Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

97 komentářů

Milda
25. ledna • 16:13

Moskvič byl u nás známý dost. Většina částí byla vždy kopií něčeho ( hlavně u 1500). Celek byl pak speciálním pospojováním neslučitelného. K Moskviči ale patří neodmyslitelně Iž. O něm se tu nikde moc nehovoří, ale dost byl k nám dovážen. Kvůli němu byl poslední model Moskviče sice s předním pohonem, ale podélným motorem. Tu samou konstrukci používal i osobní Iž a ten měl pohon zadních kol

tasekp
15. prosince • 12:01

V osmdesátých letech jsem pracoval v Mongolsku a v tamní mototechně byl Moskvič jediné auto co si mohla soukromá osoba koupit. Měli ho tam dvakrát dražší než u nás. Nicméně mne to auto uchvátilo když jsem viděl v jakých podmínkách jezdí a co vše snese. Když jsem si po návratu navíc popovídal s kamarádem Vaškem Uhrem který svoji závodnickou kariéru začal s motory Moskvič, bylo rozhodnuto a koupil jsem si typ 2137, tj 1500 kombi. Auto jsem měl osm let a za tu dobu jsem najel přes 320.000km
Jízdní vlastnosti měl Moskal (jak jsem ho oslovoval) specifické, naklánění jsem zmenšil výměnou předního stabilizátoru za silnější a dodáním stabilizátoru na zadní nápravu. Každopádně jsem tehdy jezdíval dost rychle a chování Moskala bylo velmi čitelné, do smyku šel postupně a pokud jsem do zatáčky vlítnul rychleji, stačilo krátce intenzívně přibrzdit a díky těžkému předku se kola ihned chytly a auto jsem udržel na silnici.
Co se týče nákladu na provoz, tak na benzín byly třeba vyšší nežli na Škodu 120 kterou jsme taky měli v té době doma, pokud k tomu ale člověk přičetl náklady na servis a pořízení vozu, tak Moskvič vyšel levněji.
Další výhodou Moskviče byl komfort jízdy, můj měl kožené sedačky, perfektní topení, bezproblémové starty i v zimě a když mi jednou náhle "umřela" baterka, tak jsem ho nastartoval klikou.
Měl taky své chyby, tou největší byla koroze a pokud člověk nevystříkal dutiny a neudělal spodek hned po koupi, tak začal brzo korodovat. Další problém byl skřínka řízení, bylo šnekové a musel se často seřizovat vůle. K tomu rychle odcházely klouby na řízení, naštěstí soudruzi udělali chybu v ceníku a kompletní spojovačka stála 120 Kčs a výměna se dala stihnout za hodinu.
Naprosto geniálni byla elektrika, auto si vystačilo se šesti pojistkami které se navíc neměnily, jen se odmotal závit odporového drátu. Trochu horší byly světla s asymetrickou žárovkou, to však šlo vyřešit halogenovou žárovkou s paticí do asymetrických světel nebo výměnou parabol.
Co se týče motoru, tak pokud člověk neošidil výměny oleje a filtru (já jsem měnil po 8 až 10 tisicích km) , tak vydržel hodně. Ten můj měl po ujetí 300.000 km už trochu menší tlak oleje, v létě po ujetí 100km spadl tlak na 1 atp, nicméně mazal. Ve svém autě jsem měl dvoukomorový karburátor Vichr, byla údajně kopie Weberu s mechanickým ovládáním druhé komory, tedy nikoli podtlakem jako třeba Jikov. Mělo to vliv na spotřebu a naopak když člověk potřeboval rychlý start ...
Perfektní vychytávka byla skleněné okénko na plovákové komoře, takže bylo vidět zda je benzín a výše hladiny.
Mimo jiné jsem musel vyměnit satelity v diferenciálu, ta jsem ale zničil stylem jízdy do zatáček po třech a pod plynem.
Mnohými vytýkané jízdní vlastnosti v zimě jsou spíš dány tim, že tehdy nebyly na trhu kvalitní zimní gumy, na OR7 auto plavalo, OR 54 byly lepší ale taky žádná sláva. Sněhové řetězy tak jak je známe dnes nebyly k sehnání a tak mi kamarád pracující řetězárně vyrobil celoobvodové řetězy které se nejprve navlékly na pneunatiku a pak teprve na disk. Použil jsem je jen párkrát, obnášelo to výměnu zadních kol ale projelo to všechno. Později spíš sloužily jako zátěž v kufru. Optimální bylo nabrat před špatně sjízdným kopcem co nejvíc lidí a pak to vyjelo všude.
Na závěr: Na svého Moskala mám super vzpomínky, byl jsem tehdy mladý a zdravý a možná si to idealizuji stejně jako vzpomínky na vojnu. Bylo to ve své době super auto které mimochodem Sověti vyváželi do Finska kde bylo velmi populární.
Ps.: Motor 1500 skutečně pochází z BMW a Sověti jej získali naprosto legálně v rámci poválečných reparací stejně jako vyrobní linku automobilky OPEL. Moskviče se mimochodem prodávaly i v Německu a to typ 1500SL.

cz.charlie
23. ledna • 13:59

Taky jsem vlastnil Moskvič 2137 koupený v roce tuším 1976. Tehdy mě stál 54.230 Kčs. A ano, dodnes na něj nedám dopustit. Měl sice obdobné mouchy jako snad všechna auta tehdejšího "východního bloku", ovšem v té době až do příchdu polského Fiatu 125P s motorem 1500ccm to bylo nejvýkonnější auto, které se dalo běžně koupit (75 ks). Měl sice vyšší spotřebu než tehdejší Škodovky, ovšem ta nijak závratně nestoupla ani když jsme absolvovali dovolené s karavanem o váze 650 kg (plus to co bylo v něm naloženo, odhaduji cca 50 - 80kg). A to jsem nijak nešetřil, běžně jsem jel rychlostí i víc než 80km/h a předjížděl v kopcích Škodovky. Technicky to byl na tu dobu vyspělý automobil, celohliníkový motor s rozvodem OHC ještě dlouho nebyl vůbec běžný. Podle seriálu o Moskviči, který vycházel někdy v 8. letech ve Světě motorů ovšem nepocházel od BMW, ale vznikl spoluprací s firmou Porsche. Kde je skutečná pravda si ale netroufám rozhodovat.
Docela unikátní i na dnešní dobu byly přední čtyřpístkové (pozor, třmeny nebyly plovoucí, proto 4 pístky) kotoučové brzdy. Třmeny obsahovaly 2 větší a 2 menší pístky. Větší tvořily jeden okruh a menší spolu se zadními bubnovými brzdami okruh druhý. Takže při poruše kteréhokoli okruhu vždy brzdila kola na obou stranách vozidla. Brzdy byly údajně vyvíjeny s anglickou firmou vyrábějící brzdy pro letadla. Startování v zimě naprosto bezproblémové, problém nezpůsobil ani 25 stupňový mráz. Stačilo před startováním motor "proklikovat" a baterie si pak se startem hravě poradila.
Slabým místem byl diferenciál, ten vyžadoval sovětský olej pro auta Volha a Moskvič, ovšem spíš kaši než olej a jeho náhrada čímkoli u nás dostupným způsobovala poruchu

Milda
25. ledna • 16:38

Koroze byla asi problémem všech aut z východního bloku. Nerezl asi jen Trabant ( i když tzv. vlaštovka také časem odešla kvůli korozi).
Asymetrické žárovky se daly legálně nahradit H4. Stačilo vyměnit přední světla za ty z Vartburgu. Byly schodná a stály 300Kčs. Ty původní stejně brzo tmavla.
U modelu 2137 mě osobně vadily přední brzdy. Stále bubnové. Přitom sedan 2140 měl vpředu kotouče.
Já jsem na zimu používal pneumatiky OR19 a později OR24.
Do zadku se doporučovalo dávat původní ruský olej ghost. Náš PP90H dělal příliš velký tlak a většinou to něco odneslo.
Úplně mě uchvátilo jak měli vychytané zimní startování. V zapalování byla cívka 6V spojená s odporem, který upravoval 12V na těch 6. Při startu se ale tento odpor odpojil. Tím pádem i když baterka motorem jen převalovala, tak ta cívka měla dost šťávy na pořádnou jiskru. Nu a když se motor protočil klikou, tak -20°C nebyl žádný problém

cz.charlie
23. ledna • 14:06

Nevím, možná podle serie auta, ale já kupoval v roce 1976 a vpředu byly kotouče. Destičky jsem před nedávnem našel na chalupě.

Antiautomat
15. prosince • 18:46

dpc.....vdaka za spustu info :-)

Ing. Josef Cejnar
14. prosince • 23:08

Autor má chybu v textu.
Po válce se na lince dovezené z Opelu začaly vyrábět vozy Opel Olympia - ne Opel Kadet. Dokonce se i vyvážely a jezdily u nás.

mick
14. prosince • 16:16

Přesně jak píše Tomáš 723 - kola na silnici, kabina v lese. Kamarád ho měl, snad 408, nebo 412. Vzadu to mělo každopádně lisťáky, a bavil nás tím, že najel trošku razantněji zatáčku, pak přišla rovinka, a Ragulin zůstal nakloněný až do další zatáčky, kde ho zas "ohnul" na druhou stranu.
Článek dobrý, dík - nikdy jsem ruský auta nijak zvlášť nesledoval, ale u Aleka musí být trošku renonc v čase, bylo dřív. Jako študák jsem tehdy dělal o prázdninách profi řidiče - v letech 84-86, a pamatuju si tehdy, když mi oficiální řidič před dovolenou předával svoji Š1203 :-)), tak jsme jeli v Brně kolem Contíku, a tam stál Ragulin Aleko. Kolega hňápl na brzdu, že jsme málem vystoupili předním oknem, a že se na to musí jít podívat. Ani ne za dvě minuty byl zpátky (i s přecházením silnice), sedl za volant, a jen znechuceně zahudroval: "Kovářská práce..."
A ještě drobnou glosu ke staršímu Ragulinovi, snad 408. V dobách studií na průmyslovce, když jsme někam šli, a náhodou se na blízku objevil Ragulin, vždycky dal prst na pusu a důrazně zvolal: "Pššššt....poslouchejte, jak ten motor nepasuje k té převodovce.." Jak už někdo psal, chyběl tam pátý kvalt, takže jednička už rvala uši i motor, a dvojka se kuckala v nízkých otáčkách.

Milda
25. ledna • 16:25

Moskvič 2141 Aleko se tu objevil stejně jako Lada Samara či Tavrija (ZAZ)

Jirka_1
14. prosince • 17:10

To naklánění nebylo listovými pery, tam byl spíš problém s počkozenými (přidřenými) tlumiči a nepromazanýmí nápravami. Co popisuješ jsem na našem autě nikdy nepozoroval. Jinak Aleko se moc nepovedlo, estetika sto let za opicemi a testující redaktory Světa motorů tehdy velmi vyděsilo, že se po uvolnění volantu přední kola nevrátila do přímého směru. Dávali tam motor z Žigula i původní 412 a konečně mělo auto pětikvalt.
Co se týká převodovky 408, první kvalt nesynchronizovaný a další dva relativně krátké, na trojku to nejelo přes osmdesát, čtyřka byla u obou motorů přímý záběr. Zpátečka měla doslova děsivý převod 4,71. Převodovky se od sebe lišily nejen vzhledem, na 412 byly první tři kvalty delší, trojka dala minimálně 115 km/h a byla plně synchronizovaná a zpátečka už měla běžný převod pro tehdejší převodovky někde na 3,2, přesnou hodnotu si nepamatuji.

Tomas 723
13. prosince • 20:59

Vzpomínám. S Moskvičem byla vždy sranda. Tenkrát jsme měli tuším tu 402. Bylo to koncem 80-tých let. Do zatáčky jet víc jak 60km/hod znamenalo kola na silnici a kabina kácela kolem silnice les. :-). Pak nám začali téct na brzdách prasátka a bylo po srandě. :-(.

Aleš
13. prosince • 19:46

Docela mě mrzí, že v článku není uveden ani řádek o sportovních úspěších značky: Rallye Londýn-Sydney 1968, Rallye Londýn-Mexiko 1970, Tour de Europe 1973-74, atd

your.god
13. prosince • 19:21

"Jistě jen shodou okolností se auto jako jednovaječné dvojče podobalo německému typu Opel Kadett."
Není lepší než blbě rejt si něco přečíst, zvlášť když o tom chci napsat článek? Moskvič 400 byl upravený Opel Kadet. To není žádné tajemství.
"Problém bylo také to, že nebyla ani kompletní dokumentace, ta byla tehdy jen na jediném místě - v americkém Detroitu. Od roku 1929 je Opel součástí koncernu General Motors a právě v Detroitu byl Opel Kadett K-38 vyvinut. Brzy po válce ale začala další, a to studená válka. Protože sověti docela spěchali, bylo rozhodnuto svěřit vývoj vozu němcům. V létě 1945 Sovětské vojenské správy - SVAG najaly 83 německých odborníků, kteří Opel Kadett K-38 vyvíjeli a skládali už před válkou. Němci zde nebyli jako váleční zajatci, ale jako placený tým profesionálů, za svou práci obdrželi velmi vysoké platy a příděly jídla. Od prosince 1945 až do března 1946 se ve Schwarzenberských kancelářích a dílnách neustále vyvíjelo. Bylo uděláno 268 sad pracovních výkresů, 319 hliníkových šablon a 44 dřevěných modelů pro lisovací části karosérie! Právě v březnu 1946 bylo vše posláno do Moskvy do továrny ZMA k práci na instalaci a nastavení zařízení pro výrobu."http://www.moskvichklub.cz/M400-420.htm...

Jirka_1
13. prosince • 17:21

No, ještě jsem nikdy neviděl řadící páku na volantu, ale vždy byla pod volantem... :-) Moskviče do Aleka byla úzká auta, pět lidí se tam nevešlo, příliš se mačkali. Měli jsme ho doma (408/I, řazení na podlaze a hranaté světlomety, koženková sedadla) a něco jsem se s ním najezdil. Na tehdejší cenu benzínu docela žravé auto. Typ 412 se lišil jen posilovačem brzd, jinou převodovkou a OHC motorem s půlkulovým spalovacím prostorem, který vyvinul Renault a nedalo se s ním jet pod 8,5 l/100 km. V SSSR byl benzín skoro zadarmo, tam to nehrálo roli...

your.god
13. prosince • 21:54

Ta patnáctistovka je upravený motor BMW M115 s těmito charakteristikami:
Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHC, objem 1478 cm³, vrtání 82,0 mm, zdvih 70,0 mm, komprese 8,8, dva ventily/válec, karburátor, bez přeplňování, výkon 55 kW (75 koní) při 5800 ot/min, točivý moment 114 Nm při 3400 ot/min, mechanická čtyřstupňová převodovka, maximální rychlost 145 km/h, zrychlení na stovku za 16,5 s.
Je to velmi povedený a spolehlivý motor. Ten Okunev na ten motor vyvinul hliníkový blok s vloženými válci, změnil uložení klikového hřídele a nějaké další drobnější úpravy. Na tu dobu dost odvážné vyžití hliníku, které přišlo u automobilek zvučnějších jmen později a s problémy.
Já měl Moskviče 2138, 1360 cm³, 37 kW a tu patnáctistovku jsem tomu kdo ji měl vyloženě záviděl. Spotřeba zhruba stejná, ale výkon o dost větší. Ale i tak byl Moskvič skvělý, pohodlný kočár a ta třináctistovka byl vyloženě pomaloběžný motor a v zimě obrovská výhra + oproti Škodovkám super topení.

Jirka_1
25. ledna • 23:13

Ta čtrnáctistovka, když už, vůbec nebyl pomaloběžný motor, otáčky max. výkonu měl vyšší, jako Š 100.

MOJE JMÉNO
14. prosince • 15:54

Moskvič v zimě výhra ? Proti škodovkám ? Vždy platilo, že ve škodovce na kopci zima, v moskviči pod kopcem teplo. Na ten kopec se totiž většinou nevyškrábal... :-D

Jirka_1
14. prosince • 17:20

Hm, já se vyškrábal na každý kopec na který vedla silnice... :-) U Ragulina se do kufru dával pytel písku nebo nějaká zátěž a když hrábl, pomohlo se mu ruční brzdou. Jinak bylo známé, že pokud napadl sníh a jela se nějaká rallye na sněhu, Moskviče vždy Žiguly porazily, nkdo nevěděl proč, ale na sněhu byl Moskvič s prakticky stejnou konstrukcí náprav a klasickým uspořádáním lepší.

Milda
25. ledna • 16:19

Lepší zadek a listová pera. Torzní tyče u žigula se mu nemohly rovnat

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jirka_1
25. ledna • 23:14

Jaké torzní tyče? :-)

kolemjdoucí 2
13. prosince • 23:03

Já měl zelenou 2140, byla to jakási vymazlená verze dovezená asi přímo z Ruska, měla nápis "Moskvič" na zádi v azbuce a v předních dveřích měla okna vcelku, bez trojúhelníčků. Jinou takovou jsem nepotkal, a že jsem se díval.

Jirka_1
13. prosince • 23:59

Existuje ještě verze s tuhou zadní nápravou, ale má podélná ramena a vinuté pružiny...

Jirka_1
13. prosince • 22:11

Původní BMW mělo 1499 ccm, 82x71 a 59 kW při 5700 rpm, 118 Nm při 3000 rpm. Ostatní hodnoty stejné. Nevím, ten BMW motor jsem neviděl (blok) a nemyslím si, že by si Rus tak komplikoval život... :-) I když v Rusku je možné všechno, že... :-)Jinak ta třináctka nebyla úplně pomaloběžná, měla otáčky jako Š 100, ale díky většímu objemu a nízkému stupni komprese se chovala jako traktor. Jenže tam zprasili hlavu, proto to auto nejelo a žralo.

Aleš
13. prosince • 18:21

Jirka_1: Máš v tom trochu zmatek. Moskvič 412 měl motor OHC a byla to upravená kopie motoru BMW. Průměrná spotřeba tohoto motoru byla mezi 8 až 9 litry což byla na tu dobu normální spotřeba. A s lehkou nohou ses dostal pod 8 litrů na sto taky hravě, jen to chtělo cvik

Milda
25. ledna • 16:17

Nu mě zase jeden Ing. na plánech přesvědčil, že Moskvič 1500 byl vlastně Peuget

Jirka_1
13. prosince • 18:42

Moskvič spolupracoval dlouhé roky s Renaultem, s BMW neměl nic společného. Nepleť si to s motocykly Dněpr... Jezdil jsem jak s 408, pak po přestavbě se 412 a ať jsem dělal co chtěl, tak se se 412 nedalo pod 8,5 l jezdit. Auto mělo zajímavou křivku spotřeby - od 100 km/h (10 l) výše každých 10 km/h litr navíc... 408 žrala ještě víc, nízký stupeň komprese dělal své, normální jízda byla kolem deseti litrů, dlouhou štreku za švárou na vojnu k ukrajinským hranicím jsme ve dvou udělali za 7,6 l, ale jelo se převážně osmdesátkou. U 412 slovo lehká noha ztrácelo smysl, ten motor se probral od 3000 rpm a pod těmito otáčkami se mu vysloveně nechtělo. A škodule v té době jezdili mezi 6,5 - 7,5 litry, takže spotřeba nad 8 l byla považována za vysokou. Ne hodnotou, ale cenou za km díky drahému benzínu (412 navíc vyžadovala Super 96).
Problém motoru 412 byl v nízkém kompresním stupni (8,8:1) a hlavně nevhodně umístěné svíci kvůli umístění vačky přesně v ose válce. Půlkulový prostor chce mít svíci na vrcholu prostoru kvůli prohořívacím drahám. Naladění bylo spíš do vyšších otáček, takže v nízkých špatná účinnost a navíc tomu motoru chyběla pětka. O aerodynamice krabice od bot je zbytečné mluvit, auto (412) bylo sice relativně tiché, podvozkem pohodlné, dobře topilo a mělo velký kufr, ale provozní náklady nepatřily k nejnižším. Pravdou je, že i Žigul také tak nějak papal okolo osmi, ale to bylo díky roku vzniku, kdy byl benzín levný a honil se spíš výkon, než ekonomika provozu.

Aleš
13. prosince • 19:17

Automobilka Moskvič s Renaultem spolupracovala až v 90letech. Motor 412 vycházel z BMW. Jeho výrobou byl pověřen konstruktér Okunev. Jako základ nového sovětského motoru posloužil vzorek staršího motoru BMW M-10, který byl značně konstrukčně přepracován a dostal název UZAM-412. A tou průměrnou spotřebou 8-9 litrů na sto jsem myslel vozy stejné objemové kategorie (Moskvič 1500, Lada 1500, Polski Fiat 1500), Škodovky byli se spotřebou níže, to je pravda, ale zase nejeli tak dobře jak výše uvedená trojice

Jirka_1
13. prosince • 19:39

Omyl, jsem ročník 1962, 408 jsme koupili v roce 1974 a už tehdy byla k mání 412 (auta se zvnějšku ničím nelišila, jen nápisem na zádi), o které se vědělo, že motor vyvinuli ve spolupráci s Renaultem. Nějak mě nenapadá motor od BMW, který by měl něco s Moskvičem 412 společného. Našel jsem nějakou zmínku o motoru BMW z roku 1939, ale jaksi mi nejde dohromady celohliníková konstrukce a čtyřválec, BMW před válkou stavělo šestiválce... A abych řekl pravdu - vůbec si nevzpomínám, že by sověti vyvinuli nějaký svůj vlastní motor do osobních aut. Všechno to byly kopie amerických, německých a italských motorů, případně nějak upravené pro použití v tvrdých ruských podmínkách. Motor pro 408 byl vlastně evolucí původního Opelu Kadett, získaný jako válečná náhrada..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Milda
25. ledna • 16:42

408 a 412 byla stejná auta. Lišily se pouze motory. 408 mělo motor 1360 a 412 1500

Jirka_1
25. ledna • 23:23

Nebyla stejná, karosérie se shodovala až od modelu 408/I (předtím dvě nebo 4 kulatá a další rozdíly, jako řazení pod volantem), ale neměl proti 412 posilovač brzd, zamykání volantu a kromě motoru měl jinou převodovku (rozměrově a zpřevodováním). Vše ostatní bylo prakticky shodné.

Jirka_1
25. ledna • 23:28

Oprava - 2 nebo 4 kulatá světla

Aleš
13. prosince • 20:09

Z Opelu pochází motor 1074ccm později 1220ccm s rozvodem SV. Až později moskevští konstruktéři vyvíjeli vlastní motor OHV a ten měl 1358ccm - zde si o tom můžeš přečíst ( http://www.moskvichklub.cz/clanek06.htm... ). Nemá cenu tě o motoru 412 přesvědčovat, ono stačí se podívat pod kapotu starého BMW s obsahem 1500ccm z 50-60 let a uvidíš, kde soudruzi brali inspiraci. Nevzpomínám si, že by Renault v 60 letech měl motor o obsahu zhruba 1500ccm a ještě OHC, ze kterého mohli sověti kopírovat

Jirka_1
13. prosince • 20:22

Jo, už jsem to našel - rozdíl je jen o milimetr menším zdvihu a vyšších otáčkách max. výkonu. Podle mne ten motor převzali beze změny dalších dílů. Renault takový motor neměl, ale mluvilo se o tom, že tento motor Renault pro Moskviče vyvinul nebo vyvinul ve spolupráci.
Jinak původní OHV motor vychází ze starého Opela, pouze zvětšili objem a dodali jinou, kupodivu hliníkovou hlavu, ale co se jim těžce nepovedlo, tak vyvedení sacího a výfukového potrubí na opačné strany při klínovém spalovacím prostoru, sací potrubí silně škrtilo sání a nedalo se z něj vydolovat moc výkonu navíc.

Ales
14. prosince • 6:09

Ty jsi asi ty motory 1220ccm a 1358ccm asi nikdy nevidel nazivo. Uplne jiny blok a hlavne litinova hlava nikoli hlinikova jak pises. Jestli je to opet kopie nejakeho OHV motoru od Opelu nevim a nebudu se prit, ale s 1220ccm to ma pramalo spolecneho.

Jirka_1
14. prosince • 7:18

SV jsem nikdy neviděl, neb s takovou historií se nemá cenu zabývat, patří do šrotu. Motor 1360 měl litinový blok s pevně odlitými válci a hliníkovou hlavu, o tom nepochybuj a dokonce se o tom píše v tom odkazu, který jsi hodil na diskuzi. Hlavu jsem snižoval kvůli kompresnímu poměru, tak vím, z čeho byla. Některé díly na motor 1360 pasovaly z Opela. Každopádně ten motor nebyla žádná velká sláva, přes čtyřkroužkové písty žral olej, neustále z něj někde olej kapal, litrový výkon díky nízkému kompresnímu poměru (poslední verze 7,6:1) veškerý žádný. U nás pro něj pak už nebyl vhodný benzín, protože se Normal s 80 oktany přestal v polovině sedmdesátých let prodávat. A na Speciál 90 i po úpravě předstihu nejezdil tak dobře, což bylo zarážející.

Milda
25. ledna • 16:48

Motory SV Paběda a první dva typy Volhy. Tyto motory pocházely z amerických Jeepů

cz.charlie
23. ledna • 14:20

Přesně. A třírychlostní převodovka. Tenkrát se říkalo, že před domem se zařadí trojka a vyřadí se až po návratu domů a sto kilometrech :-))

Milda
25. ledna • 16:47

Benzin Normal měl pouze 72 oktanů. Olej se z těchto motorů ztrácel hlavně přes chladič oleje. Největší omyl měli páni řidiči ve svíčkách. Běžně do něj dávali 14-7, ale on potřeboval 14-5. Pak jezdil celkem spolehlivě. Ten motor nebyl žádnou slávou sám o sobě bez ohledu, co se do něj nalilo

Jirka_1
25. ledna • 23:19

Normal měl 80 oktanů, 72 oktanů má technický benzín. Oktanový nárok Ragulina byl 76 oktanů. Olej se sice mohl ztrácet přes chladič oleje, ale v první řadě měl normovanou spotřebu litr na 1000 km, což odpovídalo. Pak to teklo přes těsnění vany a hrubý filtr oleje. Často odcházlo gufero na klice tak blbě, že se mastila spojka. Se svícemi máš pravdu, patřily tam teplé pětky.

Aleš
14. prosince • 16:47

Měl jsi pravdu, koukl jsem na fotky do svého archívu a 1358ccm má opravdu litinový blok a hliníkovou hlavu, je to už dlouho, co jsem měl ten motor rozdělaný

Jirka_1
14. prosince • 17:24

Paradoxní je, že v AZNP na to šli obráceně - hliníkový blok a litinová makovice... :-) Akorát to dobře nevychytali, litinové hlavy jim praskaly. Jestli to bylo odfláknutou prací slévačů nebo bylo chybou konstrukce použítí pětikanálu, to nevím. Ale praskala přesně uprostřed uvnitř ve výfukových kanálech.

Jirka_1
14. prosince • 17:01

Jestli si dobře pamatuji (a teď mě mrzí, že jsem přišel o dílenskou příručku, resp. o knihu Údržba a opravy Moskvič...), tak měl motor 408 rozměry 76 x 75 mm. Když to počítám, tak mi vychází objem 1360,94 ccm... Proč se stále píše 1358 nevím... :-)

Milda
25. ledna • 16:40

Moskvič 2138 měl označení 1360

Antiautomat
13. prosince • 16:15

Inak, s tym nazvom automobilky: Moskvic znamena Moskovcan. Obyvatel mesta. Pozn.prekl.

jgh 8 623 (7123 (73
13. prosince • 10:35

Prima clanek. Lec nemohu si odpoustit nasledujici poznamku:Unika mi, proc autor Rusum vycita, ze nemeli hned po valce pripraveny novy model a vyrabeli Opel Kadett. Tou dobou to byl zcela bezny pristup a i napriklad ceska Avia vyrabela de facto Messerschmitty BF 109.Skutecne je tak tezke pochopit, ze 2. svetova valka nebyla jen nejake nevinne pif paf a ze Evropa po ni byla v troskach? 50 milionu lidi ji neprezila, byla znicena cela velika mesta a miliony lidi se nemely kam vratit, jeste vice milionu bylo vubec rado, ze maji alespon co jist. Cely svet byl v soku z do te doby nevidaneho zla, moralka, pravo a poradek byly vtroskach, stejne jako mnoho z veropskych zemi. Zcela rozvracena infrastruktura, zniceny prumysl, nefunkcni skolstvi, zdravotnictvi, to jsou uz jen takove 'detaily'.To skutecne nekdo resi, ze v takove situaci se nekde vyrabelo neco neoriginalniho? Kde by Rusove tou dobou vubec vzali inzenyry na vyvoj neceho vlastniho, kdyz jich tolik padlo a novi jeste nestihli dorust a vystudovat? A Rusko v tom nebylo samo, podivejte se, jak na tom bylo Nemecko.

Milda
25. ledna • 16:15

Ono to bylo celé trochu jinak. Rudá armáda rozebrala celou montážní linku Opelu a poslala ji do Moskvy. Tím se tam začal vyrábět Kadet

znalec
13. prosince • 10:55

V ZSSR zomrelo 80% muzov narodenych okolo roku 1920..
MILIONY ludi pobiti nemcami, miliony sirot, miliony zomretych hladom.
Zastavili nemcov vlastnymi telami - a to doslova.
Doposial si myslim, ze mali realne moralne pravo na oplatku vybit komplet nemecky narod.
Sovieti sa vsak zachovali velkoryso - a samozrejme sa im to vypomstilo.Takze, nech sa dialo neskor cokolvek, krvavu spinu maju na rukach Nemci.Boli a zostanu nacistami.Navzdy.

Milda
25. ledna • 16:57

Museli. Pokud by ustoupili, tak je zezadu postříleli rudí komisaři. To číslo se ale nikde neuvádí, kolik sovětských vojáků padlo ruskou rukou.
Další dost nezanedbatelná síla byli muži z gulagů. Vytáhli je z lágru a poslali bojovat. Pokud padneš, tvoje rodina bude rodinou hrdiny a ne zločince. Na jednu pušku byli dva vojáci a na jeden samopal jich bylo pět. Když padl ten poslední, nebyl ani zásobník vystřílený

Jan
19. prosince • 11:38

a proto jim Slovenský štát vyhlásil společně s Německem válku.....a je to pravda....Rusové vlastními těly zastavili Němce...a Slováky,Maďary,Rumuny atd, atd :-)

Jean
13. prosince • 19:07

Ten nick hovori za vsetko .... :-D moralne pravo? Molotow Ribentrop, vyvoj tazkej bojovej techniky, napadnutie Polska - vsetko nahody a emericka propaganda :-D:-D

Antiautomat
15. prosince • 18:33

....neviem co znamena pojem ´emericka propaganda´. Drzme sa logiky - bud mozes suhlasit s tym co bolo uvedene /ale pozor, su to dolozene fakty/, alebo, mozeme sa zacat bavit o inej teme. V tom pripade ale vyslov svoj nazor.

Axel Toronto (xax41)
13. prosince • 12:59

Pred zacatkem druhe sv. valky kterou rozpoutalo Nemecko za vydatne pomoci Ruska svuj vlastni narod vybijel Lenin a Stalin, ten v tom pokracoval i po valce a dneska v zabijeni svych odpurcu pokracuje zakrslej Putin, kterej by nejradsi pod zaminkou ochrany ruskejch mensin v zahranici rozpoutal dalsi valku. Ale nastesti se bidou nemuzou ani vysr@t a tak by bylo nejlepsi absolutne je izolovat, protoze sankce jsou jeste porad na takovej podradnej narod malo. Apropo, ty slovenskej primitive, kterej komandir ti tenhle prispevek nadiktoval?

pet52
13. prosince • 18:29

Si obmedzenec a ko..t.

Antiautomat
13. prosince • 15:47

Ach Boze, do koho si to nasr.al....Druha svetova vojna v EUROPE (v Azii uz prebiehal japonsko-cinsky konflikt) sa zacala utokom Nemecka na Polsko. Poliaci si hodne verili, tyzden pred zaciatkom uzatvarali stavky za kolko dni budu ich hulani v Berline. Nie je mi zname, zeby ZSSR pomahal Nemecku v rozputani vojny a vobec, ked sme uz teda pritom, vlada ZSSR bola jedinou, ktora podala ostry protest proti tomu, aby sa pohranicne oblasti Ceskoslovenska hodili (ako predjedlo), nacistom v dosledku Mnichovskej zrady (nazyvajme veci pravymi menami). Podstatne je, ze nemecky nacizmus dostal zelenu uz davno skor, a to v Locarne, ked sa bezpecnost vychodneho priestoru od Nemecka presla...no, nazvime to 'taktnym' mlcanim. Vtedy nam zapadne tzv.vyspele vrazili noz do chrbta prvy raz, jasne nam dali najavo ze si s nami mozu nacisti robit co chcu. Tym bol dalej urceny aj vyvoj: Hitler sa rozhodol pre jednostranne vyjednavanie s Velkou Britaniou (blaznivy Neville si myslel ze zachranil mier), s ktorou sa aj dohodol (spomenme Nemecko-Britsku namornu dohodu ako priklad). Vsetko sa dialo so suhlasom, ze na vychode si moze robit co chce. Tak kto potom Hitlerovi pomohol rozputat vojnu ty primitiv?Tym nakoniec bola nemecko-sovietska dohoda o neutoceni, v podstate vynutena.
ZSSR bol za vydatnej pomoci Zapadu dohnany na okraj vojny s Nemeckom (co bol aj jasny ciel zapadnej politiky). Ziskali tym cas. Volili Zlo? Ano, ale volili mensie zlo. Kto tvrdi ze ZSSR sa staval tymto spojencom Nemecka je demagog, blbec a primitiv, pretoze podobne dohody uz mali nacisti podpisane s Polskom, spomenutou Britaniou a Francuzmi. Polsko bolo rovnako agresivne ako Nemecko, ostatne aj to bol ten argument, ktory Hitler pouzil proti Slovakom: bud si spravite slovensky stat a to hned, alebo sever dostanu Poliaci a juh Madari. Zvysok je uz znamy: Britania mala stastie ze sa ministerskym predsedom stal Churchill, ktory uz pred vojnou pochopil ze na to, aby bol nacizmus porazeny, existuje jedina cesta: spojenectvo so ZSSR. A bol to ten ZSSR, ktoreho narody za cenu tych obeti (cislom 23 000 000) zastavili a znicili nemecky nacizmus a tym zachranili aj nasu existenciu. Su to fakty, tu nijake prekrucanie historie nepomoze. Hlavne dnes, ked sme svedkami tej demagogie, systemu dvojiteho metra a vyplachu mozgov v mediach, vlastnenych tymi, korym sucasny neuteseny stav len a len vyhovuje. No a ked to cita taky primitiv ako Vy (bez urazky, je to skratka fakt), potom to aj tak dopadne.

Hloupý Honza
14. prosince • 17:03

Jistě, tomu se říká selektivní paměť. A co ty koncentrační tábory, které postavili Sověti v obsazeném Pobaltí, genocida Finů a zábor Severní Bukoviny a Besarábie? Za to taky můžou Němci nebo to byla jen bratrská pomoc soudruhů z SSSR? Aby nedošlo k mílce - tohle všechno jsou sovětské zločiny proti míru v prvních letech války, kdy bota německého vojáka nepřekročila hranici vytyčenou paktem Molotov-Ribentrop! Potom se není co divit, že jak se válka přesunula na východ, tak spoustu místních lidí vítala Němce jako osvoboditele, aniž by si uvědomili, že jeden okupant pouze vyhnal druhého.

Jd9&^218NJX8i26
13. prosince • 17:37

Hezky a pokud sam vim, tak i spravne, jsi to naspal.Osobne bych ovsem 2. sv. valku videl jako pokracovani te prvni. Neumim si predstavit, ze by k 2.sv. valce doslo jinak, nez za podminek vzniklych v dusledku predchozi valky.Nemci pochopili bezvychodnost a nekonecnost zakopove valky na zapadni fronte a hodlali 1. sv. valku ukocit primerim a se cti (at je to jakkoliv absurdni). Francie, Britanie, USA a dalsi jim ovsem v prubehu mirovych vyjednavani prisoudili roli porazenych, coz ovsem bezni Nemci samozrejme brali jako nebetycnou krivduZivnou pudou k pozdejsimu nastupu Hitlera k moci byla nepromyslena nenasytnost Britanie a Francie. Ty donutily Nemeckou Risi (jak se weimarska republika stale oficialne jmenovala) k neunosne velikym valecnym reparacim. Napriklad, tezba surovin a prumyslova produkce poryni pripadla jako kompenzace Belgii a Francii. V dusledku katastrofalniho nedostatku uhli nemecke domacnosti v zime, predevsim tedy roku 1922, mrzly. To byla dalsi voda na mlyn pro Hitlera.Konecne se dostavame take k omezeni vojenske moci Nemecka. Poryni bylo cele demilitarizovane a zbytku Nemecka byla povolena jen mala a bezzuba armada. Napriklad tanky se v Nemecku vubec nesmely vyrabet, natozpak je mit ve vyzbroji. Dusledkem bylo, velke mnozstvi nespokojenych az zhrzenych ex-vojaku de facto neuplatnitelnych v civilnich zamestnanich. Navic, vojenskou okupaci (do r. 1930) demilitarizovaneho poryni viteznymi mocnostmi nesli Nemci jen se skripenim zubu.K temto vsem faktorum se po roce 1929 pridala jeste svetova hospodarska krize a problem byl na svete.Tazke si myslim, ze prapuvodnim pocatkem cele teto smutne historie byla uzemni rozpinavost Habsburku, kteri vyhlasenim valky Srbsku cele toto vrazedne domino spusitli.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jirka_1
13. prosince • 18:54

Na jedné straně máš pravdu, na druhé je třeba věc vidět v širší souvislosti. Už v roce 1925 začala výstavba válečných lodí nad povolenou tonáž - kdo to platil a proč? A proč to nikdo nezarazil? Když se jde po rodové linii Hitlera, najednou dojdeme k takovému jménu, jako Rotschild. Sice nějaké vzdálené koleno, ale je to tam. Uvedené reparace byly tak vysoké proto, aby k další velké válce vedly!! Protože Němci za I. světové udělali to, co se někomu za mořem nehodilo do krámu, poslali Lenina do Ruska svrhnout cara a ukončit válku s Německem. Jenže Lenin a následně Stalin byli ještě větší dacani, než ilumináti a odmítli se jim podvolit. Tak se použil Hitler, kterému natloukli do hlavy, že (velmi správně) původní vlast Germánů byla na Východě a tudíž potřebu životního prostoru je nutné řešit obsazením svých prapůvodních území na Východě. V principu šlo o to zbavit Stalina moci (svými neustálými čistkami jim likvidoval nasazené židovské loutky) a zavést tam nějaký typ americké demokracie (policejního státu, který si říká demokratický) a toto území ovládnout. (Protokoly sionských mudrců nejsou podvod, jak se nám někdo snaží nakukat.) Sám H. Ford posílal do Německa auta zdarma, aby NSDAP z jejich prodeje získalo peníze pro svůj provoz. A tak bych mohl pokračovat.

čech
15. prosince • 21:42

Takže antisemitu H. Forda a ještě většího antisemitu A. Hitlera podporovali sionisté aby svrhli Stalina a nastolili tam sionistickou vládu USA. Tomu říkám konspirační teorie par excellence!

Hloupý Honza
14. prosince • 17:09

Hošánku, nedáchnul sis příliš moc chemtrail?:-O

vqrjTY&5623
14. prosince • 10:42

O tom, ze Lenin byl v dobe 1. sv. valky ve Svycarsku, odkud jej Nemci, jako jejich agenta, prepravili do Petrohradu, se jiz vi.Vubec nemam odvahu ty dalsi veci nejak komentovat.Rozhodne jsem se nechtel zastavat Nemcu, ci obvinovat Francii s Britanii. Jen mi slo o to, dokreslit mezivalecnou situaci a popsat retezec udalosti a jejich dusledku. Pro mne osobne je to velice zajimava a poucna (lec smutna) historie a tak jsem si myslel, ze by to mohlo jeste nekoho zajimat. Zda se mi, ze s vedmomim kontextu doby se daji podstatne lepe pochopit postoje a osudy nasich dedu.Psal jsem to sem s tim, ze tohle se v dejepise bezne neuci.

Antiautomat
14. prosince • 12:56

Co sa tyka Lenina (trochu odbocka), tam islo hlavne o to ako vyradit z vojny carske Rusko. Sice na pokraji biedy a hladomoru, ale stale nebezpecny protivnik. Ako dokaz moze posluzit Brusilovova ofenziva, ktora bola, co do strat sposobenych centralnym mocnostiam, najnicivejsiou spojeneckou ofenzivou od zaciatku vojny (pisal sa rok 1916). Na druhej strane, v tom (dnes casto niektorymi az oslavovanom) carizme vladla nesmierna bieda, zaostalost, ohromne rozdiely medzi rozpravkovo bohatymi a coraz viac zdieranou chudobou (podobne ako dnes a nielen tam). Straty boli ohromne a tak s narastom revolucnych nalad bolo celkom jasne co bude a co pride a ze ten feudalny stat uz je prezitok z doby minulej, to, co si tam s nimi robil Rasputin je dostatocne zname, ved to bola lod blaznov a psychosov. Islo teda uz len o to, zariadit aby si centralne mocnosti uvolnili ruky na zaverecny uder na Zapade, ktory im mimochodom len o chlp nevysiel. Vojna bola uz vojnou modernou, vojnou zvrhlou, vojnou kapitalu, vojnou o uzemie, zdroje, suroviny, trhy, priemysel. Co sa tyka tej druhej, ta bola este nicivejsia a to umerne tomu, ze ten isty velkokapital, prerastajuci do fasizmu (a to sa deje aj dnes!) sa nevahal spojit s nacizmom - len aby dosiahol svoje ciele, len aby mal zisk a moc. Za cenu vybitia nasich narodov. A nie ze nie, Hitlerov psychoticky Mein Kampf to uz davno vtedy nepokryte zlocinne hlasal. Na to by sme v prvom rade nemali zabudnut ked sem pride nejaky ten odtial hlasat tie ich 'hodnoty': zababrani su nasou krvou co strach, len to na nich nevidno pod vrstvou spiny a lzi. Samozrejme cest vynimkam.

Paralela s tym, co sa deje dnes v Syrii alebo hoci aj Ukrajine, je znepokojujuco zrejma.

Jirka_1
14. prosince • 16:56

Dvě věci - první byla zastavit boje na Východě, aby si Němec uvolnil ruce pro boje na Západě. Východ mu blokoval docela početné jednotky a i přesto, že carská vojska byla demoralizovaná, hladová a navíc špatně vyzbrojená, stále byla hrozbou.
Druhá - styl vládnutí v Rusku byl dán tím, že Rus není Slovan, jak se nám snaží kdosi namluvit, ale z velké části Viking. Kmen Rusů byl kmenem čistě vikingským a jako jediní tzv. dobyli Rusko, ne pokořením, ale asimilací. Prostě na těch svých lodích s jednou plachtou se dostali po velkých řekách docela daleko a jelikož se jim tam líbilo, asimilovali s původním obyvatelstvem, které si ale částečně podrobili. To se také neučí... A právě vikingský styl vládnutí, že nejvyšší náčelník může vše, vše je jeho a všichni mu slouží se otiskl do vývoje v obrovských rozlohách Ruska. Takovou rozlohu není nikdo schopný uhlídat a vždy platilo, že Moskva je daleko... A vikingské geny a kořeny vlády jsou v Rusku stále v kurzu a jen tak se to nezmění, jelikož je to dáno jejich genetikou. Cikána také nezměníš...
A třetí věc - Rasputin je démonizován naprosto neoprávněně, byl to jeden z největších léčitelů historie a jen díky němu mladý carevič žil. Jenže byl navíc docela moudrý a dával carevně dobré rady (měl schopnost vidět budoucnost jako Nostradamus, ale o tom se nikde nikdy nepsalo), což mnohým z Romanovců nevonělo, protože ztráceli vliv na slabého cara. Tak ho na dva pokusy zkusili zabít, což se nepovedlo, zemřel vlastně utopením po pádu do ledové řeky, kdy zahučel pod led a nenašel ve tmě díru v ledu...

Antiautomat
15. prosince • 19:00

Rozumny prispevok, ale...Rasputin, ktory kupal carovnu v studenej vode...preboha, neblbni. Zabil ho Jusupov a dobre vedel preco - a to preto, ze Rasputin branil tomu, co uz davno prebehlo predtym v Anglii a inych modernych statoch. Totiz likvidacia feudalizmu, priemyselna revolucia a uchopenie moci velkokapitalom, ruka v ruke s priemyselnou revoluciou. Skratka stal v ceste v zakonitom vyvoji. A preto bol prekazkou. Bol rodinnym /rozumej cara/, chranencom, tzv.svatym clovekom, ktory svojimi rozhodnutiami robil viac skody ako uzitku. Ostatne Jusupov nenadarmo studoval v Oxforde, ze krucinal. Preto mu namiesali ten jed do zakuska /chyba, cukor neutralizuje kyanid/ a preto musel dostat olovo raze 6.35. A potom sup do rieky. A preto musela carska policia najst jeho topanku a preto to, co sa dnes /pre istotu/ v dejepise *radsej* nevyucuje.

Jirka_1
15. prosince • 19:42

O Rasputinovi se toho nalhalo docela dost. A stále z něj dělají původce zániku Romanovců. Přitom problém byl někde úplně jinde a revoluční zánik feudálního uspořádání Ruska s Rasputinem nesouvisel. Rusko bylo natolik zaostalé, že by mu nějaká průmyslová revoluce byla prd platná. Lenin jako syn učitele si byl vědomý těžké nevzdělanosti Rusů a první, co bylo kromě elektrifikace a budování průmyslu, tak tlak na všeobecnou vzdělanost, kde SSSR skutečně dosáhl významných úspěchů. A dodnes je celková vzdělanost v bývalých státech na slušné úrovni. Přitom ale celý systém byl jen variací na feudální téma, nevolnictví tam bylo povýšeno vrchol života... Jenže problém byl jinde - zaostalost se nedá řešit revolucí, je to o evolučním vývoji, který trvá docela dlouho. Sovětům se akorát podařilo svou uzavřeností před západem udělat z obyvatel vzdělané primitivy, samý akademik, který neuměl používat příbor a mlaskal... Dnešní mladý Rus je na tom už ohledně používání příboru daleko lépe, ale stále tam platí, že Moskva je daleko...Právě ten velkokapitál v Rusku a později v SSSR těžce narážel, Lenin a pak hlavně Stalin stáli proti snahám iluminátů a jak se říká "celosvětového židovstva" ovládnout tuto část světa. Jestli sis toho nevšiml, po II. světové válce se vytvořily dva politické tábory ve vzájemné rovnováze, které na sebe dělaly skoro šedesát let bububu, ale válčilo se minimálně. Po rozpadu Východního bloku došlo k výraznému narušení rvonováhy a co se od roku 1991 děje snad víš. A bude hůř...P.S.: co je špatného na koupeli ve studené vodě? Ledovou vodu okolo 0 - 1°C využívají sportovci pro zrychlení regenerace po zápasech, je to osvědčená metoda... :-) A s tím cukrem, eliminujícím kyanid, bych si tedy moc jistý nebyl.

Antiautomat
15. prosince • 20:16

...super, ale studeny svaty pramen sa nepouziva na liecbu hemofilie.
Cim je povedane vsetko.
Rasputin bol obycajny vozraly sibirsky muzik, ktory mal dve prednosti:
a/ mal stastie
b/ vedel rozpravat pekne rozpravky

Antiautomat
15. prosince • 20:12

...super, ale studeny svaty pramen sa nepouziva na liecbu hemofilie.
Cim je povedane vsetko.
Rasputin bol obycajny vozraly sibirsky muzik, ktory mal dve prednosti:
a/ mal stastie
b/ vedel rozpravat pekne rozpravky

Jirka_1
15. prosince • 20:16

děláš, jako bys ho znal osobně... :-)

Antiautomat
15. prosince • 20:27

...nie, ale Hessensky rod, z ktoreho pochadzal aj carovic po matke, trpel hemofiliu - cize pri malom poraneni hrozilo fatalne krvacanie. Dedi sa z matky. A to je to, na com si zlocinec Rasputin zalozil karieru. Možno tato skutocnost Ti nie je znama. Potom uvidis vec inak.

Jirka_1
15. prosince • 20:38

Že byl hemofilik vím už dávno, je to prakticky neléčitelné, ale dá se docela dlouho udržovat při životě. U mladého nešlo jen o hemofilii, těch problémů bylo víc, šlechta křížením jen mezi sebou postupně degenerovala. A jak říkám - o Rasputinovi se toho hodně napsalo a namluvilo a většinou se mluvilo podle autora, který buď Rasputinovi záviděl jeho postavení a vliv nebo ho nenáviděl z jiných důvodů. Moje životní zkušenost říká, že hmota je docela nepodstatný element, léčba hmotnými léky moc nefunguje. Hmotnými léky se léčí, ale většinou nevyléčí, nemoc se jen nějak schová s možností recidivy, která často přichází. Nikdo kloudně neví, neb u toho nebyl, jak vlastně Rasputin mladého léčil a vím, jak se šíří "pravdy", pět lidí vidělo jednu věc a přitom ji každý z nich popíše jinak, málokdy se naprosto shodnou.

Antiautomat
15. prosince • 21:15

Rasputin bol v prvom rade tym tzv. svatym muzom, ktory ako jediny vedel /zdanlivo/, vyliecit carovica z hemofilie. Co je samozrejme hovadina, ktorej carska rodina v tych casoch znalosti mediciny, verila /pretoze ked upokojis dieta, kratkodobo prospejes akejkolvek nemoci/. Stacilo, aby upokojil dieta. Placebo efekt. A tym drzal v rukach carovnu, carovu rodinu /ach Boze, nemaju zdraveho naslednika/ a tym aj jeho moc. Tym aj doporucoval ktoreho a akeho generala menovat a aku ofenzivu spravit. Ako to dopadlo, je uz zname. Skratka podvodnik na osemnastu. Nic vynimocne, taka replika mag.Kellyho v sibirskom vydani. Za mna, mam za to, ze ladova Neva mu rozhodne spravila dobre a nielen jemu, ale aj tym milionom, ktore zili v utlaku carskej vsadepritomej policie. A aj narodom Europy.

mpolan
13. prosince • 14:26

To je krása, když pisatel takového příspěvku označí někoho druhého za primitiva.
Znáš tu dětskou: "Kdo to říká, ten to je..."

Axel Toronto (xax41)
13. prosince • 18:02

Aaa, socka Polan. Tys tady chybel ty levotocivej prostitute

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Peter
13. prosince • 21:16

Proč si místo toho bavoráka nevystavíš svůj ksit? Máš strach, že by tě někdo poznal a pořádně ti jej zmaloval? Ubožáku.

mpolan
13. prosince • 18:54

Krásně se nám odkopáváš, jen co je pravda.

cvweljfi7
13. prosince • 18:15

Co je tohle za hovado? Jen nam dela ostudu.

šofér
13. prosince • 14:26

No, čtu tady že ta pražská kavárna jsou vážně tupci, vy jste příklad!

k22
13. prosince • 12:33

rusové spolu s němcema (když jsem u těch národů) zahájili WWII a žádnám maskirovka to nezahladí..

your.god
13. prosince • 18:49

Dobře zamaskované jsou leda tak tvoje vědomosti, pokud jsi vůbec kdy k nějakým dospěl :-D
Při odjezdu ze Ženevy 28. září 1934 ministr zahraničí Polské republiky Beck prohlásil: „Polsko o své vůli prohlašuje, že od nynějška spojuje svůj osud s osudem Německa... Polská vláda se prohlašuje od nynějška za osvobozenou od jakýchkoliv závazků vůči Československu a připomíná svoje přání stanovit společnou hranici s Maďarskem.“https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C4%9Bmecko-polsk%C... ...

Antiautomat
13. prosince • 16:18

Nepravda. Nesirte lzi prosim len preto, ze sa to dnes 'ma' a ze chcete byt 'in'.
Druhu svetovu zacali Nemci a tzv.demokraticky zapad, menovite Anglicko a Francuzsko. Vysvetlenie nizsie.

Axel Toronto (xax41)
13. prosince • 18:01

Ty muzes ty slovenska poloopice vysvetlovat co chces

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
14. prosince • 8:21

Musim Ta sklamat, mylis sa aj v tomto bode. Medzi simpanzom a dnesnym clovekom je co do genetickej vybavy rozdiel iba 1%. Samozrejme existuju odchylky, ale ukazuje sa, ze niektorych jedincov to moze byt len v radoch promile, ako maju tu pritomni moznost sa presvedcit. Teba zatvorit do labaku a skumat ako sa len evolucia mohla tak sialene zmylit.
B-]

Jirka_1
14. prosince • 16:35

No, to jedno procento má velký háček - DNA člověka je tvořena 46 chromozomy, šimpanze 48 chromozomy. Vlastně je šimpanz komplikovanější savec, než homo sapiens. Člověk má geneticky nejblíže k praseti, což je také zajímavé... :-)

Antiautomat
15. prosince • 18:27

...tak za takuto analyzu nemam problem u nas v podniku vytocit rundu na cely stol :-D:-D

Antiautomat
15. prosince • 19:39

...ja stale cakam ako mi to minuskari vysvetlia.
Ale prosim, jednotnu, ucelenu uvahu.

Aladin
13. prosince • 11:42

To je sice pravda, ale 2.SV začali s Němci i Rusové. Napadli chudáky Poláky z druhé strany. Poláci tu válku odskákali asi nejvíce. Skoro 17% obyvatel ji nepřežilo. To jen malá odbočka od autíček.

ftuf
16. prosince • 7:38

ve stejné době vyhlásili poláci válku nám jestli o tom víte

DaewooMaster
13. prosince • 14:14

Ti "chudáci" Poláci zaútočili pro změnu zase na nás. Kdyby nedostali náš sever, byli připraveni se o něj poprat vojensky, dohledej si to. Aneb kdo je bez viny, ať hodí kamenem.

Jirka
13. prosince • 23:36

sice to sem teda vůbec nepatří, ale na druhou stranu je taky dobré připomenout, že jsme si do Polska taky dobře kopli v sedmidenní válce 1919 když byla jejich hlavní armáda zaměstnaná válčení s Ruskem..ony jsou ty dějiny občas hodně zamotané.

Aladin
13. prosince • 15:28

Děkuji za poznámku. O této kapitole dějin jsem nic nevěděl.

znalec
13. prosince • 13:19

ZSSR to bolo okolo 20% obyvatelstva..Samozrejme, ani Rusaci nie su cisti - hlavne, ked predtym si sami vyvrazdili kopec ludi - hladomorom a cistkami.Poliaci maju tiez za usami - nikdy nezabudneme, ako zautocili na Slovensko, psia krev.

Honza
13. prosince • 14:48

Poláci zaútočili na Slovensko,no,nevím ......,Polsko bylo přepadeno hlavně Němci a Rusáky.Spolu s Němci se invaze zúčastnil i jejich spojenec Slovenský štát.Sice nepatně,ale bohužel to tak bylo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
your.god
13. prosince • 18:35

:-O
"Polsko vůbec nebylo státem s antihitlerovským směřováním. Naopak – 26. ledna 1934 to bylo právě Polsko, které jako PRVNÍ z evropských států podepsalo smlouvu o vzájemném neútočení s Hitlerem. Této smlouvě se také říká – Pakt Pilsudski-Hitler."http://outsidermedia.cz/polsko-hitler%C5%AFv-spoj... ...
B-]

Paks
13. prosince • 15:19

Ak sa dobre pamätám, Poľsko si odkuslo zo Slovenska po viedenskej arbitráži, takže SK aj jediné mohlo mať nárok.

Antiautomat
15. prosince • 18:39

Nehadzme vsetkych do jedneho vreca. Jednou vecou je tzv.*Polsko* a druhou pomoc, ktoru polski obcania /a to je to to skutocne Polsko/, poskytovali nasim -a nielen nasim predkom, ktori bojovali proti nacizmu. Vela ich bojovalo napr.v RAF. Cest ich pamiatke. Ked obcas vidim nejakeho sucasneho politika, ktory si toto berie do ust, len aby sa na tom prizivil, najradsej by som mu tu hubu roztrhol tak ze by ju mal okolo celej hlavy.

tom
13. prosince • 14:53

Polsko hlavne s velkou chuti utrhlo kus Ceskoslovenska. Na to se nesmi zapominat, kdyz ted rikaji, jak trpeli za ostatni...

jkkgh uwe63(&65e
13. prosince • 11:16

A co Mongolove?

Doporučujeme

Články odjinud