Mobil na kolečkách: jak telefonovat v autě

V mnoha zemích Evropy většině České republiky není dovoleno používat v autě mobilní telefon. Krom použití běžných sad handsfree ale existuje i další elegantní řešení, jak vyhovět zákonu: mobil vestavěný přímo v autě.
Mobil na kolečkách: jak telefonovat v autě

Článek byl publikován v časopise Mobility.

Hezky po pořádku

Pro přehled nejprve v rychlosti proberme různé možnosti, které jsou pro telefonování v automobilu k dispozici a které vyhovují zákonu. Asi nejjednodušší je pořídit lehkou sadu handsfree, známou bondovku. Před přijetím hovoru vložíte sluchátko do ucha a můžete vesele volat bez používání rukou. Není to ale příliš pohodlné, musíte se potýkat s kabelem, do kterého se můžete i hezky zamotat. V tomto případ je lepší bezdrátová handsfree založená na Bluetooth nebo jiné technologii (např. Logitech).

Napevno

Pohodlnější je instalace těžké neboli pevné sady handsfree. Protější strana se obvykle ozývá z reproduktoru autorádia, mikrofon bývá připevněn do míst poblíž řidičovy hlavy. Mobil se pak zasouvá do speciálního držáku, kde se současně dobíjí. Pokud někdo zavolá, hudba v rádiu se ztlumí a můžete hovořit.

Mnohé automobily lze koupit s tzv. přípravou pro mobil, což je předinstalovaná těžká sada pro konkrétní typ mobilu, případně pro modelovou řadu. Na rozdíl od dodatečně montované sady je lépe provedena zástavba, je vyřešeno vedení kabelů a nemusíte se bát neodborného zásahu do elektroinstalace automobilu. Mobilní telefon nemusí být vložen do držáku na palubní desce, ale je třeba schován v loketní opěrce. Nevýhodou je náročnější demontáž (pokud to vůbec jde) a také vyšší cena. 

Užitečná je rovněž pevná sada handsfree založená na Bluetooth, kdy je přijímač připojen k audio systému a mobil se k němu připojí bezdrátově, aniž byste ho museli vyjímat z kapsy. Je to podobné jako u bezdrátového sluchátka, telefon je ale napojen na reproduktory autorádia.

Mobil a okolo auto

Velmi elegantní způsob, jak v autě komunikovat, nabízejí telefony vestavné přímo v palubní desce automobilu, o kterých bude už celý zbytek tohoto článku. Veškerá elektronika je u nich zapojena přímo v autě, mobil se ovládá pomocí klávesnice na palubní desce nebo pomocí jiných ovládacích prvků a informace se zobrazují na displeji palubního počítače, případně na samostatném vestavném displeji.

Toto řešení má několik výhod, ale také jednu nevýhodu. Začněme právě jí, protože je docela podstatná: potřebujete dvě karty SIM. Jedna bude ve vašem běžném mobilu, druhá pak bude mít své místo v automobilu. Dvě karty jsou bohužel nutností, zřejmě si lze těžko představit, že po nástupu do auta vyjmete kartu z mobilu a vložíte ji do „automobilu“ a naopak.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Několik displejů z mobilu vestavěném v Audi A8

Bylo by ale také velmi nepříjemné, kdybyste v autě volali z jiného čísla, než běžně používáte. Pro tyto případy Eurotel a T-Mobile nabízejí tzv. duální SIM, kdy máte dvě karty se stejným číslem. Ve stejné chvíli mže být ale aktivní pouze jedna karta, a sice ta, která se jako poslední přihlásí do sítě. To ale není nepřekonatelný problém, po příchodu do auta zkrátka vypnete svůj běžný telefon a zapnete přístroj v autě. Po zaparkování zase zapnete mobil v kapse. U Eurotelu se služba jmenuje Duo, u T-Mobilu Twin. Za používání zdvojené karty je ovšem třeba platit, přibližně sto korun měsíčně.

Pohodlí něco stojí

Vestavěný telefon není dostupný pro každý automobil. Hledejte jen v luxusních modelech a začněte u vozů se základní cenou zhruba tři čtvrtě milionu korun, tedy vyšší střední. Ani zde navíc vestavný mobil nebude ve standardní výbavě, bude za něj nutné pořádně připlatit. Například autotelefon pro Peugeot 607 stojí dvacet šest tisíc korun, v Audi A8 dokonce pětatřicet tisíc. Sestava bývá někdy rozdělena na několik částí, v již zmíněném Audi A8 si zvlášť kupujete vestavěný mobil, bezdrátové sluchátko a hlasové ovládání.

Klepněte pro větší obrázek  Displej mobilu ve Volvu S60

Vše pro bezpečí

Je celkem logické, že mobilní telefon vestavěný v autě nabízí jen omezenou paletu funkcí. Řidič bude těžko vyžadovat přítomnost Javy, her nebo vícehlasého vyzvánění. Ani na výměnné kryty nepřijde řeč. Stylové funkce nemají v automobilu žádný význam, není na ně čas, hovor v běžném provozu vyžaduje hodně koncentrace. Proto vestavné mobily nabízí pouze základní možnosti komunikace, jako je volání, práce se seznamem, příjem zpráv a případně jejich psaní. Lepší telefony mohou být vybaveny také možností připojení na internet, zvlášť když mají k dispozici velký barevný displej (většinou ve spojení s navigací).

Některé funkce – zejména psaní textových zpráv – není ve většině případů možné používat za jízdy, protože to odvádí pozornost od sledování provozu a takový řidič je nebezpečný sobě i okolí. Někdy může být při jízd omezeno i vytáčení čísel pouze na hlasové ovládání, aby se řidič příliš nerozptyloval hledáním v telefonním seznamu. Ostatně pokud chcete napsat zprávu nebo si zavolat, není problém na chvíli zastavit.

Bezpečnosti přispívá ve většině případů i velký displej palubního počítače nebo navigačního systému. Díky tomu je někdy možné shlédnout příchozí textovou zprávu najednou, takže čas pro přečtení je snížen na minimum. Řidič se pak nerozptyluje listováním.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ve většině aut s vestavěným telefoněm je v loketní opěrce schováno sluchátko (Peugeot 607)

Škrábání pravou rukou za levým uchem

Ovládání telefonu pomocí tlačítek na palubní desce, případně pomocí otočného ovladače, nebývá příliš pohodlné. Proto bývá v loketní opěrce často schováno i obyčejné sluchátko, které je připojeno buď kabelem, nebo bezdrátově. S ním je vše snazší: psaní textovek, zadávání čísel do seznamu i ovládání některých rozšířených funkcí. Sluchátko se hodí rovněž v případech, pokud nechcete, aby ostatní v aut slyšeli váš hovor. Je ale vhodné používat ho jen tehdy, když vůz stojí, protože jinak byste se dostali do rozporu se zákonem.

Vestavné telefony mohou nabízet i různé specialitky, jako je například mobilní připojení k internetu, propojení notebooku s mobilem prostřednictvím Bluetooth, nebo automatické zavolání pomoci v případě nehody i nouze. Tím je pověstné zejména Volvo – když se stane nehoda a posádka je v bezvědomí, vestavný mobil sám zavolá na předem nastavené číslo. Pomocí navigace je rovnou určena i poloha vozu, takže záchranka ví, kam má přijet. Zajímavá je i zástavba reproduktoru do hlavové opěrky, se kterou vám může volající opravdu šeptat do ouška.

Tip: Přečtěte si o vestavěném mobilu ve Volvu S60 a Audi A8.

Pro bohaté

Mobilní telefon zabudovaný v automobilu je zajímavá a v praxi i dobře využitelná alternativa k ostatním způsobům používání mobilu při jízdě. Vestavné telefony jsou však rozhodně určeny výhradně pro bohatší klientelu. Běžní uživatelé si určitě vystačí s pevnou sadou, v případě nouze i s bondovkou. Cenový rozdíl je pece jen velmi výrazný a kromě toho v běžných automobilech vestavný mobil nenajdete. Pokud ale kupujete luxusní vůz, klidně si vestavný mobil pořiďte, na celkovou cenu auta už nebude mít takový vliv.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků