Mladoboleslavská automobilka zaznamenala pokles prodeje i zisku

Největší český výrobce automobilů poprvé po deseti letech zaznamenal pokles prodejů. V roce 2002 prodala Škoda Auto 445 525 vozidel, což je o 3,2 % méně než v předcházejícím roce. O tom, jaké jsou vyhlídky do budoucna, se můžete dočíst v tomto článku.
Mladoboleslavská automobilka zaznamenala pokles prodeje i zisku

Na bilanční tiskové konferenci v sídle automobilky komentoval loňské hospodářské výsledky Winfried Vahland, místopředseda představenstva zodpovědný za ekonomiku: "Hospodářský výsledek společnosti byl ovlivněný všeobecným poklesem prodejů nových vozidel na světových trzích a s tím spojeným snížením tržeb z prodeje. Kurz české koruny zaznamenal další posílení, což se negativně projevilo na výnosech. Samotné měnové dopady silné koruny zatížily hospodářský výsledek roku 2002 částkou přibližně 4,4 miliardy korun. Vykompenzovat se je však podařilo díky optimalizaci nákladů a procesů."

Škoda Auto v loňském roce propouštěla své smluvní pracovníky, v současnosti stále probíhá dosti tvrdé kolektivní vyjednávání o platech kmenových zaměstnanců. Počtem 21 291 pracovníků je automobilka jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Export v roce 2002 v hodnotě 120 miliard korun představuje podíl 9,6 % z celkového exportu České republiky! Obrat ve výši 145,7 miliardy Kč doprovází hospodářský výsledek před zdaněním ve výši 2 489 miliardy Kč. Škoda Auto hlásí, že obratovou renditu před zdaněním ve výši 1,7 % se podařilo zachovat na úrovni předcházejícího roku i navzdory nepříznivým podmínkám na světových automobilových trzích.

Nejúspěšnějším modelem Škody Auto byla v roce 2002 Fabia s 46 %, těsně následovaná Octavií se 44 %. Plných 10 % ze všech prodaných škodovek připadá na model vyšší střední třídy Superb, což je mimořádný úspěch této velmi diskutované reprezentativní limuzíny. Ze 445 525 škodovek se 238 323 prodalo v západní Evropě. Toto vysoké číslo je ovšem meziročně o 2,4 % nižší, což ovšem v celkovém kontextu západoevropských trhů není neúspěch. Škoda Auto posiluje v zámoří a v Asii o plných 36,6 %, ale počet 22 963 prodaných vozů je celkové produkci automobilky poměrně malý. Tato oblast je stále oním pověstným "neoraným polem".

Největší stagnaci zaznamenala Škoda Auto ve střední Evropě, meziroční pokles o 11,0 %, což je 82 549 nových aut. Naopak východní Evropa je oblastí, kde se prodalo o 12,7 % více škodovek než v roce 2001, přesto jen 27 224 automobilů. Na domácím trhu vyjadřuje číslo 74 466 pokles o 9,6 %. Celkově tedy zaznamenala Škoda Auto pokles o 3,2 % z předloňských 460 252 aut na loňských 445 525 prodaných vozů.

Vratislav Kulhánek, předseda představenstva Škoda Auto, vyjádřil optimismus v souvislosti s předpokládaným vstupem České republiky do EU: "V krátkodobém výhledu nelze očekávat rychlé oživení prodejních trhů. Naším cílem pro rok 2003 je dosáhnout hospodářského výsledku na úrovni předchozího roku. Předpokladem je, že ve srovnání s rokem 2002 nedojde ke zhoršení globální ekonomické situace. Ve střednědobém horizontu pak očekáváme pozitivní impulsy spojené s rozšiřováním Evropské unie směrem na východ a dokončením konsolidační fáze."

Detlef Schmidt, člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing, si v souladu s celoněmeckým postojem ke krizi v Iráku povzdychl nad předpokládanými negativními ekonomickými dopady případné ozbrojené akce směřující proti diktátorskému režimu.

V loňském roce představila Škoda Auto sportovní model Octavia Combi RS s přeplňovaným benzínovým motorem objemu 1.8 l o výkonu 132 kW/180 k. V nejmenším ze tří vyráběných modelů, ve Fabii, se úspěšně zabydlel tříválcový motor objemu 1.2 l o výkonu 40 kW/54 k. Nová pohonná jednotka vykazuje  příznivější průběh točivého momentu než agregát 1.4 l, který nahrazuje. Automobilka vyrábí v nové motorárně i výkonnější verzi motoru 1.2 MPI se čtyřventilovou technikou. Ten dává výkon 47 kW/64 k. Obě pohonné jednotky nacházejí uplatnění také u dalších značek koncernu Volkswagen. Škoda Auto také vyvinula novou převodovku.

Průměrnou sezónu má za sebou tým Škoda Motorsport. V soutěži značek se s 9 body umístil na 5. místě ve světovém šampionátu rallye. Nejúspěšnější jezdec Toni Gardemeister získal za volantem Octavie 3 mistrovské body, což mu v klasifikaci jezdců stačilo na 13. příčku. Vzhledem k možnostem robustní Octavie, v níž se během let postupně objevovali jezdci zvučných jmen, nejsou výsledky týmu špatné. Vratislav Kulhánek oficiálně potvrdil, že již během letošní sezóny bude v soutěžích mistrovství světa nasazena Fabia WRC. Na stánku Škody Auto ji mohou spatřit návštěvníci Ženevského autosalonu společně s novým sportovním modelem Škoda Fabia RS.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků