Money, money

Refrén známé písně již neexistující švédské skupiny ABBA, která mluví o tom (jak jinak), že je fajn mít peníze by se zcela jistě mohl stát hymnou všech příznivců tuningu.
Money, money

Ač se na srazech a přehlídkách hodnotí estetický vzhled, technické řešení či výkonové parametry upravených vozů, vždy nakonec dojde řeč ( opět jak jinak) na peníze. Ačkoliv pohnutky, proč ten či onen majitel do úprav vozu investuje mohou být různé, asi jen málokomu se rozzáří úsměv na rtu při vzpomínce na to, kolik daná věc celkově stála. Dá se pochopitelně namítnout, že mnoho šikovných tunerů zvládne spoustu úprav a výrobu dílů samo, ovšem připomeneme-li známou matematickou poučku, že čas rovná se peníze, pak celková kalkulace až zase tak optimistická nebude. Protože se ale nic nejí tak horké, jak se uvaří, podívejme se stručně jak se věci vlastně mají.

Jako ve všech věcech, tak i v tuningu záleží na tom, jak se k dané věci postavíte. Jestliže se shlédnete ve fantastických kreacích, které vyhrávají soutěže o různé nej na tuningových přehlídkách, je jasné, že vaše bankovní konto (protože peněženka by to nezvládla) zapláče. To samé platí v okamžiku, pokud se rozhodnete upravit auto, jehož základní cena (a to jen základní) je o sedmimístném čísle. Stejné kalkulace pochopitelně platí i v případě, kdy se sice nejedná o celkovou úpravu, ale jde o špičkové vyšlechtění některého z parametrů, jako je kupříkladu výkon, jízdní vlastnosti apod. A protože platí, že extrémy se přitahují , ke každému maximu je tedy nutno přidat i maximální cenu.

Protože existuje i druhý pól tuningu, jsou zde úpravy, které by se daly nazvat jako decentní. Aby však nedošlo k mýlce. Slovo decentní v tomto případě neznamená úpravu, která není na první pohled vidět. Vše je spíše myšleno jako celkově méně náročný tuning. Není zde totiž nutno použít tolika komponentů a práce, čímž klesá i cena k dolní hranici. Protože se většinou používá prvků, které nejsou jedinečným originálem, ale běžným produktem některé více či méně specializované firmy, je to opět plus pro vaše finance. Poslední možností je rovněž použití dílů z druhé ruky (což se často děje u litých kol) a originálních nápadů pro nenáročnou úpravu běžných sériových dílů. A protože v tuningu se dobrý nápad vždy velmi cení, je jasné, že v mnoha případech dokážete pořídit hodně muziky za málo peněz. O tom, že to tak je, se ostatně na některém tuningovém srazu můžete přesvědčit sami.

Další záležitost, kdy můžete ušetřit či pořádně se „odsypat“ je důkladné posouzení cenových hladin jednotlivých dílů nebo úprav. Sami si vždy musíte stanovit co je opravdu přijatelné a co už „frajeřinka“, kterou nevyužijete a nikdo ji neocení. Protože i tady platí, že není díl jako díl a nabídky jsou v různých cenových relacích. Aby jste byli zhruba v obraze co za kolik, tak jen stručně o některých nejčastěji používaných prvcích:

Přední spoiler od 6 000, - Kč
Zadní spoiler od 6 000, - Kč
Malé křidélko nad zadní okno od 2 500, - Kč
Mračítka na přední světla od 1 000, - Kč
Ozdobná koncovka výfuku od 500, - Kč
Sportovní volant od 2 500, - Kč
Sportovní sedačky cca 5 000 - 80 000, - Kč
Sportovní filtr sání od 2 000, - Kč
Sportovní vačkový hřídel od 15 000, - Kč
Sportovní tlumič výfuku od 6 000, - Kč
Chiptuning (přeplňované motory) cca 18 000 - 35 000, - Kč dle typu
Chiptuning (nepřeplňované motory) cca 5 000 - 25 000, - Kč dle typu motoru
Lité kola (1ks ) cca 3 000 - 45 000, - Kč dle typu a rozměru
Rozšiřovací podložky od 2 800, - Kč
Rozporka předních tlumičů 1 500, - Kč
Sportovní pružiny od 4 000, - Kč
Sportovní tlumiče (sada na nápravu) od 8 000, - Kč

Kolik však celkově bude úprava vašeho vozidla nakonec stát, závisí do značné míry již jen na vás . Tuning nikdy nebyl a asi nebude zcela levnou záležitostí a taky je jasné, že čím více peněz je k dispozici, tím je výsledek originálnější a blížící se vašim představám. Pokud máte ale omezený rozpočet ( a kdo nemá ?), doporučení by mělo znít:

Vybírejte vždy raději funkční než estetické prvky Jestliže totiž neufinancujete to, aby jste koupili celou aerodynamickou sadu, většinou navrženou profesionálem na konkrétní typ vozu, jeden spoiler to nezachrání a vzhledu vozidla celá věc spíše uškodí. Lépe bude v tomto případě investovat do menší úpravy motoru nebo podvozku. A protože většina majitelů svůj vůz používá častěji pro každodenní provoz než na výstavní akce, časem ocení více tento druh úprav, který vylepší (byť drobně) výkonové či jízdní vlastnosti. No, a jakmile se něco zase našetří tak … A zase jsme u toho. Money, money.

Klepněte pro větší obrázek

Celkem nenápadná věc, bratru za 300 000 Kč (keramické brzdové kotouče)

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků