Morgan rekapituluje, brzy oslaví sté narozeniny

Britský malosériový výrobce vesměs sportovních automobilů chystá pro příští rok velké olsavy. Dočká se stých narozenin.

A toto jubileum hodlá na své poměry oslavit velkolepě. Na programu je celá série setkání, závodů či koncertů, které se budou odehrávat během následujícího léta. Továrna byla založena roku 1909 H. F. S. Morganem. V témže roce z dílen vyjel první, jednomístný vůz, který však nebyl automobilem v pravém smyslu slova. Jednalo se ostříkolku, kerá se díky svému jedinému zadnímu kolu vyhnula tehdejšímu britskému zdanění pro automobily. Po roce 1913 tyto vozy startovaly v řadě závodů, v nichž dosahovaly pozoruhodných úspěchů a řady vítězství. Tříkolky Morgan se byly v té době nejrychlejšími stroji srovnatelné koncepce.

Až do roku 1936 u Morgana vyráběli výhradně tyto tříkolky, které spadaly do kategorie cyclecarů, ale na trhu zápolily hlavně s levnými vozy Austin Seven a Morris Minor. První vozy měly motocyklové jedno a dvouválcové motory umístěné mimo karosérii před přední, poháněnou nápravou, série F přinesla vozy s klasickým předkem, který pod kapotou ukrýval spodový řadový čtyřválec. Generace F již používala rám z lisované oceli, vozy s motocyklovými motory spočívaly na trubkových rámech.

Teprve roku 1936 se světu představil první čtyřkolový Morgan, typ 4-4, ale výroba tříkolek ještě pokračovala po druhé světové válce do roku 1952. Na slušný úspěch typu 4-4 navázal roku 1955 následnický model 4/4, který je již v několikáté generaci vyráběn dodnes. Pod jeho kapotou se objevovala řada motorů od externích značek, ale převažovaly ty od Fordu. Současná modelová nabídka stojí právě na retrovozech vycházejících z typu  4/4 ve dvou i čtyřmístném provedení, ale budoucnost značky bude zřejmě patřit spíše moderněji koncipovaným modelům Aero 8, Aeromax a či nové generaci, kterou předznamenala studie Lifecar. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků