Montáž filtru pevných částic

(Inzerce) Pokud musíte měnit filtr pevných částic tak v první řadě přesně identifikujte závadu v opačném případě se vám oprava prodraží.

Na úvod připomenu, že filtr pevných částic bývá nazýván také jako DPF filtr nebo FAP filtr. Úkolem DPF filtru je snižování emisí v ovzduší. V prostoru DPF filtru dochází ke shoření sazí. K tomuto procesu dochází hlavně mimo město. Je tomu hlavně z toho důvodu, že při jízdě mimo město dochází k optimálním podmínkám ke spálení sazí v prostorech DPF filtru. Samozřejmě tento systém je nastaven tak, aby k tomu docházelo mimo město. V podstatě je to proto, aby v centrech měst bylo podstatně méně škodlivin. Aktuálně jsou DPF filtry vybaveny pouze naftové motory.

IMG_1176.JPGIMG_1699 copy.jpgIMG_1702.JPG

Než dojde k výměně DPF filtru, je velice důležité zjistit, proč byl DPF filtr ucpaný. K ucpání mohlo dojít několika způsoby, a to např. dlouhodobá jízda po městě (tam není prostor ke spálení sazí), mechanické poškození (např. nárazem do tělesa filtru, roztavení tělesa sítka). Velmi často, a to hlavně u motorů 1.6 od PSA (tento motor používá i Ford Focus/C-max ale taky Peugeot a Citroen) dochází k ucpání DPF filtru i z důvodu postupně zadírajícího se turba. Zadřené a nesprávně fungující turbo způsobuje průchod nafty/oleje do prostoru DPF filtru. Také zvýšená hladina oleje může způsobit potíže. Taktéž je zapotřebí zkontrolovat EGR ventil, lambda sondu stejně jako snímače tlaku výfukových plynů. Všechny tyto součástky mají vliv na správnou funkci DPF filtru. Pokud je některá z těchto součástek nefunkční, může se stát, že se i nový DPF filtr okamžitě ucpe. A k tomuto skutečně běžně dochází. Vzhledem k ceně DPF filtrů je to vždy velké riziko, které může celou opravu prodražit. Nemá totiž smysl měnit pouze jednu součást, když ji druhá nefunkční součást systému dokáže ihned zničit/ucpat.

Prodejci DPF filtrů důrazně doporučují při výměně DPF filtru vyměnit i lambda sondu. Lidé to samozřejmě nejednou přehlédnou vzhledem na cenu lambda sondy. Myslí si, že stačí vyměnit pouze to co je ucpané a nehledají důvod ucpání. Právě toto polovičaté řešení může nejednou způsobit další problémy a prodražit celou opravu.

Další důležitou věcí je nikdy nepoužívat výfukovou pastu v prostoru před DPF filtrem, respektive katalyzátorem (mnoho DPF filtrů tvoří jedno těleso, ve kterém je sítko na DPF filtr a taktéž i katalyzační sítko, jsou ale i výrobci, kteří mají toto opatřené jednou vložkou). Pokud použijete výfukovou pastu pak je téměř jisté její uvolnění do prostoru sítka, tím pádem dojde k ucpání filtračního monolitu/sítka. V takovém případě vám hrozí okamžité propadnutí záruky.

Samozřejmostí je kontrola těsnosti celého systému po výměně DPF filtru. Dalším velmi důležitým úkolem je vynulování původního DPF filtru v řídicí jednotce, tzn. zaznačení výměny DPF filtru. Vozidlo v podstatě musí vědět, že je tam nový kus, v jiném případě hrozí okamžité ucpání nového DPF filtru. Právě na toto zapomíná mnoho mechaniků, kteří si myslí, že výměna DPF filtru je jako výměna výfuku, tj. výměna železa kus za kus. Právě toto je velká chyba.

V případě že byste přece museli měnit DPF filtr tak je možné najít ceny online u specializovaného prodejce www.dpffap.cz.

Doporučujeme

Články odjinud