Oslabení automobilového průmyslu řeší Rusko obnovou značky Moskvič. Plány jsou velké.
Rusko už naplno pociťuje odliv evropských automobilek, které tak reagují na ruskou agresi vůči Ukrajině. Nejen že na trhu chybí nové vozy, ale především mnoho Rusů je bez práce. Pomoci částečně zmírnit dopady by mělo obnovení značky Moskvič.
Ta ukončila činnost po bankrotu v roce 2002 a následně šla do konkurzu, jehož realizace trvala čtyři roky. Po vypuknutí konfliktu se Renault rozhodl opustit ruský trh, což v květnu stvrdil prodejem většinového podílu (67,69 %) v AvtoVAZ, který koupil Ruský institut výzkumu a vývoje automobilů a motorů (NAMI). Tedy starosta hlavního města Sergei Sobyanin prohlásil, že tisíce pracovních míst zůstanou zachovány. Jenže po odchodu Renaultu se výroba zastavila.
Francouzská automobilka si ale nechala zadní vrátka v podobě nároku koupit svůj podíl zpět v následujících šesti letech. Z Ruska odešel začátkem měsíce také Nissan, který institutu prodal svůj podíl za symbolické jedno euro. Je tedy možné, že si také nechal prostor pro případný návrat.
O obnovení značky Moskvič se poprvé spekulovalo už na jaře. Nyní je to hotová věc se smělým plánem, který pomůže podržet místní automobilový průmysl. Výroba se rozběhne v následujících týdnech a během prosince začnou opět z linek sjíždět nové vozy. Těch má být do koce roku 600 s třetinovým zastoupením elektromobilů. Kapacita pro následující rok je nastavena na 50 000 vozů.
Aby bylo možné uskutečnit tak dynamický scénář, investuje do továrny vedení Moskvy spolu s Kamazem pět miliard rublů, v přepočtu 2,05 miliardy korun. V souvislosti se vzájemnou spoluprací se hovoří i o připojení čínské značky JAC Motors, jejímž úkolem bude kompletní návrh platformy a poskytnutí technického vybavení továrny.