Mlhovky vpředu: jsou bezpečné, nebo nebezpečné?

176 komentářů

Filip
16. března • 3:20

Zadní svítilna do mlhy je úplně jiné zařízení, jiná kategorie, jejích potenciální bezpečnostní přínos je hrubě podceňován a řidiči nevyužit.Jde opět o německý vynález (Hella 1960) a, jednoduše řečeno, evropské zadní světlo do mlhy, schválené podle předpisu č. 38, poskytuje červené světlo o svítivosti mezi 150 - 300 cd, pokud má neproměnnou svítivost, nebo svítivosti 150 - 840 cd, pokud má proměnnou svítivost, a to v úhlech 10° nalevo a napravo a 5° nahoru a dolů.Ve Spojených státech je jich povolení věcí legislativy států (FMVSS 108 je neřeší, stejně, jako kanadský CMVSS 108), norma SAE J1319: Rear fog lamp Systems byla přijata v roce 1987, a na jednotlivou mlhovou svítilnu klade stejné požadavky, jako na jednotlivou brzdovou svítilnu, v systému dvou, tj. 80 - 300 cd, a to v úhlech 20° nalevo a napravo a 10° nahoru a dolů.Shodně pro ECE i SAE smí být montována jedna mlhová svítilna nebo jejich pár, je-li jedna, musí být buďto na pomyslné střední rovině vozidla, nebo na straně odvrácené od strany provozu obvyklé v zemi registrace vozidla. Pokud jsou v páru EHK 48, 53... nekladou další požadavky až na to, že musí být ve stejné výšce (výška je omezena na 250 - 1,000 mm od vozovky) a vzdálenosti od pomyslného středu vozidla, SAE vyžaduje, aby byly od sebe vzdáleny jak jen je to praktické, a opět, ve stejné výšce (minimálně 15") nad vozovkou. Rovněž shodně je vyžadována vzdálenost větší, než 100 mm, od jakékoli brzdové svítilny.Zadní osvětlení vozidel je dosti složité thema, na které probíhá spousta výzkumů, diskuzí, rozhovorů, koho to zajímá, tak např. zde je odkaz na asi nejpropracovanější studii a výzkum NHTSA (https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files... ... ), zde je studie Transporation Research Institute of The University of Michigan (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download... ).V podstatě jde o to, že běžně mají vozidla k disposici stejné zadní osvětlení ve dne, jako v noci, bez ohledu na viditelnost, atmosferické podmínky atp. Právě zadní mlhové svítilny mohou tento nedostatek, do jisté míry, kompensovat, no a to je jejich hlavní bezpečnostní přínos.Pokud mají fungovat co nejlépe, musí být v páru, ona jednotlivá koncová svítilna je zastaralé zařízení, na což už přišel i Hitler, a v SSSR na to přišli dokonce taky, už, špatně se odhadují rozměry vozidla, rychlost, vzdálenost atp. To se týká i mlhových svítilen, samozřejmě.Mají-li být efektivní, skutečně by byla ideální proměnná svítivost pro denní a noční dobu. 150 cd je v noci až až, ale ve dne, v opravdu husté mlze nebo sněhové bouři, je to prostě málo. Nutno je brát do úvahy přirozenou degradaci každého zařízení k osvětlování a světelné signalisaci, způsobenou stářím, užíváním, přírodními vlivy atp.Většina zadních mlhových svítilen je osazena P21w žárovkou, takže těch cca 150 cd udělá tak-tak (a většina je z Polska, nebo z Itálie, schválená v Polsku, nebo v Itálii, a když někdy čtu ty jejich schvalovací protokoly, například k dálkovým světlometům, tak pak říkám, že je referenční hodnota dálkového světlometu 1 = 4,350 cd, no a polská referenční hodnota dálkového světlometu 1 = 5,000 - 5,000,000 cd, prostě aby se to vlezlo - jinak nic proti Polsku a Polákům, ale na technické věci je to většinou katastrofa), což je ve dne dost málo.Pokud neexistuje národní legislativa, což u nás neexistuje (je příliš vágní), je doporučováno použít zadní světla do mlhy, klesne-li viditelnost vlivem mlhy, prachu, sněžení atp., pod 500 ft nebo 150 metrů (potkávací světla je doporučováno rozsvěcovat, klesne-li pod 1,000 ft nebo 300 metrů), ve dne i v noci. Ve Spojeném Království, a na území pod správou Koruny (Isle of Man, Gibraltar ...), jsou povoleny v podmínkách tzv. vážně snížené viditelnosti, tj. klesne-li dohled pod 100 metrů, v Reichu pod 50 metrů.V noci je úplně jednoduchá rada - nevidím pořádná koncová světla auta, tak to pustím, a jak se za mne něco pověsí, tak je vypnu. Ve dne je to dosti podobné, akorát nehrozí takové oslnění, nebo světelný diskomfort.Praktický problém, jako vždy, způsobují výrobci - 100 mm mezi brzdovými a mlhovými svítilnami je málo. Ideální řešení představují mlhové svítilny dole, v náraznících (2001 Oldsmobile Aurora 4.0), prostě čím dále, tím lépe. Pak by nemělo docházet k disinterpretaci signálů. Právě potřeba rozlišení brzdových svítilen a mlhových svítilen je častým argumentem pro montáž pouze jedné zadní mlhové svítilny. Není to však důvodem.Jednak máme povinné CHMSL, neboli třetí brzdové světlo, a potom - zadní mlhové svítilny, ideálně, by v podmínkách extrémně snížené viditelnosti měly poskytnout podobnou službu, jako poskytují zadní obrysové svítilny v podmínkách běžné, nebo mírně snížené, viditelnosti - měly by být vidět na 500 ft, nebo 150 metrů, a měly by řidiči poskytnout, alespoň základní, informaci o velikosti a rychlosti vozidla, ke kterému se blíží. A to jedna svítilna neudělá.

Pepok
26. března • 10:29

Bože, ty jsi ale v ..ůl.
Tu přednášku si nechej pro někoho jiného, a to pluroalitivně.

Filip
16. března • 2:40

Proboha, autor článku je ale blbec! Ne, nemyslím to pejorativně, ale mít potřebu psát článek o něčem, o čem NIC nevím, může mít jenom blbec, a ještě k tomu aktivní, což je smrtelná kombinace.V tom jsou takové nesmysly:I. "Přední mlhová svítilna" neexistuje, stejně, stejně, jako neexistuje "mlhovka". Svítilna je návěstní světlo, tj. něco sděluje, např. zadní obrysová svítilna, brzdová svítilna, atp. Světlomet je zařízení k osvětlování něčeho, u vozidel - překvapivě - k osvětlování jízdní dráhy.II. "Trendy v konstrukci
V posledních letech se razantně rozšířila móda nasvětlování zatáček (často s diskutabilním praktickým efektem). Zatímco někteří výrobci pro tento účel používají natáčecí hlavní světlomety (Volvo) nebo vestavěné paraboly v jejich tělesech (Honda), jiní nasvětlují zatáčky přímo mlhovkami (Fiat), případně mlhovkami v jednom celku s denními světly (VW Group).". NE! Jsi blbec, opravdu, neber to zle, ale meleš nesmysly:Až na výjimky dané platným právem, např. u potkávacího světlometu motocyklu podle předpisu č. 53, jen opravdu pro příklad, nesmí zařízení k osvětlováni a světelné signalisaci měnit za jízdy svou polohu, nebo úhel.Předpisy Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů (EHK OSN), v zásadě, neumožňují, aby byl jakýkoli světlomet, či svítilna, užita k jinému účelu, než k jakému jí bylo uděleno schválení (lidově homologace). Nicméně, určité druhy světlometů a svítilen smí být sloučeny, nebo sdruženy, a to je případ "jiní nasvětlují zatáčky přímo mlhovkami". Nenasvětlují nic mlhovkami, protože 1. mlhovky neexistují a 2. světlomety do mlhy třídy B, nebo F3, podle předpisu č. 19 EHK OSN lze použít jenom k účelu, ke kterému jim bylo uděleno schválení - tedy jako světlomety do mlhy třídy B, nebo F3, podle předpisu č. 19. V tom se předpisy EHK OSN, zde konkrétně předpis č. 48, liší oproti FMVSS 108 / CMVSS 108, například FMVSS 108 povoluje denní svítilny od bílé, přes selektivně žlutou až po jantarovou barvu (její spektrum viditelného světla je mírně odlišné od naší oranžové), a tak dlouho je povoluje, pokud jde o samostatné svítilny, odpovídající normě SAE J2087: Daytime running lights, a nebo - v případě FMVSS 108 - o potkávací světlomety v plném, nebo sníženém, výkonu, dálkové světlomety ve sníženém výkonu, nebo směrové svítilny v nepřetržitém režimu. CMVSS 108, k tomu, ještě povoluje denní svítilny plným, nebo sníženým, světelným výkonem mlhových světlometů třídy F, nebo F3, podle SAE J583 Fron fog lamp, obojí shodně za předpokladu, že budou splněny fotometrické vlastnosti, zejména úhly viditelnosti a svítivost bude v rozsahu 500 - 3,000 cd in axis, a v případě, že jsou použity pro denní svícení dálkové světlomety se sníženou svítivostí, v rozsahu 500 - 7,000 cd in axis. V rámci EHK OSN něco takového není přípustné.In praxis využívají výrobci vozidel možnosti sloučení světlometu třídy B, podle předpisu č. 19, a světlometu třídy K, podle předpisu č. 119, do jednoho zařízení, což jim umožňuje obsoletní technický standard, kladoucí na světlomety třídy B frapantně nedostatečné požadavky, a to jak co do šířky hlavního paprsku, tak zejména co do přesahu světla nad referenční osu. Výrobce tím, že umístí zdroj světla do světlometu mírně asymetricky, směrem ke středu vozidla, docílí toho, že světlomet splní technické požadavky, aby mohl být schválen jako přední světlomet do mlhy třídy B podle předpisu č. 19 EHK OSN, tak jako rohový světlomet třídy K podle předpisu č. 119 EHK OSN. Není nikde řečeno, že výrobce (provozovatel) vozidla musí, nutně, využít obě funkce, ale může, pokud splní další technické požadavky, kladené zejména na elektrické zapojení rohových světlometů předpisem č. 48, tj. zejména jejich vypínání při rychlosti vyšší, než 40 kmph.To je celé. Do zatáčky nesvítí "mlhovka", ale rohový světlomet třídy K podle předpisu č. 119."V některých, zejména alpských zemích legislativa umožňovala žluté zbarvení mlhovek s ohledem na údajně lepší prostupnost paprsků mlhou a sněžením." Ne, zase meleš nesmysly.Podle ustanovení čl.1.5 předpisu č. 19 EHK OSN "Barva světla vyzařovaného zařízením“. Definice barvy vyzařovaného světla uvedené v předpise č. 48 a jeho sériích změn platných v době podání žádosti o schválení typu platí pro tento předpis. Podle ustanovení čl. 5.15 předpisu č. 48 EHK OSN Barvy světel vyzařovaných světlomety nebo svítilnami jsou: Přední mlhový světlomet: bílá nebo selektivní žlutá.Selektivní žlutá není žlutá, žlutá je žlutá, selektivní žlutá je selektivní žlutá, má poměrně striktně definované spektrum viditelného světla, to je jednoznačný technický termín.Nic jako "lepší propustnost paprsků mlhou a sněžením" neexistuje, sorry, ale to jsou úplné, z technického hlediska, nesmysly. Jednoduše řečeno, jde o absenci modré složky světla, s kterým má lidské oko - obecně - problémy, těžce jej zpracovává, a proto, subjektivně, vnímáme selektivní žlutou jako méně oslňující. Podrobnosti: https://www.danielsternlighting.com/tech/lights/light_color/l... ... .Důvod, proč je u automobilů s moderními světlomety zjevně redundantní užívat zároveň světlomety třídy B podle předpisu č. 19, nebo třídy F podle SAE J583, je ten, že jsou technicky zastaralé, a ve své minimální specifikaci neposkytnou lepší osvětlení, než potkávací světlomety, emitující jednotné evropské asymetrické světlo, případně DOT VOL low-beam headlight.Mlhový světlomet představila firma Bosch v roku 1930 (podrobnosti zde: https://blog.bosch.com/history/en/2016/01/21/bos... ... ), no a od té doby se prakticky, na nich, nic nezměnilo.Jde zejména o to, že přesah světla nad referenční osu, celkový světelný výkon zastaralých mlhových světlometů a to, že design moderních automobilů prakticky neumožňuje montáž dostatečně velkých světlometů do mlhy, aby vůbec mohly být kvalitní a odvést dobrou práci, z nich činí spíše zařízení, které v podmínkách, ve kterých mají být užity, naopak viditelnost zhorší.Jak dokazují testy, ani světlomety třídy F3 podle předpisu č. 19, či SAE J583, ve znění implementace SAE J2510 (technické požadavky jsou téměř shodné, jak pro B podle EHK 19, tak pro F podle SAE J583, stejně tak pro třídu F3 podle EHK 19 a SAE J583) neposkytnou řidiči výrazně vyšší komfort osvětlení, než samostatné (zde testováno s DOT VOL low-beam headlights) potkávací světla a samostatné mlhové světlomety poskytují osvětlení tak nedostatečné, že jej pro bezpečnou jízdu v noci, za velmi ztížených rozhledových podmínek, to jest podmínek, pro které mají být konstruovány, nelze použít.Světlomety do mlhy, lhostejno zda podle předpisu č. 48 a doporučení TÜV, nebo podle FMVSS / CMVSS 108, jak říkám, specifikace jsou prakticky shodné, poskytnou osvětlení na vzdálenost 25 metrů před vozidlem, striktně symetrickým tvarem světla, a to světlo pod
minimálně dvojnásobným úhlem vlevo a vpravo, než jak je tento úhel kladen na minimální světelný paprsek jednotného evropského asymetrického světla (např. podle předpisu č. 1, 31...), a nebo pod cca čtyř násobným úhlem vlevo a vpravo, než je tento úhel kladen na minimální světelný paprsek DOT VO (or unmarked) low-beam headlight.Jenže, minimální specifikace, kladené na tyto světlomety, dávno překonávají i nejlevnější světlomety na traktor, a i relativně kvalitní halogenové světlomety na většině vozidel poskytují dávno dostatečně široký paprsek světla, který je dostatečně účinný i v podmínkách vážně snížené viditelnosti. DOT VO (or unmarked) low-beam headlight, to jest klasický, mechanicky zaměřitelný, parsek amerického potkávacího světla, jež nemá ostré rozhraní, je trochu jiná kapitola, ovšem moderní auta dávno nepoužívají sealed-beam 7" headlamps, ale DOT VOL, or VOR, low-beam headlight, takže, co do ostrosti rozhraní, šířky osvětlení atp., velmi podobné osvětlení, jako emituje jednotné evropské asymetrické potkávací světlo; hlavní rozdíl je v absenci asymetrické části, a v menším podsvětlení nejbližšího popředí vozidla. Obojí však dávno poskytuje mnohem kvalitnější osvětlení, než technicky zastaralé mlhové světlomety, které byly vyvinuty ještě před Hitlerem.Světlomety do mlhy třídy F3 jsou jiná kapitola, ovšem výrobci jimi vozidla prakticky neosazují - jednak, technické požadavky, které na ně jsou kladeny, prakticky vylučují jejich sloučení se světlometem třídy K v rámci EHK (existují standardy SAE pro cornering lamp, ono je to, konec konců, americký vynález, oproti EHK existují standardy pro front cornering lamp and rear cornering lamp, to jest, mohou být i vzadu, FMVSS 108 s nimi, ovšem, nepočítá, jejich užití je tedy plně v jurisdikci jednotlivých států, a protože neexistuje právo, které by zakotvovalo jejich minimální požadavky na federální úrovni, necítím potřebné se jimi dále zabývat, jsou ale dosti odlišné od světlometů třídy K podle předpisu č 119), navíc jsou relativně drahé a normální zákazník nemá ani páru o tom, že mezi "mlhovkami" může být tak diametrální rozdíl ve světelném výkonu a celkové úrovni osvětlení, tak nebude ochotný za ně připlatit částku, kterou by připlatit musel.Abych to nějak shrnul: běžné "mlhovky", tj. mlhové světlomety třídy B podle předpisu č. 119, které výrobci běžně montují na vozidla, jsou technicky zastaralé zařízení, které je už tímto nebezpečné, navíc příliš malé a dílensky odbyté zařízení, aby mohlo poskytnout alespoň tu službu, kterou poskytovat má. Pracovníci našich STK neumí mlhové světlomety správně seřídit potud, pokud jejich sklon nepředepíše výrobce na štítku, to je druhá věc, no a řidiči nemají o jejich světelných parametrech, výkonu, dosvitu atp. ani základní informace, takže je neumí správně používat, pomineme-li světelný diskomfort až oslnění protivných řidičů (podpořené špatným nastavením mlhových světlometů).Dosvit mlhových světlometů je 25 metrů, dosvit jednotného evropského potkávacího světla je, v symetrické části, 50 metrů (minimálně), v asymetrické 75 metrů (opět minimálně), což umožňuje jízdu v noci, bez atmosferických poruch, rychlostí až 40 MPH nebo 65 kmph (DOT VOL low-beam headlight svítí 60 metrů a umožňuje jízdu v noci, bez atmosferických poruch, rychlostí až 35 MPH nebo 55 kmph).Samostatné mlhové světlomety, tedy, čistě v theoretické rovině, umožní jízdu v noci, bez atmosferických poruch, rychlostí až 15 MPH nebo 25 kmph. Při současném užití potkávacích světlometů záleží na spoustě okolností, ale rychlost, při které efektivně poslouží, se bude pohybovat v rozmezí tzv. nijak významné rychlosti, tj. do 25 MPH nebo 40 kmph. Po té jsou mlhové světlomety nejen redundantní, ale nebezpečné; důvodem je lidské oko, které se zaměří na přesvětlené popředí a nebude sledovat vzdálenější cíle, tedy řidič pojede větší rychlostí, než na kterou se dívá, byť má větší dohled. Tak to prostě je a je to potvrzené výzkumem.Pokud by NHTSA, a Evropská hospodářská komise OSN, implementovaly do FMVSS 108 a předpisů č. 48, 53 atp., technický požadavek na zapojení, aby se mlhové světlomety vypnuly při zapnutí dálkových světel, a při rychlosti vozidla nad 25 MPH nebo 40 kmph, pak by vůbec byl splněn předpoklad, aby mlhové světlomety mohly i být bezpečné. Takto jsou spíše příčinou zbytečných nehod.

Jaroslav
10. října • 11:02

Zadní mlhovky jsou dobré na delší vzdálenost. Pokud dojedu auto před sebou, je jasné že už ho uvidím i bez mlhovky, tudíž by ho měl řidič předemnou vypnout, protože neznám nic otravnějšího než oslnění tímto světlem. Zákon by měl na toto pamatovat a chování by mělo být stejné jako u varovných světel - auto mě dojelo a vidí mě -vypínám mlhovku.

B.Cernik
5. října • 0:45

Kazdy vnima oslneni pravdepodobne trochu jinak. Mne osobne se jeste nestalo aby mne na suche silnici oslnily mlhovky na dolni strane narazniku. To se neda rici o ruznych xenonech a kdovi jak serizenych hlavnich svetlech jedoucich proti ci za. Na druhou stranu jsou mlhovky nedocelnitelne pro jizdu klikatych horskych cest bez znacenych krajnic plnych serpentyn. Tam jsou potkavacky i dalkova svetla k nicemu a na prd. V zatackach sviti mimo silnici do poli a lesa. A kdyz tu nekdo pise, ze jsou mlhovky k nicemu protoze v 80km/h nepomohou tak asi jezdi jen po dalnicich, a silnicich prvni tridy. V tech serpentynach se za tmy stejne vic nez 50 jet neda. Samozrejme je blbost pouzivat mlhovky na normalnich silnicich a dalnicich kdyz neni mlha. Ale az si Ti zdejsi mravokarci nekdy zkusi jet v noci v lese po uzke silnici plne serpentyn, optimalni jsou levotocive vracecky do kopce, tak podvedome sami zacnou nadavat, ktery vul dal do zakona, ze predni mlhovky je mozno pouzit jen za mlhy.

Míra
4. prosince • 20:08

Jj, také občas použiji přední mlhovky, umístěné v nárazníku. Je to hlavně v noci, v úsecích, kde není označena krajnice, kde jsou příkopy, za nimi pole a hrozí střet se zvěří. Pokud potkám auto s rozsvícenými předními mlhovkami, ani si téměř nevšimnu, že je má rozsvícené. Co mi ale vadí... myslíte si někdo, že s předními mlhovkami mohu oslnit kamioňáky? Nestalo se mi totiž snad ani jednou, aby mi někdo s osobákem dal dálkovejma najevo, že mu vadí moje přední mlhovky. Ale kamioňáků, kteří mi to dali sežrat, jsem potkal nepočítaně. Mám sto chutí si dát na střechu pátrací halogeny a těmto dementům to pak narvat do očí také...

Jakub
21. února • 22:33

Zapomel jsem napsat ze predni mlhova svetla.

Jakub
21. února • 22:31

Dnes jsem za pouziti mlhovych svetel, ktere jsem pouzil pri lehkem desti v noci, dostal od panu policistu pokutu. Pry je to zakazane pouzivat, kdyz neni mlha nebo snezeni nevim co je na tom pravda. Prosim o vase nazory :-D

schali
18. prosince • 17:00

Tohle je velmi stara, ale taky velmi zajimava diskuze. Hlavne proto jak obrovske mnozstvi lidi se v ni plete, přinejmenším. Potkal jsem tisice aut se zapnutyma prednima mlhovkama a jeste se me nestalo, ze by me nekdo oslnil a to vcetne mlhovek zapnutych v noci v kombinaci s potkavackama. Zato se me uz asi stokrat stalo ze me nekdo oslnil dalkovyma nebo xenonama a to tak ze vidite uplny kulovy a oko tu expozici svetla "vydychava" nekolik desitek minut. Lidi probudte se, to neni normalni aby nekdo srovnaval dalkovy a predni mlhovky, ten nahul svetla z xenonu nebo dalkovejch je nekolikanasobne vetsi nez potkavacky + mlhovky, to nejde ani vzdalene porovnat. Predni mhvky jsou prinos, pouze ve meste, pripdne obci, jizde v kolonach jsou naprd, ano pokud je nekdo pouziva v takovejch situacich, tak nepremysli, ale oslnuji pomerne malo a v beznem provozu za zhorsene viditelnosti je to dobra vec.

laaada
21. března • 7:25

I já souhlasím s tím, že mnoho xenonových světel skutečně oslní a je velmi nepříjemné to zažít např za deště. Naproti tomu mlhovky umístěné v nárazníku vozidla svítí z principu co nejníže aby mlhu podsvítily a nevytvořily bílou stěnu jako tlumená, případně dálková světla, proto těžko někoho oslní. Používám je též při jízdě mezi poli, v lesních úsecích, kde osvěcují příkop a je daleko lépe vidět kraj vozovky, o absenci vodících bílých čar, případně patníků dnes už nemluvím. Taky se mi nestalo, že by mlhovky protijedoucích vozidel oslnily, naopak některé rádoby denní světla led jsou velmi nepříjemná.

Honza
8. října • 9:09

Myslím,že celá tahle diskuse je o tom,že 50% řidičů zde v ČR dostala řidičský průkaz omylem. Vše je dané zákonem a vyhláškou.Světla do mlhy lze používat za snížené vyditelnosti a to za mlhy,sněžení a hustého deště. Nic víc a nic míň. Do světla lze použít pouze žárovku která tam patří a je pro světlo schválená a má homologaci.Tak že kdo používá mlhovky jako denní svícení je hulvát a je třeba mu sebrat papíry.Kdo dá do mlhovek LED nebo dokonce HID sadu je už debil a tomu bych už papíry nikdy nedal a auto vyřadil z evidence jako nebezpečný odpad. Vše namístě okořenit tučnou pokutou a hned by se nám co jezdíme od rána do noci 600-800km každý den a celý život jezdilo mnohem lépe a ostatnim slušným řidičům 100% také.

Tom
6. září • 8:37

V GB je 10×víc obyvatel než u nás. U nás je pod 100 tisíc nehod/rok. Kdyby byli Angláni stejně "zodpovědní", tak to je asi milion nehod. Potom je každá třetí způsobená mlhovkama. Hahaha.

zub10
11. dubna • 18:07

Když jedu,nenadávám na mlhovky
,ale na za*rany xenony.

Vojta
6. dubna • 20:15

V souvislosti s mlhovkama mě napadá jediný. Kterej ko**t vymyslel, že když chci na autě zapnout mlhovky tak se zapnou nejdřív přední a pak zdaní?? Konkrétně se to týká koncernu co sem řídil tak Octavia, Superb, Fabia, Passat, Golf, něktrerý Fordy třeba starej Focus to tak má, nový Mondea ve vyšší výbavě mají dvě samostatný tlačítka. No prostě asi všech aut který mají mlhovky na otočným spínači světel a zapínají se povytažením. Jinak ti co svítijou předníma mlhovkama mě taky dokážou nas**t, ale poslední dobou mě udivujou situace, kdy v noci padne lehkej mlžnej opar a všichni pozapínají co na autě mají i když je to zbytečný a hlavně ze zadu jsou vidět dostatečně i s normálníma koncovejma světlama a s mlhovkama hodně oslňujou, ale přes den přijde prudkej slejvák a to jedou klidně s denním svícením i když nejsou absolutně vidět a zapnout zadní mlhovku je nadlidskej úkol. Tenhle problém je ještě výraznější na dálnici kde se za souběžně jedoucími auty v pravým i levým pruhu udělá vodní stěna a člověk nic nevidí.

Ajvn
13. února • 9:06

Víte o nějakém voze, kde dívání se do jeho mlhovek za situace na suché vozovce, z pohledu řidiče protijedoucího vozu, je nepříjemnější, než dívání se do jeho potkávaček? Já se přiznám, že o takovém voze nevím. Aneb, pokud někdo nadává, že ho majitelé zaplých mlhovek oslňují, dovolím si tvrdit, že je to chtěné tvrzení, které s fyzikální realitou má pramálo společného. Samozřejmě uvažuji korektně seřízené mlhovky, stejně jako hlavní světla. Naopak u xenonů si dovolím tvrdit, že Vás zapálí do očí víc, než standardní konvenční žárovky.
Přední mlhovka má svůj neodiskutovatelný význam při jízdě v prostředí se zvýšenou pravděpodobností zvěře. Nemohu tvrdit, že to tak má každý vůz, ale z vlastní zkušenosti jsem narážel na vozy, kdy je jejich paprsek emitovaný více do boku, než je tomu u klasických světel. A to je v případě osvětlování diagonálních směrů před vozidlem do prostoru se zvěří nedocenitelné. Jakákoliv informace navíc, kterou získáte za volantem dříve, může rozhodovat a má pozitivní význam. Je mi jasné, že se tu najde dost radikálů, kteří to budou zpochybňovat, ale takový je život. A apropos, z pohledu zákona ... toto použití silniční zákon nezmiňuje, nepovoluje, ale silničnímu zákonu je nadřazeno silnější zákonné právo, a to pokud bezprostředně hrozí ohrožení zdraví nebo majetku osob, má člověk právo takovému nebezpečí předcházet a bránit se zcela legálně prostředky, které nejsou společensky nebo jinou silnější formou nebezpečné. Danou věc jsem konzultoval s odborníkem a soudním znalcem v oblasti silničního zákona, který mi to potvrdil.

Vojta
6. dubna • 20:22

To je částečně pravda, ale zdroj světla dokáže oslniti i když Vám nesvítí přímo do ksichtu. Neboli chcete mě tvrdit, že když vezmu jednu svítilnu a namířím Vám jí do úrovně pasu a nebo vezmu deset takových svítilen a namířím Vám je do úrovně pasu tak pohled směrem k nim Vám bude v obou případech stejně příjemný??

Martin
23. září • 20:34

Jestli smím přispět do debaty, tak bych se užívání mlhovek příliš nebránil. Podle mého jsou situace, kdy mohou zlepšit viditelnost a tudíž i bezpečnost, nejen ve chvílích, kdy je zákon umožňuje užít. Ovšem na straně druhé, pokud jejich užívání může omezit, případně ohrozit ostatní účastníky provozu, měla by se četnost jejich užití zvážit a obzvláště ve chvílích, kdy poslouží jen k podpoře zvyšování sebevědomí.:-)

goro
22. března • 23:51

čím větší blost, tím delší a peprnější debata o tom...

karel
22. března • 18:54

tech dementu co byt jen pri naznaku deste, mlhy nebo snezeni v kolone po meste nebo na dalnici pri jizde v rade aut par desitek metru za sebou MAJI ZAPNUTOU ZADNI MLHOVKU potklavam dnes a denne spousty ... (ted je to spravne :-D )

karel
22. března • 18:44

tech dementu co byt jen pri naznaku deste, mlhy nebo snezeni v kolone po meste nebo na dalnici pri jizde v rade aut par desitek metru za sebou potklavam dnes a denne spousty... na druhem polu jsou ti, co maji v 6 rano vozidlo osvetlene dennim svicenim vpredu majice zrejme pocit, ze ti za mini nejsou nebo jsou hodni maximalne ignorance ...

martin
21. března • 22:25

Upozorním ještě na jeden efekt mlhovek. U Laguny I. generace mi svítily mlhovky poměrně hodně do stran. Proto jsem je míval zapnuté při jízdě v noci mimo obec. Osvětlovaly i přilehlý pruh pole a působily tak preventivně proti srážce se zvěří. Ta byla varována ještě před vběhnutím do vozovky. Bohužel, u novějších vozů je tento side efekt prakticky nulový.

David
21. března • 20:03

Mlhovky ano,ale jenom za mlhy za světla,to platí pro přední i zadní.V noci stačí na prosvícení standartní světla.Mlhovky hlavně za deště přední jen oslňují protijedoucí řidiče a zadní jedoucího vzadu.Jinak kdo je pouští pro frajeřinu je MAMLAS a dává to tímto sám ostatním najevo!

rrkk1
21. března • 14:01

Mám volvo xc60 a mám na něm mlhovky, kde autor přišel na to, že tam nejsou...

Dan
21. března • 13:12

Mlhovky přední bych nezakazoval, ale u frajerů pokutoval! protože se před protijedoucím řidičem vytváří hradba světel, hlavních a mlhovek, a skutečně pak osvítí protijedoucího řidiče! A v mlze a za hustého deště nebo sněžení jsou na místě a fungují! Mám Mercedes a Audi s xenony a mlhovky jako doplňek vepředu, v mlze, jsou dobrá pomůcka.

Jirka
21. března • 12:29

Přední mlhovky neoslňují, zadní někdy ano. Ale neviděl bych je jako zbytečné nebo nebezpečné. Mnohem více oslňují bílé xenony anebo špatně seřízená potkávací světla s bílými žárovkami. Mlhovky svítí pod jiným úhlem a jejich žluté světlo není tak oslňující.Větší problém je tzv. denní svícení. Zejména u vozů, které pak nesvítí vzadu, případně mají denní svícení špatně vyřešeno (Škoda např.). Nejsou vidět v koloně nebo přes horizont a nejsou vidět zezadu například ve špatně světelně přehledném úseku. Kdyby jim automatika aspoň zapnula potkávací světla, když se zhorší v podvečer podmínky, ale to evidentně nefunguje anebo automobilky šetří. Trouba za volantem o tom kolikrát ani neví, že není viděn a nesvítí zezadu... nebo to považuje za machrovinku, jakou kdysi byly mlhovky. Když LED, tak by měly být montovány i do zadních světlometů a aktivní současně. Ve městě to dejme tomu není potřeba v letních měsících, ale mimo město bych se zadního svícení nevzdával, i pro svou bezpečnost...

Jou
18. listopadu • 16:23

Přesně tak, přední mlhovky neslňují!! mám citlivý oči a jestli mě něco oslňuje tak jsou to regulérné svítící neseřízený potkávačky fialky! Nikoliv vespod pod uroveň očí svítící mlhovky. Používají je na denní svícení nakonec i policajti.
Jiná věc je zadní mlhovka, ale to už je spíše bezohlednost řidiče, protože ty jsou většinou v úrovni pohledu přijíždějícího řidiče a zvlášť v noci je to chuť.

Vojta
6. dubna • 20:25

Policajti je jako denní svícení rozhodně nepoužívají, zjistěte si kde má Octavia II světla pro denní svícení.

schali
21. března • 9:24

V Anglii maji asi problem, hlavne teda dusevni, takze by to mel spis resit psycholog a ne "odbornik" na bezpecnost silnicniho provozu, ale u na je to zbytecne tema, mlhovky se pouzivaji minimalne.

Honza
21. března • 9:13

Článek je nesmysl! Přední mlhovky svítí DOLŮ - níže než potkávací světla! Kdo tvrdí, že ho oslňují PŘEDNÍ mlhovky, je divnej. Naopak, přední mlhovky zlepšují komfort řidiče, zejména u některých aut, kde zapnutí dálkovek zároveň vypne potkávací světla, takže silnice těsně před autem je osvětlená nedostatečně. Ale přední mlhovky pomáhají i při potkávacích světlech, vidíte krásně každou díru a svítí o trochu do boku, takže je lépe osvětlená krajnice.

ixxoc
24. března • 3:22

Nesmysl je vas prispevek. Ano mlhovky "maji" svitit dolu. Realne pridaj svetlo akorat treba 5-10m pred autem, kam se stejne pri jizde nekoukate. Pri 80 kmph urazite za 1 sekundu priblizne 22m. Co je 10m pred autem, opravdu sledovat nemusite, stejne pri takove rychlosti na to nezareagujete 1) Takze pri dobre viditelnosti sou vam mlhovky k nicemu. 2) Moc aut, ktere vypinaji potkavaci svetla pri dalkovych neznam. I u starych modelu, ktere maji pro dalkove a tlumene oddelenou parabolu, bych si tipnul, ze se stejne potkavaci nevypne, spise se k nemu jen dalkove pripoji. A i kdyby, tak dalkove svetlomety urcite nevynechaji pri osvetlovani misto, kam dosviti jen potkavaci. Proste sviti vsude, kam jim to konstrukce a vykon svetlometu dovoli. Modernejsi levnejsi svetlomety pouzivaj dvouvlaknove zarovky. Bixenony odklopi v dalkovem modu clonu. Predni mlhovky pomahaji jen pri opravdu tragicky a "vysvicenych" hlavnich svetlometech. V ostatnich pripadech je to jen placebo dojem ridice, ze s nima lip vidi, protoze hodi svetlo tesne pred auto, kam se ale stejne nedivate. Pokud je pro svuj lepsi dojem pouzijete navic za deste, odrazem od mokre vozovky oslnujete protijedouci. Kdyz to shrneme, jindy nez za opravdu huste mlhy je nema smysl pouzivat.

petr
21. března • 8:52

Me prijdou dobry. Nikdy sem ani nezaznamenal ze by me oslnovaly.pouzivam je do prutkych zatacek a lesnichcest. Citroen berlingo 2.g

jirka
21. března • 8:20

to je možne jen u nas. v německu je za neopravněne použiti mlhovek 70e. skuste si jednou sednout do nakladaku a ject v noci po čechach, a po dešti!!!! sviti s tim každej druhej moušl . 99procent lidi ani netuši na co ty světla sou a jak sou seřizeny!!!!!!!! jirka

Martin.L
21. března • 7:14

Podle mě je blbost svítit mlhovkama když žádná mlha není! Protože v zákoně je napsáno že máme svítit po celý den.Ale ten kdo jezdí po silnici s rozsvícenýma mlhovkama v tom případe co jsem psal po prvé tak není viditelný v zadu nesvítí ničím! V tomhle případě bývají mlhovky nebezpečné.

gagami
20. března • 10:28

No nevím, dle mého se tady řeší menší zlo. Tím větším jednoznačně vidím borce s dodělávanými denními LED světly, kteří v lepším případě svítí i za tmy spolu s potkávačkami, ale v horším případě svítí i skoro za tmy, nebo ve velmi snížené viditelnosti jen s LED a tím i bez zadních světel. A že jich je vidět dost. :-/

Hynek
20. března • 0:22

přední vůbec nepoužívám - mám auto kde to jde. Nechápu, proč u většiny aut jsou přední mlhovky zapnuty otočným vypínačem dřív než zadní. Čili pokud jsou zadní používány povinně, nezbývá nic jiného, než nejdříve zapnout přední a pak zadní. Toto je zřejmě řešení právě pro "frajery" co musí předními stále svítit. Nebo napadá někoho jiný důvod takto nesmyslně řešených vypínačů?

pasch
19. března • 14:05

Z práce jezdím 11,5 km silnicí II.tř - lesní úseky, zvěř, serpentýny a převýšení okolo 200m/n.m. Bez mlhovek si to neumím představit, teda umím ale zpoždění min. 15 min a větší možnost kolize. Jinak souhlas s tím, že ve městě na nic a sdružené u hlavních reflektorů odráží zpět světlo a jsou málo účinné.

19. března • 10:39

Nejvíc mě štve, že pokud chci rozsvítit zadní mlhovky, které podle předpisů musím použít, proč výrobci tak domršili ovládání, že nejdřív musím zapnout přední a až pak zadní. Nemělo by to být opačně? Nebo nejlépe odděleně, jak to mívaly starší auta.3-[

Tomass
19. března • 10:01

Mlhovky používám jen výjimečně a to stylem že když je opravdu mlha tak si je podle potřeby řožnu a jakmile zjistím že za mnou něco jede, tak tu zadní hned zhasnu, protože už není potřeba aby svítila, již jsem vidět podle obyč. světel. Proto nesnáším když jedu a dotyčný předemnou má rožnutou zadní mlhovku, dělá mi to zle na oči.

Saj
19. března • 7:42

Pokud je špatná viditenost, třeba hodně sněží, tak mlhovky jsou hodně znát.
Jednak moc hezky osvětlí přední okolí vozu (když se hrnu ve vánici 50, tak nepotřebuji takový dosah), ale hlavně je to na oči mnohem příjemnější.
Toliko k celému tomuhle teoretickému elaborátu. Mlhovky jsou super

veto
19. března • 8:56

hmlovky ta len klamu. realne ti osvetlia okolie max do 10m. Tym aj ked ides 30kmh tak to nestaci.
Zato oprotiiducim soferom zuzis rozsah viditelnosti dokonale. Tym nepriamo znizis aj svoju bezpecnost, ked sa protiiduce auto musi triafat na poloslepo do svojho pruhu.
Hlavne, ze ty mas placeboefekt.

Johny HD
19. března • 1:10

Jezdím už skoro 25 let, shodou okolností a náhod jsem měl vždy auto s mlhovkami a za celé ty roky jsem je použil dohromady tak 15 minut, čili z mé osobní zkušenosti jsou k ničemu. Ano, svítí těsně před vůz, hodí se jen pro velmi pomalou jízdu, ale v běžné mlze jedu vždy rychleji, kam vidím a pokud už je taková prádelna, že není vidět na pár metrů, stejně už moc nepomůžou. To už o hodně častěji využívám přídavná dálková, při nočních jízdách, pokud a dokud nejede nic proti, jedu jen na dálkové. U každého vozu i s xenony, jsem si vždy doinstaloval přídavná dálková světla. To je pak jiná jízda, když noc se změní v den.

klokan686
19. března • 0:27

Ať ve článku, tak v diskuzi snad diskutují Ti, co nikdy nejezdili ve skutečné mlze. Podobně ten výzkumník. Mlhovky správně konstruované a umístěné podsvěcují mlhu u země. Budeteli muset jet s viditelností 2 - 5 m, tak nemusíte diskutovat o smyslu mlhovek. Když neunmíte jezdit na kluzké vozovce, což za mlhy je obvyklé, tak vám mlhovky nepomohou (viz anglické pojišťovny). Dříve za nevhodné použití mlhovek byly i slušné pokuty, dnes každé desáté auto jede jen s jedním reflektorem a nikomu nevadí, že s nesvítícím levým nesmí na silnici. Mlhovky pro okrasu a bez výměny typu žárovky jako denní světlo je zralé na pokutu.
Mlhovka ve výšce normálního správně sklopeného světla je zcela zbytečná.

Gaučo
18. března • 23:57

Přední mlhovky - nikdy mě neoslnily, jezdím 35 let. Kde se tenhle názor bere? Mnohokrát mě ale oslnily samodomo ledky nebo xenony.
V mlze vidím s xenony jen bílou zeď, díky mlhovkám můžu vůbec jet. I když pomalu, nesvítí to daleko.
Ledky - dodnes nechápu jejich smysl. Ledky mají spotřebu 15 až 20W, xenony 70W. Při výkonu motoru bežně přes 100000W ušetřím jako kolik??? Navíc jsou při jejich použití vypnutá koncová světla, už jsem kvůli tomu několikrát auto přehlédl.

veto
19. března • 8:51

hmlovky maju rozptyl. Nie su to bodove svetla so smerovym kuzelom. Preto zo svojho principu ti svietia aj do oci. A nielen do oci, ale napriklad rozptylove svetlo vrha luce aj smerom do tvojho pruhu a znizuje ti viditelne spektrum. Cim vyssie auto mas, tym menej sa ta to dotyka, ale cim nizsie, tym viac. Okrem ineho na mokrej ceste obvykle nizko nad cestou sa hmlovky odrazaju.
Ledky zo svojho principu su bodove svetla. tj svietia priamo dopredu (resp tam, kam su ledky nasmerovane. Tie rozhodne neoslepuju, ak ich nejaky expert nenasmeruje smerom hore vodicom do oci(ale to iste potom plati aj pre stretavacky). Hlavny prinos v ledkach nie je v postrebe energie(aj ked je to postranne plus), ale napriklad v tom, ze nemusis palit stretavacky, maju funkciu komfortu, zapnu sa automaticky a hlavne sa ti po zapnuti nestlmia vnutorne displeje. Ci ty si si este taketo nevsimol ze ti treba take zaklady vysvetlovat?

veto
18. března • 23:36

ja vidim v hmlovkach viac negativ ako pozitiv. Ludia to z 90% pouzivaju nespravne, klidne, ked aj prsi, potom protiiduce auto svieti spolu s odrazmi od cesty 8mimi svetlami. To je uplne zazitok ist v noci po uzkej ceste a triafat sa naslepo do pruhu. Akonahle je iba trosku hmlicka ale viditelnost je stale kludne aj 300m, tak vsetci zapinaju hmlovky jak tupci. Takze nad ranom este tma a mokra cesta...aky to ma ucinok? Podla mna maju hmlovky aky taky efekt az pod viditelnost cca 50m.
Dokonca aj v hustej hmle sa skor vynoria stretavacky a az potom hmlovky.

Fantomas
19. března • 10:19

8mimi? Co to má být? :-))

veto
21. března • 0:13

osem..osmimi.
myslene, ze auto svieti 4rmi (styrmi) svetlami, a dalsie 4 sa odrazaju od cesty.
Preto osmimi tj 8mimi

Fantomas
21. března • 16:23

No fuj, to jsou patvary jako z pomocné školy. Takže 4 se na Slovensku čte jako šty? :-))
Nebo jinak: Napsal jste štyri a přilepil jste k tomu koncovku rmi, takže štyrirmi. Vidíte jaký nesmysl píšete?
A 8mimi to samé. Jako že 8 se čte jako os? Nebo osem + mimi = osemmimi? Pitomost a vypadá to komicky.
Prostě u číslovek se nikdy!!! žádné stupidní koncovky nepíšou. Ani na Slovensku, ani v Čechách. A ten kdo je píše je hlupák a prznitel svého vlastního rodného jazyka.
http://www.e-ott.info/2008/03/20/jak-se-pisou-r... ...

DADAsvab
18. března • 22:03

Mlhovky k autům prostě patří! stejně tak jako rozum k šoférovy...

ixxoc
18. března • 21:30

a to dynamicke stineni neni vykrik posledni doby, ale mel to napr. touareq z roku 2006...

ixxoc
18. března • 21:28

jak uz tu bylo napsano, u dobre konstrukcne vyresenych svetel (podminkou je projektorova konstrukce s cockou, pripadne full LED) je mira sebeoslnovani, ktera v mlze tvori onu "zed", minimalni a i v mlze staci ject na potkavaci svetla. Klasicke neprojektorove mlhovky v tomto pripade vubec nepomuzou, naopak situaci zhorsujou. U stareho a jiz preziteho reflektoroveho typu svetel (zakladni modely) mlhovky pocitove pomuzou, ale jak jednou tu zed ze spatnych potkavacich svetel mate pred sebou, mlhovky jen nasviti spodek, pro oko to pocitove je trochu lepsi, ale realny prinos je nula. Idealne muzou fungovat projektorove mlhovky (s cockou), ale to jsem nemel moznost vyzkouset. Zakladem problemu jsou levne zakladni svetlomety, ty bohuzel v mlze naplno ukazou svoje nedostatky, ktere jinak za normalnich podminek v noci ridici nevadi, ten nic nepozoruje, maximalne trochu oslnuji protijedouci, ale porad v mire predpisu (doufejme). Na jedne strane tu mame "pravek" v podobe zakladnich levnych reflektoru a na druhe strane adaptivni systemy, nyni i s LED, ktere dokazi napr dynamicky menit kuzel tak, ze sviti dalkovym svetlem do posledni chvile a pritom protijedouci nebo dojizdene auto neoslnuji, protoze na misto kde potkavane auto je, dynamicke stinitko zaridi nevysilani paprsku. Princip na videu:
http://www.youtube.com/watch...

spard
18. března • 20:40

Pokud mi v noci vběhne zajíc do cesty, tak snížením rychlosti a nasvětlením příkopy mlhovkami (stačí rozsvítit na pár vteřin) mu umožním bezpečný únik na stranu. Jinak mlhovky používám pouze v souladu s vyhláškou.

rohYpnol
18. března • 20:03

Mlhovky (přední) u moderních vozů jsou dle mé zkušenosti POUZE PRO EFEKT. Reálný přínos nula nic. Hlavní světlomety jsou tak výkonné, že účinek rozsvíceného mlhového světlometu se omezí na doslova prosvícení prostoru těsně před vozem. Což zaprvé má efekt pouze za opravdu silné mlhy a za druhé je efekt stejně k ničemu, protože zrak stejně intuitivně hledí do bílé mlhy a snaží e spatřit obrysy. Jinými slovy - metr a půl před auto nikdo stejně nekouká. Tedy jinými slovy - zbytečnost.Jiná situace je samozřejmě u starších vozů. Spousta majitelů Octavií např. používá mlhovky místo potkávaček, aby vůbec něco viděli...

Nikolas
18. března • 18:53

Mně je to vuřt. Když mi někdo nepálí červeným světlem do mozku ve městě při náznaku mlhy teda. Přední mlhovky neoslňují. To je daleko větší problém s magory, co mají xenony a o seřízení světel asi nikdy neslyšeli...
Mlhovky používám zadní podle zákona a přední taky. A pomáhá to, orientace je jednoznačně lepší. Kdo jezdí jen po Praze, tak asi neví, kdo jezdí pořád a nemůže si vybírat počasí, rozhodně mlhovky uživí. Ale prosím, jestli má medvěd optiku že to zvládne bez mlhovek, taky se bez nich obejdu.

Honziss
18. března • 18:06

Predni mlhovky jsou na mem aute k nicemu, za tmy v mlze vidim uplne stejne bez jako s nima. Ale rozhodne bych je nezakazoval, protoze podle nich bezpecne poznam blbce za volantem, kteri je bud zapinaji pri treti spadnuty kapce a nebo aby lip videli za zhorsenych podminek a nemuseli zpomalit pod 150. Najezdim toho sakra hodne, ale takovou mlhu, aby to bylo na zapnuti zadni mlhovky zazivam tak jednou za 3 roky.Takze vazeni mlhovkari - az za vama nekdo pojede a po chvili si zapne dalkovy, mozna je to proto, ze ty vase mlhovky mu lezou krkem!

zara
21. března • 6:35

Aspoň někdo normální

goro
18. března • 17:17

taková blbost, a tady se semele mela pod článkem...

Fantomas
18. března • 17:13

Přední mlhovky mi naprosto nijak nevadí. Když někdo chce, ať si s nima svítí třeba furt.
Je spousta skutečně špatných a nebezpečných zlozvyků, které ale kupodivu nevadí nikomu: Pouštění blinkrů teprve až při odbočování, při opouštění kruháku zase pro jistotu blinkr žádný, lepení na kufr, dálková světla u motocyklů,...

(((())))
18. března • 16:39

Přední nové mlhovky mám ve sklepě. Místo nich mám denní světla. Ty na rozdíl od mlhovek využiji každý den. I když nemám oční vadu,tak vidím v mlze stejné prd,s mlhovkami i bez B-]

Jan Havránek
18. března • 16:42

hmmm, tak to asi ty oči nebudou plně cajk :-D

JirkaK
18. března • 16:37

Myslím že by se měl zavést stejný předpis jako v Německu - mlhovky jen pokud je viditelnost snížená pod 50 metrů a s rychlostí omezenou na 50 km/h.
Jindy stejně nemají smysl, vysloveně nebezpečné a ohrožující jsou potom když v noci prší - jejich světlo se odráží od mokrého asfaltu a oslňuje prakticky stejně jako dálková světla. Zvlášť když dotyčný zjistí, že od nich skutečně vidí jen na deset metrů a ještě si je pořádně "zvedne".....

Petr
18. března • 15:03

Připadá mi jako by autor článku ani nebyl řidič, když rozjel tohle téma. Auto bez mlhovek jsem nikdy neměl a snad ani mít nebudu. Několikrát se mi stalo v ČR i zahraničí, že jsem jel v noci po neznámé silnici bez vodorovného značení tak hustou mlhou, že potkávací světla vytvářely před autem bílou zeď (u xenonů je to ještě horší). Pomohlo potkávací světla vypnout a je jen na přední mlhovky, které mlhu dokonale podsvítily a bylo vidět o poznání líp. Žluté žárovky nebo kryty se dávaly do mlhovek proto, že lidské oko vnímá jeho vlnovou délku více než odstíny modrého světla a člověk má pocit že žluté světlo dosvítí dál a snadněji rozezná detaily. Proto se marně pokouším sehnat nějaké žlutější výbojky než 4300K do xenonů. Zadní mlhovkáři mě štvou jen občas ve městě, kde tohle nemá prakticky význam.

CM
19. března • 23:15

Souhlasím. S těma žlutýma světlama je to taky pravda. Měl jsem Citroen CX, potom XM dovezené z Francie a oba měly žluté hlavní světla, XM i mlhovky. V dešti a mlze to svítilo parádně.

Hony
18. března • 14:14

Renault Megane I - clovek nepustil zadni mlhovky bez prednich. Uzasna vec :(

Majk
17. prosince • 20:52

Mám udělanej jednoduchej vypínač na Megane I (když přepnu na polohu P+Z tak ty přední vypnu přes vypínač) - stačí jej namontovat na kabely co vedou k mlhovkám. A pokud nesvítí tak nesvítí ani kontrolka na palubní desce. - Práce na 15 min.

Milalof
18. března • 14:10

Bez nich mi v noci světla moc nesvítí, tak si přisvicuji. Beztak jsou ty mlhovky takové malé bludičky. :-/
Protože mě nikdy cizí mlhovky neoslňují, tak je používám.
Jen by bylo lepší, kdyby lidi na potkání vypínali v noci dálková svétla.

Krojc
18. března • 13:57

Tedy tomuhle nějak nerozumím:
...svítit aut s konvenčními žárovkami je to docela zvláštní ...
Co tím asi autor chtěl říci?

pepe
18. března • 13:40

Článek v podstatě říká, že nesprávně použitou vidličkou lze vypíchnout oko. S čímž se dá souhlasit. Ale už neříká, kdo tu vidličku nesprávně používá schválně a kdo z čiré nevědomosti. A jako asi nikdo nepochybuje o tom, že správně užívaná vidlička pomáhá (při jídle), tak je asi zbytečné pochybovat o prospěšnosti správně používaných a správně seřízených mlhovek (při jízdě). Takže bych navrhoval řešit věci standardním způsobem. Napřed poučit jak používat, pak důsledně trestat nevhodné používání a nakonec z toho vyleze, že přední mlhovky použité jen za mlhy a hustého sněžení, pokud jede auto jako osamělé, nebo první a nikoliv jako další v koloně, není nebezpečné. A je po pseudoproblému:-)

B
18. března • 11:53

Přední mlhovky mi nevadí, sám je používám někdy ale jen v noci za deště, sněžení nebo mlhy.Ale co nepochopím je to, když jedeme pár aut za sebou nebo v koloně, přichází lehká/střední mlha a borec přede mnou rozžhaví mlhovku přímo na mě asi abych ho viděl... To je na palici. Nebo naopak dojíždím kolonu, evidentně v ní pojedeme nějakou dobu a auta si nechávají zadní mlhovky furt rozsvícené.
Snad není tak těžké být ohleduplný a zhasnout to, ne?(jo mimo mlhovky ale účinek stejný - v noci, kolona stojí a bude stát chvíli, ale lidi stojí na brzdě - to je taky žůžo - obecně se mi zdá, že lidi nepoužívají vůbec ruční brzdu)

Michal
20. března • 0:21

Už si jel nekdy s automatem?
Tam proste brzdit musis ikdyz stojis na rovine. Ale nerikam ze mi to taky obcas nevadi. jen to chapu hned jak pusti nohu z brzdy a rozjizdi se. Dojde mi hned ze ma automat a nema na vyber.

Rover623
18. března • 13:28

Tak já v koloně stojím na brzdě vždy, ono to totiž s automatickou převodovkou ani jinak nejde

Majk
17. prosince • 20:42

S automatem stát na brzdě v koloně nemusíš!! Ruční brzda auto udrží i když je automat v záběru. A lepší je zařadit neutrál páč si nepálíš lamely - pokud nemáš variátor.

B
18. března • 16:37

Jasně, pokud to je kolona, která popojíždí, tak s automatem nic neuděláš, ale když stojí auta déle a budou stát, tak tam i Ty můžeš dát "P" místo "D". ;-)

Rover623
18. března • 19:54

Jistě, pokud to delší dobu stojí na jednom místě a nehýbe se to, tak je blbost tam nechávat rychlost a stát na brzdě. Nehledě na fakt, že s automatem to má ještě jedno úskalí, náhodou (a to se po delším držení brzdy může stát) uvolníte nevědomky tlak na pedál, auto se rozjede a jste v tom před vámi.

Fantomas
18. března • 17:20

Nebo jen N. Ale je to práce a práce hyzdí. Člověk si pořídí automat, aby nic dělat nemusel a ono se pak po něm stejně chce, aby s tím pracně kvedlal a ještě u toho přemýšlel :-))

kmarty
21. března • 14:27

Nejen ze je to prace, ale je to zbytecne opotrebovavani spojek v prevodovce. Kazde prerazeni z D na N(P) a zpet je rozepnuti a sepnuti spojek.

Ota
18. března • 13:24

ale ten pred tebou dodrzuje silnicni zakon .. za to ho nemuses obvinovat.

B
18. března • 16:51

Jistě že nemůžu. Ale právě v podobných případech jde o jakousi "spolupráci" v provozu, aby si řidiči vzájemně nekazili ten svůj den v autě a toto k tomu taky patří.

honza
18. března • 13:51

kez by cesi takhle dodrzovali vsechny zakony... jenze u nas se to dela podle toho, co se zrovna hodi do kramu, ze? ;)

asdf
18. března • 13:03

Oni taky ridiči často zapomenou vůbec na to, že ty mlhovky mají rozsvícené, víte? Mně se to taky stává, že např.jedu nějakou hustou mlhou, rozsvítím mlhovky, pak vysvitne slunce, mhla zmizí, ale já si dál vesele jedu se zapnutými mlhovkami, protože jsem prostě na to zapomněl a nějakou rozsvícenou didoku na desce už nevnímám. A kdo tvrdí že jemu se to určitě nestává, tak akorát lže sám sobě. Občas každý na něco zapomene. Takže spíš než dovolávat se ohleduplnosti od ostatních, by stačilo rozvinout schopnost pouhopouhé empatie. Zdar

B
18. března • 16:58

Hmm, tak to mě ta kontrolka mlhovek (zadních samozřejmě) svítí do očí a nelze ji přehlédnout. Měl byste zajít asi na perimetr, zda máte v pořádku zorné pole vidění (nemyslím to zle). Bohužel já asi myslím více na druhé a to souvisí s celým chováním na silnici. Na empatii bych moc nenarážel, protože jinak byste ty mlhovky vypínal...

honza
18. března • 13:38

i ja nekdy zapomenu. samozrejme... ale empatie u mne konci ve chvili, kdy prede mnou jedouci nereaguje na vicera ma upozorneni o tom, ze asi neni vse v poradku (blikani, troubeni, zhasinani svetel, rozsviceni prednich mlhovych svetel a jejich zhasinani.. u celiky i mrkani) a proste mi to dal pali do ksichtu. a jak rikam, teh chvilek, kdy je mlhovka k necemu, obzvlast ve meste je naproste minimum.

puk123
18. března • 13:12

Bohužel se na to nedá upozornit bliknutím jako na jízdu bez osvětlení. Nejde poznat, jestli dotyčný zapoměl nebo "frajeří".

asdf
18. března • 13:57

Ano, proto je dobrý dopředu toho druhého neodsuzovat.

Mo
18. března • 11:48

Jezdím už 40 let, ale ještě jsem si nevšiml, že by mi nějak svíticí přední mlhovky vadily. je to jen oblíbené klišé novinářů a rádoby odborníků. I když sám používám mlhovky jen minimálně, to proto že zbytečně "žerou" a zvyšují spotřebu, pokud někdo na to má ať si je používá. Vždyť se podívejte kolik aut svítí jen jedním světlem a nebo vůbec, a to jen proto že nejsou stavěna na neustálé svícení a nezodpovědní výrobci automobilů je začínají montovat teprve až v poslední době. Od okamžiku zavedení denního svícení mělo být toto povinou výbavou všech nových automobilů a ev, i těch starších. Takovéto flikování je úplně nanic, stejně jako nesmysl se zrušením dojezdové rezervy. Já osobně bych si takovou značku auta bez rezervy vůbec nekoupil.

Jan Havránek
18. března • 16:40

Tak, tak.... já mám mlhovky v nárazníku a přiznávám, že si je v polích a lesním úseku v noci rozsvítím kdykoliv, perfetně osvětlují boky a je to lepší, než sestřelit srnku, nebo divočáka, které běžně potkávám po krajnicích, nebo přímo na silnici neustále.... mlhovka mě nevadí, ještě nikdy se mě nestalo, aby mě někdo oslnil, i když neprší, nesněží ani není mlha, spíš mě dokáže nakadit nějakej frajer, co má zatuhlou, bo nefunkční regulaci na xenonech!

asdf
18. března • 13:06

Přesně tak.Naopak často si říkám, že je dobře, že svítí ještě mlhovkami, aspoň ho každý určitě uvidí. Nikdy se mi nestalo, že by mě mlhovky oslnili a připadá mi, že hlavní důvod brojení proti mlhovkám je ten skrytý podvědomý pocit, že ten, kdo je má rozsvícené, tak "frajeří". Dle mě naprosto ubohý názor. Upozorňuji jen, že já mlhovky používám opravdu jen v mlze a za hustého sněžení.

Alfík
18. března • 10:29

Používání předních mlhovek je jistě diskutabilní. Sám je používám jen v mlze nebo chumelenici k přisvícení krajnic. Manželka která jezdí méně má občas problém si vzpomenout jak se zapínají mlhovky vůbec a to i ty zadní, takže patří k těm, kteří je nezapínají ani v mlze. Mě osobně ani tak nevadí přední mlhovky. Nebezpečné je oslňování zadními mlhovkami v noci,. Jistě to zažil každý. Mlha skončí a vy dojedete auto se zapnutými zadními mlhovkami. Jet za takovým sklerotikem je nepříjemné a nebezpečné, světla u dnešních aut jsou ostrá a předjet takové auto není snadné, protože to červené světlo oslňuje když se přiblížíte a potřebujete se rozhlédnout dopředu.
To co mne v poslední době vadí víc je používání denních světel. Jejich rozšíření je stále větší a používání stejně diskutabilní jako přední mlhovky. Vlastně bych řekl, že "oni" řidiči o kterých se autor zmiňuje jen změnili módní vybavení. (Různé efektní tvary systémů LED).
Běžně potkáte i za městem ráno za šera auto se světly denního svícení. Z předu ho vidíte dost pozdě a zezadu vůbec! Svítí přeci jen přední světla. Často potkávám auta s LEDkami i ve dne pokud sněží. Pak si říkám k čemu světla pro denní svícení jsou. Pro bezpečnost? To sotva, je to módní trend na kterém vydělávají automobilky peníze. Nebo je to jinak pane autore??

Yarda
18. března • 14:39

...vy dojedete auto se zapnutými zadními mlhovkami...
Pokud někoho takového dojedu a nechci ho předjíždět. tak si od něj nechám takový odstup, aby mi to nevadilo.

Vegas
21. března • 23:34

Pokud nekoho dojedu, tak ho vetsinou i chci predjet, ale to je jedno. Kdyz svitim zadnima mlhovkama a nekdo me dojede, tak je automaticky vypinam, protoze uz me ten clovek vidi a ja nejsem pako abych mu svitil mlhovkama pred nosem. Tohle ale vetsina lidi nechape a zvesela je nechava zaple ikdyz uz mlha spis neni jak je.

honza
18. března • 14:55

takze podle tyhle teorie se vlastne muze svitit mlhovkama 24/7 :-)

JayDeeSq
18. března • 12:00

jo přesně to souhlasí, ono je to tím že lidi co jezdí s sds jaksi zapomínají že se má v autě svítit..

Vita
18. března • 10:27

To myslíte vážně s tím samostatným zdrojem světla pro přisvětlováním do zatáček u Superbu? Parabola vedle je pro denní svícení .. přisvětlování dělá přímo mlhovka!

Jiří  Duchoň
18. března • 11:26 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, děkuji za upozornění, máte pravdu, špatně jsem se vyjádřil, opraveno.

Antiautomat
18. března • 10:12

hmm, no ja to mam na mojej O1 a jedine co lepsie vidim su okraje cesty, spokojny urcite nie som. V tomto pripade to bola zbytocna investicia pri kupe auta, mam tam nightbreaker a je to (tie sucasne mam uz 2 roky, idem to preventivne vymenit). Kym nie je hmlovka dolu v narazniku (aby svietila pod hmlu), nema to ziadny efekt.

Antiautomat
18. března • 10:18

...a ano, tu zver, co jazdi s permanentne zapnutou zadnou hmlovkou, pripade este lepsie to, co jazdi v noci s 'dennym' svetlom (cize len predne svetla a vzadu nic), by som dal strielat rad zaradom

Potooczech
18. března • 9:33

Jinak je podstatné si uvědomit, že mlhovky nejsou jen od toho, aby člověk viděl. Jsou od toho, aby byl viděn. Čili v mlze díky předním sice neuvidíte dál než 10 metrů. Ony totiž jsou od toho, aby osvítily vozovku před vozidlem a díky tomu bylo vidět, kam jedete. Nejsou od toho, aby svítily 70 metrů vpřed, od toho jsou hlavní světla. Často je navíc lépe vidět pokud hlavní světla za mlhy vypnete a svítíte jen mlhovkami, které mlhu "podsvítí" a vidíte tak lépe. Pokud totiž do mlhy svítíte hlavními světlomety, tak paradoxně vidíte hůře. Nicméně je to o tom, že protijedoucí vozidlo, které za mlhy svítí i mlhovkami můžete vidět třeba jen o vteřinu dříve a to často při předjíždění může pomoci. Zadní jsou vyloženě od toho, aby byl člověk viděn. Proto jsou za snížené viditelnosti důležité. Nicméně řidiče, kteří je zapnou za běžné viditelnosti bych vraždil. Prostě za volantem je třeba myslet, což bohužel řada lidí neumí.

puk123
18. března • 10:11

Bez hlavních světel jet nesmíte nikdy.

JayDeeSq
18. března • 11:55

ono to je trošku paradox v zákoně,je podmínkou že auto na silnici musí svítit potkávacími světly či světly pro denní svícení,tato podmínka platí snad 24hodin,pak je další podmínka o snížené viditelnosti a tam při podmínkách kdy lze použít mlhová světla je možné jet jen na mlhovky+parkovačky,ale jen v případě že by člověk svítil i světly pro denní svícení aby byla splněna podmínka první,což technicky je zase nemožný protože sds se při zapnutí parkovaček vypnou,ale je fakt že v mlze se tak někdy jet prostě musí..jinak nechápu jak si někdo neustále stěžuje že přední mlhovky oslňujou?nejsem zastáncem že se s nima má svítit, přes den vůbec neoslňujou,ale ani v noci mě žádný auto s nima nikdy neoslnilo,to možná tak když to člověku odpoutá pozornost a kouká přímo do nich,to mnohem víc oslňujou takový fábie klasikama a pak spousta lidí co nemají světla seřízený..o domácích xenonech nemluvě..

Jura
18. března • 12:41

V zákoně č. 361/2000 Sb. je dáno, že světla pro denní svícení je možno použít POUZE za nesnížené viditelnosti. Tzn. že pokud je přes den hodně zataženo nebo tzv. "pošmourno", musí se svíti potkávacími světly.

Potooczech
18. března • 10:26

S dnešní vyhláškou již ne, ale tuším, že do roku 2006 to bylo možné. Bylo možné mít zapnuté v mlze obrysovky a k tomu mlhovku. Právě z toho důvodu, že když si hlavními světlomety svítíte do mlhy, tak mlhovky nemají tolik smysl. Vidíte kulový.

:-)
18. března • 14:00

Ale prdlajs. Stačí sklopit hlavní světla do dolní polohy.;-)

petrxh
18. března • 15:12

Me se nastavujou automaticky a manualne sklopit nejdou... Zato mlhovky mam vedle svetlometu. Designove to vypada hezky, ale funkcne to skutecne vyrobi bilou zed...

puk123
18. března • 11:08

To byla jen poznámka, aby to někdo nevzal jako návod.

Potooczech
18. března • 9:26

V článku chybí jedna zásadní informace. U některých značek vozidel můžete zapnout zadní mlhovky pouze v kombinaci s předními. Třeba Citroen C4 první generace umí zapnout zadní mlhovky pouze s předními. Samostatně zadní neumí. Podobně Toyota Auris první generace zapne zadní mlhovky pouze se zadními. Samostatně umí pouze přední. Těch značek a vozidel je více. Osobně netuším, z jakého důvodu to výrobce dělá. Zda to nějak vychází z domácí legislativy či co.

Johny HD
19. března • 0:40

To vychází z konstrukčního řešení spínače na páčce blinkrů, kde jsou polohy vypnuto, přední, přední / zadní. Výrobci z nějaké své logiky předpokládají, že když si v mlze rozsvítíte zadní, měl by jste použít i přední. Přitom by stačily polohy vypnuto, zadní, zadní + přední.

puk123
18. března • 10:08

Už se to kdesi v diskusi řešilo. Má to třeba i Focus I..
Nevím, jak to vzniklo. Už během výroby zmiňovaných aut to byl spíše tolerovaný nesoulad s evropskou legislativou. Ta požaduje nezávislé ovládání předních a zadních mlhovek.
Dneska už to snad nikdo nedělá.

Medikolog
18. března • 20:25

Samostatně svítící přední mlhovky a na druhý stupeň (vypínače) přední i zadní jsou u koncernu Renault, Nissan, Dacia. Tak je to schváleno k provozu v ČR. Kdy, kým a proč nevím...

Jura
18. března • 12:36

"Ta požaduje nezávislé ovládání předních a zadních mlhovek.
Dneska už to snad nikdo nedělá." Fiat do dělá.

puk123
18. března • 13:20

Našel jsem příspěvek z diskuse na jiném webu:
" Autor: Gale
Datum: 01.02 2012, 13:50
Nadpis: Re: Re: koncernová auta
Kdepak, dokonce naopak :) Dlouho to bylo v přímém rozporu s platným (i v Německu) předpisem EHK OSN, který u předních i zadních mlhovek vyžadoval spínání nezávislé na jakýchkoli jiných světlech, jelikož spousta nových koncernových aut byla přesto homologována, byl předpis posléze (2004?) v tichosti změněn. "
Tož to asi tak bude.

Tom
18. března • 17:01

A neni to nahodou tak, ze predni se smi pouzivat pouze spolecne se zadni? Aspon tak je to v nasi vyhlasce...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
puk123
18. března • 17:30

Samozřejmě se pak dá svítit pouze všema nebo žádnýma.

boss-ivoss
18. března • 10:39

Totožnou věcí "trpí" i Škodovky, alespoň nedávno koupený Superb combi to tak stále má...

Petr
18. března • 9:11

Myslím, že na používání mlhovek by někteří řidiči vážně potřebovali sáhodlouhé školení, často potkávám za slunného dne, nebo večer, kdy je jasno a jenom "tma" auta s rozsvícenou zadní mlhovkou. Když se jede za ním, je to opravdu otravné. Naopak když jede auto proti mně a nebo za mnou s rozsvícenýma předníma mlhovkama, tak mi to vůbec nevadí a ani to nikomu vadit nemůže,mlhovky svítí dolů, takže nemůžou oslňovat víc, než hlavní světla. Já osobně přední mlhovky používám za deště, sněžení a mlhy né proto, abych lépe viděl (minimální efekt), ale ze stejného důvodu, jako se používají zadní.Když dojíždím auto, které jede pomalu a například sněží, jsem rád, že svítí mlhovkou a já ho včas vidím, z toho důvodu svítím i já předníma mlhovkama, aby mě co nejdříve spozoroval, že ho budu předjíždět, apod.

Mara.147
18. března • 9:26

Souhlas. Dle hodnocení mého komentáře si zřejmě většina myslí, že přední mlhovky oslňují (pro neznalé: postavte se večer před stěnu s autem (tak 2-3m od ní) a odzkoušejte si, co svítí víc a výš).Akorát pozor při mokré (lesklé) silnici se mlhovky odráží od silnice a oslňují.

defender110
18. března • 10:13

Naprostá pravda není co dodat, samotné mlhovky (přední) neoslní , horší je to za mokra kdy se dovedou velmi nepříjemně odrážet.

Tom
18. března • 17:00

U osobaku ne, ale napr SUV njebo kamiony je maji vyse a to je pak jak dalkove(jen na kratsi vzdalenost)

Roman
18. března • 8:51

Je pravda že přední mlhovky moc nepomohou , jak se píše v článku svítí při zemi před auto cca 10m - takže pouze za nízké viditelnosti a při pomalé jízdě .
Nejde mi ale do hlavy jak může řidič ohrozit někoho jejich zapnutím při normálních podmínkách . Zkuste někoho oslnit mlhovkami - komu se to podaří je frajer . Možná na horizontu , ale to je už trochu sci-fi , jo poliši se na toto vymlouvají , ale prakticky nedokážou . To mne víc rozptýlí W,škoda,Fiat a jim podobní co si přisvěcují do zatáček - dle mne také k ničemu jen frajeřina .

zipiik
20. března • 11:21

Prave na pomalou jizdu v mlice jsou urcene a obcas (tak 2x do roka) za huste chumelenice na okresce jsem za ne vdecny.Takovy mlhovky v protismeru v noci na mokrem asfaltu jsou fakt chutovka...to si rikam, jake mam stesti, ze tan pitomec naproti nema jeste svetelnou rampu.

Tom
18. března • 16:59

;-) jenze ta auta vetsinou prisvetluji prave tema mlhovkama, takze jestli te neoslnbi normalne, tak nemuzou ani pri odbocovani:-)
A jinak muzu rici, ze takove BMW X5, Hyundai IX35 ci Sportage se zapnutejma prednima mlhovkama sviti akorat do vyse zpetneho zrcatka. Uplne super jet pred takovym autem. A to mam ztmavovaci zrcatka...

Zelí
18. března • 8:39

Mlha je stále stejná. Mění se situace na silnici. Dříve byl podstatně menší provoz na silnicích, takže použití mlhovek v mlze bylo dosti důležité a navíc byl dříve poměrně hustý provovoz neosvětlených cyklistů. Dnes v hustém provozu stačí jet podle koncových světel auta pře vámi. Jiná věc je, že staré mlhovky v obdélníkovém provedení byly podstatně lépe navržené než všechny tzv. mlhovky na nových autech ( a to jsem jich vystřídal hodně). Staré mlhovky vytvářely světlo jako plochou desku, která dokázala při umístění mlhovek pod nárazník svítit pod hranicí mlhy aniž by svítily do ní. Tím měly daleko větší funkční dosvit. Dnešní tzv. mlhovky svítí do mlhy stejně jako potkávačky a dělají před vámi bílé mlíko. Konstruktéři světel jako by zapomněli na to, že mlha končí cca 30cm nad silnicí a tím volným prostorem se dá svítit.

Yarda
18. března • 14:42

...Dnes v hustém provozu stačí jet podle koncových světel auta před vámi...
Asi jste ještě nepředjížděl mlamoje na kolečkových bruslích nebo skateboardu. Já už párkrát, zatím se mi nepodařilo nějakého sestřelit.

puk123
18. března • 17:32

Právě proto je dobré taky nešetřit blinkry.

Mara.147
18. března • 8:26

Ja osobně používám mlhovky jako denní svícení, ale ne z důvodu frajeřiny, ale proto, že ve dne auto s mlhovkama svítí míň, než klasické světla. A když odejde žárovka, můžu přehodit světla na klasické potkávací a jet dál. (Ne, ze bych neuměl přehodit žárovku, ale ne vždy je na to hned čas). No a večer kdo jezdí na chatu mezi pole tak je také uvítá, jelikož má člověk větší přehled o situaci před sebou (jak již bylo uvedeno díry, zvěř v příkopě). Octavia 1.gen po face.

Majk
17. prosince • 20:25

Jj. Hlavně šoféři s Octaviema I si pletou mlhovky s potkávačkama. - njn má to mlhovku vedle potkávaček tak to nikdo nepozná že! A mlhovka má mnohen větší svítivost než klasické světlo!!! Takové řidiče co jedou proti bych nakopal do řiti.

asdf
18. března • 12:50

Světla do mlhy svítí vždycky víc, než potkávačky a teorie o prasklé žárovce se dá použít i přesně naopak a tak to také dělá většina lidí. Když jim praskne žárovka v potkávačkách, tak ještě rozsvítí mlhovky a jen blbec by v takovém případě těmto řidičům nadával, protože chápe důvod.

Tsro
18. března • 17:47

Mohu se jen zeptat proč svítí mlhová světla vpředu vždycky víc než potkávací? já mám v obou naprosto stejnou žárovku ..

Johny HD
19. března • 0:34

Mlhovky mají jinou charakteristiku a geometrii vyzařovaného světla, oproti tlumeným mají více rozptýlené světlo, aby se neodráželo od mlhy,deště, či sněžení a svítilo hodně do šířky. Proto se zdá při pohledu do zdroje intenzivnější než relativně ostře ohraničený kužel potkávaček, který je stejně intenzivní jen v malém úhlu před vozem a navíc naklopen dolů. Na shodné oslnění je nutné oči snížit do roviny pod úrovní světel a při pohledu zepředu na vůz se posunout lehce doleva. Pak je ale oslnění ještě větší než od mlhovek.

Vencator
18. března • 22:21

No zpravidla byvaji v mlhovych zarovky silnejsi a svetlo je uplne jinak smerovany nez v potkavacich. Hodne aut umi oslnovat mlhovkama i za dne. Jaky v tom mas zarovky?

Tsro
19. března • 6:03

H1 55W

RUDLA
18. března • 8:21

Velice se zapomíná, že v SRN se při použití předních mlhovek nesmí překročit rychlost 50 km/h- včetně dálnice !!!!!!!

lee
14. prosince • 9:16

To se týká zadních mlhovek!!!

Lukas
18. března • 7:43

Na MB W124 byly mlhovky opravdu do mlhy a pomohla. U W211 jsou k nicemu, leda opravdu na hledani der.Vic jak mlhovky me ovsem vadi tupost ceskych ridicu, kteri zameni zarovku koncovyho svetla za zarovku do mlhovky(brzdy) to je zuzo jet za nim.

defender110
18. března • 6:16

Plně souhlasím s Jirkou. Používám přední mlhovky hlavně k "vyhledávání" děr v silnici, pokud nejede proti auto. Na to jsou skvělé. ;-)

Dimitrij
18. března • 7:06

Nemusite je hledat-one vas sami najdou :-P

Jirka
18. března • 1:37

Osobně pokud vidím, že přede mnou nikdo nejede a situace to vyžaduje díky stavu vozovky, tak používám mlhovky jako prevenci před výmoly, protože mi osvětlují vozovku a lépe vidím kde se nachází díra v silnici.

honza
18. března • 1:29

predni jsou otravne a zadni jeste vic. za sviceni zadni mlhovkou ve meste (v praze neni snad nikdy takova mlha, aby se muselo svitit mlhovkou - takovou mlhu nepamatuju), nebo pri solidni viditelnosti, bych kopal do kuli!nejhorsi je, ze kdyz je pak opravdu mliko, sviti zadnimi jen polovina ridicu. taky moc obdivuju ridice, kteri si umi rozsvitit predni mlhovky s parkovackama kdyz je slunecno, ale pouzivat blinkr je jim za tezko... zrovna tak nechat svitit jen parkovacky, kdyz nekde na par minut zastavi umi jen malokdo...holt inteligence je dar vzacny...

jonáš
22. března • 19:02

Zadní mlhovka svítí přesně stejně jako zadní brzdový světlo, je tam ta samá 21W žárovka a konstrukčně se to taky neliší. Tak to vás musí děsně srát když každou křižovatku vám někdo stojí metr před náraznímen na brzdách, ne? :-D

marepa
18. března • 22:45

ja to mam jendoduche ... na aute mlhovky nemam :) ale chapu, lidi holt nepouzivaji hlavu .. taky se mi libi ze za husteho deste kolikrat lidi ty zadni mlhovky i rozsviti .. ale ze by treba zpomalili .. to uz ne .. vsak svitim ne?

asdf
18. března • 12:45

Já bych zase kopal do kulí jedince, kteří nedokáží svou (jak se snaží neustále dávat na jevo) vysokou inteligencí pochopit, že pojem "solidní viditelnost" je dost relativní a že existují lidé, kteří mají různé oční vady, kdy za lehce zhoršené viditelnosti vidí hůř než ostatní. A proto má smysl svítit mlhovoku i ve městě i v momentě, kdy se těm "inteligentním" zdá, že to postrádá smysl...

><
19. března • 10:46

Těmhle pitomcům, nejlépe v noci, hezky posvítím vším co na autě svítí směrem dopředu.

vz1966
19. března • 5:26

cituji:"...že existují lidé, kteří mají různé oční vady, kdy za lehce zhoršené viditelnosti vidí hůř než ostatní." Takovým řidičům nepatří do ruky řidičák a nakopat do kulí doktory, kteří jim na to dají berana. Neohrožují jen sami sebe!

honza
18. března • 13:24

lidi s ocnima vadama takovyho razu, ze nejsou schopni rozeznat normalne osvetleny automobil (obrysova svetla) na stejnou vzdalenost, jako clovek se zrakem zdravym, NEMAJI ZA VOLANTEM CO POHLEDAVAT!

asdf
18. března • 13:53

Měl jste to napsat celý Caps Lockem, tohle je málo ;-)
Ale k tématu: opět jste potvrdil tu svojí deklarovanou inteligenci... nejde o rozeznávání normálně osvětleného automobilu. Jde o to, že stačí trochu zhoršená viditelnost, kdy vy si říkáte, že je to ještě v pohodě, ale člověk trpící šeroslepostí už vidí podtstaně hůř. Samozřejmě jsou různé stupně šerosleposti a skutečně šeroslepý člověk řidičák nesmí mít. Ale je spousta lidí, kteří mají mírnou formu a těm mlhovky rozhodně pomohou.

LadDys
18. března • 16:22

Aha... takže takovej člověk kterýmu je 60 let a špatně vidí, tak si v noci a v děšti rozsvítí světla s předníma mlhovkama a je to v pořádku. Jenže takovýmu -bezpardonu- trotlovi vůbec nedochází, že pokud je mokrá silnice, tak osvětluje jako kráva protijedoucí řidiče, kteří ty mlhovky vidí ještě v odrazu na silnici. A nejkrásnější je, pokud mu na oplátku pustim ty mlhovky taky, tak mě vybliká dálkovýma. To mám kolikrát chuť ho vytlačit vzteky do pangejtu !

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xps
21. března • 12:54

Tomu se říká respektovat druhé. :-|

Vegas
21. března • 23:19

Tomu se rika respektovat druhe? Takze ten idiot s tema mlhovkama si muze klidne nerespektovat?

bla
29. prosince • 19:38

Jo a co kokoti, který vám rozsvítěj 5 m před autem dalkace do ksichtu, protože jste vyjel před kilometrem z mlhy a zapomněl je vypnou ty jsou v pořádku?

honza
18. března • 14:33

dobre, budeme si vykat.. chcete mi rict, ze kvuli par domnelym ridicum s mirnou formou serosleposti vyskytujicich se v provozu, budete otravovat ty zbyle ridice se zdravym zrakem, kteri by meli tvorit drtivou vetsinu? pochopite laskave, ze lide s postizenim telesnym, snad nejsou zbaveni svepravnosti a ve chvilich, kdy jim jejich postizeni komplikuje rozlisovaci schopnosti, meli by oni sami prejit k opatreni, jimz zamezi ohrozeni ostatnich ucastniku silnicniho provozu?jinak, kdyz uz si podruhe berete do ust mou inteligenci, vezte, ze na tom nejsem tak spatne. ale o tom se prece bavit nechceme. ja jsem poprve zminil inteligenci v nadsazce, protoze nepredpokladam, ze na vyhodnoceni situace s mlhovkou, je treba iq nad 130. pomalu se zde ale presvedcuji o opaku.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
yoggi
18. března • 19:46

honza, asdf: v noci som isiel s kolegom auto (soferoval on) a prisla debata na to, ako neznasa jazdu v noci. Ma 2 dioprtrie a ja bez. Spytal sa ma, ci vidim to a to v dialke, ja mu odpovedam samozrejme. On, ze uz take rozmazane tam nieco vidi tak, som sa spytal na predmet co som este ja videl v dialke a on, ze uz nie (mozno ako machulu). Vtedy som si uvedomil, ze co ja vidim v noci v dialke pred sebou uplne bezproblemov, tak on to vidi snad ledva v polovicnej vzdialenosti. Cize ja v pohode napr. registrujem zver a vyhybam sa zrazke, zatial co on ju sice zbada tiez ale uz nestiha dobrzdit.

Ondra
19. března • 14:04

myslim , ze se dvema dioptriema by mel mit pri rizeni bryle a mel by je mit napsane i v ridicaku. Pokud jezdi bez bryli, ohrozuje nejen sebe ale i ostatni!
To ze je nenosi (nebo ma nevhodne) pri rizeni je podle me hazard, ktery nespravnym pouzivanim mlhovek jeste zhorsuje...

Jerry12
18. března • 16:47

Nejakou vrozenou vadou zraku trpi myslim 10% populace a silnejsi bryle, ktery samozrejme kazi viditelnost v seru bude mozna i vic. Na druhou stranu mate pravdu, ze se mlhovky naduzivaj, ale v poslednich letech mi to prijde subjektivne lepsi nez to byvalo.

asdf
18. března • 15:09

Ono těch lidí trpící určitým stupněm šerosleposti právě není zase tak málo... A nejde jen o to. Nelze nijak objektivně stanovit, kdy je mlha ještě OK a není potřeba mlhovka a kdy už potřeba je. Je to zcela subjektivní a vždy je lepší preventivně se zachovat tak, aby nevznikl nějaký potenciální problém.Nevidím v tom nic nelogického nebo nepochopitelného.
Zadní mlhovka není zase tak oslňující, aby to tak vadilo. Já osobně s tím žádný problém nemám. Ty narážky na inteligenci jsou zcela úmyslné, protože je docela běžné, že ti, co se jí nejvíc oháňejí, mají největší problémy věci opravdu domýšlet do detailů a jsou hned názorově se vším hotovi...

veto
18. března • 23:31

ty tu narazas na inteligenciu, pricom trepes take sprostosti, ze sa hory zelenaju.
Ak je znizena viditelnost(sero), tak stretavacky, ci dokonca aj obycajne diodove denne svietenie plnia svoju funkciu viac nez dostatocne. Ak toto niekto nevidi, tak naozaj nema co setdiet za volantom, pretoze je riziko, ze prehliadne, aj keby svietil hmlovkami a dialkovymi sucastne.
mimochodom, podla tvojej retoriky, by sa vlastne mohlo svietit aj dialkovymi, ved to ma este vacsi ucinok, no nie?
Ako preventivne sa zachovas, ked svietis hmlovkami? Tak, ze oslepujes oprotiiduce auta a preventivne im zuzujes viditelne spektrum? Toto nie je priamy akt s opacnym efektom, ako ty zamyslas? Naozaj sa nad tym zamysli, hlavne ked tu spominas inteligenciu!ohladom zadnej hmlovky, ak ides v zapche a 3m pred tebou aleaj za tebou idu paka so zapnutymi hmlovkami, takze ta oslepuje vpredu (taky pezot407 ma dve zadne hmlovky, ktorymi ta dokonale presvieti, v kombinacii s automatom je to uplne super ti poviem, ked este aj musi stat na brzdach) no a vzdau ta oslepuje cez spatne zrkadla dalsi....

xps
21. března • 12:51

Ještě se mi nestalo, aby mě někdo oslnil předními mlhovkami...:-D

Vegas
21. března • 23:16

Nestalo? V tom pripade asi jezdite jenom v nedelu odpoledne kdyz sviti slunicko, jinak autobusem, nebo vlakem.
Staci kdyz je mokro a nejakej egoista si pusti mlhovky, ktere sviti do zeme. Jednou jsem dokonce v Brne potkal typka, ktery si do mlhovek namontoval HID xenon sadu...no to byla panecku parada!

Tom
18. března • 16:55

NO, rekl bych, ze ve chvili, kdy vidim na ca 1 km pred sebou auto bez zapnutych zadnich mlhovek, tak vuz jedouci se zapnutou zadni mlhovkou prede mnou ji nepotrebuje. Staci se ridit viditelnosti predmetu kolem silnice...

Martin
18. března • 1:28

pri hustym snezeni mi prijdou predni mlhovky dobry,ale za mlhy ani desti uz ten prinos tolik nevidim. O2 Scout

forďák
30. září • 16:09

tyhle "parlamentní diskuze na téma mlhovky pro denní svícení mě docela vytáčí" tak nějak se kecá ve sněmovně o hovně denní svícení nemělo žádný vliv na bezpečnost provozu ten kdo za volantem chrápe bude chrápat dál a ten co se věnuje řízení pozorně tak mu nevadí auto bez zapnutých světel protože ho VIDÍ a kdo ho nevidí ať jde k lékaři s očima a neotravuje
v diskuzích o hovně / téma použití mlhovek pro tkz. denní svícení jakožto výplod nemocné sněmovny se stále okecává bez výsledku prostě jezdím s mlhovkama v režimu denním
a nějací poliši co mají za úkol vybírat pokuty mě můžou pol........pr.... / modrý hnis byl ze sněmovny vymeten ale s jeho úklidem se budem ještě dlouho otravovat // do mlhovek jsem dal Ledky přepojil jsem na zvlášť vypínač a omezil jsem jejich svícení zapnutím potkávaček
přes relé // takže origo světla v nárazníku vypadají určitě líp než ty zpaplaniny co se nazývají denními světly a musí se někde nabastlit a vysledek je morbidní humus a to vypatlaným polišům nevadí 3-[

jogurt
18. března • 11:30

Mluvit o předních mlhovkách jako o nebezpečném prvku mi připadá naprosto nesmyslné. Hlavním pozitivním efektem světel do mlhy je výrazně odlišný úhel pohledu řidiče od směru, odkud světlomet osvětluje odrazné mikročástice mlhy či sněhu a intenzivnější osvětlení prostoru před vozidlem za silného deště zejména u vozidel bez xenonů nebo LED světlometů. O tom by mohli říci své například řidiči nákladních vozidel se světly umístěnými nízko a očima řidiče, umístěnými vysoko, jeji problémy s mlhou jsou podstatně menší než u řidičů osobních aut, kde úhel pohledu a zdroje světla se moc neliší a "bílá zeď" je proto intenzivnější. Ano, jsou systémy, které bezpečnost v mlze várazně zlešují, například adaptivní tempomat s radarem a u některých vozidel za menší hustoty mlhy i systém nočního vidění, ale pozitivní přínos správně nastavených a správně použivaných předních světel do mlhy tu jednoznačně je a bude. Tady pokud nebudou konstruktéři vozidel opakovat stejný nesmysl jako u Octavie I. generace i řady dalších vozidel, kde byla mlhovka ve stejné výši jako hlavní světlomet.

Pavel
18. března • 17:46

No vidíte. A soudruh Flannagan z USA to vidí jinak. Do mlhy prý nejlepší s dálkovými. :-))

Kazeasch
21. března • 10:39

No je to logický. Co oči nevidí, to srdce nebolí :-D

ixxoc
18. března • 17:43

Opravim vas - predni mlhovky jsou opravdu nebezpecne, ale pouze v CR. Nikde jinde jsem nevidel tolik lidi je poustet pri sebemensi znamce zhorsujicich se podminek, ale v situaci, kdy se o jejich realnem prinosu neda ani mluvit, presneji v situacich, kdy neni zhorsena viditelnost a pouziti je v rozporu s predpisama. Vychazi to z ekonomicke situace v CR, kde jsou mlhovky "vymodlenou priplatkovou vybavou" a ceskej Pepik proste ukaze, ze kdyz uz si je tam dokutil nebo vysazel par tisicovek, prece je nebude nechavat zhasnute ! Nekdy se mi chce az brecet.Ted vaznejc. Mlhovky realne maji prinos, pokud mate lajdacky udelane predni svetlomety, ktere maji vysoke procento zbloudileho vyzarovani parsku smerem nahoru atd. Cim nedokonalejsi tvarovani a orezavani svetelneho kuzelu, tim vetsi "bila" stena se pred vama tvori a mlhovky muzou pomoct. Navic ridic dostava falesnou predstavu, ze pokud se mu prisviti (i v noci bez mlhy) 5-10m intenzivnejc pred autem, ze lip vidi. Ale kazdej vi, ze vzdalenost 10m pred autem je pri beznejch rychlostech mimo mesto naprosto nepotrebna pro sledovani silnice. Navic v pripade projektorovych svetlometu (jedno jestli za cockou je halogen nebo xenon) je az na vyjimky procento nezadoucich paprsku smerem vhuru minimalni a predni mlhovky vetsinou po zapnuti paradoxne udelaji tu bilou stenu, protoze jsou "reflektorove" a produkuji vic zbloudileho svetla, nez cockove hlavni svetlomety. Sam mam adaptivni bi-xenony a potreboval bych odpojit predni mlhovky, protoze nastava vyse uvedene, ale pokud potrebuju rozsvitit zadni svetla, musim mit i predni, ktere mi vyhled zhorsuji. Nic to nemeni na faktu, ze poustet mlhovky naprosto zbytecne je neskutecne rozsirenej nesvar v CR.

Ota Smira
28. února • 18:53

Bych napřed zrušil ty bixenony oslnuji mnohem víc než mlhovky

Igor
15. ledna • 14:41

Nešvar mlhovky předni?.... A že vám nevadí mraky těch xenonovych světlometů a diodovych co osulnuji tisíckrát víc než mlhovky které svítí pouze dolů... Ví vidíte hezky ale naukor druhých co jsou oslneni tim nehoraznym jasem! A neříkejte že správně seřízeny xenony neoslnuji při zhoupnuti oslní jako prase a už logicky vo svítí víc a dává víc světla víc oslnuje a je nepříjemné... A ta vyhláška se zákazem mlhovék atd.. Vznikla v dobach dávno minulých kdy mlhovka bylo nejsilnější světlo na trhu od té doby se tento zákon nezměnil

Jirka
23. března • 0:57

Presne tak. Co za pitomce v VW group vymyslel, ze kdyz chci zapnout zadni mlhovku, musim mit zapnute i predni? Predni nesnasim at u protijedoucich, tak i u sebe. Protste oslnuji. Ovsem, odpojim-li je, je me auto v technicky nezpusobilem stavu (neprojde technickou). Nejradeji bych odpojil toho, co vymyslel ten multispinac... A i to jak je v zakone napsano, ze lze predni mlhovky pouzit za husteho deste je take pekna pitomost. Nevim jak vy, ale za husteho deste predni mlhovky strasne oslnujou odrazem od mokre silnice, kde lezi silna vrstva vody ktera se chova jak zrcadlo...

Kazeasch
21. března • 9:23

Asi bych Váš příspěvek shrnul tak, že mlhovky jsou bezpečné, u některých vozů naprosto zbytečné a nebezpečný je skoro vždy řidič který si je používá jak chce bez ohledu na své okolí a aktuální podmínky. (osobně přední mlhovky použiju tak 1 - 2 za rok, a to už je opravdu otázka jet "10min trasu hodinu, nebo vůbec" )

Krabat
21. března • 8:54

Já teda nevím, kde přesně jezdíte, ale moje zkušenost je taková, že nikde jinde jako v ČR jsem ještě neviděl tolik lidí, kteří ty mlhovky nezapnou, ani kdyby byla viditelnost sotva 20m. Mám tu smůlu, že bydlím v oblasti, kde je ranní mlha poměrně častý jev. A přesto 90% řidičů jezdí bez mlhovek, někteří šílenci mají zapnuté dokonce jen denní světla. Každopádně, ne vždy jsou mlhovky řešení. V hustém sněžení a za tmy mlhovky spíše zhoršují viditelnost, alespoň na mém autě, protože zvýrazní jednotlivé vločky a pak už nevidím vůbec nic.

Akrubek
21. března • 9:38

Ale pozor, tady je ještě jedna věc, na kterou se zapomíná. Například koncernové auta (Škoda, VW, Audi, Seat) - nevím, zda úplně všude, ale ve většině - NEJDE zapnout zadní mlhovka (mlhovky), aby nesvítili přední!! Kolikrát bych rád zapnul jen zadní, protože o jejím přínosu asi nemá smysl diskutovat, ale bez předních to spínač neumožní:( (jedno vytažení = přední, druhé vytažení = přední + zadní). Takže chybu nehledejte jen u řidičů.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
bokasoto
21. března • 17:11

Ford focus 99 přesně takhle. Pije mi to krev.

sxr
21. března • 0:21

V sousedním Rakousku svítí předními mlhovkami prakticky každý, kdo je má na autě od setmění do rozednění a nikoho to nerozčiluje. Na klikaté horské silnici to totiž podstatně zvyšuje bezpečnost. Oč podstatnější je takové přisvícení krajnic u nás, kde na rozdíl od sousedů na 90% silnic chybí pruh u krajnice, patníky, označení zatáček i svodidla.

LOL
19. března • 20:30

Jen technická: nikdo neřeší viditelnost směrem dopředu. Potkávačky (dobře seřízené, natož projektory) jsou vidět daleko méně, než mlhovky a už několikrát jsem potkal "rychlíky" co předjížděli i v husté mlze, takže jsme se vyhýbali na poslední chvíli a byli jsme tři vedle sebe. Tady je přínos mlhovek nesporný, protože jsou vidět daleko dříve než potkávačky (dálková světla v husté mlze použít nejde).Nicméně s tím, že nadužívání mlhovek je opravdu nešvar (i když si nemyslím, že to je problém malého ega - pár tisíc za mlhovky v ceně auta navíc mi nepřijde jako nějaký zásadní "sockoodělovač"

LOL
19. března • 20:31

uf.. poslední větě chybí "Nicméně SOUHLASÍM s tím..." a uzavřít na konci závorku. :-D

Milan
18. března • 22:29

Dobře čtivé, spoustu myšlenek, které sem se rád dozvěděl. Ale musím podotknout, že pokud si jdu vyčistit hlavu na okrsky mlhoky potřebuji.

Doporučujeme

Články odjinud