Morgan rekapituluje, brzy oslaví sté narozeniny

Britský malosériový výrobce vesměs sportovních automobilů chystá pro příští rok velké olsavy. Dočká se stých narozenin.

A toto jubileum hodlá na své poměry oslavit velkolepě. Na programu je celá série setkání, závodů či koncertů, které se budou odehrávat během následujícího léta. Továrna byla založena roku 1909 H. F. S. Morganem. V témže roce z dílen vyjel první, jednomístný vůz, který však nebyl automobilem v pravém smyslu slova. Jednalo se ostříkolku, kerá se díky svému jedinému zadnímu kolu vyhnula tehdejšímu britskému zdanění pro automobily. Po roce 1913 tyto vozy startovaly v řadě závodů, v nichž dosahovaly pozoruhodných úspěchů a řady vítězství. Tříkolky Morgan se byly v té době nejrychlejšími stroji srovnatelné koncepce.

Až do roku 1936 u Morgana vyráběli výhradně tyto tříkolky, které spadaly do kategorie cyclecarů, ale na trhu zápolily hlavně s levnými vozy Austin Seven a Morris Minor. První vozy měly motocyklové jedno a dvouválcové motory umístěné mimo karosérii před přední, poháněnou nápravou, série F přinesla vozy s klasickým předkem, který pod kapotou ukrýval spodový řadový čtyřválec. Generace F již používala rám z lisované oceli, vozy s motocyklovými motory spočívaly na trubkových rámech.

Teprve roku 1936 se světu představil první čtyřkolový Morgan, typ 4-4, ale výroba tříkolek ještě pokračovala po druhé světové válce do roku 1952. Na slušný úspěch typu 4-4 navázal roku 1955 následnický model 4/4, který je již v několikáté generaci vyráběn dodnes. Pod jeho kapotou se objevovala řada motorů od externích značek, ale převažovaly ty od Fordu. Současná modelová nabídka stojí právě na retrovozech vycházejících z typu  4/4 ve dvou i čtyřmístném provedení, ale budoucnost značky bude zřejmě patřit spíše moderněji koncipovaným modelům Aero 8, Aeromax a či nové generaci, kterou předznamenala studie Lifecar. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků