Morgan 4/4 (1936-dosud): Čtyři kola, čtyři válce

V roce 1936 uvedl Morgan svůj první čtyřkolový model 4-4. Dosud z jeho nabídky nezmizel, vypadá pořád prakticky stejně, za svůj dlouhý život zaznamenal jen dvě výraznější vzhledové inovace.
Morgan 4/4 (1936-dosud): Čtyři kola, čtyři válce
Seznam kapitol
  1. Série I-V
  2. Série 1600, 1800 a současnost
  3. Fotogalerie

Čtvrtstoletí s šestnáctistovkami

Po pěti sériích přišel v únoru 1968 na řadu model 1600. Zpočátku byl poháněn většími motory řady Kent, samozřejmě znovu s modrým oválem ve znaku, pro ctitele přesných čísel měly 1599 cm3. Montovalo se několik verzí s výkony 52 a 71 kW. Jak vidno, Morgany poháněly většinou agregáty britské provenience. Jedinou výjimku představuje dvouvačkový Fiat 1584 cm3/74 kW spojený s pětistupňovým přímo řazeným ústrojím, taktéž z Turína. Mezi listopadem 1981 a totožným měsícem letopočtu 1985 se takových aut zrodilo pouze 96, o jejich extrémní vzácnosti dnes tudíž nemůže být pochyb.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Série 1600, označovaná někdy také jako šestá, se vyráběla 25 let (1968-1993) 

Počínaje březnem 1982 byl k mání 4/4 se čtyřválcem CVH 1597 cm3 z trojkového Escortu XR3i. Ve čtyřiaosmdesátém se začal používat „pětikvalt“ pro změnu ze Sierry a archaické šnekové řízení, kterým se vozy ovládaly po celé půlstoletí, odešlo do historie o další dvě léta později ve prospěch modernějšího maticového kuličkového.

Ženeva 2016 živě: Morgan přepisuje modelem EV3 historii

Ženeva 2016 živě: Morgan přepisuje modelem EV3 historii

Zlepšila se i ochrana proti korozi, lakování blatníků probíhalo od té doby odděleně a teprve pak je dělníci smontovali se zbytkem karoserie. Od listopadu 1991 se dodával motor CVH EFI, tedy konečně s elektronickým vstřikováním a 75 kW. Série 1600 zůstala ve výrobě celé čtvrtstoletí (1968-1993), za tuto dobu jich továrnu opustilo přesně 5.448 kusů.

1800

V lednu 1993 ji nahradila série 1800, do útrob 4/4 se začal montovat Ford Zetec 16V 1796 cm3/85 kW, výkonnější specifikace Competition měla 93 kW. O dekádu později přišel na řadu základní model Runabout, dostal do vínku přepracovanou kapotu s menším počtem větracích žaluzií. Zákaznici mohli volit ze tří barev karoserie, ale nabídka příplatků pro tuto verzi prakticky neexistovala. Něco pro opravdové puristy!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Morgam 4/4 slavil už před deseti lety, černá limitovaná edice byla opravdu pořádné retro včetně interiéru i kol

Sezóna 2004 znamenala debut pro šestnáctiventilový celohliníkový Ford Duratec 1798 cm3/93 kW. Výfuk se přesunul na pravou stranu. V roce 2006 se vrátila čtyřmístná verze, ale od té doby je prezentovaná coby samostatný model 4+4. Tehdy v lednu byla představena omezená série k sedmdesátému výročí, výhradně v černé barvě a s koly, jejichž vzhled imitoval ta původní. Zrodilo se jich překvapivě nikoli 70, nýbrž 142 exemplářů.

Současnost

V roce 2008 definitivně zmizely konvenční nárazníky a objevila se upravená kapota z předchozího modelu Runabout. Pod ni se dostal motor Ford Sigma 1595 cm3 s výkonem 82 kW a točivým momentem 131 N.m. Pětistupňová rychlostní skříň pochází od Mazdy. Tyto hodnoty 795 kg lehkým vozům stačí na dosažení rychlosti 185 km/h, vzhledem k povaze roadsteru se jedná o opravdu hodně vysoké číslo. Z klidu na stovku akcelerují těsně přes čtyři metry dlouhé roadstery za 8 s.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Speciální série s designem Kristiana von Hornsletha (2010), výroční "75" a Sport (2011) a současná "80" ve společnosti novodové tříkolky

Limitované edice neminuly ani současné modely, ať už ta k pětasedmdesátinám před pěti lety, nebo ta aktuální. 4/4 oslavil osmdesátiny v Ženevě v plné síle a jeho kariéra zdaleka nekončí. Lze jej koupit, či objednat i u nás, levný ovšem není a v Malvern Link jich postaví pouze stylových osmdesát. Cena nejnovější omezené série v přepočtu dosahuje 1,17 milionu korun. Bez daně. Už se na ně ale nečeká sedm let jako kdysi... Čtyřkolové Morgany zůstávají klasikou, značkové srazy se pořádají i na evropském kontinentu. Britští majitelé na ně jezdí zásadně po ose a střechu kvůli nepřízni počasí natahují skutečně pouze v nejnutnějších případech. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Série I-V
  2. Série 1600, 1800 a současnost
  3. Fotogalerie
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků