění laku, a to i metalického, při zachování dlouhodobé ochrany a maximálního lesku. Při pravidelném používání se životnost laku vašeho vozu podstatně prodlouží. Na údržbu laku karoserie je vhodná také kombinaci leštidla a vosku. Tento druh autokosmetiky nejenže čistí lehce zašlé laky a poskytuje jim dlouhodobou ochranu před vnějšími nepříznivými vlivy počasí, ale navíc je vyroben bez obsahu rozpouštědel. Znamená to tedy, že i při výrobě autokosmetiky se v dnešní době velmi dbá na ekologičnost a ochranu životního prostředí.
 
Mají po zimě černé plastové díly (nárazníky, spojlery, dekorační a ochranné lišty atp.) na vašem autě zašlou a nevýraznou barvu a zdá se vám, že je na nich příliš mnoho drobných oděrek, které by tam vůbec nemusely být? V tom případě použijte oživovač černé barvy nárazníků, který je vhodný pro všechny černé plastové díly na automobilu. Při pravidelném používání zajišťuje dlouholetou ochranu a zvyšuje lesk, zakrývá drobné oděrky nebo barevné skvrny. Jste-li majitelem amerického vozu, na němž se to všude leskne samým chromem, nebo máte luxusnější verzi evropské či asijské provenience, kde se chromem také nešetří, sáhněte po čističi chromu. Je vhodný zejména k odstranění lehké a střední koroze z pochromovaných dílů, které současně leští a ochraňuje před následným znečištěním a korozí. Jedná se o tekutý čistič, u nějž nehrozí, že by pochromovaný povrch jakkoli poškrábal.
 
Stejnou pozornost, jakou jste věnovali laku karoserie, si bezesporu zaslouží také disky kol, které trpí zejména v zimním období a v předjaří. Pokud jsou totiž čisté, jejich tvar – zejména pak u elektronů – vynikne a přitáhne pohledy, a to jak obdivné, tak i závistivé, všech kolemjdoucích. Na velmi znečištěné disky je nejlepší ještě před vlastním mytím nejprve nastříkat čistič disků INTENSIV, nechat ho krátce působit (pozor, přípravek nesmí zaschnout) a poté ho i se vší špínou omýt proudem vody. Pro pravidelné mytí disků je ideální méně agresivní čistič BIO. Když jsou disky čisté a suché naneste na ně vosk na disky kol, který jim dodá lesk a ochrání je proti povětrnostním vlivům a silničním solím.
 
Každý škrábanec na discích kol zcela jistě zamrzí. Pokud jste si ale pořídili litá kola (tzv. elektrony) nebo hliníkové ráfky, je mrzutost nad jakýmkoli šrámem dvojnásobná. V takovéto situaci je nejlepší použít lak na disky kol, který je určen pro opravu malých poškození na lehkých kovech a hliníkových ráfcích.
 
Pokud jde o vnější údržbu vozu, mohli bychom téměř skončit. Teď už nám zbývá jen vyčistit skla a zpětná zrcátka. K tomuto účelu dobře poslouží čistič na okna, který odstraňuje jak mastnoty a nečistoty, tak i nikotinový povlak z oken, smaltu, chromu, zrcadel nebo skel a zabraňuje jejich mlžení. Čistič na okna je lehce parfémovaný a lze ho zakoupit buď jako sprej, nebo v nádobě s rozprašovací hlavicí.
 
Druhý krok – úklid interiéru vozu
 
Příprava vašeho auta na novou sezonu není ale jen o čistém a lesklém laku karoserie. Uvnitř vozidla by se měl příjemně cítit nejen řidič, ale také případní spolujezdci. Proto bychom měli se stejným nasazením, jaké jsme věnovali údržbě zevnějšku, přistupovat také k jarnímu „úklidu“ interiéru. Nejprve asi začneme s tím nejtěžším, a to s vyčištěním čalouněných nebo kožených sedaček od různých nečistot. Vhodným prostředkem je čistič textilií. Většinou se jedná o suchou pěnu, která snadno odstraní nečistoty z látek, kůže, vinylu, koberců nebo potahů automobilu. Pokud je interiér vašeho vozu v luxusnějším provedení, tj. je celý v kůži, nabízí se jako vhodný přípravek k ošetření potahů kožených sedaček ochrana kůže MOTIP. Je vhodná k čištění nejen přírodních, ale také umělých kůží, které čistí a zároveň jim navrací jejich přirozenou jemnost a lesk. Ošetřená kůže je po aplikaci přípravku odolnější proti otěru, znečištění a vyblednutí způsobené UV zářením.
 
Aby byl dojem z čistě uklizeného interiéru dokonalý, musí také příjemně vonět. Obě tyto podmínky splňuje kokpit sprej, který je vhodný k ošetření plastových dílů v interiéru. Navrací jim původní lesk, působí odpudivě na prach a navíc příjemně provoní vnitřek vašeho vozu. Vybrat si můžete mezi vůněmi, jako je vanilka, levandule, pot pourri, citron, pomeranč, jablko nebo vůně kůže.
 
Podzimní mlhy a všudypřítomný smog zcela jistě zanesly do vzduchového ventilačního systému a klimatizace vašeho vozu nepříjemné pachy. K jejich odstranění můžete použít airco refresher. Nezanedbatelnou výhodou tohoto přípravku je jednoduchost jeho použití. Stačí jen nastavit ventilační systém nebo klimatizaci vašeho vozu na vnitřní cirkulaci vzduchu, dát airco refresher za sedačku spolujezdce, stisknout spoušť, zavřít dveře a počkat, až se celý obsah spreje vyprázdní a natáhne do ventilačního systému. Interiér vozu si můžete provonět vůní levandule, pot pourri, citronu, pomeranče a jablka.

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků