Monteverdi Safari (1976): luxusní off-road ze Švýcarska

Když se řekne luxusní terénní vůz, většina z nás si zřejmě vybaví Range Rover. V sedmdesátých letech ale podobná auta vznikala i ve Švýcarsku…
Seznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roce 1967 ve švýcarském Binningenu založil Peter Monteverdi automobilku, jež se v následujících letech proslavila především svými exkluzivními sportovními automobily. Méně je už známa historie jejích luxusních off-roadů Safari. Model Monteverdi Safari byl světu představen na ženevském autosalonu v roce 1976 a jeho malosériová výroba probíhala v letech 1977 až 1982.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Monteverdi Safari, jedno z nejvýkonnějších terénních aut své doby

Na domácím trhu se vozy Safari prodávaly v době jejich uvedení na trh za 39 000 švýcarských franků, což bylo přibližně o 5 000 franků více, než tam stál Range Rover. Podobně jako první Range Rovery, také Monteverdi Safari bylo dodáváno výhradně s třídveřovou karoserií. Safari stálo na samostatném skříňovém rámu s našroubovanou konstrukcí karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůz vynikal samostatným rámem, tuhými nápravami a velkými americkými osmiválci

Technika byla skutečně „klasická“. Obě tuhé nápravy byly zavěšeny na půleliptických listových perech a doplněny zkrutnými stabilizátory a teleskopickými tlumiči. Dvouokruhová kapalinová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem měla vpředu chlazené kotouče o průměru 300 mm a vzadu bubny, na něž působila také mechanická ruční brzda. Kapalinový posilovač řízení měl progresivní účinek v závislosti na otáčkách motoru.

Land Rover Range Rover: do terénu jako král

Land Rover Range Rover: do terénu jako král

Posádku rozmazlovala pohodlná sedadla s hlavovými opěrkami a ve výbavě nechyběly ani klimatizace, zatmavená a elektricky ovládaná okna, centrální zamykání či chromované ráfky. Připlácet bylo možno například za kožené čalounění, střešní okno, do terénu určené závěsy kol, chladničku nebo televizi.

O pohon se staraly výhradně americké zážehové velkoobjemové osmiválce. „Základem“ byl v roce premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemem 5,2 l a výkonem 152 koní (112 kW), větší 360 CID dával pak z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory měly stupeň komprese 8,5, resp. 8,14:1, což umožňovalo spalování i benzínu s nižším oktanovým číslem (u nás tehdy i Speciálu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér byl komfortní a prostorný

V obou případech šlo o osvědčené, kapalinou chlazené pětiložiskové agregáty s centrálně uloženým, řetězem hnaným vačkovým hřídelem a tyčkovými rozvody OHV s hydraulickými vymezovači vůle, spádovými karburátory a vzduchovými filtry s papírovými vložkami. Standardem byla třístupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem, na přání se dodávala čtyřstupňová, manuálně řazená skříň.

Mezinápravová rozvodovka umožňovala k zadnímu náhonu připojit pohon předních kol, přičemž přední náprava byla navíc doplněna ručně zasouvatelnou uzávěrou diferenciálu. Další převodovka umožňovala jízdu na převod redukovaný v poměru 2,03. V interiéru se nacházela dvojice samostatně stavitelných sedadel vpředu a třímístná lavice vzadu s jednodílným opěrákem sklopným pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru na sedák, takže vůz uvezl až 1 260 l nákladu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Safari se neztratilo ani v náročnějším terénu, světlá výška standardních verzí činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohledu na použité pohonné ústrojí vykazoval pohotovostní hmotnost 1 860 kg a celkovou hmotnost až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari byly na úrovni běžných aut jeho doby, olej se měnil po 5 000 km a s větším servisem se počítalo každých 15 000 km. Jízdní výkony tohoto mastodontu byly působivé, například verze 5,9 l zrychlovala z 0 na 100 km/h za 13,5 s a dosahovala rychlosti až 180 km/h, to vše při průměrné spotřebě 16 až 24 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cenově dostupnější verze Sahara s omezenou výbavou

Výkonem i dynamickými parametry tedy Safari konkurenční Range Rover výrazně překonávalo. Později se ve vozech Monteverdi Safari objevily i další zážehové osmiválce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou byly jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s nimiž prý Safari jezdilo přes 200 km/h.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

bazar

Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2002
Stav: 206 036 km
Cena: 90 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 070 km
Cena: 300 000 Kč
Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 70 886 km
Cena: 740 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2003
Stav: 225 537 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Discovery 2,5
Rok výroby: 2003
Stav: 224 824 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků