Když se podíváme na jednotlivá místa, nejrizikovější je D10 mezi Benátkami nad Jizerou a Kbely.

Když se podíváme na jednotlivá místa, nejrizikovější je D10 mezi Benátkami nad Jizerou a Kbely.

Největší podíl nehod zahrnujících zvířata má Zlínský kraj, kde je ale nehodovost obecně nízká.

Největší podíl nehod zahrnujících zvířata má Zlínský kraj, kde je ale nehodovost obecně nízká.

30
Fotogalerie

Modernizace dálnice D1: co, kdy, jak a proč

Kapitoly článku:


Jaká omezení na nás čekají?

Především v prvních fázích se musíme připravit na rozsáhlá omezení. V ideálním případě bude zachován provoz 2+2, ovšem s tím, že levý jízdní pruh bude určen pro vozidla s celkovou šířkou do dvou metrů. Než se tak stane, čeká na nás provoz jedním pruhem a u mostů, kde bude potřeba celou konstrukci demontovat, se počítá s úplnou uzavírkou dálnice. Mělo by se tak ale dít vždy v řádu několika desítek minut a v nočních hodinách.

dalnic_17.jpgdalnic_18.jpg 
Po prvních dvou etapách nastoupí pokládání nového povrchu. První úseky by měly být hotovy příští rok.

Kromě těchto zmíněných omezení se na další omezení musí připravit také řidiči, kteří jezdí po silnicích nižších tříd, které vedou přes dálnici D1. Kvůli opravám nebo úplné demolici mostů budou takové trasy uzavřeny, a to až na dobu šestnácti měsíců. Další omezení čeká na řidiče kamionů. Ministerstvo dopravy si vytyčilo cíl udržet těžká nákladní vozidla na dálnici. Platí to i pro případy dopravní nehody. Tranzitní nákladní doprava dostane v těchto situacích zákaz sjet z dálnice.

Aby se minimalizoval dopad případných nehod, bude na opravovaných úsecích neustále přítomná policejní hlídka schopná okamžitě zasáhnout. Policie má domluvené také okamžité nasazení odtahové služby. V době dopravních špiček bude odtahová služba rovněž přítomna přímo u opravovaného úseku. Kromě automobilů se budou po dálnici pohybovat policejní motocykly a situaci má monitorovat i vrtulník. Opravované úseky dostane na starost také monitorovací tým. Ten má za úkol přenášet zkušenosti z jednotlivých staveb. Cílem je co nejlepší optimalizace a neopakování případných chyb.

Každá oprava jednoho cca osmikilometrového úseku by měla zabrat přibližně 14 – 16 měsíců. Letos se s modernizací začíná, takže uzavírek nebude tolik. Pro příští rok, kdy by se měla rozjet modernizace více úseků, to bude opravdu zajímavé. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že lze opravovat až šest úseků najednou.

dalnic_03.jpgdalnic_04.jpg 
Příští rok bychom se mohli dočkat až šesti opravovaných úseků najednou. Úseky na sebe nebudou navazovat.  

Kolik času?

Jak dlouho pojedeme? To bude asi hlavní otázka příštích měsíců. Informace jsou dostupné z několika různých zdrojů. O projektu modernizace se dočtete například na serveru novaD1.cz, aktuální dění bude k dispozici na dopravniinfo.cz, kde je možné také stáhnout aplikaci pro chytré telefony. Český rozhlas pak v rámci spolupráce s Ministerstvem dopravy by se měl postarat o dopravní informace prostřednictvím rádia. Navíc se na dálnici objeví doplňkové informační panely. Přidat se můžete i na facebookový profil (facebook.com/dalniceD1).

Kromě aktuálních dob zdržení má být na zmíněných serverech dostupné také info o tom, co se v následujících dnech plánuje a jak to ovlivní provoz. Řidičům by měly tyto informace pomoci při plánování cest. Pokud to bude nutné, může zhotovitel stavby zajistit práci na staveništi 24 hodin denně, což by mělo celý proces urychlit.

Postupná modernizace celých 160 km si vyžádá podle dosavadních předpokladů až šest let. Odhadovaná cena jednoho opraveného kilometru je 150 mil. Kč, celková cena modernizace se prozatím odhaduje na 24 miliard Kč. Uvidíme, kam se především to poslední zmíněné číslo nakonec vyšplhá. 

Doporučujeme

Články odjinud