Dnešní automobily jsou doslova přecpány moderní technikou a chytrou výbavou. Jistá britská studie ovšem nyní zjistila, že velký počet majitelů neumí některé systémy svého auta vůbec používat.
Společnost Jardine Motors Group, provozující řadu automobilových dealerství nejen v Británii, provedla zajímavý průzkum, který se zaměřil na výbavu nových vozidel a její reálné využití majiteli. Závěry nejsou příliš lichotivé.
Stále rozšířenější komfortní a bezpečnostní výbava by měla řidičům zpříjemnit jízdu či zvýšit jejich ochranu v případě nebezpečí. Z dotázaného počtu 1000 majitelů, kteří si v posledních 3 letech zakoupili nové auto, však celá polovina přiznala, že systémy svého vozu často považuje za přítěž. Výbava prý sice zvyšuje „atraktivnost“ jejich vozu, ale zde výhody končí.
Přes 50 % respondentů například uvedlo, že nemá ponětí, jak pracovat s tempomatem, parkovacím asistenem nebo systémem pro udržování jízdy v pruhu. Podobně také neměli tušení, jak ve svém autě aktivovat třeba sportovní režim nebo uložit do paměti nastavení elektricky ovládaných sedaček.
Celých 32 % dotázaných pak neumělo ve svém autě pracovat s navigací, kdežto 10 % připustilo, že ani neví, jak zapnout vyhřívaní sedaček a volantu, uložit stanici rádia nebo spárovat telefon s infotainment systémem, přestože jejich auto těmito funkcemi disponuje.
Polovina řidičů také přiznala, že netuší, k čemu slouží všechna tlačítka v jejich výbavou naplněných vozech. Technologickou výbavu dokonce 49 % majitelů označilo za zbytečnou, jelikož ji stejně nepoužívají. Paradoxně ale 8 z 10 majitelů považovalo moderní komfortní a bezpečnostní systémy za klíčový prvek při výběru nového auta.
„Nabízené systémy silně ovlivňují výběr nového auta, i když zájemci nemají příliš tušení, k čemu jim budou při jízdě sloužit. Mnoho lidí je skvěle znějícími funkcemi při koupi auta zlákáno, ale nakonec se je úplně zapomenou naučit používat,“ okomentoval průzkum Matt Wrigley z Jardine Motors Group.