Morgan rekapituluje, brzy oslaví sté narozeniny

Britský malosériový výrobce vesměs sportovních automobilů chystá pro příští rok velké olsavy. Dočká se stých narozenin.

A toto jubileum hodlá na své poměry oslavit velkolepě. Na programu je celá série setkání, závodů či koncertů, které se budou odehrávat během následujícího léta. Továrna byla založena roku 1909 H. F. S. Morganem. V témže roce z dílen vyjel první, jednomístný vůz, který však nebyl automobilem v pravém smyslu slova. Jednalo se ostříkolku, kerá se díky svému jedinému zadnímu kolu vyhnula tehdejšímu britskému zdanění pro automobily. Po roce 1913 tyto vozy startovaly v řadě závodů, v nichž dosahovaly pozoruhodných úspěchů a řady vítězství. Tříkolky Morgan se byly v té době nejrychlejšími stroji srovnatelné koncepce.

Až do roku 1936 u Morgana vyráběli výhradně tyto tříkolky, které spadaly do kategorie cyclecarů, ale na trhu zápolily hlavně s levnými vozy Austin Seven a Morris Minor. První vozy měly motocyklové jedno a dvouválcové motory umístěné mimo karosérii před přední, poháněnou nápravou, série F přinesla vozy s klasickým předkem, který pod kapotou ukrýval spodový řadový čtyřválec. Generace F již používala rám z lisované oceli, vozy s motocyklovými motory spočívaly na trubkových rámech.

Teprve roku 1936 se světu představil první čtyřkolový Morgan, typ 4-4, ale výroba tříkolek ještě pokračovala po druhé světové válce do roku 1952. Na slušný úspěch typu 4-4 navázal roku 1955 následnický model 4/4, který je již v několikáté generaci vyráběn dodnes. Pod jeho kapotou se objevovala řada motorů od externích značek, ale převažovaly ty od Fordu. Současná modelová nabídka stojí právě na retrovozech vycházejících z typu  4/4 ve dvou i čtyřmístném provedení, ale budoucnost značky bude zřejmě patřit spíše moderněji koncipovaným modelům Aero 8, Aeromax a či nové generaci, kterou předznamenala studie Lifecar. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků