Moravští hasiči vyvinuli vozíky pro hořící elektromobily. Jde o evropský unikát

Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje přišel s unikátními vozíky pro převoz hořících automobilů z uzavřených prostorů na otevřené prostranství.

Když hoří auto, je to vždy problém, ale hasiči se s tím umějí celkem rychle vypořádat. Když hoří elektroauto či hybrid, tak už je to mnohem horší. Zapouzdřené baterie uvnitř vozu se totiž jen tak uhasit nenechají. Při požáru jakéhokoliv auta v podzemní garáži je pak situace ještě mnohem vážnější, protože se hasičům hůře manipuluje.

Hasiči z HZS Olomouckého kraje ve spojení se soukromou strojírenskou společností si tak vyvinuli speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly v takových situacích. V podstatě se jedná o čtyři vozíky, na kterých se částečně uhašené vozidlo odveze z parkoviště na otevřené prostranství, kde zásah pokračuje.

Unikátní hasičská Tatra vznikla pro boj s požáry v těžkém terénu. Váží 26.000 kg

Unikátní hasičská Tatra vznikla pro boj s požáry v těžkém terénu. Váží 26.000 kg

Na vozíky se jednotlivá kola zvednou pomocí pneumatických zvedáků a následně přivážou. Jeden vozík má nosnost 1000 kg, takže není problém ani s velkými elektromobily a lehkými užitkovými vozy. Samotný vozík pak váží 38 kg a transportní rychlost je maximálně 5 km/h. 

Nespornou výhodou také je, že hasiči mohou tímto způsobem manipulovat i se uzamčenými, nepojízdnými i poškozenými vozy. Samotný vozík pak na voze žádné dodatečné škody nezpůsobuje. Podobné transportní vozíky samozřejmě již existují, ale ty nejsou pro hasičské účely vhodné z důvodů váhový limitů, překážek, zpomalovacích prahů či nájezdových ramp.

Tato hasičská Toyota má na starosti požáry elektromobilů. Vznikla u české firmy

Tato hasičská Toyota má na starosti požáry elektromobilů. Vznikla u české firmy

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy. Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme,“ vysvětluje proces vývoje Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým.

Testy byly uskutečněny třeba v olomoucké Galerii Šantovka, multifunkčním domě Namiro či v patrových parkovištích. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek.

Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

včera | Jan Mička | 38 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 9 příspěvků
TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

15.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků