Morgan rekapituluje, brzy oslaví sté narozeniny

Britský malosériový výrobce vesměs sportovních automobilů chystá pro příští rok velké olsavy. Dočká se stých narozenin.

A toto jubileum hodlá na své poměry oslavit velkolepě. Na programu je celá série setkání, závodů či koncertů, které se budou odehrávat během následujícího léta. Továrna byla založena roku 1909 H. F. S. Morganem. V témže roce z dílen vyjel první, jednomístný vůz, který však nebyl automobilem v pravém smyslu slova. Jednalo se ostříkolku, kerá se díky svému jedinému zadnímu kolu vyhnula tehdejšímu britskému zdanění pro automobily. Po roce 1913 tyto vozy startovaly v řadě závodů, v nichž dosahovaly pozoruhodných úspěchů a řady vítězství. Tříkolky Morgan se byly v té době nejrychlejšími stroji srovnatelné koncepce.

Až do roku 1936 u Morgana vyráběli výhradně tyto tříkolky, které spadaly do kategorie cyclecarů, ale na trhu zápolily hlavně s levnými vozy Austin Seven a Morris Minor. První vozy měly motocyklové jedno a dvouválcové motory umístěné mimo karosérii před přední, poháněnou nápravou, série F přinesla vozy s klasickým předkem, který pod kapotou ukrýval spodový řadový čtyřválec. Generace F již používala rám z lisované oceli, vozy s motocyklovými motory spočívaly na trubkových rámech.

Teprve roku 1936 se světu představil první čtyřkolový Morgan, typ 4-4, ale výroba tříkolek ještě pokračovala po druhé světové válce do roku 1952. Na slušný úspěch typu 4-4 navázal roku 1955 následnický model 4/4, který je již v několikáté generaci vyráběn dodnes. Pod jeho kapotou se objevovala řada motorů od externích značek, ale převažovaly ty od Fordu. Současná modelová nabídka stojí právě na retrovozech vycházejících z typu  4/4 ve dvou i čtyřmístném provedení, ale budoucnost značky bude zřejmě patřit spíše moderněji koncipovaným modelům Aero 8, Aeromax a či nové generaci, kterou předznamenala studie Lifecar. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Minitest Peugeot 5008 1.6 PureTech GT-line: Kočkopes? Spíš něco za něco

Peugeot 5008 1.6 Pure Tech (minitest)

Sedm samostatných sedadel, obrovský kufr, vynikající variabilita a žádný pohon všech kol. Podle Francouzů SUV, podle nás benzínový minivan umně maskovaný za crossover.

dnes | Miro Mihálik | 10 příspěvků
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 196 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků