Morgan rekapituluje, brzy oslaví sté narozeniny

Britský malosériový výrobce vesměs sportovních automobilů chystá pro příští rok velké olsavy. Dočká se stých narozenin.

A toto jubileum hodlá na své poměry oslavit velkolepě. Na programu je celá série setkání, závodů či koncertů, které se budou odehrávat během následujícího léta. Továrna byla založena roku 1909 H. F. S. Morganem. V témže roce z dílen vyjel první, jednomístný vůz, který však nebyl automobilem v pravém smyslu slova. Jednalo se ostříkolku, kerá se díky svému jedinému zadnímu kolu vyhnula tehdejšímu britskému zdanění pro automobily. Po roce 1913 tyto vozy startovaly v řadě závodů, v nichž dosahovaly pozoruhodných úspěchů a řady vítězství. Tříkolky Morgan se byly v té době nejrychlejšími stroji srovnatelné koncepce.

Až do roku 1936 u Morgana vyráběli výhradně tyto tříkolky, které spadaly do kategorie cyclecarů, ale na trhu zápolily hlavně s levnými vozy Austin Seven a Morris Minor. První vozy měly motocyklové jedno a dvouválcové motory umístěné mimo karosérii před přední, poháněnou nápravou, série F přinesla vozy s klasickým předkem, který pod kapotou ukrýval spodový řadový čtyřválec. Generace F již používala rám z lisované oceli, vozy s motocyklovými motory spočívaly na trubkových rámech.

Teprve roku 1936 se světu představil první čtyřkolový Morgan, typ 4-4, ale výroba tříkolek ještě pokračovala po druhé světové válce do roku 1952. Na slušný úspěch typu 4-4 navázal roku 1955 následnický model 4/4, který je již v několikáté generaci vyráběn dodnes. Pod jeho kapotou se objevovala řada motorů od externích značek, ale převažovaly ty od Fordu. Současná modelová nabídka stojí právě na retrovozech vycházejících z typu  4/4 ve dvou i čtyřmístném provedení, ale budoucnost značky bude zřejmě patřit spíše moderněji koncipovaným modelům Aero 8, Aeromax a či nové generaci, kterou předznamenala studie Lifecar. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Autoklub ADAC otestoval šestnáct letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 V a čtrnáct plášťů 175/65 R14 T.

dnes | Radek Pecák | 9 příspěvků
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků