Když hoří auto, je to vždy problém, ale hasiči se s tím umějí celkem rychle vypořádat. Když hoří elektroauto či  hybrid , tak už je to mnohem horší. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Když hoří auto, je to vždy problém, ale hasiči se s tím umějí celkem rychle vypořádat. Když hoří elektroauto či hybrid, tak už je to mnohem horší. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Zapouzdřené baterie uvnitř vozu se totiž jen tak uhasit nenechají. Při požáru jakéhokoliv auta v podzemní garáži je pak situace ještě mnohem vážnější, protože se hasičům hůře manipuluje. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Zapouzdřené baterie uvnitř vozu se totiž jen tak uhasit nenechají. Při požáru jakéhokoliv auta v podzemní garáži je pak situace ještě mnohem vážnější, protože se hasičům hůře manipuluje. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Hasiči z HZS Olomouckého kraje ve spojení se soukromou strojírenskou společností si tak vyvinuli speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly v takových situacích. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Hasiči z HZS Olomouckého kraje ve spojení se soukromou strojírenskou společností si tak vyvinuli speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly v takových situacích. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

V podstatě se jedná o čtyři vozíky, na kterých se částečně uhašené vozidlo odveze z parkoviště na otevřené prostranství, kde zásah pokračuje. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

V podstatě se jedná o čtyři vozíky, na kterých se částečně uhašené vozidlo odveze z parkoviště na otevřené prostranství, kde zásah pokračuje. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Na vozíky se jednotlivá kola zvednou pomocí pneumatických zvedáků a následně přivážou. Jeden vozík má nosnost 1000 kg, takže není problém ani s velkými elektromobily a lehkými užitkovými vozy. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Na vozíky se jednotlivá kola zvednou pomocí pneumatických zvedáků a následně přivážou. Jeden vozík má nosnost 1000 kg, takže není problém ani s velkými elektromobily a lehkými užitkovými vozy. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Samotný vozík pak váží 38 kg a transportní rychlost je maximálně 5 km/h.  Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Samotný vozík pak váží 38 kg a transportní rychlost je maximálně 5 km/h.  | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Nespornou výhodou také je, že hasiči mohou tímto způsobem manipulovat i se uzamčenými, nepojízdnými i poškozenými vozy. Samotný vozík pak na voze žádné dodatečné škody nezpůsobuje. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Nespornou výhodou také je, že hasiči mohou tímto způsobem manipulovat i se uzamčenými, nepojízdnými i poškozenými vozy. Samotný vozík pak na voze žádné dodatečné škody nezpůsobuje. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Podobné transportní vozíky samozřejmě již existují, ale ty nejsou pro hasičské účely vhodné z důvodů váhový limitů, překážek, zpomalovacích prahů či nájezdových ramp. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Podobné transportní vozíky samozřejmě již existují, ale ty nejsou pro hasičské účely vhodné z důvodů váhový limitů, překážek, zpomalovacích prahů či nájezdových ramp. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy... Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy... | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

...Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme,“ vysvětluje proces vývoje Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

...Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme,“ vysvětluje proces vývoje Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Testy byly uskutečněny třeba v olomoucké Galerii Šantovka, multifunkčním domě Namiro či v patrových parkovištích. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Testy byly uskutečněny třeba v olomoucké Galerii Šantovka, multifunkčním domě Namiro či v patrových parkovištích. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek. | Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

 Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

| Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

 Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

| Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

 Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

| Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Zapouzdřené baterie uvnitř vozu se totiž jen tak uhasit nenechají. Při požáru jakéhokoliv auta v podzemní garáži je pak situace ještě mnohem vážnější, protože se hasičům hůře manipuluje. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
Hasiči z HZS Olomouckého kraje ve spojení se soukromou strojírenskou společností si tak vyvinuli speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly v takových situacích. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
V podstatě se jedná o čtyři vozíky, na kterých se částečně uhašené vozidlo odveze z parkoviště na otevřené prostranství, kde zásah pokračuje. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
Na vozíky se jednotlivá kola zvednou pomocí pneumatických zvedáků a následně přivážou. Jeden vozík má nosnost 1000 kg, takže není problém ani s velkými elektromobily a lehkými užitkovými vozy. Zdroj: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
15
Fotogalerie

Moravští hasiči vyvinuli vozíky pro hořící elektromobily. Jde o evropský unikát

Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje přišel s unikátními vozíky pro převoz hořících automobilů z uzavřených prostorů na otevřené prostranství.

Když hoří auto, je to vždy problém, ale hasiči se s tím umějí celkem rychle vypořádat. Když hoří elektroauto či hybrid, tak už je to mnohem horší. Zapouzdřené baterie uvnitř vozu se totiž jen tak uhasit nenechají. Při požáru jakéhokoliv auta v podzemní garáži je pak situace ještě mnohem vážnější, protože se hasičům hůře manipuluje.

Hasiči z HZS Olomouckého kraje ve spojení se soukromou strojírenskou společností si tak vyvinuli speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly v takových situacích. V podstatě se jedná o čtyři vozíky, na kterých se částečně uhašené vozidlo odveze z parkoviště na otevřené prostranství, kde zásah pokračuje.

Na vozíky se jednotlivá kola zvednou pomocí pneumatických zvedáků a následně přivážou. Jeden vozík má nosnost 1000 kg, takže není problém ani s velkými elektromobily a lehkými užitkovými vozy. Samotný vozík pak váží 38 kg a transportní rychlost je maximálně 5 km/h. 

Nespornou výhodou také je, že hasiči mohou tímto způsobem manipulovat i se uzamčenými, nepojízdnými i poškozenými vozy. Samotný vozík pak na voze žádné dodatečné škody nezpůsobuje. Podobné transportní vozíky samozřejmě již existují, ale ty nejsou pro hasičské účely vhodné z důvodů váhový limitů, překážek, zpomalovacích prahů či nájezdových ramp.

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy. Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme,“ vysvětluje proces vývoje Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým.

Testy byly uskutečněny třeba v olomoucké Galerii Šantovka, multifunkčním domě Namiro či v patrových parkovištích. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek.

Doporučujeme

Články odjinud